Sand Tohopper Geplaatst 28 September, 2019 Geplaatst 28 September, 2019 Binnenkort mag ik mijn E-Niro in ontvangst nemen. Nu dus op zoek naar een oplaadstation. Al veel gelezen over het opladen en de beperkingen van de 1 fase oplader. Nu dus gestuit op de "Ratio Electric New EV Transformer- Charging station" waarmee ik met 3*25A toch de volledige oplaad capaciteit van 32A kan benutten. Wat zijn de ervaringen met deze oplader en zijn er risico's is het gebruik ervan ? Quote
jwv Geplaatst 29 September, 2019 Geplaatst 29 September, 2019 @Sand Tohopper ken het ding niet, maar weet je heel zeker dat je die 32A echt nodig hebt? Je kunt tot 25A laden afhankelijk hoe je het aanlegt, en dan is je auto ook in een nacht wel weer vol (aangenomen dat je de accu toch niet vaak leeg rijdt). Een Zappi lader kost maar de helft maar biedt veel meer functionaliteit. Quote
Prlwytzkofsky Geplaatst 29 September, 2019 Geplaatst 29 September, 2019 Ik heb hem in de kelder hangen en hij bevalt uitstekend. Hij wordt wel warm na een uur of 5, maar verlies is minimaal (heb er al eens aan gerekend: ) Enige risico dat ik zie is dat je hem op je teen laat vallen. Het ding is echt lomp zwaar. Maar zoals jwv zei: heb je hem nodig? Wij hebben twee e-auto's en rijden best veel, dus soms hebben we echt elk uurtje nacht nodig. Quote
Sand Tohopper Geplaatst 29 September, 2019 Topic Starter Geplaatst 29 September, 2019 Gezien mijn werk rijd ik best grote afstanden. Op dit moment dagelijks 240 km, maar kan op sommige dagen zomaar meer zijn. In de winter wordt dit misschien een risico indien niet geheel opgeladen. Als je tot 25A kunt opladen kom ik wellicht een heel eind. Maar hoe kom je tot 25A als elke groep op 16A is gezekerd. Uit het antwoord van JWV begrijp ik dat dat afhankelijk is van hoe je het aanlegt? Dat snap ik dus nog steeds niet. Quote
jwv Geplaatst 29 September, 2019 Geplaatst 29 September, 2019 @Sand Tohopper als de meter rekening houdt met het verbruik in huis (load balancing), dan mag je meer dan 16A achter de hoofdzekering zetten. Anders moet @Hippe lip maar even meer toelichting geven, die heeft dat laatst bij zichzelf aangelegd. Quote
Prlwytzkofsky Geplaatst 30 September, 2019 Geplaatst 30 September, 2019 Nog een mogelijkheid: richt je meterkast anders in zodat 1 fase vrij is om je auto te laden en de overige 2 fases de rest van je huis voeden. Je hoeft dan niet eens te loadbalancen. Overigens is er veel informatie te vinden in het laadpaal topic, en ook op tweakers: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1877683 Quote
Hippe lip Geplaatst 30 September, 2019 Geplaatst 30 September, 2019 (aangepast) @Sand Tohopper Zoals @jwv al aangaf heb ik idd een Zappi geïnstalleerd. Ik heb meteen een driefasemodel gekozen, maar dat is in deze context niet echt relevant. Zappi is een van de palen die met loadbalancing kan werken. Dat doet die door te meten hoeveel er in totaal gebruikt wordt op de fasen die de paal op dat moment gebruikt. Zappi is zelfs zo intelligent dat wanneer je er een eenfase auto aan hangt, dat Zappi ook alleen de totale stroom van die ene fase meet en de rest doet er dan niet toe. Wanneer de wasmachine opeens veel meer stroom trekt, dan schakelt Zappi een tandje terug zodat er in totaal niet meer stroom door de hoofdzekering gaat dan zijn maximum waarde; 25 A in jouw geval dus. Omdat er in de nacht over het algemeen weinig andere verbruikers zijn krijgt de auto meestal zo’n 24 A toebedeeld. Dit werkt uiteraard alleen als de Zappi gezekerd wordt met een zekering (installatieautomaat) van 25A. Niet elke installateur weet dit, maar het mag echt volgens de regeltjes van de NEN 1010 (de ‘installatiebijbel’). Er is nl een uitzondering voor systemen zoals laadpalen met loadbalancing, die zelf zorgen dat er geen overbelasting plaatsvindt. Uiteraard moet je wel kabels gebruiken die dik genoeg zijn. Zelf hanteer ik de vuistregel dat je één maat dikker gebruikt dan volgens de regels nodig zou zijn (voor 25A en de kabellengte bij jou) in verband met de laadverliezen. Er loopt immers een grote stroom, continu gedurende vele uren. In mijn geval heb ik 5 x 6 mm2 kabel gebruikt. Kost een klein beetje meer dan een maatje dunner, maar het beperkt de laadverliezen en het steunt de gemoedsrust. Die 240 km die je noemt is dan echt geen enkel probleem. Ook niet in de winter, want hoewel het bereik van de auto in de winter afneemt, is 24 A laden ook in de winter 24 A laden. En dat is dus 24 x 230 = 5520 W per uur laden. Zomer en winter. Dat is dus bijna 10% per uur, als je rekening houdt met 15% laadverlies. Tel daarbij op dat je bijna nooit met een lege accu thuiskomt en je ziet dat je het met 8 uur laden (bijna) altijd probleemloos redt. Sommigen vinden de Zappi een dure paal, maar vergeet niet dat hierin (het equivalent van) de verplichte aardlekschakelaar type B zit. Die moet anders in de groepenkast ingebouwd worden en dat ding alleen al kost een lieve duit. Hoed daar rekening mee als je palen gaat vergelijken. 30 September, 2019 aangepast door Hippe lip 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.