Ga naar inhoud

Gewicht auto


iyyna

Aanbevolen Berichten

Hoi  heb een vraagje waar ik niet uitkom 
Zelf rij ik met een kia sorento gt line model 2019 ( 7 zitplatsen ) nu ik trek daar mee een caravan van 1700kg 
Wij zelf zijn met ons 6 personen . (2 vol en 4 kids pubers)
dus ik begin te rekenen auto leeg 2112kg ( inc. Volle tank en 1 pers van 80kg +_) het max geladen auto is 2620kg dus 508 kg laden 
Op de trek haak komt 100kg ( mag max 150 kg)dus nog 408 kg over 3 pers van 60kg =180 is nog 224 kg over 1 pers van 80kg = 148 kg over nog een kind van 25 kg =123kg over een skibox op dak ( +de dragers) 80kg=43kg over en last but not least een frigobox  leeg 17 kg (  Tristar Icecool KB-7245 45C koelbox) en mag 41l laden is dus 17+30l=47kg = -4 kg dus te zwaar  en moets ik 150 kg kogeldruk hebben ben ik veels te zwaar geladen 
Dus dit is zonder handtassen en of tv schermen en andere dingen die een mens nodig heeft in de auto nu ik vind het zeer raar dat zn auto zo wijnig laad vermogen heeft 
Ergens koop je een 7 zitter maar mag je geen 7 mensen vervoeren van wegge het gewicht 
Of zie ik dat nu zo fout 
Komt er op neer dat 6 pers van 80kg =480kg dat je dan maar 28 kg over hebt dus geen bagage en of skibox 
Graag u idee hier over 
 

5071FCB3-A482-4301-ABF3-29E36BC89C29.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maar jij hebt het in het begin niet over leeggewicht maar over rijklaar gewicht.

Gewicht leeg: Het lege gewicht van het voertuig. Dus zonder passagiers, zonder brandstof en vloeistof en zonder bagage. Op basis van dit gewicht wordt de motorrijtuigenbelasting berekend

Maximaal gewicht: Het toegestane maximale gewicht. Het gewicht van het lege voertuig met een maximaal toegestane belading

Gewicht rijklaar: Het gewicht van de auto rijklaar, dus inclusief koelvloeistof, brandstof, eventueel reservewiel en gereedschap en de bestuurder. Dit wordt berekend door het ledige gewicht (1.) van het voertuig te vermeerderen met 100 kg

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Zojuist, Joey-Rio zei:

Maar je redenering is wel juist in mijn ogen.

Maar kun je die spullen van de skibox niet in de caravan leggen?

Ja dat kan maar voor zn auto is het jammer dat je zo weinig gewicht mag laden 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op zich is je berekening wel juist. Maar ergens houdt het natuurlijk op.

Je kunt 7 personen vervoeren. Je kunt ook nog een zware caravan trekken.

Als je de achterste rij als zitplaats gebruikt dan wordt het erg moeilijk om nog veel meer te nemen. Het ontbreekt je dan gewoon aan ruimte.

Je wilt een relatief zware caravan trekken èn je wilt met 6 personen reizen. Als een van beide situaties niet van toepassing is is er niets aan de hand.

Ik zou zeggen: je had een andere auto moeten kopen.

Let wel: ik rij ook een Sorento uit 2016 en rij met een 1800kg zware caravan. Maar omdat we veelal maar met ons tweeën reizen (hooguit af en toe de kleinkinderen die mee gaan) is er niets aan de hand.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is jammer voor zn auto model 2019 dat het laadvermogen maar 500 kg is heb eens zitten google en veel andere merken met 7 zitplaatsen hebben een laadvermogen van 800-900 kg nu ja hoofd neerleggen en de vrouw thuis laten maandag op zoek gaan naar een andere auto wel jammer 

aangepast door iyyna
Link naar reactie
Delen op andere sites


Er zijn heel veel auto's waarbij het laadvermogen vrij laag is.
Met een caravan wordt het nog extra lastig omdat de kogeldruk bij de auto wordt opgeteld dus je verliest daar ook zo 80 tot 100kg.
Wat mij al vaker is opgevallen is dat de Aziatische merken hier sneller beperkingen in hebben, je ziet dat ze eigenlijk niet bezig zijn met veel belading en/of het trekken van een aanhanger of caravan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Van de andere kant kun je als je een caravan trekt daar natuurlijk ook al snel 200 tot 300 kg in verstouwen (hetgeen al eerder werd aangegeven) waardoor je minder in de auto zelf hoeft te vervoeren. Ik heb een Fendt 570 SG waarmee ik 380kg kan meenemen.

En nogmaals: als je de derde zitrij gebruikt dan valt er qua ruimte weinig meer mee te nemen. En een dakkoffer heb je al in je berekening meegenomen.

Tot slot nog even terugkomend op jouw berekening. Als je een caravan trekt hoef je natuurlijk niet heel veel meer (qua gewicht) in je auto te vervoeren. Dus in theorie heb je gelijk maar in de praktijk dunkt me dat het wel meevalt. Of zit ik fout?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je wil juist de auto zo zwaar mogelijk maken ten opzichte van de caravan in verband met de stabiliteit. De meeste caravans hebben ook niet extreem veel laadvermogen over (de kenteken gewichten kloppen nagenoeg nooit).
Je zal zeker de eerste keer met een combinatie deze altijd moeten wegen en dan bij de caravan niet alleen het totaalgewicht maar ook de verhouding links/rechts om de combinatie zo stabiel mogelijk te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Meeder,

Mee eens. Natuurlijk wil je je auto maximaal beladen ten opzichte van de caravan. Maar in het voorbeeld van Iyyna heeft hij zijn auto al maximaal beladen. En ik wilde alleen wijzen op de beladingsmogelijkheden van de caravan zodat de bagage die hij wil meenemen immers in de caravan kan beladen.

Ik rij al jaren met een caravan en heb de vorige eens laten wegen. Ik kwam beladen op 1520kg terwijl hij 1500 mocht wegen. Het was een Sprite Cruzer 492 SR.

Mijn ervaring is als je normale dingen in de caravan belaadt (geen zware voortent, een extra absorptiekoelkast, zware parasolvoeten, enorme voorraden voedsel en vooral geen zware dingen zoals zakken aardappels, kratten bier, etc) dat je dan zelden teveel meeneemt. En de zware dingen leg je dan in je auto.

Maar meten is weten. Helemaal gelijk. Ook deze caravan zal ik binnenkort eens laten wegen. Dan weet ik ongeveer hoeveel "ruimte" ik heb. Maar ik heb er alle vertrouwen in. Desalniettemin dank voor je opmerkingen.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 2-6-2019 om 10:38, iyyna zei:

Het is jammer voor zn auto model 2019 dat het laadvermogen maar 500 kg is heb eens zitten google en veel andere merken met 7 zitplaatsen hebben een laadvermogen van 800-900 kg nu ja hoofd neerleggen en de vrouw thuis laten maandag op zoek gaan naar een andere auto wel jammer 

Heel eerlijk gezegd is mij dat extra laadvermogen bij andere merken niet opgevallen maar het zal vast kloppen.

Maar toch, zeker met een 7-zitter. Waar moet je in vredesnaam indien je de derde zitrij in gebruik heb die extra honderden kilo's dan bij die auto's verstouwen? Een koffer is 20kg. Honderd kilo zijn dus vijf koffers. Dus lukt je niet eens of nauwelijks als je de derde zitrij niet in gebruik hebt. 

En ik schrijf dit niet omdat ik Kia wil prijzen. Want hoewel dit mijn tweede Kia is en ik er erg over tevreden ben ben ik ook niet te beroerd om de nadelen van dat merk te verbloemen. Maar ik ben praktisch ingesteld.

Dus vandaar mijn vraag: waar moet je die honderden extra kilo's die blijkbaar bij de andere merken wel mogelijk zijn gaan verstouwen als je hem als zevenzitter gebruikt?

Enne, je vrouw thuislaten en naar een andere auto gaan omzien lijkt me geen goed idee ...... :-) :-)

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 9 maanden later...

Ik ben er op uit gekomen dat op mn div en coc papieren staat  dat de sorento gt line 1953kg weegt rij klaar nu is de wagen gewogen door een onafhankelijke expert en zijn we er uit gekomen dat de sorent 2175kg rij klaar weegt is een verschil van 222kg en waar is dit naar toe dit weet kia zelf niet maar met een sleep en 2 volwassen met 5 kinderen ben je te zwaar over laden en daar kan kia ook geen antwoord op geven dus voel ik me bedrogen met deze wagen 

aangepast door iyyna
Foutje
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...