Prlwytzkofsky Geplaatst 5 November, 2019 Geplaatst 5 November, 2019 23 hours ago, Eldevee said: Dank je voor de info, velgen zien er prima uit! Welk type Michelin is erom gegaan? Ik ga ook voor winterbanden ivm wintersport en een stille band is wel zo prettig. En om een vrouwonvriendelijke rap kan ik als vrouw zijnde best lachen Dank! Het zijn gewoon Michelin Alpin 5 banden. In precies dezelfde maat als de standaard banden. Alpin 6 was er in februari al, maar die kon ik op korte termijn niet meer krijgen. (donderdag kwam de dealer er achter dat de 16 inch velgen niet pasten, vrijdag zou de auto geleverd worden en zaterdag ging ik door de sneeuw op pad naar Denemarken). Wat banden betreft ben ik trouwens nogal eenkennig. Altijd Michelin. Een keer goodyear winterbanden gehad onder de ZOE en meteen twee lekke banden in twee jaar. Dat was voor het eerst in een jaar of 20. Totaal voor de set was net onder 1300 Euro wat ik best netjes vind. Normaal gesproken wissel ik zelf altijd. Blij dat foute grappen niet meteen betekenen dat ik ook fout ben. Laatst op dit forum een flauwe grap gemaakt over Amsterdammers en er ging meteen een mokummer over de zeik. En nu zit ik me af te vragen iemand uit Wormer zich Amsterdammer voelt of boer (of is er een tussenweg?). :-) Back on topic: ik ga meteen na de kerst op weg naar Zweeds lapland met de Tesla en twijfel nu voor het eerst over banden. Nokian of Michelin? Ik zou die tocht overigens ook zonder knipperen maken met de Niro. We kiezen voor de tesla vanwege 4 wiel aandrijving en superchargers (stuk beter in Noord Zweden, geen Ionity meer). Quote
Eldevee Geplaatst 5 November, 2019 Geplaatst 5 November, 2019 Dank voor de toelichting. Ik ben ook gecharmeerd van Michelin, dus dan is de keuze gauw gemaakt. En wat flauwe grappen betreft: beter dat je erom kunt lachen dan dat je je erover aangesproken voelt, waar je ook woont . Nokian en Michelin winterbanden schijnen elkaar niet veel uit te maken. Nokian iets meer rijgeluid, maar als ik het profiel bekijk zou ik denken meer water/ijs-afvoer dan bij de Michelin en ook op buitenlandse sites schijnt de Nokian in ijziger situaties heel goed te functioneren. Ben heel benieuwd naar je ervaringen in Scandinavië! Quote
Niro79 Geplaatst 6 November, 2019 Topic Starter Geplaatst 6 November, 2019 Ik heb de winterbanden nu 2 weken er om liggen, Vredestein wintrac Xtreme s bandjes om de originele velg heen bevalt me redelijk iets beter hoorbaar in de auto en ik voelde een lichte trilling in de eerste week. Die voel ik nu minder, beetje slijtage denk en het zetten en vormen van de band. heb de banden nu op 2.6 bar staan. Wel in de eerste week gelijk een schroef in de band..hebben ze gerepareerd. ( toen zat er een flinke trilling in het stuur rechter voor band stond ook maar op 2bar) Nog 1 +punt tot nu toe is dat ie niet meer zo slipt als je weg trekt bij stoplicht als nat weer is. Quote
DoubleUP Geplaatst 11 November, 2019 Geplaatst 11 November, 2019 Een vierseizoenenband is zo gek nog niet. Vierseizoenenbanden soms beter in de sneeuw dan winterbanden https://www.nu.nl/auto/6009493/vierseizoenenbanden-soms-beter-in-de-sneeuw-dan-winterbanden.html (via @NUnl) Quote
Hippe lip Geplaatst 11 November, 2019 Geplaatst 11 November, 2019 Ha! Dank voor deze link! Ben nu wel dubbel-blij met mijn keuze voor de Michelin Cross-Climates. Die levert in de zomertijd niet veel in en presteert in wintertijd behoorlijk goed! Quote
Sigmasailor Geplaatst 12 November, 2019 Geplaatst 12 November, 2019 Klopt, was nog niet zo’n slecht idee om die er tegelijk in maart bij aflevering onder te laten leggen. Ik heb er in ieder geval nog geen spijt van. Die echte winter krijgen we ook dit jaar waarschijnlijk niet. En als hij komt staan we met zijn allen veilig stil in de file. Quote
Berry Bartels Geplaatst 1 December, 2019 Geplaatst 1 December, 2019 Ik krijg in januari mijn kia Niro en wil graag de 17" lichtmetalen velgen die onder de e-niro zitten. Past dat zonder problemen en wie heeft een set te koop (liefst met winterbanden)? Als iemand een set vd e-niro heeft hoe kom ik dan in contact? Quote
Prlwytzkofsky Geplaatst 3 December, 2019 Geplaatst 3 December, 2019 On 12/1/2019 at 10:25 PM, Berry Bartels said: Ik krijg in januari mijn kia Niro en wil graag de 17" lichtmetalen velgen die onder de e-niro zitten. Past dat zonder problemen en wie heeft een set te koop (liefst met winterbanden)? Als iemand een set vd e-niro heeft hoe kom ik dan in contact? Ik vermoed dat het wel past, andersom niet (16" op e-niro). Ik heb destijds bij de dealer gevraagd wat ze kostten en ben toen afgehaakt (iets van 400 Euro per velg ex band...) Quote
Case Geplaatst 3 December, 2019 Geplaatst 3 December, 2019 Op 1-12-2019 om 22:25, Berry Bartels zei: Ik krijg in januari mijn kia Niro en wil graag de 17" lichtmetalen velgen die onder de e-niro zitten. Past dat zonder problemen en wie heeft een set te koop (liefst met winterbanden)? Als iemand een set vd e-niro heeft hoe kom ik dan in contact? Je kunt het wiel misschien monteren, maar de ET-waarde van de e-Niro velgen is groter, waardoor de wielen smaller sporen. Ik weet het niet, maar wellicht raakt de velg daardoor zelfs de remklauw (aan de zijkant). Bovendien wordt waarschijnlijk het stuurgedrag/-gevoel anders. Quote
Sigmasailor Geplaatst 3 December, 2019 Geplaatst 3 December, 2019 (aangepast) Nog een leuke verse Youtube om de keuze nog wat makkelijker (of moeilijker) te maken. de Crossclimates blijven toch een leuke allrounder: 3 December, 2019 aangepast door Sigmasailor 2 Quote
Hippe lip Geplaatst 4 December, 2019 Geplaatst 4 December, 2019 16 uur geleden, Sigmasailor zei: De Crossclimates blijven toch een leuke allrounder. Gelukkig maar.... Quote
Hippe lip Geplaatst 5 December, 2019 Geplaatst 5 December, 2019 @Wil002 Je weet dat je hier in het forum specifiek voor de e-Niro zit? Niet bedoeld voor andere Niro’s. De 16” wielen die je noemt zijn hier bijvoorbeeld totaal irrelevant. Die passen niet op een e-Niro. Quote
Maximiliaan71 Geplaatst 6 December, 2019 Geplaatst 6 December, 2019 Op 3-12-2019 om 18:28, Sigmasailor zei: Nog een leuke verse Youtube om de keuze nog wat makkelijker (of moeilijker) te maken. de Crossclimates blijven toch een leuke allrounder: Las zojuist het bijbehorende verhaal op de site AD Auto. Uit een praktijktest van het Engelse blad TyreReviews bleek dat Winterbanden geen nut hebben (behalve op sneeuw). Conclusie van de onderzoekers: gebruik in de zomer zomerbanden en in de winter allseason banden. Vind het wel een behoorlijk verrassende uitkomst. 1 Quote
Wil002 Geplaatst 6 December, 2019 Geplaatst 6 December, 2019 23 uur geleden, Hippe lip zei: @Wil002 Je weet dat je hier in het forum specifiek voor de e-Niro zit? Niet bedoeld voor andere Niro’s. De 16” wielen die je noemt zijn hier bijvoorbeeld totaal irrelevant. Die passen niet op een e-Niro. Dank je Hippe Lip, zal de input/info verwijderen; alhoewel "mijn" 16" velgen gewoon moeten passen op de e-Niro (volgens deze site). Maar succes er dan verder maar mee. Zal dan maar geen verdere input geven op dit forum over de e-Niro. Quote
Hippe lip Geplaatst 6 December, 2019 Geplaatst 6 December, 2019 (aangepast) @Wil002 Natuurlijk is je input hier welkom, zeker als het over de e-Niro gaat. Je wordt er hier echt niet zomaar uitgegooid, hoor. Mijn opmerking was alleen om je ergens op attent te maken. Sorry als ik een wat ongelukkige woordkeuze gebruikte. En wat die 16" velgen betreft: er zijn hier al een aantal rijders geweest die ook dachten dat ze 16" velgen konden gebruiken, maar die achteraf allemaal daarvan terugkwamen. Het zou dus zomaar kunnen dat online-velgen.nl het mis heeft..... 6 December, 2019 aangepast door Hippe lip Quote
Maximiliaan71 Geplaatst 6 December, 2019 Geplaatst 6 December, 2019 12 minuten geleden, Wil002 zei: Dank je Hippe Lip, zal de input/info verwijderen; alhoewel "mijn" 16" velgen gewoon moeten passen op de e-Niro (volgens deze site). Maar succes er dan verder maar mee. Zal dan maar geen verdere input geven op dit forum over de e-Niro. Ja, de toonzetting is niet altijd even vriendelijk als je je als buitenstaander in het e-Niro gebeuren begeeft. Wen er maar aan Wil002. 2 Quote
HenkM Geplaatst 6 December, 2019 Geplaatst 6 December, 2019 6 minuten geleden, Hippe lip zei: En wat die 16" velgen betreft: er zijn hier al een aantal rijders geweest die ook dachten dat ze 16" velgen konden gebruiken, maar die achteraf allemaal daarvan terugkwamen. Het zou dus zomaar kunnen dat online-velgen.nl het mis heeft..... Mogelijk dat de 16" "origineel KIA" lichtmetalen velgen met deksel wel passen. Er zit zeker verschil tussen 16"en 16" velgen. Quote
Wil002 Geplaatst 6 December, 2019 Geplaatst 6 December, 2019 (aangepast) 42 minuten geleden, HenkM zei: Mogelijk dat de 16" "origineel KIA" lichtmetalen velgen met deksel wel passen. Er zit zeker verschil tussen 16"en 16" velgen. @HenkMDat kan inderdaad kloppen. Ik zal toch nog 1 keer reageren; zal proberen zeer voorzichtig te zijn met mijn woordkeuze anders wordt ik weer "afgefakkeld" . LET OP: onderstaande is voor een "gewone" Niro !!!!! Er was inderdaad een zeer speciale ET-waarde nodig (voor mijn Niro); heb zelfs de rekening nog gevonden (let op zonder BTW). Standaard (op diverse sites) wordt ET-50 aangegeven, maar dit MOET (voor mijn Niro) ET-45 zijn; dit was omdat ik ook sneeuwkettingen gebruik. Misschien dat je dit bedoeld. Succes met de keuze van eventuele winterbanden ! 6 December, 2019 aangepast door Wil002 Quote
Fralamjo Geplaatst 6 December, 2019 Geplaatst 6 December, 2019 2 hours ago, Doublebogey5 said: Las zojuist het bijbehorende verhaal op de site AD Auto. Uit een praktijktest van het Engelse blad TyreReviews bleek dat Winterbanden geen nut hebben (behalve op sneeuw). Conclusie van de onderzoekers: gebruik in de zomer zomerbanden en in de winter allseason banden. Vind het wel een behoorlijk verrassende uitkomst. Dat wisselen zou ik laten, als je geen aspiraties hebt voor snelle rondetijden dan kan je gewoon de zomer ook met 4-seizoenenbanden doorrijden en de conclusie is ook wel: ga je naar echte sneeuwgebieden, b.v. wintersport, dan zal een echte winterband nog steeds voordeel hebben, maar zo niet dan is dus die 4 seizoenenband gewoon een prima oplossing en ik heb ze ook direct bij aflevering erop gezet: ben nog steeds heel tevreden. Quote
Hippe lip Geplaatst 6 December, 2019 Geplaatst 6 December, 2019 (aangepast) 3 uur geleden, Wil002 zei: @HenkMDat kan inderdaad kloppen. Ik zal toch nog 1 keer reageren; zal proberen zeer voorzichtig te zijn met mijn woordkeuze anders wordt ik weer "afgefakkeld" . LET OP: onderstaande is voor een "gewone" Niro !!!!! Er was inderdaad een zeer speciale ET-waarde nodig (voor mijn Niro); heb zelfs de rekening nog gevonden (let op zonder BTW). Standaard (op diverse sites) wordt ET-50 aangegeven, maar dit MOET (voor mijn Niro) ET-45 zijn; dit was omdat ik ook sneeuwkettingen gebruik. Misschien dat je dit bedoeld. Hmm, dan verschillen de gewone Niro en de e-Niro daar ook al in. Bij de e-Niro moet dat juist weer wèl 50 zijn. Zie deze foto die ik van de binnenkant van de velgen nam bij het wisselen van de banden (naar 4-seizoenenbanden) direct na aankoop: 6 December, 2019 aangepast door Hippe lip 2 Quote
Hippe lip Geplaatst 6 December, 2019 Geplaatst 6 December, 2019 Maar weet ook dat de remklauwen van de e-Niro groter zijn dan die in de gewone Niro, waarschijnlijk vanwege het grotere gewicht. Dat zou ook wel eens de reden kunnen zijn dat die 16" niet past. 1 Quote
Berry Bartels Geplaatst 7 December, 2019 Geplaatst 7 December, 2019 Wie heeft er nog een set 17" velgen van de e-niro te koop? Ik ben er naar op zoek. Quote
Berry Bartels Geplaatst 7 December, 2019 Geplaatst 7 December, 2019 @JvdBosch Heb je de 17" velgen van de e-niro nog? Ik heb anders interesse. Quote
Sigmasailor Geplaatst 7 December, 2019 Geplaatst 7 December, 2019 Op 6-12-2019 om 13:37, Doublebogey5 zei: Las zojuist het bijbehorende verhaal op de site AD Auto. Uit een praktijktest van het Engelse blad TyreReviews bleek dat Winterbanden geen nut hebben (behalve op sneeuw). Conclusie van de onderzoekers: gebruik in de zomer zomerbanden en in de winter allseason banden. Vind het wel een behoorlijk verrassende uitkomst. Ik was daar in maart ook al uit. Zeker met de NL winters zijn winterbanden niet veel meer dan een (overigens best goed gelukte) lobby van de bandenhandel. Ik ga dan we een stap veder: het hele jaar all season banden werkt echt prima. Ik heb de Michelin Cross Climates uit de test; nog geen spijt van. Quote
m van der pot Geplaatst 8 December, 2019 Geplaatst 8 December, 2019 https://www.ad.nl/auto/winterbanden-hebben-geen-nut-blijkt-uit-britse-praktijktest~a2d80ed0/ Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.