Patrick_73 Posted August 11, 2018 Posted August 11, 2018 (edited) Hallo allemaal, Zeer binnenkort mag ik van mijn werkgever een nieuwe leaseauto uitzoeken, waarbij de keuze wat beperkt is tussen Toyota en Kia. De afgelopen 4 jaar heb ik een Toyota Auris TS gereden. Het nieuwe model daarvan komt pas in 2019 en zo lang kan ik niet meer wachten. Ik overweeg daarom een Toyota CHR of een Kia Niro te nemen. In beiden heb ik al een proefrit gemaakt en ze hebben beiden hun voor- en nadelen. Ik ben niet de eerste hier die met die keus worstel. De Niro is wat groter (en dat vind ik fijn, omdat ik kinderen heb en die zaten altijd wat krap achterin de Auris). De Toyota is dan weer wat sportiever, maar krap in de beenruimte achterin en het zicht naar achteren is slecht. Ik neig vooralsnog behoorlijk naar de Niro business. Nou ben ik nogal een muziekliefhebber en ik heb dan ook een USB stickje in mijn auto met 128 GB aan mp3's. Ik ben er van overtuigd dat dit in de Toyota CHR wel werkt, want dat audiosysteem is identiek aan dat van de Auris. Ik wil alleen heel graag weten hoe mp3's afspelen werkt in de Niro. Gaat dit een beetje soepel? Kan ik mappen gebruiken of zitter er allerlei beperkingen aan de hoeveelheid bestanden etc. Wat ik verder lees is dat navigeren en muziekafspelen via spraakbesturing alleen kan via Android Auto. Op zich geen probleem, maar ik lees ook dat dit alleen kan als de telefoon aangesloten is via een kabeltje op de USB media aansluiting in de Niro. Dat zou dan wel betekenen dat ik steeds de USB stick eruit moet halen en dan dus geen muziek meer heb. Ik voel er niks voor om alles op mijn telefoon te gaan zetten. De berichten die ik er over gelezen heb zijn echter uit 2016. Het huidige model is de Niro augustus 2018. (ik geloof zelfs dat ze die al 2019 noemen). Zit daar nog steeds de beperking op dat Android Auto via een USB kabel aangesloten moet zijn, of kan dit ook via bluetooth? Verder ben ik gewoon benieuwd naar de algemene ervaringen m.b.t. navigatie (dat is geen tom tom toch?, alleen de Tom tom services) en het gebruik van USB media. Ik heb wel TomTom op mijn telefoon. Kan ik dat ook via Android Auto op het scherm van de Niro zetten? Vriendelijke groet, Patrick Edited August 11, 2018 by Patrick_73 Fout gemaakt in benameing Android auto (was even in de war met Apple Car). Quote
Fixing Posted August 11, 2018 Posted August 11, 2018 Klopt wel, mijn Apple reageerde beter dan de samsung s9. Dus spijt dat ik gewisseld ben. De kia doet niets met samsung Android, jammer, dus werken met sticks Quote
richardtrip Posted August 11, 2018 Posted August 11, 2018 Klopt wel, mijn Apple reageerde beter dan de samsung s9. Dus spijt dat ik gewisseld ben. De kia doet niets met samsung Android, jammer, dus werken met sticksNa de installatie van de android auto app werkt navigeren via Google maps of waze, muziek luisteren via 1 van de ondersteunde muziek apps (tune in radio, Google music, Spotify, etc etc) perfect. Dat zal ook op jouw S9 zo zijn. Wel via de kabel inderdaad, maar het beeld komt dan ook volledig op de 8 inch touchscreen van de auto.Het is zelfs mogelijk al je muziek op een SD kaart te zetten en je telefoon in USB opslag mode te zetten. De telefoon wordt dan gezien als USB stick maar zelf gebruik ik dit niet. Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk Quote
gjcvro Posted August 11, 2018 Posted August 11, 2018 Telefoon moet inderdaad aan de usb poort hangen voor android auto of apple car. En dat is meteen ook de poort voor deusb stick dus die moet er uit. Ik wil nog wel een keer testen of er geen usb hub aan kan. Dan zou het opgelost zijn. Quote
PeterSelie Posted August 11, 2018 Posted August 11, 2018 24 minuten geleden, gjcvro zei: Telefoon moet inderdaad aan de usb poort hangen voor android auto of apple car. En dat is meteen ook de poort voor deusb stick dus die moet er uit. Ik wil nog wel een keer testen of er geen usb hub aan kan. Dan zou het opgelost zijn. 25 minuten geleden, gjcvro zei: Telefoon moet inderdaad aan de usb poort hangen voor android auto of apple car. En dat is meteen ook de poort voor deusb stick dus die moet er uit. Ik wil nog wel een keer testen of er geen usb hub aan kan. Dan zou het opgelost zijn. Ik heb mijn mob aan de usb bij dashboard. De stick in de usb van armsteun en werkt prima...... tot je de auto uitzet en mob meeneem. Dan moet eerst de mob aan sluiten en dan de usbstick. Quote
gjcvro Posted August 11, 2018 Posted August 11, 2018 (edited) Ik dacht dat die in de armsteun alleen voor laden is. Staat ook een laadteken op. Zal morgen wel eens kijken, dat zou ook al een oplossing zijn. Edit: net getest, maar USB in de armsteun doet niks met mijn usb stick. Edited August 11, 2018 by gjcvro Quote
Brat Pit Posted August 11, 2018 Posted August 11, 2018 Ik heb alle muziek op apple CarPlay en Spotify De standaard navigatie werkt overigens prima, al is het kaartmateriaal 1 a 2 jaar oud, maar wordt wel geüpdate. USB vind ik niet handig omdat je dan een eeuwigheid aan het zoeken bent naar muziek, terwijl via apple of spotify spraakcommando's gegeven kunnen worden. Quote
gjcvro Posted August 11, 2018 Posted August 11, 2018 (edited) Ik wil niet verder gaan dan dat hij je brengt waar je wilt zijn. Dat hij daarvoor de meest exotische routes neemt moet je voor lief nemen. Steevast wil hij dat ik bij een kruising eerst rechts ga om dan op de rotonde te keren, terwijl je ook gewoon links kunt, een andere route wil hij steevast midden door het dorp rijden met alle k* weggetjes in plaats van de snellere, kortere doorgaande weg te pakken. En dat gedrag heb ik al vaker gezien. Wat navi betreft is dit veruit de slechtste die ik ooit heb gehad. Edited August 11, 2018 by gjcvro Quote
HansG Posted August 11, 2018 Posted August 11, 2018 Alle navigatiesystemen die ik gehad heb hebben wel eens van die vreemde routes. Ik ben het bij mijn Niro nog niet tegengekomen. Mijn update is van maart en ook de N31 door Harlingen staat er al op. Alleen gebruikt de navigatie deze weg niet. Dat is een bekend euvel wat ik bij mijn vorige navigatie ook tegenkwam. Er zijn maar weinig merken waarbij Andriod auto via bluetooth werkt. Bij de meeste werkt het met kabel. De spraakbesturing is Google assitant van je telefoon. Je kan toch ook gewoon je telefoon rechtstreeks een commando geven om te bellen? Dat telefoneren gaat dan gewoon via bluetooth. Dan kan de USB stick gewoon in de USB poort. Quote
Brat Pit Posted August 12, 2018 Posted August 12, 2018 13 uren geleden, gjcvro zei: Ik wil niet verder gaan dan dat hij je brengt waar je wilt zijn. Dat hij daarvoor de meest exotische routes neemt moet je voor lief nemen. Steevast wil hij dat ik bij een kruising eerst rechts ga om dan op de rotonde te keren, terwijl je ook gewoon links kunt, een andere route wil hij steevast midden door het dorp rijden met alle k* weggetjes in plaats van de snellere, kortere doorgaande weg te pakken. En dat gedrag heb ik al vaker gezien. Wat navi betreft is dit veruit de slechtste die ik ooit heb gehad. Ik weet niet welke van de drie systemen je gebruikt, maar de standaard KIA navigatie krijgt van mij een dikke plus. Het is makkelijk te bedienen, werkt altijd, geeft goede info en brengt je op de bestemming. Van welk systeem zijn die plaatjes, deze herken ik niet. Quote
gjcvro Posted August 12, 2018 Posted August 12, 2018 De plaatjes zijn van google maps als illustratie van de route die de kia navi logisch vind. De navi brengt je inderdaad op de bestemming, maar te vaak niet via de meest logische of snelste weg. Quote
PeterSelie Posted August 12, 2018 Posted August 12, 2018 21 uren geleden, gjcvro zei: Ik dacht dat die in de armsteun alleen voor laden is. Staat ook een laadteken op. Zal morgen wel eens kijken, dat zou ook al een oplossing zijn. Edit: net getest, maar USB in de armsteun doet niks met mijn usb stick. Heb zojuist voor zekerheid ff getest. Werkt. Maar zorg eerst dat stick afspeelt via normale kia display, daarna pas mob aansluiten. Quote
HenkM Posted August 12, 2018 Posted August 12, 2018 Ik kan hier ook geen muziek van stick afspelen als deze in de armsteun wordt ingeprikt. Quote
casper Posted August 12, 2018 Posted August 12, 2018 Ik werd ook nieuwsgierig na het lezen van dit bericht. Maar bij mij leest hij de stick ook niet in de armsteun. Quote
Patrick_73 Posted August 13, 2018 Author Posted August 13, 2018 (edited) Bedankt voor alle antwoorden. Het is me in ieder geval duidelijk dat het of een USB stick is, of Android auto. Allebei tegelijk lukt dus niet. Als de Kia navigatie een beetje fatsoenlijk werkt is het verder ook niet zo erg, want dan heb ik Android auto helemaal niet nodig. Kan de USB stick met muziek er gewoon in blijven. Streamen via spotify of de muziek op mijn telefoon zetten vind ik gewoon onplezierig. Werkt het afspelen van muziek van USB stick wel een beetje fatsoenlijk, of zitten er allerlei beperkingen op? Ik kom uit een Toyota Auris en daar werkt e.e.a. vrij redelijk. In ieder geval kan ik mappen maken. Spraakherkenning kan in de Niro dus ook gewoon voor het bellen. Dan moet ik dus mijn telefoon spraakherkienning gebruiken, maar in principe is daar Android auto dan niet voor nodig. De navigatie van Kia heeft dus geen spraakherkenning en dat vind ik erg jammer. In mijn Auris kon ik gewoon zeggen waar ik naartoe wilde. Wil ik dat in de Niro ook, dan heb ik dus wel Android auto nodig en dan moet steeds die stick eruit. Dan maar geen spraakherkenning. Gemiste kans van Kia vind ik persoonlijk, maar ook weer niet echt een showstopper. Inmiddels is wel de twijfel toegeslagen tussen de Niro Business of de Design Edtition. Business heeft mijn voorkeur, maar dan heb ik geloof ik kleinere wielen en geen schuifdakje. Dat laatste is niet zo belangrijk. Die wielen is dan wel weer jammer. De design edition mist daarentegen weer een start knop. En dat vind ik juist wel prettig. Luxe probleem Edited August 13, 2018 by Patrick_73 Quote
Brat Pit Posted August 13, 2018 Posted August 13, 2018 26 minuten geleden, Patrick_73 zei: Bedankt voor alle antwoorden. Het is me in ieder geval duidelijk dat het of een USB stick is, of Android auto. Allebei tegelijk lukt dus niet. Als de Kia navigatie een beetje fatsoenlijk werkt is het verder ook niet zo erg, want dan heb ik Android auto helemaal niet nodig. Kan de USB stick met muziek er gewoon in blijven. Streamen via spotify of de muziek op mijn telefoon zetten vind ik gewoon onplezierig. Werkt het afspelen van muziek van USB stick wel een beetje fatsoenlijk, of zitten er allerlei beperkingen op? Ik kom uit een Toyota Auris en daar werkt e.e.a. vrij redelijk. In ieder geval kan ik mappen maken. Spraakherkenning kan in de Niro dus ook gewoon voor het bellen. Dan moet ik dus mijn telefoon spraakherkienning gebruiken, maar in principe is daar Android auto dan niet voor nodig. De navigatie van Kia heeft dus geen spraakherkenning en dat vind ik erg jammer. In mijn Auris kon ik gewoon zeggen waar ik naartoe wilde. Wil ik dat in de Niro ook, dan heb ik dus wel Android auto nodig en dan moet steeds die stick eruit. Dan maar geen spraakherkenning. Gemiste kans van Kia vind ik persoonlijk, maar ook weer niet echt een showstopper. Inmiddels is wel de twijfel toegeslagen tussen de Niro Business of de Design Edtition. Business heeft mijn voorkeur, maar dan heb ik geloof ik kleinere wielen en geen schuifdakje. Dat laatste is niet zo belangrijk. Die wielen is dan wel weer jammer. De design edition mist daarentegen weer een start knop. En dat vind ik juist wel prettig. Luxe probleem De business edition heeft een aantal opties die het rijden veiliger maken, zoals radar cruise control met automatisch remmen. Wel zo makkelijk als je in je USB muziek aan het bladeren bent Quote
JeroenV Posted August 13, 2018 Posted August 13, 2018 37 minuten geleden, Patrick_73 zei: Inmiddels is wel de twijfel toegeslagen tussen de Niro Business of de Design Edtition. Business heeft mijn voorkeur, maar dan heb ik geloof ik kleinere wielen en geen schuifdakje. Dat laatste is niet zo belangrijk. Die wielen is dan wel weer jammer. De design edition mist daarentegen weer een start knop. En dat vind ik juist wel prettig. Luxe probleem Of je pakt de Executive, heb je gelijk nog betere audio ook.... alleen geen open dak Quote
Patrick_73 Posted August 13, 2018 Author Posted August 13, 2018 De executive edition is behoorlijk duurder en valt buiten het budget. Quote
wimkia Posted August 14, 2018 Posted August 14, 2018 Het leven bestaat uit keuzes, zo ook bij de Niro. De navigatie van Kia zelf is niet slecht alleen soms niet actueel. Gebruik met hotspot levert een goede begeleiding en file-informatie op. Wil je voice controle hebben dan moet je Android Auto of carplay gaan gebruiken. Dat kan met de navigatie van Google of Apple, of de navigatie van Kia. Apple zal bij IOS12 ook 3th party navigatie toelaten, zoals google maps. Wel moet de telefoon dan in de USB aansluiting zitten. Hierdoor past de USB Stick nergens meer. Gebruik je een android telefoon dan zul je een SDCard met groter geheugen in de telefoon moeten plaatsen. 64 Gb kost ongeveer 25 euro, 128 Gb 45 euro. Dat zijn ook niet de kosten. Of je neemt Spotify betaald dan heb je alles onderweg bij, met een voldoende Gb telefoonabo. Bij Apple kun je niet uitbreiden maar Apple Music of Spotify lost dit op. Apple music heeft als voordeel dat je spraak gestuurd kunt afspelen. Ik weet niet of een USB Hub werkt in de auto, mogelijk heeft iemand dat al eens geprobeerd.... Quote
gjcvro Posted August 14, 2018 Posted August 14, 2018 Net getest: bij mij werkt de usb hub niet. 'onbekend apparaat' en in de middenconsole is echt alleen laden. Quote
HenkM Posted August 14, 2018 Posted August 14, 2018 USB hub wordt hier ook niet ondersteund (diverse geprobeerd). Quote
Recommended Posts