Maximiliaan71 Geplaatst 2 Oktober, 2019 Geplaatst 2 Oktober, 2019 Bij het ophalen van mijn nieuwe Niro DynamicLine afgelopen maandag heb ik in de werkplaats gevraagd welke benzine de voorkeur heeft. E10 was het duidelijke antwoord. Maar op facebook zie ik nu talrijke reacties van mensen van wie de Kia dealer wat anders beweert. De een zegt dat E5 beter is, de ander, zoals die van mij, houdt het op E10. Wie heeft er nu gelijk? Raar trouwens wel dat ze bij Kia geen eenduidig antwoord kunnen geven. Quote
olympus Geplaatst 2 Oktober, 2019 Geplaatst 2 Oktober, 2019 (aangepast) Je kunt beide gebruiken, doe ik ook en persoonlijk merk ik geen verschil of zo he. En uiteindelijk gaat E5 er op termijn ook uit. 2 Oktober, 2019 aangepast door olympus Quote
dropje Geplaatst 2 Oktober, 2019 Geplaatst 2 Oktober, 2019 Ik denk niet dat het voor zo'n nieuwe wagen echt wat uit maakt. Zou gewoon de goedkoopste pakken. En inderdaad zoals Olympus zegt, nog even en E5 verdwijnt helemaal. Quote
Murcielaygo Geplaatst 2 Oktober, 2019 Geplaatst 2 Oktober, 2019 E10check.nl zegt dat alle Kia's geschikt zijn, MITS originele Nederlandse auto's.Blijkbaar is in andere landen kans op andere configuratie. Quote
Brat Pit Geplaatst 2 Oktober, 2019 Geplaatst 2 Oktober, 2019 Er is al een topic met dit onderwerp. Maar het staat ook in de handleiding. Even de digitale raadplegen, dan vind je het zo. Quote
gjcvro Geplaatst 2 Oktober, 2019 Geplaatst 2 Oktober, 2019 Alleen als je erg weinig rijdt zou ik voor de veiligheid voor E5 gaan. De Benzine's die nu uit de pomp komen degraderen veel sneller dan de oude. En uiteindelijk slibt alles dicht. Dit is het zoveelste geintje om de auto's sneller af te schrijven. 1 Quote
Tukovu Geplaatst 2 Oktober, 2019 Geplaatst 2 Oktober, 2019 Het is heel simpel E10 kan bij de meeste auto’s prima. Maar zorgt voor meer vervuiling in de motor tijdens verbranding, je zou vaker olie moeten wisselen om de smerende werking het zelfde niveau te houden. Bij Kia zijn de meeste olie wissels elke 15.000km of elk jaar. Dit zou eigenlijk nog eerder moeten zeker omdat je niet weet welke olie de dealer gebruikt (specificatie na de 5W30) Direct ingespoten benzine motoren hebben hier meer last van dan indirect. E5 zijn de Premiumbrandstoffen. Eigenlijk zit hier geen ethanol in maar ivm kruisbestuiving kan er minimale residuen in blijven zitten en je mag eigenlijk stellen dat dit dus E0 is alleen wetgeving technisch. E10 heeft minder rendement dan E5/E0 oftewel het prijs verschil heft elkaar op. In de premiumbrandstoffen zitten adaptieven die er voorzorgen dat je motor echt schoner wordt. de discussie waar de brandstof vandaan komt klopt tot op zekere hoogte. Alleen de specifieke mengsel die worden toegevoegd zijn zeer groot en daardoor de effecten. BP, Avia en Total leveren de beste brandstoffen in de E5/E0 (premium) je merkt ook dat deze wat vetter zijn dan bv tango (Q8) en Tinq (gulf) advies investeer in brandstof en olie om problemen te voorkomen! de gevolgen op langere termijn zijn met e10 nog niet goed duidelijk. En alleen daardoor al zal je de keuze moeten maken. Quote
JaapW Geplaatst 2 Oktober, 2019 Geplaatst 2 Oktober, 2019 Ik tank altijd bij de Shell V-Power. Motor meer vermogen en blijft altijd mooi lopen. Mijn Niro vroeger liep echt voor geen meter op Euro95. Verschrikkelijk. Mijn 911 daar in tegen kan er nog wel tegen (95) als er niks anders is maar de Niro... Haha die wist wel wat die wilde. Quote
HenkM Geplaatst 2 Oktober, 2019 Geplaatst 2 Oktober, 2019 Als KIA aangeeft dat ik E10 kan en mag tanken volg ik hun advies. Mijn Niro loopt hier uitstekend op. Het mogelijke gebrek aan vermogen merk ik niet want ik heb het volle vermogen nooit nodig (vermogen bepaald immers de topsnelheid, koppel de acceleratie). Het marginale verschil door andere brandstof heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Die paar pk's lijken mij geen "life savers", defensief rijden wel. I.m.h.o. levert het volledig gebruik van de capaciteit van een voertuig meer schade op dan met een brandstof mogelijk is (mits deze aan de specs van de fabrikant voldoet). Laat mij maar rustig tuffen . Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.