Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Goedenavond,

In Januari 2017  ga ik meedoen met mijn kia sorento 3.3 v6 automaat aan de scancoverytrail.

Een tocht van 7000 kilometer door zweden finland  noorwegen  met als eindbestemming de lofoten.

Nu kan de temperatuur teruglopen naar -40 graden. Dus vergt deze tocht veel van mens en machine.

Nu is mijn vraag heeft er iemand nog tips en trucks zodat de kia  het goed gaat doen deze tocht.

Ik ga  alle olien vervangen voor olie die tot -40 kan, zwaardere accus, goede winterbanden koelvloeistof en ruitenvloeistof vervangen, en extra

lampen monteren.

Heeft er ook iemand ervaring met standkachel inbouwen?

Ik hoor graag van julie.....

Geplaatst

Welkom Jaap.

Er zijn hier een paar echte Sorento die-hards maar het kan even duren voor je respons krijgt, maar dat gaat lukken.

Leuke trip in het vooruitzicht !

Foto's Jaap, van je huidige ride en later de aangepaste, vinden we leuk :wink:

Geplaatst

Ik heb geen enkele ervaring met zulke koude omstandigheden, maar het lijkt me wel dat je behalve al de olie ( motor, transmissie, differentieel voor, achter en tussenbak ) die tot -40 moet kunnen ook zorgt dat de smeervetten ( diverse smeernippels op de assen naar de differentieels ) ook tegen -40 kunnen. Dat smeervet in alle nippels in de assen wordt vaak - zelfs door professionele garages - vergeten, schijnt. Zo dacht een Hyundai dealer dat ze onderhoudsvrij waren...niet dus. ( waarschijnlijk de nieuwere SUV's wel )

Zowiezo voor zo'n zware tocht kun je beter alle smeernippels aan de auto zeer regelmatig van smeervet voorzien. Zelf ervaren dat lastig bereikbare smeernippels in kruisstukken kunnen worden gesmeerd met een "naald adapter" aan de vetspuit waarbij je het balletje in het nippel met de naald indrukt.

Als je doorwadingen dieper dan de wielnaven doet moet je daarna weer smeren ( instructieboekje ) en de wiellagers controleren. Dat betekend waarschijnlijk dat je dan veilig onder de auto moet kunnen werken "in het veld" dus o.a. ( minstens 4) bokken en een goede krik moet meenemen, en uiteraard een vetspuit en een doppenset.  Minder extreem gewoon een plaatselijke garage opzoeken :-)

Volgens de ANWB kan de electonische aansturing voor  je tussenbak onder de auto tegen de chassisbalk. ( zwarte plastic doos ) bij doorwadingen storing krijgen als hij onder water komt, wat natuurlijk nogal snel gebeurd. Als je dat soort dingen gaat doen kun je beter met bijvoorbeeld een goede kit ( en dan weer rekening houden met temperatuur )  zorgen dat er echt geen water in kan komen. Kia geeft op dat max doorwaadhoogte 45 cm is wat te maken zal hebben met de luchtinlaat.

Bij mij komt op dat je in dat soort situaties dat je niet stil wilt komen te staan en je misschien niet altijd goede kwaliteit brandstof kunt krijgen wellicht preventief het brandstoffilter wilt (laten) vervangen. Die zit bij de meeste benzineautos tegenwoordig in de tank.

Voor standkachels kun je denk ik wel bij Webasto terecht, een bekende naam in die branche. Veel van de standkachels in campers, boten en vrachtwagens zijn Webasto's. Meestal op diesel, maar ik zag dat er ook benzinestandkachels zijn.

Nogmaals ik zeg wat in me opkomt, 0,0 ervaring. Ik neem zelf aan dat deze Kia's die over de hele wereld in de markt zijn gezet dit gewoon moeten kunnen. Enige puntje is de plaatselijke brandstof, en wat de lokale bevolking doet bij een koude start bij zulke extreme temperaturen. Je kunt beter altijd doen wat de anderen ( plaatselijke bevolking ) doen :-)

Geplaatst

Owww, wat een dapper voornemen. Ben stikjaloers, hoewel ik nooit in januari gegaan zou zijn, dat is me net iets te koud. Ik hoop dat je ons hier mettertijd nog even groen van jaloezie komt maken met een leuk foto/reisverslag. Iig heel veel succes!

• Like 1
Geplaatst

Dank jullie allemaal voor de reacties...

zal even een foto posten van de kia nu..

Is er iemand die mij nog meer helderheid kan geven over de 4wdrive die van mijn heeft de stand AUTO en LOW.

Kan je bijvoorbeeld als je in de sneeuw rijdt op stand LOW rijden? en is daar nog een maximale snelheid aan of kan je gewoon 100 rijden in deze stand

Geplaatst

De LOW stand is echt voor het hele zware ploeterwerk. Ik denk dus als je 100km per uur door de sneeuw zou kunnen rijden, je gewoon in AUTO kan blijven rijden. Daar waar nodig is zet de auto dan zelf een tandje (bandje) bij.

• Like 1
Geplaatst

Dank jullie allemaal voor de reacties...

zal even een foto posten van de kia nu..

Is er iemand die mij nog meer helderheid kan geven over de 4wdrive die van mijn heeft de stand AUTO en LOW.

Kan je bijvoorbeeld als je in de sneeuw rijdt op stand LOW rijden? en is daar nog een maximale snelheid aan of kan je gewoon 100 rijden in deze stand

Nee bij het handmatig inschakelen van de tussenbak ( low stand ) kun je maximaal iets van 40 km/u in de hoogste versnelling.  Je moet voor inschakelen ook stilstaan en in de N schakelen. Je hoort en voelt het inschakelen goed, dat gaan met een hoorbare en voelbare bonk. Als het lampje 4x4 is uitgeknippert en continue blijft branden kun je rijden. Uitschakelen precies hetzelfde. Stilstaan in N. Wachten tot het knipperende lampje uit gaat.

Die lage snelheid van de tussenbak inschakelen heeft voordelen, het koppel aan de wielen wordt wel iets van 5x groter. Het wordt dan in feite een soort landbouw tractor, weinig snelheid, maar een en al kracht. Of je al die kracht ook effectief om kunt zetten in beweging ligt bijna helemaal aan het type banden en hoe effectief die qua grip zijn op een type ondergrond.  

Veel moderne SUV hebben geen tussenbak meer....gewoon omdat een korte 1e versnelling meestal meer dan sterk genoeg is met een grotere motor, en helemaal met een automaat en diens koppelomvormer die de kracht ook nog eens 2 x vergroot zo lang die in werking is, dwz todat de directe verbinding aangrijpt in 3, 4 en 5e versnelling, je ziet dan je toerenteller naald iets zakken. En men het nergens voor nodig vind een SUV ( = geen echte off road )  het koppel aan de wielen van een landbouwvoertuig te geven sinds dat type veelal wordt gereden door yup achtige kantoor mannen op de snelweg die "sportief" willen rijden dus het gewicht van zo'n tussenbak graag missen.  Wat dat betreft is een Sorento I een rare mix van eigenschappen....het is geen echte SUV ( te veel een offroad met een absurd sterk en zwaar ladderchassis, en de stalen bodembescherming van o.a de bandstoftank is echt ) en geen echte offroad ( hij heeft geen locks op de differentieels en niet echt heel veel bodemvrijheid )

Op Youtube kun je zien dat zolang de de juiste banden monteert ( grip ) en de wielen op de grond weet te houden ( grip ) een Sorento meestal gewoon kan meekomen met echte heavy duty off roads.  

In die LOW stand tolereert de tussenbak helemaal geen wrijving tussen de wielen, die moeten kunnen slippen op de ondergrond. Half sneeuw half asfalt moet je hem wel in AUTO stand houden en de Torque On Demand zijn werk laten doen, bovendien kun je dan wel normale snelheid rijden. De TOD bestaat feitelijk uit 3 natte koppelings platen die tegen elkaar worden getrokken door een sterke electromagneet. Een computer meet welke wielen ten opzichte van elkaar slippen en hoe sterk hij die natte koppelings platen aan gaat trekken.

Dat kan hij tussen 0 en 100 % doen ( 100 % aantrekken resulteert in 50/50 % krachtverdeling voor/achter, bij minder aantrekken gaat altijd de meeste kracht naar de achterwielen bij de Sorento I )  en die wielen hoeven daarvoor niet te slippen. Bij ( stevig ) accelereren trekt hij ook die platen met een aantal % tegen elkaar. Daar merk je niks van en je hoort het ook niet. Bij rechtdoor rijden bij deellast doet de TOD bijvoorbeeld niks, dan rij je in 2WD. ( achterwiel aandrijving ) om brandstof te sparen. ( lol !! )

Ik heb overigens wel gemerkt dat als de TOD beslist dat hij 100 % aantrekt ( ik klom op een asfalt weg 18 % en moest haarspeld bochten sturen ) de auto nog maar lastig te sturen is, een beetje begint te bokken en huilende geluiden gaat maken. De TOD krijgt er dan geweldig van langs ( ketting krijgt op een geven moment dan rek )  die kan de wrijvingskrachten dan amper kwijt. Dat is wel een minpuntje van dergelijke constructie, maar Kia is zeker niet de enige SUV met zo'n TOD bak.

Toen ik 20 % klom en daalde op een grind/modder weg had de TOD nergens last van....dan kunnen de wielen iets slippen.

Als je echt heftige dingen gaat doen moet je misschien overwegen een lier te nemen, juist omdat de Sorento geen diff locks heeft.  In ieder geval een lierkabel zodat anderen je vrij kunnen trekken.

Geplaatst

En zweeds sneeuw ja.  :mrgreen:

Ik dacht eerder aan Oost Groningen w.b die klei ervaring :-)

Geeft niet; Doen is leren tenslotte.

Geplaatst

Misschien is de Super-Locker nog een mooie toevoeging aan je auto. Daarmee krijgt je 4WD nog wat extra mogelijkheden.

• 2WD (100% achterwielaandrijving) in hoge en lage gearing
  • Auto in hoge en lage gearing (zelfde als standaard)
  • Lock (4WD met vaste 50/50 krachtsverdeling tussen voor en achter) in hoge en lage gearing

De superlocker heeft wat mij betreft twee voordelen:

1. Het maakt het gemis aan sperdiffs een beetje goed met de lock-stand
  2. 2WD modus: aan de ene kant minder slijtage aan de tussenbak (de lamellen in de tussenbak worden opengezet), aan de andere kant lekker manoeuvreren op asfalt in de lage gearing zonder zware belasting van de tussenbak

post-512-0-16724000-1474480117_thumb.jpg

post-512-0-74759800-1474480123_thumb.jpg

Geplaatst

Kijk maar eens naar deze Youtube video, gaat over de werking van de TOD : https://youtu.be/QWiFl9K3WqI?t=58s

Het komt er eigenlijk op neer dat als de computer slip meet op de voorwielen tov de achterwielen hij dmv een electromagneet de natte platen koppeling aantrekt waardoor verbinding wordt gemaakt met een ketting die op zijn beurt de as naar de voorwielen laat draaien.

Die koppeling kan 0-100 % worden aangetrokken en mag dus ook slippen als minder dan 50 % aandrijfkracht naar de voorwielen moet. Daarom is het een natte platen koppeling ( 3 schijven ) die in een oliebad roteren. Bij fel accelereren trekt bijvoorbeeld de magneet standaard de schijven aan voor 30 % naar de voorwielen (en 70 % naar de achterwielen ) 

Dat vaak en langdurig slippen van die natte koppelingsplaten in oliebad is ontworpen, en niet erg en moeten bij "normaal gebruik" een voertuigleven meegaan. In de automaat versnellingbak heb je die natte koppelingsplaten in vloeistofbad immers ook, en geen Superlocker knop om slijtage te voorkomen !

"normaal gebruik" is dat de Sorento is ontworpen om voornamelijk over asfalt wegen te rijden. De platen zullen dan vaak maar kort worden aangetrokken door de computer, bij accelereren, manouvreren ( meetverschil wielen ) en wielslip. Er zullen meer Sorento's op de sloop staan door andere oorzaken dan versleten natte kopplingsschijven in de TOD bak. Wel is het uiterst belangrijk dat bij olie verversen olie gebruikt wordt met de juiste additieven. Die bevatten ook frictie modifiers die nodig zijn voor die kopppelingsplaten. Bevat die olie dat niet slippen ze teveel en slijten dan extreem hard.

In landen met veel stofwegen wordt de Sorento niet met TOD geleverd. Dat komt omdat de natte koppelingsplaten dan voortdurend en langdurig zouden slippen en ze niet lang zouden meegaan. Dan moet je echt een manuele 2WD/4x4 bak hebben.

In principe zijn de natte koppelings schijven en de ketting slijtage onderdelen die vervangen kunnen worden. In veel gevallen is een ruilbak echter zo geprijst dat in zijn geheel vervangen aantrekkelijk is. Je moet dan wel weten of die koppelingschijven/ketting dan ook niet op zijn.

Meeste gevallen van tussenbak storingen/te hoge slijtage zijn geweest na verkeerde olie in de tussenbak ( frictie modifiers ) maar vooral rijden met banden met onderling teveel wielomtrek verschil. Met TOD bakken moet je immers 4 dezelfde banden hebben met dezelfde profieldiepte. Er mag maar 2 mm verschil zijn !

Het enige wat ik aantrekkelijk vind aan die Superlocker knop is 2WD Low ( als ik dat goed begrijp ) zonder lock. Dus wel de Low Gear, maar niet een centrale lock die voorkomt dat ik kan sturen op asfalt. Daarmee zou ik tegen heel steile hellingen een zware  aanhanger kunnen trekken EN in staat zijn haarspeldbochten door te sturen. Met de AUTO/LOW TOD kan dat niet. Danweer...zie maar zo'n knop te krijgen :-)

Geplaatst

Hier vind je de website van de bedenker / producent. Prijzen variëren afhankelijk van de uitvoering. Inbouwen doe je zelf met de uitgebreide installatie handleiding.

Ik heb er twee uurtjes over gedaan.

• Like 1
Geplaatst

Is er ook een LINK van de te ondernemen reis?
Lijkt mij gaaf zoiets te volgen.

Wij willen ook een keer naar het hoge Noorden (maar dan in het voorjaar of najaar)
Owhja en dat doen we dan (waarschijnlijk) met de Niro!

Geplaatst

Hier vind je de website van de bedenker / producent. Prijzen variëren afhankelijk van de uitvoering. Inbouwen doe je zelf met de uitgebreide installatie handleiding.

Ik heb er twee uurtjes over gedaan.

Dank je wel voor de link maar zie het zef niet zitten denk ik .....

Geplaatst

Het is ook niet strikt noodzakelijk. Als je die (bestel)site leest word er nadrukkelijk gewaarschuwd dat in 2WD de Sorento achterstevoren kan gaan ( zoals alle achterwiel aangedreven auto's met redelijk wat PK's ) dus zonder risico's is het gebruik niet. Bovendien zal het brandstofverbruik in 2WD maar marginaal minder zijn : het aandrijfassen voor, het differentieel en de cardanas draaien gewoon mee door het draaien van de voorwielen. De parasitaire weerstand van die hele installatie blijft dus ook gewoon aanwezig. Alleen de motor ondervind iets minder weerstand bij het aandrijven van nu alleen de achterwielen.

Toch heeft de knop door het kunnen bedienen van de centrale lock wel voordelen. Hij zal in 2WD lekkerder sturen, de TOD werkt in praktijk toch altijd sturen wat tegen. Geen lock in 2WD LOW ( zwaar/steil trekken op asfalt, haarspeldbochten in LOW kunnen nemen ) en wel lock in 4x4 Hi ( snel rijden op onverharde wegen zonder hevig slijten TOD koppelingsplaten ) heeft ook specifieke voordelen.

Geplaatst

Geen ervaring met de Sorento en na verwante zaken maar.......

Als je dit al niet aandurft? Ben je dan wel goed voor de http://www.scanct.nl/ ?

Het is een behoorlijk pittige reis! En meestal doen er toch wel ervaren/deskundige reizigers mee!

Geplaatst

Als je dit al niet aandurft? Ben je dan wel goed voor de http://www.scanct.nl/ ?

Het is een behoorlijk pittige reis! En meestal doen er toch wel ervaren/deskundige reizigers mee!

Ik denk dat als er wegen zijn dat er auto's kunnen rijden. Scandinavische auto's waren decennia lang gewoon voor of achterwielaandrijvers en de meeste vrachtwagens die daar rijden zijn nog steeds 4x2 of 6x2/6x4, dat moet dus gewoon kunnen zonder 4x4 of AWD. Wel moet je beslist beschikken over sneeuwkettingen en weten hoe je die erop en eraf haalt. ( goed oefenen )

Op Discovery channel of National Geograpic is ook een serie te zien over bedrijven die autos bergen of helpen die niet verder kunnen in het hoge Noorwegen. Buitenlanders komen meestal in de problemen door geen sneeuwkettingen te hebben of die niet gebruikt te hebben waar dat wel nodig was. Ook heb je in sommige situaties niet genoeg aan alleen kettingen om de aangedreven/gestuurde wielen maar moeten alle wielen ze hebben. Bij een 4x4/AWD is dat simpel : je moet er toch 4 hebben :-)

Een Sorento is een prima keus voor een trip in niet alledaagse omstandigheden. Maar als het echt lange heavy duty offroad ( diepe sneeuw, diepe modder ) tocht wordt is een model met een TOD niet zo'n goede keus, dat zijn de Sorento's in de Siberische modderclips ook niet. Dat zijn part-time 4x4 diesels met handgeschakelde bak. Dan had OP beter ook een part-time 4x4 kunnen kiezen. Of nog beter een echte offroad vanwege de bodemvrijheid en differetieel locks.

Maar ergens als ik lees waar het over gaat is iedere auto (met sneeuwkettingen aan boord ) goed, als ie maar technisch in goede conditie is en rekening wordt gehouden met de zeer lage temperaturen. De aangehaalde Superlocker zou de TOD wel wat beter geschikt maken voor langdurig op sneeuwwegen ( zonder asfalt contact )  rijden, omdat die vastgezet in 4x4 niet overmatig kan slijten. Danweer, zelfs overmatig slijtend zal de tussenbak het waarschijnlijk die 7000 km wel uithouden. Hij haalt dan alleen de 300.000 km niet zonder kuren :-)

Geplaatst

Het is een behoorlijk pittige reis! En meestal doen er toch wel ervaren/deskundige reizigers m

Kan opzich wel aardig sleutelen  onderhoud aan mijn hydraulische graafmachine doe ik ook zelf.

Alleen begreep ik dat je ook moet solderen dat is niks voor mij, en is de handleiding ook in het Nederlands??? :online2long:

Geplaatst

Ik denk dat als er wegen zijn dat er auto's kunnen rijden. Scandinavische auto's waren decennia lang gewoon voor of achterwielaandrijvers en de meeste vrachtwagens die daar rijden zijn nog steeds 4x2 of 6x2/6x4, dat moet dus gewoon kunnen zonder 4x4 of AWD. Wel moet je beslist beschikken over sneeuwkettingen en weten hoe je die erop en eraf haalt. ( goed oefenen )

Op Discovery channel of National Geograpic is ook een serie te zien over bedrijven die autos bergen of helpen die niet verder kunnen in het hoge Noorwegen. Buitenlanders komen meestal in de problemen door geen sneeuwkettingen te hebben of die niet gebruikt te hebben waar dat wel nodig was. Ook heb je in sommige situaties niet genoeg aan alleen kettingen om de aangedreven/gestuurde wielen maar moeten alle wielen ze hebben. Bij een 4x4/AWD is dat simpel : je moet er toch 4 hebben :-)

Een Sorento is een prima keus voor een trip in niet alledaagse omstandigheden. Maar als het echt lange heavy duty offroad ( diepe sneeuw, diepe modder ) tocht wordt is een model met een TOD niet zo'n goede keus, dat zijn de Sorento's in de Siberische modderclips ook niet. Dat zijn part-time 4x4 diesels met handgeschakelde bak. Dan had OP beter ook een part-time 4x4 kunnen kiezen. Of nog beter een echte offroad vanwege de bodemvrijheid en differetieel locks.

Maar ergens als ik lees waar het over gaat is iedere auto (met sneeuwkettingen aan boord ) goed, als ie maar technisch in goede conditie is en rekening wordt gehouden met de zeer lage temperaturen. De aangehaalde Superlocker zou de TOD wel wat beter geschikt maken voor langdurig op sneeuwwegen ( zonder asfalt contact )  rijden, omdat die vastgezet in 4x4 niet overmatig kan slijten. Danweer, zelfs overmatig slijtend zal de tussenbak het waarschijnlijk die 7000 km wel uithouden. Hij haalt dan alleen de 300.000 km niet zonder kuren :-)

De reis gaat alleen over verharde wegen hoor is geen offroad bij, alleen sneeuw en ijs.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...