Ga naar inhoud

Verbruik Niro


AJ Mol

Aanbevolen Berichten

Gisteren voor de 7e keer de Niro gevuld met drank, deze keer met E10 net over de NL grens in Kranenburg (D) voor de mooie prijs van € 1,35 / L.

Resultaat tot nu toe:

KM. stand: 5034 km
Afstand:  725 km
Getankt:  37,09ltr

Verbruik:  1 : 19,5   [ BC 1 : 19,5 ]

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

Nog 5 dagen en dan viert de Niro zijn 1e verjaardag. Over 12 km zit ik dan op 27.000 km, met een gemiddeld verbruik van 1 : 19.91 . Ben hier best tevreden over, bij aanschaf had ik gesteld dat ik gemiddeld wel boven de 1 : 18 wilde zitten. Je weet tenslotte dat die mooie fabriekscijfers niet reëel zijn. 

Heb je het over de rijstijl en dergelijke, sinds ik hybride rijd, doe ik het wel rustiger aan, maar rijdt echt wel gewoon met het verkeer mee. 3 dagen per week rijdt mijn vrouw naar haar werk, dat is per dag 2 keer 50 km snelweg. Snelheid heel wisselend door het verkeer, van 90 km/h tot 130 km/h.

Verder zit er ook een vakantie-rit in van zo een 2500 km (Oostenrijk), waarbij er flink bepakt (4 personen, dakkoffer , fietsendrager achterop) 130 (GPS) km/h door Duitsland is gereden, dus op de teller tegen de 140. Verbruik liep toen echt terug naar de 1 :15,5 gemiddeld. Op zich toch ook niet slecht vind ik als je alles mee neemt.

Kortom, na 1 jaar dik tevreden, en vrolijk het 2e jaar in.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites


Na 5 tankbeurten staat mijn gemiddelde verbruik op 1:18,0 op basis van getankte liters. Op het display zie ik gemiddelde verbruikcijfers tussen 1:19 en 1:20. Of het wat uitmaakt - gezien de kwaliteit van de brandstof - weet ik niet maar ik tank altijd bij BP.

Rijstijl:

- meestal met CC

- mijn rijsnelheid is de maximumsnelheid (op basis van de vergeleken gps-snelheid mag ik op een 100-km-weg plusminus 110 rijden om niet te worden bekeurd)

- rustig binnen de bebouwde kom, buiten de bebouwde kom zo snel als is toegestaan

- mijn schatting is dat 50% van de kilometers snelwegkilometers zijn geweest

- bij verkeerslichten sta ik meestal op de snelle baan

 

Ik ga nu kijken wat het effect is als ik rij zodat de het wijzertje niet hoger dan het midden van de groene schaal komt. Ik heb al uitgevogeld dat ik op de snelweg gemiddeldweg niet harder dan 125 km/h op de teller mag rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hieronder mijn verbruik:

59affd8442759_ScreenShot2017-09-06at15_49_32.png.d771857758b64f41c0bac2ebd46ae483.png

Aantal kanttekeningen:
- Zeker in het begin een snelle rijder (op snelwegen +20km/u bovenop maximum snelheid, binnen bebouwde kom maximum snelheid op teller)
- Laatste 2 maanden rustiger aan het rijden (nog niet echt terug te zien in deze staat, wel in laatste paar gemiddeldes (19 Km/L)
- Tank standaard volgetankt bij pomp van de Dirk
- Standaard woon-werk rit van 70km waarvan 30 km snelweg, 30km autoweg, 10 km bebouwde kom

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Na bijna half jaar eindelijk verbruik een beetje onder controle. Bij snelweg gemiddeld 115 en cc aan, rij ik nu 1 op 19,2.

Bij mijn normale korte stadsritjes is het 1 op 16, als ik op optrek stijl let.

Bij snelweg 130 cc blijft het steken op 1 op 17. Dit na een totaal stand van bijna 15000 km.

 

MarkS

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik merk ook dat 130 km/u een negatieve invloed heeft op het verbruik. Maar dit geldt niet alleen voor de Niro. Wanneer ik overal de toegestane snelheid rij en bij 130 km/u wegen 110/120 rijd dan is een verbruik van 1:19 goed haalbaar. Eigenlijk zie het zelfde gedrag als bij mijn vorige auto’s: de invloed van je rechter voet is groter dan je denkt. :-) Ik heb dan ook nooit de verbruikscijfers gehaald met mijn vorige auto’s die in de folders stonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor de vakantie zat ik op 18.143 km en 1.037 liter. Dat maakt 1 op 17,49.

Ik zal hem binnenkort eens bijwerken. Zie hier de link: Spritmonitor

Maar wat al geschreven wordt, maakt het nogal uit of je veel snelweg of provinciale wegen rijdt. Ik rij ca. 20% snelweg, 5% met een aanhanger/caravan en de rest stad/provinciale wegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 4 weken later...

Terug van vakantie met de Kia Niro naar Toscane. Via Duitsland en Oostenrijk en eerst een paar daagjes Venetie.

De Niro ontpopte zich hierbij als een zeer comfortabele vakantie-reisauto. Op de snelwegen in Duitsland hele einden 150 km/uur op de (adaptieve) CruiseControll gereden en soms zelfs even 170 km/uur. (zondagsmorgens is het erg rustig op de weg!) Je merkt met de Niro niet eens dat het zo hard gaat. Heen en terug via Oostenrijk de Fernpass en de Brennerpas en in Toscane rustig rondgereden.

Op de rustige weggetjes door de Toscanse heuvels voelt de Niro zich duidelijk op het gemak. De Elektromotor trekt als een lier en hij rijdt oh zo makkelijk vanuit stilstand omhoog weg, rustig en stil! De benzinemotor komt pas bij als dat nodig is, maar de Niro heeft ook hele enden op alleen de elektriciteit gereden.

En wat is dat heerlijk met een hybride door de bergen (Fernpass en Brennerpass). Was best sterke auto’s gewend, maar de Niro trekt zich met het grootste gemak en vooral heel rustig omhoog door het in verhouding met een benzinemotor enorme koppel dat vanaf stiltand van de elektromotor vrijkomt. Ka is bovendien zo wijs geweest om de elektromotor voor de versnellingsbak te plaatsen zodat de versnellingsbak (die feitelijk vertraagd) dit koppel nog eens flink versterkt.

Ook bij het afdalen gaat het heel gemakkelijk. Er zijn 3 manieren waarop je dit met de Niro kan doen.

Met de Adaptieve CruiseControl houdt de Niro afstand tot zijn voorganger. Niet alleen optrekken tot de ingestelde snelheid, maar in tegenstelling tot een auto met brandstofmotor, remt de Niro bij het afdalen ook af en houdt ook dan afstand tot de voorganger. Dit doet de hybride met de elektromotor waarbij de accu’s meteen worden bijgeladen! . Niks afremmen op een lage versnelling met een gierende (brandstof)motor maar stil en rustig. En als de voorganger weer doorrijdt dan volgt de Niro weer mee!

Heb je een standaard Cruisecontroll, dan kun, zo heb ik gemerkt, je die ook goed gebruiken. Stel de CC in op de lagere snelheid in waarmee je wilt afdalen en geef gas bij om de berg op te rijden. Zodra je weer naar beneden gaat dan kun je het gas gewoon loslaten en dan remt de Hybride weer rustig af op de elektromotor tot de dor jou ingestelde ingestelde snelheid (ik gebruikte meestal 40 km/uur). De bandstofmotor doet dan niet mee. En ook de normale schijfremmen niet.

Zonder Cruisecontroll kan het ook prima door gewoon met het rempedaal af te remmen. Helemaal niet nodig om de automaat handmatig in een lagere versnelling te zetten. De Niro remt ook met het rempedaal af op de elektromotor en  laadt de accu’s bij. Niets warmlopen van de (schijf)remmen want die worden niet gebruikt! Alleen als je bijna stil staat komen de mechanische (schijf)remmen bij de hybride pas bij.

Ik heb ook de “lane controll” leren waarderen. Deze begeleid het stuur op precies voldoende wijze om binnen de belijning van de weg te blijven. Niet te veel en niet te weinig. Het is even wennen, maar je hebt geen moment het gevoel dat het stuur uit handen genomen wordt en jij blijft de bestuurder. Maar het stuur helpt je heel licht de juiste richting op. Op de Fernpass volgde de Niro de weg fijntjes en had ik gewoon meer tijd om de omgeving te zien. Zeker in combintie met de CruiseControll. Laat je het stuur helemaal los, dan blijft de Niro ook binnen de lijntjes, maar na 20 seconden begint hij te piepen totdat je het stuur weer vasthoudt.

Iets hinderlijke kan zijn dat de dode hoek controle wat snel of lang werkt en met een piepgeluid dat je goed opmerkt... Hij piept nog luid als de passerende auto al voorbij is en je achter die auto op de linkerbaan wilt aansluiten. Het is natuurlijk veiligheid…

Tot slot het verbruik. Bij vertrek heb ik de wagen volgetankt en terug weer. Onderweg getankt en steeds de km-stand bijgehouden. De tankbeurten waren:

35,02 liter en 699 km (1 op 19,9),

37,24 liter en 691 km (1 op 18,5) (Brenner- en Fernpass).

37,16 liter en 727 km (1 op 19,6) (Venetie – Toscane),

27,12 liter en 565 km (1 op 20,82) (Toscaanse heuvels),

37,77 liter en 705 km (1 op 18,7) (Brenner- en Fernpass) en

39,33 liter en 635 km (1 op 16,15) (terugweg over snelwegen Duitsland).

In totaal 4022 km gereden en 213 liter benzine verbruikt. Dat is 1 op 18,8 in totaal.. Goedkoper dan menig A-klasse autootje! En inclusief de hoge snelheid op de Duitse snelwegen! Het valt op dat de Niro ook op hogere snelheid relatief erg zuinig blijft rijden. Een verdienste van een zuinige Atkinson-benzinemotor.

  • Like 1
  • Thanks 3
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 5 weken later...
  • 2 weken later...

Ik heb alle boekjes doorgespit en dit hele topic gelezen over het verbruik.

Je kan het verbruik na het tanken handmatig of automatisch resetten.

Maar in het forum lees ik regelmatig jullie verbruik na het tanken , maar ook het verbruik sinds het begin.

Hoe doen jullie dat? schrijven jullie dat  iedere keer op ?

Want ik vind maar een verbruikersmenu in mijn niro , en volgens mij als ik reset dat dan alles op nul springt , of zit ik er naast?

Alles is nog nieuw voor mij , ik heb pas 437 km op de klok en nog niet hoeven tanken.

Het liefst zou ik het verbruik willen resetten na het tanken , maar ook niet resetten om het verbruik vanaf het begin te weten

(2 Menu,s)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je echt nauwkeurig het verbruik wilt weten, schrijf je elke keer op wat je km stand is en wat je tankt en dat stop je in excel of je maakt een online account aan, er zijn verschillende sites.

Ik heb de auto ook pas een week, maar moet zeggen dat het verbruik me erg meevalt.

Met de Reanult Megane diesel had ik een verbruik van 1:19 volgens de boordcomputer. De Niro vond na 100km dat ik 1:22 reed.. Nieuw en nog erg rustig rijden. Het verbruik begint nu wel wat slechter te worden, maar nog steeds boven de 1:20.. Ben benieuwd of dat zo blijft als ik weer meer in mijn oude rijstijl verval.. We gaan ook de winter in, dus meer verlichting, verwarming enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites


12 uur geleden zei Reijnders:

Ik heb alle boekjes doorgespit en dit hele topic gelezen over het verbruik.

Je kan het verbruik na het tanken handmatig of automatisch resetten.

Maar in het forum lees ik regelmatig jullie verbruik na het tanken , maar ook het verbruik sinds het begin.

Hoe doen jullie dat? schrijven jullie dat  iedere keer op ?

Want ik vind maar een verbruikersmenu in mijn niro , en volgens mij als ik reset dat dan alles op nul springt , of zit ik er naast?

Alles is nog nieuw voor mij , ik heb pas 437 km op de klok en nog niet hoeven tanken.

Het liefst zou ik het verbruik willen resetten na het tanken , maar ook niet resetten om het verbruik vanaf het begin te weten

(2 Menu,s)

Ik hou het handmatig bij via excel (en een app). In de auto reset ik menu A altijd na het tanken, en het hoofdmenu. Menu B reset ik elke 15.000 km, oftewel de servicebeurt. In de submenu's houdt hij echter niet het gemiddelde verbruik bij, dat is wel jammer. Volgens mij kan dat ook niet ingesteld worden. Het gemiddelde verbruik reset ik dus elke 700 á 900 km.

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

1 uur geleden zei Ron Penguin:

Ik hou het handmatig bij via excel (en een app). In de auto reset ik menu A altijd na het tanken, en het hoofdmenu. Menu B reset ik elke 15.000 km, oftewel de servicebeurt. In de submenu's houdt hij echter niet het gemiddelde verbruik bij, dat is wel jammer. Volgens mij kan dat ook niet ingesteld worden. Het gemiddelde verbruik reset ik dus elke 700 á 900 km.

Ja dat is een goed idee om het op een App te zetten:dup:

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden zei Ron Penguin:

Ik hou het handmatig bij via excel (en een app). In de auto reset ik menu A altijd na het tanken, en het hoofdmenu. Menu B reset ik elke 15.000 km, oftewel de servicebeurt. In de submenu's houdt hij echter niet het gemiddelde verbruik bij, dat is wel jammer. Volgens mij kan dat ook niet ingesteld worden. Het gemiddelde verbruik reset ik dus elke 700 á 900 km.

Voor de servicebeurt is er toch ook een onderhoudsteller? 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast jossmitklm
Hallo, ik rijd sinds 1 maand een nieuwe Kia Niro. Ik heb 550 km gereden, en mijn verbruik is ongeveer 1 op 16. Dit vind ik tegenvallen. Bij stadsritten haal ik soms maar 1 op 10. Mij rijstijl is normaal. Is dit de nieuwigheid? 
Dit klopt niet bij een normale rijstijl moet 1:18 a 1:19 haalbaar zijn.
Werkt je batterij wel?


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vooral bij korte stukken met een koude motor kan het verbruik inderdaad tegenvallen. Ik haal zelf regelmatig 1:22, maar dan rijd ik gemiddeld 40 km. (Mijn woonwerk afstand)

 

Ik heb mijn Niro nu een jaar. Inmiddels bijna 27.000 km gereden. Gemiddeld verbruik is hierbij 1:20,8 (zelf gemeten). Ben dus heel tevreden!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik haal eenvoudig 1 op 18,5 en wanneer ik een beetje mijn best doe is 1 op 20 haalbaar. Ervaring leert dat nu het kouder wordt het verbruik wat hoger wordt. Benzine motor slaat aan en blijft langer aan voordat je op electra de wijk uit rijdt. Althans zo ervaar ik dat. Bij hogere buiten temperaturen rij ik eerder elektrisch. Uiteraard is, zoals hierboven al genoemd, de manier van rijden en de afstand van grote invloed. Alleen maar korte stukjes gaat je verbruik geen goed doen. Ook zijn de niro’s met 16 inch wat zuiniger dan de niro’s met 18 inch. (ik heb 18 inch)

Link naar reactie
Delen op andere sites


16 uur geleden zei chippie777:

Ik haal eenvoudig 1 op 18,5 en wanneer ik een beetje mijn best doe is 1 op 20 haalbaar. Ervaring leert dat nu het kouder wordt het verbruik wat hoger wordt. Benzine motor slaat aan en blijft langer aan voordat je op electra de wijk uit rijdt. Althans zo ervaar ik dat. Bij hogere buiten temperaturen rij ik eerder elektrisch. Uiteraard is, zoals hierboven al genoemd, de manier van rijden en de afstand van grote invloed. Alleen maar korte stukjes gaat je verbruik geen goed doen. Ook zijn de niro’s met 16 inch wat zuiniger dan de niro’s met 18 inch. (ik heb 18 inch)

Ik heb 16 inch, dus dat zou ook in het voordeel moeten zijn. Nog even uitproberen, en dan maar langs de dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...