Jump to content

Dat ene %^&*#@ smeernippeltje !

ArjanS

Recommended Posts

Op de assen die van de tussenbak naar de differentieels gaan zitten smeernippeltjes, en daar moet met enige regelmaat smeervet in.  Bij de achteras kun je de smeernippeltjes goed bereiken, de kruiskoppelingen hebben een fors formaat.

Maar in de as naar het differentieel voor is wel een smeernippeltje in de kruiskoppeling maar die is een stuk kleiner van formaat. Daar krijg je geen standaard koppelstuk van de vetspuit slang tussen. Toch moet dat ding wel gesmeerd, ik heb hem omdat ik er niet bijkon al 7000 km niet gesmeerd ( en wie weet de vorige eigenaar nog veel langer niet )

Vandaag ( dag voor mijn vakantie rit ) heb ik nog even geprobeerd die as eraf te halen, die 4 bouten gingen makkelijk genoeg los maar kennelijk is er meer voor nodig om hem los te halen. Ik wilde liever niet aan de andere kant, waar geen kruiskoppeling zit de inbus bouten losdraaien omdat de auto de volgende dag moet kunnen rijden en ik niet weet wat ik dan allemaal tegenkom. Dat is dus ook al niet gelukt.

Ik heb her en der bij gereedschap speciaalzaken ( o.a. die van mechnische landbouw ) gevraagd of ze smallere koppelstukken hebben om bij dat smeernippel te komen....tot zover geen succes....

Hoe doet de Kia Garage dat ??  Moet je echt die hele as demonteren voor een lsmeernippeltje of bestaan er wel smallere koppelstukken voor de ( slang van de ) vetspuit ??

Beetje late reactie op een uiterst laatste vraag.......... vakantie!
Je had ook de Kia dealer kunnen vragen (laten doen) of zij dat kunnen laten zien?

Nu ga je ........... 1 dag voor je vakantie/langere rit ............. vragen hoe zij dat doen!
Het antwoord heb ik natuurlijk niet paraat maar, wellicht had je iets eerder met die vraag kunnen komen?

Fijne vakantie gewenst.

wij gebruiken een vetspuit welke een klein puntje heeft. met dit puntje duw je dan het kogeltje in de nippel in en kan je de kruiskoppeling smeren. Er bestaat dus wel iets voor, enkel geen idee waar je t kan halen.

je zou wat je zelf aangaf de as er even vanaf kunnen halen, deze zit vaak nog wel geklemd op de flens van de tussenbak. Hiervoor is wel wat (gepast) geweld nodig om dit los te krijgen.

wij gebruiken een vetspuit welke een klein puntje heeft. met dit puntje duw je dan het kogeltje in de nippel in en kan je de kruiskoppeling smeren. Er bestaat dus wel iets voor, enkel geen idee waar je t kan halen.

je zou wat je zelf aangaf de as er even vanaf kunnen halen, deze zit vaak nog wel geklemd op de flens van de tussenbak. Hiervoor is wel wat (gepast) geweld nodig om dit los te krijgen.

^^^^^ Daar kwam ik de nacht voor vertrek dus ook achter, na nog even googlen op dat onderwerp.

Belachelijk is dat ik wel zo´n bredere naaldadapter voor de smeerspuit heb liggen omdat ik verwachte dat er smeernippels voor naaldadapters zouden zijn toen ik me een beetje orienteerde wat erbij kwam kijken sommig onderhoud zelf te doen. 

Ik had geen idee dat je met enig gepruts gewone standaard nippelkopjes daar ook mee kunt smeren als je het balletje kunt indrukken. Maar ik ben er dus niet meer aan toe gekomen, wat inhoudt dat ik hoop dat dat kruisstukje ( en de as ) heel blijft. Toen ik de achteras smeerde perste is er zwart vet uit, dus droog zal dat lager van de vooras waarschijnlijk niet zijn.

Maar bij zo'n vervelend nippel kan de vorige eigenaar/onderhoudsbedrijf ook hebben gedacht "das wel lastig" en dan blijft smering maar uit. Dat zit me niet lekker, ik wil een gesmeerde machine die betrouwbaar werkt en nog een tijd meekan.

Maar goed hij heeft die 4 ton totaalgewicht uitstekend naar Oostenrijk getrokken. Nu nog terug en dan krijgt ie ´zijn smeerbeurt alsnog. en indien nodig vervang ik dat kruisstukje maar dan heb ik ook wat meer tijd en geen auto die perse klaar moet zijn.

Ik kan me er iets bij voorstellen dat smeren bij een garage in Oostenrijk wellicht iets goedkoper is dan een vastloper op de autobahn met 100.... :D Zomaar een idee, hoor.....

Ik kan me er iets bij voorstellen dat smeren bij een garage in Oostenrijk wellicht iets goedkoper is dan een vastloper op de autobahn met 100.... :D Zomaar een idee, hoor.....

Vorig jaar toen ik nog nooit onder die auto gelegen had beweerde een Oostenrijkse Hyundai dealer nog dat de assen onderhoudsvrij waren en geen smeernippels hadden. Nu spreek ik een aardig woordje Duits maar als het al zo begint vertrouw ik er niet echt op dat ze het goed doen...Sinds de meeste dealers tegenwoordig ook echt alleen maar voorwielaandrijvers in onderhoud hebben......

Als die lagers in dezelfde staat zijn als de lagers achter valt het mee....daar perste ik zwart vet uit, dus er zit wel smeermiddel in.

• 1 month later...

Zo het is eindelijk gelukt met een naald adapter aan de slang van de vetspuit :-)

Inderdaad simpelweg het balletje van het smeernippeltje indrukken met de naald en pompen maar. Geen problemen meer dat het koppelstuk van de vetspuit slang niet tussen de U joints past. Er kwam met geknetter op meerdere plaatsen zwart vet tussenuit dus dat lager was gelukkig niet droog. Mijn zorg was dat ik niet wist waneer dat voor het laatst gebeurd was, dat moet zijn geweest voor de Sorento in mijn bezit kwam. Gezien de stinkende dunne prut die uit het differentieel achter kwam ( en er heel dikke ambergele olie weer in ging ) heb ik zo mijn twijfels of de auto de laatste jaren wel goed onderhouden is. Nu in ieder geval wel, dat nippeltje was het laatste smeerpunt wat ik nog niet heb ververst :-))

Nu vraag ik me wel af waarom die voor as waar die het differentieel in gaat niet U joints heeft zoals de achteras. Moet je daar ook smeren op een of andere manier of doet de voordifferentieel olie dat ? Ik zie alleen een ring van Inbus boutjes, het lijkt me niet aantrekkelijk of de bedoeling die zomaar los te halen.