Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
20 uren geleden, gjcvro zei:

De kaarten zijn sowieso belachelijk out of date. Mijn ervaring is anders. De N31 bij Harlingen staat er op, en is nog vrij recent. Enige probleem is dat de Navigatie er geen gebruik van maakt. De update is in maart geplaatst. 

Geplaatst

A9 van Aalsmeer richting Haarlem was de navigatie compleet de weg kwijt. Ik heb dezelfde versie die  gjcvro eerder al gepost had.

Geplaatst (aangepast)

Ik heb er nu een behoorlijk aantal Km door Europa mee genavigeerd en heb geen klachten. Wel is het zo dat er sinds een jaar of 10 een paar algoritmes in de software zitten om bepaalde plaatsen te vermijden. Heb je dan lokale stratenkennis, dan kun je zelf een kortere route verzinnen. Te denken valt aan het vermijden van dorpskernen en dergelijke.  Dan gaat het voor je gevoel fout.

aangepast door Brat Pit
Geplaatst
7 uren geleden, Brat Pit zei:

Ik heb er nu een behoorlijk aantal Km door Europa mee genavigeerd en heb geen klachten. Wel is het zo dat er sinds een jaar of 10 een paar algoritmes in de software zitten om bepaalde plaatsen te vermijden. Heb je dan lokale stratenkennis, dan kun je zelf een kortere route verzinnen. Te denken valt aan het vermijden van dorpskernen en dergelijke.  Dan gaat het voor je gevoel fout.

Ik heb dezelfde ervaring met de navigatie. Wel kan er een behoorlijk verschil zitten tussen de snelste en kortste route. Vaak heb je het idee dat het korter/sneller kan maar ook daar ben ik van teruggekomen.  Ik gebruik de navigatie erg veel en ben er mee tevreden.  Ik heb in de jaren dat ik gebruik maak van de Kia navigatie 1 x gehad dat ik een vreemde route kreeg aangeboden.  Namelijk even van de snelweg af om vervolgens een stukje verder weer op dezelfde snelweg uit te komen. Als je dan op je navigatiekaart kijkt zie je de snelweg gewoon doorlopen. Je kunt dan zelf kiezen of je deze route volgt of ‘ gewoon’ doorrijdt.

Geplaatst

IK heb altijd snelste route aan staan, maar de route lijkt toch vaak op de kortste route. Waar een tomtom kiest om vooral doorgaande wegen te gebruiken kiest de kia er voor om je door allerlei kleine k. straatjes te sturen, wat zeker niet de prettigste route is. Nee, ik ga geen fan worden van dit systeem,

Geplaatst

Nuttig topic!

Ik zal eens kijken welke versie van de software ik heb. Een paar maanden geleden heb ik wel een update gekregen van de garage. Het kwam er op neer dat ik de radiozenders opnieuw moest programmeren (tip: maak ff een foto van de zenders). Maar desondanks staat een nieuwe spoortunnel in Harderwijk (die er al ruim twee jaar ligt) nog niet op. 

Ik weet overigens ook niet hoe het werkt met kaart aanpassingen. Moeten wegbeheerders dit aanmelden bij de kaart bedrijven? 

Dat je maar één keer per jaar een update krijgt weet ik niet. Volgens mij wordt bij elke onderhoudsbeurt een check gedaan, zo heb ik het begrepen.

12 uren geleden, MDS zei:

A9 van Aalsmeer richting Haarlem was de navigatie compleet de weg kwijt. Ik heb dezelfde versie die  gjcvro eerder al gepost had.

Dit is  (ook sinds de laatste update) nog steeds herkenbaar. 

Geplaatst

Tijdens de controle voor de terugroepactie heeft mijn dealer gelijk alle updates die hij in huis had op de Niro losgelaten.

Op het gebied van de navigatie heeft hij niet eens gekeken of ik de nieuwste versie al had, hij heeft de versie die hij had er gewoon overheen “gerost”. Officieel mogen al dat soort updates blijkbaar alleen tijdens een onderhoudsbeurt maar hij is niet zo moeilijk. “De auto is nu toch binnen dus waarom wachten tot de volgende beurt?” My kind of man!  :clap:

Na thuiskomst dus even een foto van het systeeminfo scherm gemaakt en dat ziet er nu zo uit:

D50D60B9-7501-4053-B07D-092E62B62DFB.thumb.jpeg.60f8f0f4b197d8a955c1a2588019dd67.jpeg

Maar van wanneer zijn deze versies?
Volgens mij is:
De software van 6 maart 2018 (DE_HEV.EUR.SOP.005.9.180306 de laatste 6 cijfers dus)
De firmware van 10 januari 2018 (DE_HEV.EUR.0.5.250.180110.MICOM)
De navigatiesoftware van 27 september 2017 (STD_AVN_MID.EUR.KMC.170927.a803344)
De datum van de kaarten was wat moeilijker te achterhalen.
Hiervoor heb ik op mijn laptop de vandaag door mijn dealer geupdate  SDHC kaart zitten bekijken en daar heb ik uiteindelijk in de map:
Data\Nation\EUR\STD\Map de bestanden MAPMODULE.bin en SDMODULE.bin gevonden.
MAPMODULE.bin van 27-6-2017 heeft als inhoud "EUR.10.41.46.701  06452" 
SDMODULE.bin van 30-6-2017 heeft als inhoud "EUR.10.41.46.701.002.2" en laat dat nu, op de (D.D2) na, precies de tekst zijn die op het scherm staat....
Volgens mij is deze versie van de kaarten dus van 27 (of is het 30?)  juni 2017.

Als jullie denken dat ik het fout heb, dan hoor ik dat uiteraard graag.

Hans.

Geplaatst (aangepast)
3 uren geleden, HansH zei:

Tijdens de controle voor de terugroepactie heeft mijn dealer gelijk alle updates die hij in huis had op de Niro losgelaten.

Op het gebied van de navigatie heeft hij niet eens gekeken of ik de nieuwste versie al had, hij heeft de versie die hij had er gewoon overheen “gerost”. Officieel mogen al dat soort updates blijkbaar alleen tijdens een onderhoudsbeurt maar hij is niet zo moeilijk. “De auto is nu toch binnen dus waarom wachten tot de volgende beurt?” My kind of man!  :clap:

Na thuiskomst dus even een foto van het systeeminfo scherm gemaakt en dat ziet er nu zo uit:

D50D60B9-7501-4053-B07D-092E62B62DFB.thumb.jpeg.60f8f0f4b197d8a955c1a2588019dd67.jpeg

Maar van wanneer zijn deze versies?
Volgens mij is:
De software van 6 maart 2018 (DE_HEV.EUR.SOP.005.9.180306 de laatste 6 cijfers dus)
De firmware van 10 januari 2018 (DE_HEV.EUR.0.5.250.180110.MICOM)
De navigatiesoftware van 27 september 2017 (STD_AVN_MID.EUR.KMC.170927.a803344)
De datum van de kaarten was wat moeilijker te achterhalen.
Hiervoor heb ik op mijn laptop de vandaag door mijn dealer geupdate  SDHC kaart zitten bekijken en daar heb ik uiteindelijk in de map:
Data\Nation\EUR\STD\Map de bestanden MAPMODULE.bin en SDMODULE.bin gevonden.
MAPMODULE.bin van 27-6-2017 heeft als inhoud "EUR.10.41.46.701  06452" 
SDMODULE.bin van 30-6-2017 heeft als inhoud "EUR.10.41.46.701.002.2" en laat dat nu, op de (D.D2) na, precies de tekst zijn die op het scherm staat....
Volgens mij is deze versie van de kaarten dus van 27 (of is het 30?)  juni 2017.

Als jullie denken dat ik het fout heb, dan hoor ik dat uiteraard graag.

Hans.

Bedankt dat je deze informatie met ons wil delen, wil je alleen nog even de datum van deze updates er bij vermelden.

Het kan toch niet zo wezen dat bij jou update er een kaart van 27/30 juni 2017 op is gezet, waar staat bij jou die datum dan beschreven ?

Was even aan het google en vond deze informatie op een Zweeds of Deens kia forum:

Kartutgave: EUR.10.41.46.701.002.2(D.D2/E.D1).
Oppdatert pr: 16.02.2018. " .   

Het is normaal dat er zeker 4 kaartupdates per jaar zijn, dit is o.a bij TomTom het geval, heb 2 maanden geleden mijn losse TomTom Go 6000 nog aangesloten en kreeg direct weer een melding dat er weer een volledige nieuwe versie van Europa was en die dus meteen gedaan natuurlijk, deze TomTom gaat eerdaags zeker mee naar Oostenrijk en zal daar ook mee gaan navigeren, hier zit ook een simkaart ingebouwd en heb dus via 4G altijd de recenste en snelste verkeersinformatie zonder eigen data verbruik, de kaart in de kia zal naar mijn idee echt nooit de laatste europa map hebben en krijgen, volgens mij lopen ze simpel talloze maanden achter steeds en kan daar echt niet op vertrouwen, zeker als de informatie hierboven klopt en een update van een paar dagen/ weken er een kaart op zet van 27/30 juni 2017 !!! En mocht de datum van 16-02-18 toch kloppen dan zijn we inmiddels ook alweer een half jaar verder en zou er sowieso alweer een recentere update moeten zijn.

aangepast door Eric-H
Geplaatst

Blijf het zoieso vreemd vinden dat kaart updates alleen door de dealer gedaan kunnen worden.
Bij Volvo kan ik nu gewoon vrolijk zelf de kaarten downloaden een paar keer per jaar, op usb zetten, en updaten maar. Werkt perfect op die manier, en zo is een dealer ook geen tijd kwijt aan dit soort simpele taken.

Geplaatst

Eric,
als je met “wil je alleen nog even de datum van deze updates er bij vermelden“ de datum bedoelt waarop mijn dealer alles heeft bijgewerkt, dan is het antwoord 23 augustus.

De datums 27 en 30 juni 2017 zijn de datums waarop de bestanden MAPMODULE.bin en SDMODULE.bin zijn aangemaakt, dan wel voor het laatst zijn aangepast. Aangezien in die bestanden de versie staat die op het scherm wordt getoond lijkt het me logisch dat die bestanden als laatste voor de vrijgave van een nieuwe versie worden aangepast.

Het is tegenwoordig inderdaad heel normaal dat er ieder jaar meerdere updates op kaarten plaats vinden, maar in ons geval bepaalt KIA waar we het mee moeten doen! Kijk de '2018_MapCare_Manual_Kia.pdf' die Wimkia heeft gevonden (nogmaals bedankt Wim!) maar eens door.
KIA betrekt “onze” kaarten dus van “Here” en KIA bepaalt dus hoe vaak wij een update krijgen en hoe oud/nieuw de kaarten zijn. Dit jaar moeten we het zo te zien dus doen met zegge en schrijve 1 update...

Er is trouwens op het hele kaartje niet 1 bestand uit 2018 te vinden. Alles is van augustus 2017 of ouder.
Behalve de 2 gevonden bestanden van 27- en 30 juni 2017 staan er namelijk 3 bestanden op het kaartje die een nieuwere datum hebben en het zit er dik in dat KIA die (uit eigen belang?) zelf heeft toegevoegd.
2 ervan zijn SearchEnv_08.ini en SearchEnv_10.ini (Staan in de map Data\Nation\EUR\STD\Res) en deze hebben allebei betrekking op de zoekmogelijkheid binnen het KIA dealernetwerk en deze bestanden zijn allebei van 23-08-2017. 
Het 3e bestand staat in de root van het kaartje en heet 'EUR_10.41.701.002.2_checksums.md5' en dit bestand is op 24-08-2017 aangemaakt.
Het bevat, zoals de titel al aangeeft, de checksums van alle bestanden op het kaartje. (Er mocht eens iemand zijn die met die bestanden gaat lopen 'rommelen', je weet het tenslotte maar nooit.....)

Hans

Geplaatst
2 uren geleden, HansH zei:

KIA betrekt “onze” kaarten dus van “Here” en KIA bepaalt dus hoe vaak wij een update krijgen en hoe oud/nieuw de kaarten zijn. Dit jaar moeten we het zo te zien dus doen met zegge en schrijve 1 update...

De kaarten bij Volvo zijn ook van Here, en die mag je dus wel zelf updaten 2 a 3 keer per jaar. Zal dus inderdaad aan Kia liggen, en niet aan Here.

Geplaatst (aangepast)

Ik weet zeker dat die kaartupdate met bestanden van 26 juni 2017 in februari 2018 uitgekomen is. Ik heb deze toen gedownload op een SSD gezet en geïnstalleerd. Piece of cake. Als je de bestandsnamen uit de handleiding googelt, dan kun je die bestanden vinden.

Het kan natuurlijk wel zijn dat de dealer (die meer verstand heeft van auto's) al lang blij is met zijn download uit februari en niet de moeite heeft genomen om de laatste versie te verkrijgen en te installeren. Als die versie er als is, dat weet ik natuurlijk niet.

aangepast door Brat Pit
Geplaatst (aangepast)

@HansH bedankt voor het ook doorgeven van de datum,

Wat ik nu dus weet is dat mijn Niro die ik op 13 Juli 2018 heb opgehaald nu dus ook dezelfde kaartversie heeft als de jouwe en vele anderen die hier hun versie gepost hebben, dus nadien is er niet echt meer een update geweest omdat iedereen hier deze versie zo goed als heeft, ben nu echt benieuwd of dit nu echt de meest recentste kaart is die op dit moment geüpdatet kan worden, je kan trouwens op de Kia site via Chat functie met de klantenservice in contact komen, mij werd op deze manier verteld dat het echt niet zo moet zijn dat je enkel tijdens een onderhoudsbeurt je recht hebt op een kaar update, ze vertelde dat het gewoon mogelijk moet zijn dat je op welke datum dan ook naar je dealer kan gaan om te vragen of er inmiddels voor jou navigatie een update is en deze te laten doen, evt via een afspraak. Ik kreeg trouwens via dit menu de optie om de kaart zelf te updaten mocht ik deze op een ssd kaartje hebben. Misschien een optie als de dealer hem ook op ssd heeft staan om deze te kopiëren en het evt. thuis zelf te doen.

Inked20180824_180538 (Medium)_LI (Large).jpg

aangepast door Eric-H
Geplaatst (aangepast)
5 uren geleden, Brat Pit zei:

Ik weet zeker dat die kaartupdate met bestanden van 26 juni 2017 in februari 2018 uitgekomen is. Ik heb deze toen gedownload op een SSD gezet en geïnstalleerd. Piece of cake. Als je de bestandsnamen uit de handleiding googelt, dan kun je die bestanden vinden.

Het kan natuurlijk wel zijn dat de dealer (die meer verstand heeft van auto's) al lang blij is met zijn download uit februari en niet de moeite heeft genomen om de laatste versie te verkrijgen en te installeren. Als die versie er als is, dat weet ik natuurlijk niet.

Als jij die kaartupdates " bestanden " zelf hebt gedownload dan ben ik erg nieuwsgierig waar je die gedownload hebt m.a.w heb je dus zelf een kaartupdate gedaan ?

En bestandsnamen uit de handleiding googlen, kan ik even niet volgen. ?

aangepast door Eric-H
Geplaatst (aangepast)
22 uren geleden, JeroenV zei:

Blijf het zoieso vreemd vinden dat kaart updates alleen door de dealer gedaan kunnen worden.
Bij Volvo kan ik nu gewoon vrolijk zelf de kaarten downloaden een paar keer per jaar, op usb zetten, en updaten maar. Werkt perfect op die manier, en zo is een dealer ook geen tijd kwijt aan dit soort simpele taken.

Hier is op het forum al het nodige over geschreven maar ik leg het met liefde en plezier nogmaals uit. In de beginperiode werd er een memorystick geleverd en kon de Kia rijders zelf de update doen. Er kwamen toen erg veel crashes van het navigatie systeem voor en daardoor werd er weer een beroep op de garantie gedaan. Het uitvallen van de stroomvoorziening en het niet correct updaten bleek veelal de oorzaak te zijn. Daarom heeft Kia besloten om dit, liefst tijdens de servicebeurt van de auto, zelf uit te voeren.   

aangepast door Specialmade
Geplaatst

Dat was mij niet bekend, bedankt voor de uitleg, maar klinkt ook erg vreemd in mijn oren ; of de dealer nu een usb/sd in de auto stopt of dat je het zelf doet maakt toch niet uit zou je zeggen.
Het updaten zou dermate dummy proof gemaakt moeten zijn dat het gewoon altijd goed gaat.

Ter vergelijking:
Ik download nu van de Volvo site een .exe die je start.
2 knoppen op een scherm: download naar usb, download naar harddisk.
Vervolgens geef ik de usb stick aan waarop alles geplaatst mag worden, dat is namelijk de makkelijkste optie.
Na downloaden doet hij een verify, en als alles goed is kun je de stick in de auto doen.
Je hoeft niet te wachten tot de update klaar is, vaak duurt deze namelijk zo'n 1 tot 1.5 uur; als je je auto weer start gaat hij gewoon weer verder dus al doe je de update in blokjes van 10 minuten maakt het nog niet uit.

Geplaatst
11 minuten geleden, JeroenV zei:

Dat was mij niet bekend, bedankt voor de uitleg, maar klinkt ook erg vreemd in mijn oren ; of de dealer nu een usb/sd in de auto stopt of dat je het zelf doet maakt toch niet uit zou je zeggen.
Het updaten zou dermate dummy proof gemaakt moeten zijn dat het gewoon altijd goed gaat.

Ter vergelijking:
Ik download nu van de Volvo site een .exe die je start.
2 knoppen op een scherm: download naar usb, download naar harddisk.
Vervolgens geef ik de usb stick aan waarop alles geplaatst mag worden, dat is namelijk de makkelijkste optie.
Na downloaden doet hij een verify, en als alles goed is kun je de stick in de auto doen.
Je hoeft niet te wachten tot de update klaar is, vaak duurt deze namelijk zo'n 1 tot 1.5 uur; als je je auto weer start gaat hij gewoon weer verder dus al doe je de update in blokjes van 10 minuten maakt het nog niet uit.

In de laatste drie zinnen van je post zit nu net de crux. Bij Kia mag de stroomvoorziening absoluut niet onderbroken worden. Dit zorgt ervoor dat het systeem dan crashed. Bij de wat oudere (LG) systemen werd eerst zelfs een fabrieksinstelling geforceerd om mogelijke problemen te voorkomen.

Geplaatst

Das een aardig designfoutje dan zeg :roll:
Dan kan ik me wel voorstellen dat het regelmatig fout gaat als mensen het zelf mogen doen.

Geplaatst

Tsja, bij renault stopte je het SD kaartje in de PC, de update werd daarop gezet via tomtom home, en als dat klaar was stopte je het kaartje terug in de auto, en alles was klaar.

Maar helaas, Kia heeft anders gekozen. De makkelijkste oplossing: Android auto of apple car play, 2e optie, tomtom kastje kopen en tegen de ruit plakken, derde optie verder aanklooien met de fabrieks navi en die door de dealer bij laten werken.

En dan kun je natuurlijk ook altijd nog proberen auto te rijden zonder navigatie. Voor sommige zou dat ook wel eens goed zijn.

Geplaatst
3 uren geleden, Specialmade zei:

Hier is op het forum al het nodige over geschreven maar ik leg het met liefde en plezier nogmaals uit. In de beginperiode werd er een memorystick geleverd en kon de Kia rijders zelf de update doen. Er kwamen toen erg veel crashes van het navigatie systeem voor en daardoor werd er weer een beroep op de garantie gedaan. Het uitvallen van de stroomvoorziening en het niet correct updaten bleek veelal de oorzaak te zijn. Daarom heeft Kia besloten om dit, liefst tijdens de servicebeurt van de auto, zelf uit te voeren.   

Bij mijn vorige volvo's deed ik het ook zelf,  maar op aanraden dealer wel tijdens de upload wel ff een acculader aansluiten! 

Geplaatst
17 uren geleden, Eric-H zei:

Als jij die kaartupdates " bestanden " zelf hebt gedownload dan ben ik erg nieuwsgierig waar je die gedownload hebt m.a.w heb je dus zelf een kaartupdate gedaan ?

En bestandsnamen uit de handleiding googlen, kan ik even niet volgen. ?

Als je dat van die bestandsnamen niet kunt volgen, is het verstandig om de updates bij de dealer halen. De bestanden stonden op een Russische site (soort wetransfer) waar ze na 10 dagen automatisch verdwenen. 

De bestandsnaam staat in bovengenoemde handleiding: Kia_iAVN_Software_2018_2.zip

Dat bestand zul je nergens meer vinden. Maar verander je de ***2 in een ***3.zip Dan zie je ineens dat je dat bestand in Korea kunt downloaden. Ik ga dat niet doen omdat ik niet weet wat de consequenties zijn.

Geplaatst

Bij mijn Renaullt Captur die ik hiervoor had ging het zo eenvoudig en kwam er geen dealer aan te pas.

• Je maakt eerst een " Mijn Renault " Account aan.
  • Dan log je in en kijk je of er updates en kaartupdates zijn en selecteerd diegene die je wilt laten downloaden.
  • Daarna installeer je op je computer de " R.Link Tool " die je in je Account kan downloaden. 
  • Je haalt het Sd kaartje uit de R.Link Navigatie
  • Je plaats het kaartje in je Sd kaart slot op je computer.
  • Nu worden vanzelf alle updates incl de kaartupdates via die Tool op het Sd kaartje gedownload (dus ook als je via je account eerst een nieuwe kaart hebt gekocht, die komt dan vanzelf ook op het sd kaartje via de updates die dan in je account geselecteerd staan.
  • Daarna plaats je de Sd kaart met draaiende motor in je R.Link navigatie
  • Alles wordt direct op de Navigatie geinstalleerd en de nieuwe kaart wordt automatisch geladen.
  • Je krijgt direct een melding dat alles rond de 20 min. duurt en dat je de motor niet uit mag zetten, ik ging dan gewoon een stukje rijden, dat is beter dan je motor zolang stationair te laten draaien.
  • Het kan echt gewoon niet fout, je had dan wel 1 jaar een gratis kaart en vervolgens kan je heel simpel eerst een kaart selecteren, deze betalen en hij komt keurig bij de updates in je account te staan.
  • Echt alles gebeurd eigenlijk vanzelf en is echt zo gemaakt dat een ieder dit zelf kan doen wanneer je ook maar wilt
  • In de 4 jaar dat ik hem had heb ik hier nooit een probleem mee gehad.

In de navigatie van de Niro zit keurig een optie om de kaart bij te werken, druk je deze aan dan vraagt hij netjes om de geheugenkaart met de update, dit kan zowel de software of een kaartupdate zijn volgens mij, echt een kind kan dit nog uitvoeren dus waarom zou alleen een dealer dit nu kunnen???

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...