Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Wij vroegen ons overigens wel af hoe de stand van verbruik gemeten wordt? Is dat per rit oid? Of telt hij opnieuw als je je dagteller hebt gereset?

Ik heb het dan over de verbruiksmeter boven de "boom"

Geplaatst
1 uur geleden, dropje zei:

Het icoontje van 'gas los'  op de navigatie hebben we overigens nergens gezien (?)

Ik heb hem wel al gezien , vroeg mij ook al af wat dit moest voorstellen , maar hij zit er wel degelijk op ....

Geplaatst
Op ‎13‎-‎9‎-‎2018 om 11:27, Vince zei:

Maak maar eens een flinke afdaling waarbij je op de motor afremt. Versnellingspook naar links duwen en eventueel terugschakelen. Op de foto zie je dat de versnellingsbak in de sportstand in de 1e versnelling staat. Bij dat hoge toerental laadt de accu al snel naar de 100%

De hellingshoek was in dit geval niet minder dan 30%. (Schotland) Omdat je dan ook nog moet bijremmen gaat het opladen supersnel.

IMG_20180714_155226816-01.jpeg

Gemiddeld hebben we tijdens deze reis door Schotland zonder problemen 1 op 25 gereden (4,0 L/100 km)

Nu het wat kouder wordt halen we nog steeds met gemak 1 op 23.  (4,3 L/100 km)

Wat zeker van invloed is op het verbruik is de bandenspanning. Ik check het display van de bandenspanning regelmatig. Nu het wat kouder wordt (november) hebben de banden zeker wat meer lucht nodig dan in de warme zomer. Bij mij staat de bandenspanning, nadat de banden warm gereden zijn, op 2,5 tot 2,6 Atm. Een lagere waarde geeft meer rolweerstand.

Wat ook helpt is het verwijderen van die zware steen uit je rechter schoen. Ook zonder zware voet kom je bij het optrekken bij stoplichten heel goed mee met het andere verkeer.

Je hoeft trouwens niet eerst zachtjes te remmen om het elektrische EV te activeren. Heel kort het gas loslaten heeft hetzelfde effect. 

Geplaatst
11 uren geleden, Vince zei:

Gemiddeld hebben we tijdens deze reis door Schotland zonder problemen 1 op 25 gereden (4,0 L/100 km)

Nu het wat kouder wordt halen we nog steeds met gemak 1 op 23.  (4,3 L/100 km)

Wat zeker van invloed is op het verbruik is de bandenspanning. Ik check het display van de bandenspanning regelmatig. Nu het wat kouder wordt (november) hebben de banden zeker wat meer lucht nodig dan in de warme zomer. Bij mij staat de bandenspanning, nadat de banden warm gereden zijn, op 2,5 tot 2,6 Atm. Een lagere waarde geeft meer rolweerstand.

Wat ook helpt is het verwijderen van die zware steen uit je rechter schoen. Ook zonder zware voet kom je bij het optrekken bij stoplichten heel goed mee met het andere verkeer.

Je hoeft trouwens niet eerst zachtjes te remmen om het elektrische EV te activeren. Heel kort het gas loslaten heeft hetzelfde effect. 

Wat voor banden (merk/type?)  liggen er bij u onder?

Geplaatst
20 minuten geleden, bert111bel zei:

Op de bijna 2000 km dat de niro in mijn bezit is heb ik nog nooit een volle accu gezien ...

Ik afgelopen zondag op 1 blokje na.

We reden redelijk op tijd van huis weg, weinig EV te zien, maar hij lade wel de accu bij. Kwam door de temperatuur denk ik.

Geplaatst
39 minuten geleden, dropje zei:

Wat voor banden (merk/type?)  liggen er bij u onder?

205/60 R16 92H Michelin Energy Saver Green

Ik heb geen ervaring met andere type banden, maar over deze ben ik tot nu toe tevreden.

Geplaatst
2 uren geleden, dropje zei:

We reden redelijk op tijd van huis weg, weinig EV te zien, maar hij lade wel de accu bij. Kwam door de temperatuur denk ik.

Komt door on "vlakke land". In de bergen naar beneden rijdend heb je na 20 minuten een volle accu. Daarna schakelt de benzinemotor in om te remmen op de motor.

Geplaatst
4 uren geleden, Vince zei:

205/60 R16 92H Michelin Energy Saver Green

Ik heb geen ervaring met andere type banden, maar over deze ben ik tot nu toe tevreden.

Dank u.

Ik ben een beetje faktoren aan het weg strepen welke maken dat de 1 1:17 rijd en de ander met gemak 1:23. Vandaar dat ik het vraag.

Geplaatst
4 minuten geleden, dropje zei:

Dank u.

Ik ben een beetje faktoren aan het weg strepen welke maken dat de 1 1:17 rijd en de ander met gemak 1:23. Vandaar dat ik het vraag.

Ik snap eerlijk gezegd niet hoe iemand 1 op 17 kan rijden met deze mooie hybride. Zelfs een enkele autojournalist kreeg het voor elkaar en klaagt dan dat de Niro niet bepaald zuinig rijdt. 

Dat zuinig rijden met een hybride gaat niet vanzelf zoals sommige mensen misschien denken. Met een aangepaste rijstijl en de juiste bandenspanning zou je met gemak 1 op 20 moeten kunnen halen.

Geplaatst

In mijn geval moet ik mezelf echt dwingen om rustig te rijden, ben benieuwd hoe lang het lukt.
Maar het resultaat tot zover is onderstaand, waarbij ook wel blijkt dat er gemiddeld aardig onzuiniger wordt gereden door anderen.

Het brandstofverbruik van uw huidige leaseauto vergeleken met het gemiddelde praktijkverbruik van dit model auto:
Periode : 17-09-2018 t/m 06-11-2018
Gemiddeld verbruikiname_i_icon.gif : 15,87 km per liter
Uw verbruik : 21,89 km per liter
Geplaatst (aangepast)
3 uren geleden, Vince zei:

Ik snap eerlijk gezegd niet hoe iemand 1 op 17 kan rijden met deze mooie hybride. Zelfs een enkele autojournalist kreeg het voor elkaar en klaagt dan dat de Niro niet bepaald zuinig rijdt. 

Dat zuinig rijden met een hybride gaat niet vanzelf zoals sommige mensen misschien denken. Met een aangepaste rijstijl en de juiste bandenspanning zou je met gemak 1 op 20 moeten kunnen halen.

Ik snap dat wel en heb ook regelmatig zo’n verbruik. Gemiddeld verbruik zit op net geen 1 op 19 over de ruim 1,5 jaar dat ik de Niro bezit. Heel af en toe haal ik de 1 op 20 maar dan moet ik echt wind mee hebben en rustig rijden. Bij normaal gebruik is 1op 18/19 wat ik het meest zie. Ben wel met je eens, dat met een beetje beleid je wel een beter verbruik kan krijgen, dat gaat echter niet vanzelf en vraagt wat aanpassingen van de berijder. Maar goed je krijgt er geen cursus bij.

aangepast door chippie777
typo
Geplaatst
9 uren geleden, dropje zei:

Als je de verwarming uit zet rij je veel sneller electrisch en schiet het verbruik naar beneden. Soms rij je een kort stukje en warmt de auto bijna niet op. Zodra je buiten de bebouwde kom bent kan de verwarming weer aan. Het is dus puur voor de binnentemperatuur waarvoor de motor blijft lopen. 

Geplaatst
1 uur terug, chippie777 zei:

Ik snap dat wel en heb ook regelmatig zo’n verbruik. Gemiddeld verbruik zit op net geen 1 op 19 over de ruim 1,5 jaar dat ik de Niro bezit. Heel af en toe haal ik de 1 op 20 maar dan moet ik echt wind mee hebben en rustig rijden. Bij normaal gebruik is 1op 18/19 wat ik het meest zie. Ben wel met je eens, dat met een beetje beleid je wel een beter verbruik kan krijgen, dat gaat echter niet vanzelf en vraagt wat aanpassingen van de berijder. Maar goed je krijgt er geen cursus bij.

Het hangt voornamelijk samen met je gemiddelde snelheid. De Alpen of de Autobahn... met gemiddeld 53km/h door de Randstad of 130km/h op de A58. Veel 80km wegen met een warme motor drukken het verbruik.

Geplaatst

Ik heb nu 55.000 km op de teller staan. Over deze afstand is het verbruik 1 : 20,04 (nauwkeuriger kan niet ;))

Heb een excel bijgevoegd met de hele tankgeschiedenis. Hoogste verbruik was op de autobahn waarbij ik met fiets achterop en dakkoffer zo veel mogelijk een GPS-snelheid aanhield van 140 km/h (de teller dus ruim 145). Met 1 :14,8 was ik dan nog tevreden.

In het dagelijks gebruik houd ik wel meer rekening met het hybride-rijden, maar rijd ook gewoon 135 km/h op de snelweg (130 GPS). 

Met gemak 1: 23 rijden gaat bij mij niet op, dan moet je volgens mij wel behoorlijk rekening houden met je rijstijl. Maar dat geldt ook als je 1:16 rijdt, dan trap toch wat steviger op je gas. 

Uit het overzicht zie je ook wel het zomer-wintereffect, dan ga ik ook richting de 1:18, waarbij ik in de zomer naar de 1:22 ga.  Overigens rijd ik op 16 inch velgen met de 'standaard' michelin banden in de zomer, en in de winter op winterbandjes.

20160926_171758_TANKBEURT.xlsx

Geplaatst
10 uren geleden, Ron Penguin zei:

Ik heb nu 55.000 km op de teller staan. Over deze afstand is het verbruik 1 : 20,04 (nauwkeuriger kan niet ;))

Heb een excel bijgevoegd met de hele tankgeschiedenis. Hoogste verbruik was op de autobahn waarbij ik met fiets achterop en dakkoffer zo veel mogelijk een GPS-snelheid aanhield van 140 km/h (de teller dus ruim 145). Met 1 :14,8 was ik dan nog tevreden.

In het dagelijks gebruik houd ik wel meer rekening met het hybride-rijden, maar rijd ook gewoon 135 km/h op de snelweg (130 GPS). 

Met gemak 1: 23 rijden gaat bij mij niet op, dan moet je volgens mij wel behoorlijk rekening houden met je rijstijl. Maar dat geldt ook als je 1:16 rijdt, dan trap toch wat steviger op je gas. 

Uit het overzicht zie je ook wel het zomer-wintereffect, dan ga ik ook richting de 1:18, waarbij ik in de zomer naar de 1:22 ga.  Overigens rijd ik op 16 inch velgen met de 'standaard' michelin banden in de zomer, en in de winter op winterbandjes.

20160926_171758_TANKBEURT.xlsx

Jij bent een man naar mijn hart, lol , ik zie mij veeeel meer in jouw rijstijl dan van vele anderen , en verwarming af en licht uit en deuren open , om toch maar ietsje te kunnen winnen , is niet voor mij weg gelegd  :clap:

• Like 1
Geplaatst

Ik reed in mijn vorige auto's gemiddeld 1 op 8 á 10, nu met de Niro is het gemiddelde 1op 18 dus mij hoor je niet klagen :no:

• Like 2
Geplaatst

Wij beginnen hem ook door te krijgen. Gemiddelde kruipt nog steeds op, gsterenavond zag ik hem naar 1:20,1 springen.

Terwijl het gemiddelde over het ritje 80 km weg (15 km, 88 op teller)  volgens de auto 1:23,3  was.

Helemaal goed!

Wij komen daar door goed te anticiperen, echt tijdig je gas los bij het naderen van stoplichten, bochten, rotondes e.d. (volgens mij is dat een hele belangrijke!!) . Ik probeer bij rotondes bijvoorbeeld de snelheid zo uit te kienen dat je eigenlijk zowat zonder te remmen de rotonde over gaat. En als je het goed doet heb je echt geen stoet achter je kont hangen hoor.
Hiervoor hadden we een diesel en daar was de motorrem behoorlijk, dat is bij de Niro een stuk minder, dus hij rolt echt een gigantisch stuk uit

Als de motor warm is en je komt in bebouwde kom, probeer rustig te doseren met het gaspedaal en je rijd alles electrisch.

Verder zo veel als mogelijk op de cruise-control. Optrekken net uit het gebied 'power' blijven, daarbij ga je gewoon redelijk vlot met het verkeer mee. Eerste meters vanuit stilstand ben je sowieso sneller dan de meeste "fossiele" auto's.

Geplaatst

Ik rij niet meer op snelheid maar op de vermogensmeter links. Door bij constante snelheid op de eerste helft van ECO te blijven red je de 1:20 gemiddeld. Dat betekend dat je met meewind de 120 nog wel haalt. Als het weer tegenzit ga je meer naar de 105 tot 110 km/uur. Het lijkt een soort sport te worden: Niet remmen, verwarming de eerste paar km uit(scheelt echt behoorlijk), Bij optrekken binnen ECO blijven. Het helpt allemaal. Opvallend ook de afwezigheid van rem op de motor. Bij 100 km/uur moet ik minstens 1 km voor het kruispunt al van het gas af om met niet teveel remmen tot stilstand te komen. Daarbij is het soms lastig om de balans te vinden tussen niet het verkeer hinderen en zo weinig mogelijk op de wielen remmen. Overigens remt hij bij licht remmen op de motor, niet op de wielen. Pas de laatste meters wordt op de wielen geremd. Dat hoor je ook.

Geplaatst (aangepast)

Ik heb mijn Niro nog niet zo lang en heb nu pas voor de 3e keer getankt. Toch verbaas ik mij over de verbruikscijfers van velen die niet boven de 1 op 20 komen.

Nu is mijn rijgedrag wel veranderd sinds ik deze auto rijd en is het ook wel een beetje een sport geworden om zo zuinig mogelijk te rijden, moet ik eerlijk toegeven, maar ook mijn laatste tankbeurt gaf aan 1:20,9 (de vorige 1:22,7 en de eerste 1:24,6) ondanks ik toen veel snelweg had gereden, met stukken van 130 km/u.Vooral de eerste km's zijn rustig afgelegd en heb cijfers van 1;27,6 op de boardcomputer kunnen aflezen. Misschien dat de 16 inch (breedte 205) banden toch wel het verschil maken? In elk geval wel in comfort vind ik, de auto rijdt niet zo "stuiterig" als op 18 inch.

Binnenkort zet ik de winterwielen (ook 16 inch) er onder met Dunlops Wintersport 5, ben benieuwd naar dat resultaat: ik hou jullie op de hoogte!

Sinds kort rij ik ook dagelijks zakelijk een Skoda Octavia Stationcar op CNG (aardgas) met een 1.4 motor en 110 pk en tot mijn grote verbazing rijdt deze vrij grote auto tussen de 1:18 en 1:21......!! Dus cijfers waar sommige Niro rijders jaloers op zouden kunnen worden en ik zelf wel eens denk........zou ik wel de juiste keuze hebben gemaakt? Maar als ik die "lelijke" stikker op de achterruit van 7 jaar garantie weer zie en eens goed naar het model kijk, weet ik weer dat er nog meer redenen waren om voor de Niro te kiezen!

aangepast door Kia de Niro
Toevoegen van tekst
Geplaatst

Wij hebben onze Niro sinds dinsdag 6 november en 930km gereden en we hebben met de eerste tank 1:20 gehaald, zeer netjes vindt ik daar hij net nieuw is, we zijn er erg blij mee.

• Like 1
Geplaatst
6 uren geleden, Kia de Niro zei:

Maar als ik die "lelijke" stikker op de achterruit van 7 jaar garantie weer zie en eens goed naar het model kijk, weet ik weer dat er nog meer redenen waren om voor de Niro te kiezen!

Die sticker was er bij mij al na een week af. Blijft alleen die 7 jaar (of 150.000 km) over :lol:

Geplaatst

Die lelijke sticker was er gelijk af toen ik van de dealer thuis aan kwam. Zie veel mensen nog met de sticker rijden. Waarschijnlijk storen ze zich hier niet aan :no:

Geplaatst
15 uren geleden, Marijke de Jong zei:

Wij hebben onze Niro sinds dinsdag 6 november en 930km gereden en we hebben met de eerste tank 1:20 gehaald, zeer netjes vindt ik daar hij net nieuw is, we zijn er erg blij mee.

Gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst! 1 op 20 vind ik voor een hybride  net acceptabel (mijn andere auto- Skoda Octavia station  niet-hybride, die ik zakelijk rijd op aardgas, haalt dat ook), maar rijden jullie op 18 inch 225 breed of 16 inch 205 ?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...