Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
3 uren geleden, bert111bel zei:

hahahah    hoe haal je het in je hoofd  ?

Deze nacht ( shit weer )  retour  huis 200 km snelweg aan 120/h op de teller , verbruik bij aankomst 6L / 100  , dit haalt mijn gemiddelde verbruik naar omhoog  , 5,5/100 op 3500 km ......... dit gaat naar normale waarden  van bijna elke auto met een 1600 CC  motor met 105 PK !!!

Had je 15 à 20 km/u minder hard gereden, was je verbruik 4,75 L /100 geweest: dat was mijn verbruik vorige week van huis naar Aken v.v. 380 km, op winterbanden, maar wel op de koop toe genomen dat ik ca. 12 minuten (enkele reis) er langer over deed.

Geplaatst
7 uren geleden, bert111bel zei:

hahahah    hoe haal je het in je hoofd  ?

Deze nacht ( shit weer )  retour  huis 200 km snelweg aan 120/h op de teller , verbruik bij aankomst 6L / 100  , dit haalt mijn gemiddelde verbruik naar omhoog  , 5,5/100 op 3500 km ......... dit gaat naar normale waarden  van bijna elke auto met een 1600 CC  motor met 105 PK !!!

Nou ja,  gewoon even om te proberen. Ik moet wel zeggen dat ik regelmatig een test te kort ritje maak, waarbij bij aankomst de auto net warm is. Als je op die ritjes de verwarming uit laat, scheelt dat erg in het verbruik. 

Geplaatst
7 uren geleden, gjcvro zei:

Vergeet ook niet dat de meeste winst zit in het terugwinnen van energie die anders verloren gaat. Niet zo zeer in het heel zuinig rijden, alhoewel ook wat winst zit. Maar de energie die normaal in de remmen gaat of in het nutteloos/onrendabel draaien van de motor wordt nu weer (grotendeels) omgezet in bruikbare energie.

En vergeet daarbij ook niet de brandstofmotor met de Atkinson constructie (ook wel lean-burn of arme mengel motor genoemd). Deze is extra zuinig bij hogere toerentallen zoals op de snelweg. Dat heeft niet elke auto met een 1600 CC motor met 105 (of 141) PK !!

Dat heeft als reden dat motoren met deze constructie weinig trekkracht hebben bij lage toerentallen zodat wegrijden moeilijker wordt. Maar laat dat nou het toerengebied zijn waar in de elektromotor zijn grote trekkracht heeft. Daarom worden deze motoren wel in Hybride auto's toegepast.

Daarbij geloof ik helemaal niet dat bijna elke auto met een 1600 CC motor met 105 PK een verbruik van 5,5 l (ruim 1 op 18) haalt. Zeker niet van het formaat van de Niro. Ja, in de folder misschien, en bij de verkoper, maar niet in de echte wereld.

Geplaatst

Mijn dochter heeft net een een ASX mitsubichi  , haar verbruik zit ook op 5,5 L/100 km , is ook een 1600 CC met 115 pk ( auto heeft nog maar 300 km  lol )

Geplaatst (aangepast)
18 minuten geleden, bert111bel zei:

Mijn dochter heeft net een een ASX mitsubichi  , haar verbruik zit ook op 5,5 L/100 km , is ook een 1600 CC met 115 pk ( auto heeft nog maar 300 km  lol )

Het werkelijke verbruik van deze Mitsubishi ASX met v1600 CC motor is  niet 5,5 l maar 7,54 l (1 op 13,3). Dit zijn de werkelijke verbruik cijfers Travelcard gebruikers in de praktijk (dus geen folderverbruik). Deze gegevens worden gebruikt door organisaties als ANWB en zijn ook een van de meest betrouwbare gegevens hiervoor. De Kia Niro verbruikt volgens deze gegevens gemiddeld 5,76 l (1 op 17,3). Dit ter vergelijking. De Niro is zo’n 30% zuiniger!

aangepast door Derrek
Geplaatst
4 uren geleden, Derrek zei:

En vergeet daarbij ook niet de brandstofmotor met de Atkinson constructie (ook wel lean-burn of arme mengel motor genoemd). Deze is extra zuinig bij hogere toerentallen zoals op de snelweg.

Ja, weet ik maar zit daar veel winst in, of is het gerommel in de marge? Ik geloof namelijk niet dat daar zomaar een winst zit van 20%. 

Geplaatst
18 uren geleden, Derrek zei:

Het werkelijke verbruik van deze Mitsubishi ASX met v1600 CC motor is  niet 5,5 l maar 7,54 l (1 op 13,3). 

Jezes , dat is een heel groot verschil met de realiteit .....

Geplaatst
Op ‎30‎-‎11‎-‎2018 om 19:16, HenkM zei:

Als ik het koud wil hebben neem ik de motor (en die is nog zuiniger ook).

Die van mij bij lange na niet hoor...:no:...  Maar goed, die weegt rijklaar ook 420 kg.....lol

Geplaatst
Op 1 december 2018 om 18:57, Brat Pit zei:

Vanmiddag toch eens even geprobeerd, zo'n ritje zonder kachel et cetera. Scheelt inderdaad veel in het gebruik, maar ik zit nog te rillen op de bank.

De tip is niet bedoelt om de kachel helemaal uit te laten. Alleen de eerste +/- 4 km. Dan rij ik in de stad en werkt de start-stop met kachel niet en zonder wel. Zodra ik de stad uit ben gaat de kachel aan. Alleen op dat eerste stukje wordt behoorlijk bespaart zonder kachel. Ik heb het zaterdag weer gedaan. Heb het niet koud gehad en hoorde ook niemand klagen. En nee, ik had geen jas aan.

Geplaatst
13 uren geleden, bert111bel zei:

En niemand die durfde te klagen ??  die heb je goed opgeleerd dan  :smile:

Je denkt toch niet dat ik de baas ben?:tt1:

• 1 maand later...
Geplaatst

Heb mijn Niro nu 3 weken en met de eerste 400 km haalde ik een gemiddeld verbruik van 1 op 18.8 km

Nu we alle vrienden en kennissen  hebben gehad die doorgaans wat verder weg wonen en weer de wat kortere afstanden rijden, vliegt het verbruik ineens omhoog naar 1 op 8.5 km.

Na de koude start verbruik ik dan op een traject van 6 km 1 liter op 7.5 km.

Op de terugweg verbruik ik dan over dat zelfde traject 1 op 9.5 km, waarschijnlijk omdat de motor nog niet helemaal is terug afgekoeld.

Ik rijdt dan zonder airco en  op de driver only functie.

Als dit dus mijn gemiddelde ritjes zijn op een dag, met hier en daar een keer een boodschapje erbij, had ik misschien beter weer voor een volledige benzine auto kunnen kiezen.

Inmiddels contact gehad met de dealer, hij gaat mij terug bellen.

Ben benieuwd ! 

Geplaatst

1 op 8,5 km gemiddeld!? Dan moet er bijna wel iets mis zijn.

Mijn Niro haalt met deze kou nog steeds 1 op 21 km. Hij wisselt voortdurend tussen 4,7 en 4,8 liter per 100 km. Ik check wel regelmatig of de banden nog goed op spanning zijn. D.w.z. 2,5 Atm. Bij lagere temperaturen zakt automatisch de bandenspanning een paar tienden Atm. Dit kun je op het display in je dashboard handig aflezen.

Geplaatst

Nog niet terug gebeld, maar wel even gecheckt op een (onnodige rit) van 69 km met een constante snelheid van 100 km/u.

Nu geeft hij weer 1 op 19.4 km aan.

Het lijkt er dus op dat hij het er met bakken doorheen jaagt als hij koud is, en wel zuinig kan rijden als hij warm is.

Maar 1 op 8.5 km vind ik wel onacceptabel.

Wacht even af wat de Kia hierop te zeggen heeft.

Geplaatst
16 uur geleden, Niro 24C zei:

Nog niet terug gebeld, maar wel even gecheckt op een (onnodige rit) van 69 km met een constante snelheid van 100 km/u.

Het lijkt er dus op dat hij het er met bakken doorheen jaagt als hij koud is, en wel zuinig kan rijden als hij warm is.

1:8,5 is wel heel bizar laag.

Wij zitten tijdens hele korte ritjes en koud denk ik  zo rond de 1:12 a 1:14.

De motor moet op temperatuur komen voordat hybride-systeem goed werkt. Je ziet bijvoorbeeld ook de accu helemaal vol lopen als je wat van deze ritjes achter elkaar hebt.
Dan is het ook gewoon een auto van 1.400 kg met een motortje van 105 pk.

Geplaatst
3 minuten geleden, henk smit zei:

onze Kia niro 141 pk gebruik een op 5,5  in deze winter.   

Ook op korte stukjes? Bijvoorbeeld koud weg rijden en 2 kilometer verderop weer uit zetten? 
Kan het bijna niet geloven dat hij dan 1:18,2 aan geeft (op het dashboard tussen de meters)

Misschien als de auto uit een verwarmde garage komt??

Geplaatst

Volgende week afspraak bij de dealer om het één en ander uit te lezen want die vonden het ook wel erg veel.

In de tussentijd zelf even handmatig bijhouden door twee keer vol te tanken en kilometers te noteren.

Word vervolgd !

Geplaatst
17 uur geleden, Niro 24C zei:

Het is in dit forum al eerder gezegd; als je de verwarming na het starten meteen op 20 graden zet zal de verbrandingsmotor meteen gaan lopen. Natuurlijk wil je het behaaglijk warm hebben in je auto, maar draai bij wijze van experiment, bij een koude motor, de verwarming maar eens terug naar 15,5 graad (bij 15 gaat de airco aan) en je zult merken dat de verbrandingsmotor uit gaat. Uiteraard mits de batterij voldoende power heeft. Draai de verwarming weer omhoog en de motor zal weer aanslaan. Dit is o.a. een oorzaak voor een hoger brandstofverbruik.

Geplaatst

Ja dat heb ik inderdaad al een keer of vijf zien staan, maar te eerste heb ik geen auto gekocht om in de kou te gaan zitten, en ten tweede is het dan nog steeds niet te verklaren dat hij dan 1 op 8.5 km loopt.

Dat verbruikte mijn vorige benzine auto bij lange na niet, ook niet bij vrieskou. 

Geplaatst (aangepast)
17 uur geleden, Niro 24C zei:

Op constante snelheid van 100 km/u rij ik (op mijn winterbanden - Dunlop WinterSport 5, 205/16) gemiddeld 1;21 en op (de originele) zomerbanden 1;23/ 23,5, maar nu in de winter met veel korte stukjes (op winterbanden) met moeite 1;18.......wat mij al tegen valt, laat staan de waarden die jij noemt! Op wat voor banden staat jouw Niro?

De Crossclimates verbruiken sowieso 12 maanden per jaar meer en zo ook de 225/18, winterbanden ca. 3 maanden (afhankelijk van de winter), maar dan is het verschil zo'n 10% en dus ook niet zo extreem meer......

aangepast door Kia de Niro
Toevoeging
Geplaatst (aangepast)

Hierbij mijn benzine verbruik overzicht.

Auto heeft vanaf dag 1 Michelin Crossclimate 16 inch banden

Doordeweeks maakt mijn vrouw gebruik van de auto, woon/werk verkeer heen en terug ongeveer 30km (75% snelweg).

Ze is een rustige rijder en houd zich aan de snelheid.

Weekends mag ik erin rijden en vaak ff het gas intrappen op de snelweg. (flitsmeister wel goed in de gaten houden).

Soms lange ritten van +/-  400km

Tot nu toe dus 1 op 16,6

aangepast door SatJunk
Typo
Geplaatst (aangepast)

Dan zit ik met mijn gemiddeld verbruik toch iets lager, tot nu toe 1 op 18,7 en dan ook nog vaak kleine afstanden. Maar ik trap hem ook wel eens op de staart :-)

aangepast door BvE
Geplaatst

Om jullie de waarheid te vertellen, vind ik dit eigenlijk geen waarden voor een hybride : naast privé de Niro, rijd ik 5 dagen per week zakelijk, een Skoda Octavia Combi G-tec (op CNG/aardgas) iets zwaarder dan de Niro en tank 3x per week en kom gemiddeld op 1;19/ 1;20 in de winter en zomers vaak op 1;21......en had dus eigenlijk wel betere verbruikscijfers van de Kia Niro verwacht !

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...