Kia de Niro Geplaatst 11 November, 2018 Geplaatst 11 November, 2018 16 uren geleden, Nir00tje zei: Dat zijn keurige verbruikscijfers. Ben je zeker wel wat langer onderweg Ben inderdaad iets langer onderweg, maar in Nederland zijn de verschillen zo klein , voorbeeld: van huis naar Eindhoven (80 km) doet ik er ongeveer 4 à 5 minuten langer over door ca. 20km/u langzamer te rijden dan is toegestaan (100-110 km/u) Ik zorg dat ik op tijd vertrek en heb zelden haast. Vroeger reed ik in Duitsland met mijn VW 180-200 km/u naar het zuiden, dat scheelt dan al gauw 50 km per uur.......kijk dan spreek je pas over tijdwinst als je 850 km moet afleggen, maar in ons eigen land is het te verwaarlozen.Bovendien heb ik de Niro zeker niet uitgekozen om "snel"te zijn, maar om voordelig te rijden! Quote
gjcvro Geplaatst 11 November, 2018 Geplaatst 11 November, 2018 Gisteren 120 km voornamelijk snelweg gereden.. de boordcomputer had het over 1:17,6. Blijkbaar is 140 niet de ideale snelheid.. Toch zaten er ook hele stukken met 110 tussen. Quote
dropje Geplaatst 11 November, 2018 Geplaatst 11 November, 2018 6 uren geleden, Kia de Niro zei: Ben inderdaad iets langer onderweg, maar in Nederland zijn de verschillen zo klein , voorbeeld: van huis naar Eindhoven (80 km) doet ik er ongeveer 4 à 5 minuten langer over door ca. 20km/u langzamer te rijden dan is toegestaan (100-110 km/u) Ik zorg dat ik op tijd vertrek en heb zelden haast. Vroeger reed ik in Duitsland met mijn VW 180-200 km/u naar het zuiden, dat scheelt dan al gauw 50 km per uur.......kijk dan spreek je pas over tijdwinst als je 850 km moet afleggen, maar in ons eigen land is het te verwaarlozen.Bovendien heb ik de Niro zeker niet uitgekozen om "snel"te zijn, maar om voordelig te rijden! Precies, mijn schoonvader (Mazda CX-5) rijd op snelwegen steevast 110 km/h. Pasgeleden haalden wij hem in met 120 km/h. Ik denk dat we toen nog een kilometer of 6 moesten, later stonden ze bij een stoplicht weer achter ons. Inderdaad, de verschillen zijn zo klein hier in ons landje Quote
Peet de Jong Geplaatst 17 November, 2018 Geplaatst 17 November, 2018 Wij rijden op 16 inch, we rijden nu inmiddels 1:21, mooi toch? Wij zijn er blij mee. Quote
bert111bel Geplaatst 18 November, 2018 Geplaatst 18 November, 2018 Bij mij loopt het op ( 2200 km op de teller ) , doe regelmatig snelwegen nu ( 120/H ) met CC en zit dan op 5,5 L /100 km Quote
Ron Penguin Geplaatst 18 November, 2018 Geplaatst 18 November, 2018 Het weer gaat nu ook meetellen. Volgens mij is het verschil met hybride groter dan met benzine auto. Kan zo maar paar km/liter zijn. Quote
Vince Geplaatst 18 November, 2018 Geplaatst 18 November, 2018 Op 5-11-2018 om 20:19, Vince zei: Gemiddeld hebben we tijdens deze reis door Schotland zonder problemen 1 op 25 gereden (4,0 L/100 km) Nu het wat kouder wordt halen we nog steeds met gemak 1 op 23. (4,3 L/100 km) Wat zeker van invloed is op het verbruik is de bandenspanning. Ik check het display van de bandenspanning regelmatig. Nu het wat kouder wordt (november) hebben de banden zeker wat meer lucht nodig dan in de warme zomer. Bij mij staat de bandenspanning, nadat de banden warm gereden zijn, op 2,5 tot 2,6 Atm. Een lagere waarde geeft meer rolweerstand. Wat ook helpt is het verwijderen van die zware steen uit je rechter schoen. Ook zonder zware voet kom je bij het optrekken bij stoplichten heel goed mee met het andere verkeer. Je hoeft trouwens niet eerst zachtjes te remmen om het elektrische EV te activeren. Heel kort het gas loslaten heeft hetzelfde effect. Nu de temperatuur zakt naar rond het vriespunt 's nachts, overdag zo'n 7 graden, heeft de batterij het duidelijk zwaarder en kan daardoor wat minder bijspringen. Mijn verbruik is nu gezakt naar 1 op 21 De bandenspanning was ook gezakt naar 2,3 Atm (koude band). Beetje lucht erbij dus! Quote
chippie777 Geplaatst 18 November, 2018 Geplaatst 18 November, 2018 Gisteren ruim 400 km gereden. Overal de max km/u snelheid gereden met behoorlijk wat 130 km/u stukken. Verbruik nog nooit zo hoog geweest. 1:15,9. Maar het was koud, 3 graden Celsius en een groot stuk met tegenwind. Komt niet in de buurt van andere gebruikers met mooie verbruikscijfers. Maar aan de andere kant, ik denk dat een vergelijkbare none hybride ook een behoorlijk verbruik zou laten zien. Dus toch tevreden. Quote
h.smit1946 Geplaatst 18 November, 2018 Geplaatst 18 November, 2018 ik ga regelmatig naar westen dorf waar wij een vakantie huis hebben ik ga weg van uit vleuten met een volle tank beziene met mijn nero de afstand naar ons vakantie huis is 1000 km met een middellijke snel heit van 100 km per uur gebruik Mein nero 1 op 22 km per 100 Quote
chippie777 Geplaatst 18 November, 2018 Geplaatst 18 November, 2018 (aangepast) Mooi verbruik 1:22. Daar droom ik van. Kom er niet eens in de buurt. Sinds aanschaf zit ik op 1:18,6. Aan de andere kant. Ik ken mensen die met een focus 1:20 halen. Geen hybride maar ik ken ook hun rijstijl dus die gaan ook mooie verbruikscijfers halen met een Niro. 18 November, 2018 aangepast door chippie777 typo Quote
Kia de Niro Geplaatst 29 November, 2018 Geplaatst 29 November, 2018 Op 17-11-2018 om 21:42, Marijke de Jong zei: Wij rijden op 16 inch, we rijden nu inmiddels 1:21, mooi toch? Wij zijn er blij mee. Jazeker mooi! Vooral nu de weersomstandigheden zijn veranderd heb ik zelf ook gemerkt dat het verbruik iets is gestegen. Voorbeeld: na het starten slaat de benzinemotor eerder aan en blijft ook langer "meedoen", waarschijnlijk om behalve zijn eigen temperatuur te behalen, ook om de kachel op temperatuur te krijgen. Ook de (negatieve) invloed van (nu) de winterbanden (Dunlop WinterSport5) met B-C label doen het verbruik stijgen. Op een route naar Zuid-Limburg van 200 km v.v.reed ik op de zomerbanden ca.1:22,5/1:23, maar heb afgelopen weekend met moeite 1:21,1 behaald. Wel heb ik gemerkt dat geduldig rijgedrag ( ca. 105 km/u) wordt beloond ( 1;21), in tegenstelling met constant de max. snelheid aan te houden, waarbij ik nog net geen 1:18 haal. Dat ik bijna een kwartiertje later aan kwam, nam/ neem ik op de koop toe. Quote
HansG Geplaatst 29 November, 2018 Geplaatst 29 November, 2018 3 uren geleden, Kia de Niro zei: Jazeker mooi! Vooral nu de weersomstandigheden zijn veranderd heb ik zelf ook gemerkt dat het verbruik iets is gestegen. Voorbeeld: na het starten slaat de benzinemotor eerder aan en blijft ook langer "meedoen", waarschijnlijk om behalve zijn eigen temperatuur te behalen, ook om de kachel op temperatuur te krijgen. Ook de (negatieve) invloed van (nu) de winterbanden (Dunlop WinterSport5) met B-C label doen het verbruik stijgen. Op een route naar Zuid-Limburg van 200 km v.v.reed ik op de zomerbanden ca.1:22,5/1:23, maar heb afgelopen weekend met moeite 1:21,1 behaald. Wel heb ik gemerkt dat geduldig rijgedrag ( ca. 105 km/u) wordt beloond ( 1;21), in tegenstelling met constant de max. snelheid aan te houden, waarbij ik nog net geen 1:18 haal. Dat ik bijna een kwartiertje later aan kwam, nam/ neem ik op de koop toe. Door het uitschakelen van de kachel voorkom je dat de motor mee blijft draaien. Het verbruik bij koude motor daalt daardoor behoorlijk. Zeker in de stad wordt het in de auto toch niet of nauwelijks warm. Met grotere ritten schakel ik zoveel mogelijk de verwarming pas in als ik buiten de bebouwde kom ben. Dan blijft de benzinemotor veel langer uit en wordt er maximaal gebruik gemaakt van de E- motor. Quote
casper Geplaatst 29 November, 2018 Geplaatst 29 November, 2018 Ik vind het ook erg leuk om zo zuinig mogelijk te rijden. Maar vind het ook erg fijn als het binnen lekker warm is. Dus met dit weer is toch echt de stoel, stuur en gewone verwarrming toch echt aan. Quote
Kia de Niro Geplaatst 29 November, 2018 Geplaatst 29 November, 2018 14 minuten geleden, HansG zei: Door het uitschakelen van de kachel voorkom je dat de motor mee blijft draaien. Het verbruik bij koude motor daalt daardoor behoorlijk. Zeker in de stad wordt het in de auto toch niet of nauwelijks warm. Met grotere ritten schakel ik zoveel mogelijk de verwarming pas in als ik buiten de bebouwde kom ben. Dan blijft de benzinemotor veel langer uit en wordt er maximaal gebruik gemaakt van de E- motor. Bedankt voor de tip! Quote
chippie777 Geplaatst 30 November, 2018 Geplaatst 30 November, 2018 Alle tips zijn mooi en werken, maar dat doen ze ook bij niet hybride auto’s. M.a.w je kunt ook zuinig rijden met een niet hybride. Ik rij gewoon zoals ik altijd doe en kom op rond de 1:18,6. Als ik mijn best doe lukt 1:20 nu het winter wordt ben ik blij met 1:17. Quote
bert111bel Geplaatst 30 November, 2018 Geplaatst 30 November, 2018 16 uren geleden, HansG zei: Door het uitschakelen van de kachel voorkom je dat de motor mee blijft draaien. Het verbruik bij koude motor daalt daardoor behoorlijk. Dat gaan we dus zeker niet doen lol 1 Quote
dropje Geplaatst 30 November, 2018 Geplaatst 30 November, 2018 4 uren geleden, chippie777 zei: Alle tips zijn mooi en werken, maar dat doen ze ook bij niet hybride auto’s. M.a.w je kunt ook zuinig rijden met een niet hybride. Ik rij gewoon zoals ik altijd doe en kom op rond de 1:18,6. Als ik mijn best doe lukt 1:20 nu het winter wordt ben ik blij met 1:17. Ik denk dat iets als vroegtijdig het gas los laten echte wel iets is bij een auto met een overmaatse accu (regeneratie) Zeker als ik vergelijk met de diesel die wij hadden, waar de motorrem een stuk groter was. Quote
Brat Pit Geplaatst 30 November, 2018 Geplaatst 30 November, 2018 2 uren geleden, bert111bel zei: Dat gaan we dus zeker niet doen lol Blauwbekken IN de auto, dacht het niet. 1 Quote
HenkM Geplaatst 30 November, 2018 Geplaatst 30 November, 2018 Als ik het koud wil hebben neem ik de motor (en die is nog zuiniger ook). 2 Quote
gjcvro Geplaatst 30 November, 2018 Geplaatst 30 November, 2018 Kan niet zeggen dat de motor zuiniger is. Die wil op een goede dag wel 1:20 halen, maar zit eerder op de 1:18.. En de Niro doet dat ook op zijn sloffen Quote
Derrek Geplaatst 1 December, 2018 Geplaatst 1 December, 2018 21 uren geleden, HenkM zei: Als ik het koud wil hebben neem ik de motor (en die is nog zuiniger ook). Helemaal mee eens. Alhoewel.... Die tuf van mij loopt 1:12! Maar ik neem dan wel de racefiets! En als ik in mijn mooie Niro rijd, dan wil ik genieten. En als de tank leeg is, dan gooi ik hem gewoon weer vol! Dan loopt hij tussen de 1 :18, 1 op 19 en daar ben ik heel blij mee. 1 Quote
Brat Pit Geplaatst 1 December, 2018 Geplaatst 1 December, 2018 Vanmiddag toch eens even geprobeerd, zo'n ritje zonder kachel et cetera. Scheelt inderdaad veel in het gebruik, maar ik zit nog te rillen op de bank. 1 Quote
bert111bel Geplaatst 2 December, 2018 Geplaatst 2 December, 2018 13 uren geleden, Brat Pit zei: Vanmiddag toch eens even geprobeerd, zo'n ritje zonder kachel et cetera. Scheelt inderdaad veel in het gebruik, maar ik zit nog te rillen op de bank. hahahah hoe haal je het in je hoofd ? Deze nacht ( shit weer ) retour huis 200 km snelweg aan 120/h op de teller , verbruik bij aankomst 6L / 100 , dit haalt mijn gemiddelde verbruik naar omhoog , 5,5/100 op 3500 km ......... dit gaat naar normale waarden van bijna elke auto met een 1600 CC motor met 105 PK !!! Quote
BvE Geplaatst 2 December, 2018 Geplaatst 2 December, 2018 16 uren geleden, Derrek zei: Helemaal mee eens. Alhoewel.... Die tuf van mij loopt 1:12! Maar ik neem dan wel de racefiets! En als ik in mijn mooie Niro rijd, dan wil ik genieten. En als de tank leeg is, dan gooi ik hem gewoon weer vol! Dan loopt hij tussen de 1 :18, 1 op 19 en daar ben ik heel blij mee. Dat is ook mijn idee, ga niet in de kou zitten .Stoel- en stuurverwarming ook aan dan maar een litertje meer in het verbruik, dat ook nog veel beter is dan mijn vorige auto's !! Quote
gjcvro Geplaatst 2 December, 2018 Geplaatst 2 December, 2018 1 uur terug, bert111bel zei: hahahah hoe haal je het in je hoofd ? Deze nacht ( shit weer ) retour huis 200 km snelweg aan 120/h op de teller , verbruik bij aankomst 6L / 100 , dit haalt mijn gemiddelde verbruik naar omhoog , 5,5/100 op 3500 km ......... dit gaat naar normale waarden van bijna elke auto met een 1600 CC motor met 105 PK !!! Daar zit een denkfout. Dit is geen 105 pk, maar 140. Pas als de accu leeg is heb je het over 105 pk. Vergeet ook niet dat de meeste winst zit in het terugwinnen van energie die anders verloren gaat. Niet zo zeer in het heel zuinig rijden, alhoewel ook wat winst zit. Maar de energie die normaal in de remmen gaat of in het nutteloos/onrendabel draaien van de motor wordt nu weer (grotendeels) omgezet in bruikbare energie. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.