marijn.hak Geplaatst 16 Mei, 2022 Geplaatst 16 Mei, 2022 Van de week contact gehad met mijn Kia dealer in Ede: vertraging inderdaad door tekorten chip(s) voor de automaat. Afwachten dus. Ik heb in het verleden in de microships industrie gewerkt en als daar batches chips gemaakt werden, ging het om grote aantallen per keer. Het kan wachten zijn op een productieslot en dan ineens veel beschikbaar, of het gaat om een chip welke aan veel autoproducenten wordt geleverd. Dan is er vaak sprake van allocatie en komen er steeds kleine hoeveelheden vrij. Hoe dan ook dus afwachten.Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk 1 Quote
Fredschhh Geplaatst 19 Mei, 2022 Geplaatst 19 Mei, 2022 Op 16-5-2022 om 07:03, zei marijn.hak: Van de week contact gehad met mijn Kia dealer in Ede: vertraging inderdaad door tekorten chip(s) voor de automaat. Afwachten dus. Ik heb in het verleden in de microships industrie gewerkt en als daar batches chips gemaakt werden, ging het om grote aantallen per keer. Het kan wachten zijn op een productieslot en dan ineens veel beschikbaar, of het gaat om een chip welke aan veel autoproducenten wordt geleverd. Dan is er vaak sprake van allocatie en komen er steeds kleine hoeveelheden vrij. Hoe dan ook dus afwachten. Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk Hier nog 3,5 week, en het blijft akelig stil. Dealer blijft zeggen, we hebben niks gehoord. Dus houden nog steeds w24 aan. Heb afgesproken dat ik in w22 weer contact opneem. Ik ben misschien te argwanend geworden door alle berichten hier dat hij niet geleverd gaat worden w24. Quote
Nulvijftig Geplaatst 19 Mei, 2022 Geplaatst 19 Mei, 2022 6 uur geleden, zei Fredschhh: Hier nog 3,5 week, en het blijft akelig stil. Dealer blijft zeggen, we hebben niks gehoord. Dus houden nog steeds w24 aan. Heb afgesproken dat ik in w22 weer contact opneem. Ik ben misschien te argwanend geworden door alle berichten hier dat hij niet geleverd gaat worden w24. Ik hoop het voor je, die van mij staat nog steeds op een week later dan die van jou. Als ik het UK forum mag geloven kunnen we optimistisch zijn. De laatste post daar was deze:" Just had an email and call from my dealer..said they have had a large update from Kia and my car is apparently coming late June. No dates though, no build dates or VIN given. Dealer has no idea what is going on really and still said some cars have just turned up. Told them they have until first week of August (8 months) as my car will be due third service and MOT soon after and I'm not paying for those. Worst case I will chop it and cancel the order, go get a little run around and wait for things to return to some form of normality." Als dit waar is lijkt dit gunstig te zijn, ook voor ons rechtsrijders aan het Europese vasteland. Overigens heeft die persoon zijn auto begin Januari besteld, ook een automaat en een GT. Duimen dus, ook in mijn geval. Link naar ander forum topic: https://www.kiaownersclub.co.uk/threads/2022-proceed-delivery.61966/page-17 Quote
marijn.hak Geplaatst 19 Mei, 2022 Geplaatst 19 Mei, 2022 Hopelijk geldt het goede nieuws vanuit de UK ook voor ons. Ik kan mij voorstellen dat de die DCT's in grote aantallen willen produceren en hebben gewacht op een flinke batch microchips. Of is de wens hier de moeder van de gedachte.... Time will tell Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk Quote
Fredschhh Geplaatst 20 Mei, 2022 Geplaatst 20 Mei, 2022 21 uur geleden, zei Nulvijftig: Ik hoop het voor je, die van mij staat nog steeds op een week later dan die van jou. Als ik het UK forum mag geloven kunnen we optimistisch zijn. De laatste post daar was deze:" Just had an email and call from my dealer..said they have had a large update from Kia and my car is apparently coming late June. No dates though, no build dates or VIN given. Dealer has no idea what is going on really and still said some cars have just turned up. Told them they have until first week of August (8 months) as my car will be due third service and MOT soon after and I'm not paying for those. Worst case I will chop it and cancel the order, go get a little run around and wait for things to return to some form of normality." Als dit waar is lijkt dit gunstig te zijn, ook voor ons rechtsrijders aan het Europese vasteland. Overigens heeft die persoon zijn auto begin Januari besteld, ook een automaat en een GT. Duimen dus, ook in mijn geval. Link naar ander forum topic: https://www.kiaownersclub.co.uk/threads/2022-proceed-delivery.61966/page-17 Las het inderdaad ook. Denk dat het wel goed komt, maar niet te optimistisch worden De afzetmarkt voor rechtsrijders is natuurlijk vele male groter dan voor alleen UK. Dus als het daar goed komt, moet dat hier sowieso Quote
Fredschhh Geplaatst 25 Mei, 2022 Geplaatst 25 Mei, 2022 Net nog maar even gebeld met de dealer. Helaas geen goed nieuws. 15 juni wordt hij niet geleverd, is verschoven naar tweede week van augustus... Ben benieuwd of ze dit gaan halen.. Quote
Nulvijftig Geplaatst 26 Mei, 2022 Geplaatst 26 Mei, 2022 21 uur geleden, zei Fredschhh: Net nog maar even gebeld met de dealer. Helaas geen goed nieuws. 15 juni wordt hij niet geleverd, is verschoven naar tweede week van augustus... Ben benieuwd of ze dit gaan halen.. Oei, pijnlijk. Dan verwacht ik een niet veel beter bericht de komende week. Alhoewel ik hoop dat mijn begin december bestelling nog iets kan betekenen qua levertijd. Quote
MoProceed Geplaatst 26 Mei, 2022 Geplaatst 26 Mei, 2022 Op 25-5-2022 om 14:15, zei Fredschhh: Net nog maar even gebeld met de dealer. Helaas geen goed nieuws. 15 juni wordt hij niet geleverd, is verschoven naar tweede week van augustus... Ben benieuwd of ze dit gaan halen.. Van mij staat ook verwachte levertijd augustus en besteld 2e week februari. Wanneer is die van jouw besteld? Quote
M Kissami Geplaatst 30 Mei, 2022 Geplaatst 30 Mei, 2022 Op 26-5-2022 om 20:00, zei MoProceed: Van mij staat ook verwachte levertijd augustus en besteld 2e week februari. Wanneer is die van jouw besteld? Je had het al eerder aangegeven op 6-2 is die besteld:) Quote
Fredschhh Geplaatst 31 Mei, 2022 Geplaatst 31 Mei, 2022 21 uur geleden, zei M Kissami: Je had het al eerder aangegeven op 6-2 is die besteld:) Haha klopt, 6-2 indd Quote
Fredschhh Geplaatst 31 Mei, 2022 Geplaatst 31 Mei, 2022 Op 26-5-2022 om 11:33, zei Nulvijftig: Oei, pijnlijk. Dan verwacht ik een niet veel beter bericht de komende week. Alhoewel ik hoop dat mijn begin december bestelling nog iets kan betekenen qua levertijd. Hoop het ook voor je. Vervelende is dat ze echt maar 2 weken er voor wat kunnen zeggen.. Tot die tijd is het continu afwachten Quote
Nulvijftig Geplaatst 31 Mei, 2022 Geplaatst 31 Mei, 2022 4 uur geleden, zei Fredschhh: Hoop het ook voor je. Vervelende is dat ze echt maar 2 weken er voor wat kunnen zeggen.. Tot die tijd is het continu afwachten Net gebeld met de dealer. Onder een zwaar voorbehoud heeft hij rond 9 augustus als afleverdatum genoemd. Maar hij weet het pas zeker als die ook echt daar staat. We shall see. Quote
Fredschhh Geplaatst 31 Mei, 2022 Geplaatst 31 Mei, 2022 2 uur geleden, zei Nulvijftig: Net gebeld met de dealer. Onder een zwaar voorbehoud heeft hij rond 9 augustus als afleverdatum genoemd. Maar hij weet het pas zeker als die ook echt daar staat. We shall see. Haha dat zei hij tegen mij ook. Ik kan het pas zeker zeggen als hij hier staat... We gaan het mee maken Quote
marijn.hak Geplaatst 3 Juni, 2022 Geplaatst 3 Juni, 2022 Een tweede bevestiging in Engeland van een eerdere levering. Zou er echt schot in de zaak komen?Ik heb maandag een update gevraagd aan de leasemaatschappij. De afdeling inkoop is ermee aan de slag gegaan, maar vooralsnog geen terugkoppeling. Duimen!Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk Quote
Fredschhh Geplaatst 7 Juni, 2022 Geplaatst 7 Juni, 2022 (aangepast) Viel me op dat je bij Leaseplan op de website geen 1.5 automaat meer kunt selecteren. Enige opties zijn de handschakel of de 1.6 automaat (GT versie) Daarnaast las ik op andere forums dat Kia wereldwijd meer dan 1 miljoen auto's in de backlog heeft... al met al niet bepaald goed nieuws lijkt me.. maar uiteraard benieuwd naar jullie mening. 7 Juni, 2022 aangepast door Fredschhh Quote
Nulvijftig Geplaatst 7 Juni, 2022 Geplaatst 7 Juni, 2022 4 uur geleden, zei Fredschhh: Viel me op dat je bij Leaseplan op de website geen 1.5 automaat meer kunt selecteren. Enige opties zijn de handschakel of de 1.6 automaat (GT versie) Daarnaast las ik op andere forums dat Kia wereldwijd meer dan 1 miljoen auto's in de backlog heeft... al met al niet bepaald goed nieuws lijkt me.. maar uiteraard benieuwd naar jullie mening. Klopt, in Oost europa konden ze al eerder geen DCT's meer in bestelling zetten. Volgens mij heeft KIA een tijdelijke stop erop gezet vanwege de chips. Voor ons denk ik wel goed nieuws, want dan zijn ze hun orders aan het inhalen, hopelijk. 1 Quote
marijn.hak Geplaatst 8 Juni, 2022 Geplaatst 8 Juni, 2022 Viel me op dat je bij Leaseplan op de website geen 1.5 automaat meer kunt selecteren. Enige opties zijn de handschakel of de 1.6 automaat (GT versie) Daarnaast las ik op andere forums dat Kia wereldwijd meer dan 1 miljoen auto's in de backlog heeft... al met al niet bepaald goed nieuws lijkt me.. maar uiteraard benieuwd naar jullie mening.Bij Multilease kan de auto nog wel met 1.5 motor en automaat besteld worden, dus geen idee of dit landelijk is bij Kia.Je ziet meer en meer (mild) hybrid modellen van Kia verschijnen, bijna altijd in combinatie met een 6 of 7 versnellings DCT. De vraag naar automaten binnen het concern lijkt dus groter en groter te worden, wat de tekorten wellicht vergroot. Populaire modellen zoals de Sportage zullen mogelijk voorrang krijgen op de nice-modellen als een Proceed. Kia en Hyundai hadden voorheen relatief weinig last van chiptekorten. Volgens Autoweek gaat het beter en beter in de industrie en lopen te tekorten terug (bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/chiptekort-onder-autobouwers-neemt-af/ ). Bij Kia lijkt het nu juist een groter probleem te worden. Wellicht toch gevalletje onverwacht succes...Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk Quote
Fredschhh Geplaatst 8 Juni, 2022 Geplaatst 8 Juni, 2022 (aangepast) 2 uur geleden, zei marijn.hak: Bij Multilease kan de auto nog wel met 1.5 motor en automaat besteld worden, dus geen idee of dit landelijk is bij Kia. Je ziet meer en meer (mild) hybrid modellen van Kia verschijnen, bijna altijd in combinatie met een 6 of 7 versnellings DCT. De vraag naar automaten binnen het concern lijkt dus groter en groter te worden, wat de tekorten wellicht vergroot. Populaire modellen zoals de Sportage zullen mogelijk voorrang krijgen op de nice-modellen als een Proceed. Kia en Hyundai hadden voorheen relatief weinig last van chiptekorten. Volgens Autoweek gaat het beter en beter in de industrie en lopen te tekorten terug (bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/chiptekort-onder-autobouwers-neemt-af/ ). Bij Kia lijkt het nu juist een groter probleem te worden. Wellicht toch gevalletje onverwacht succes... Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk Juist dat las ik dus ook. Dat de europese markt langzaam opkrabbelt, maar de aziatische markt steeds meer problemen ondervindt. Vandaar ook de 1 miljoen autos in backlog. Ik vrees daarnaast ook dat de "nieuwe" modellen Sportage en Niro voorrang krijgen op o.a. de ProCeed. Ik denk als ik realistisch ben niet dat we in augustus onze auto in ontvangst kunnen nemen. Bij de Kia de Zeeuw staat exact de zelfde auto als ik wil, dus heb nu gevraagd aan de Lease maatschappij of ze daar niet wat mee kunnen fixxen. Auto is toch nog niet geproduceerd dus order cancelen is puur op knop drukken. Zag bij VDNS in Helmond ook nieuwe Kia Proceed Plusline in Lunar Silver, weet niet of iemand die kleur ook graag wilde. Maar wellicht kun je daar ook dat met de lease maatschappij over praten. 8 Juni, 2022 aangepast door Fredschhh Quote
Megadoetje Geplaatst 10 Juni, 2022 Geplaatst 10 Juni, 2022 Halverwege december de Proceed besteld (Kia ProCeed (5-d) 1.5tgdi gt-plusline 117kW dct7 aut) Inmiddels voor de 3de keer uitgesteld... Maand geleden kreeg ik een mail dat de auto 25 mei aan zou komen bij de dealer, waarna de auto ongeveer 3 weken later aan mij geleverd zou worden. 27 mei voorzichtig even gepolst of de auto aanwezig was. Helaas gelijk terug mijn hok in geduwd met slecht nieuws, momenteel staat uitlevering op week 38... Quote
marijn.hak Geplaatst 10 Juni, 2022 Geplaatst 10 Juni, 2022 Jemig, dat is medio September. Dat is wel een hele forse vertraging en biedt weinig hoop voor ons allemaal die smachtend wachten op onze auto. Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk Quote
MoProceed Geplaatst 10 Juni, 2022 Geplaatst 10 Juni, 2022 (aangepast) 6 uur geleden, zei marijn.hak: Jemig, dat is medio September. Dat is wel een hele forse vertraging en biedt weinig hoop voor ons allemaal die smachtend wachten op onze auto. Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk Denk dat Kia niet eerlijk is in hun communicatie en gewoon helemaal niet weten wat en wanneer wordt uitgeleverd. Ben zo benieuwd hoeveel Proceeds zijn uitgeleverd waarvan de bestelling begin van het jaar heeft plaatsgevonden. 10 Juni, 2022 aangepast door MoProceed Quote
Nulvijftig Geplaatst 11 Juni, 2022 Geplaatst 11 Juni, 2022 Treurig inderdaad. De Sportage wordt net als de ProCeed geproduceerd in Slowakije. In het andere topic op dit forum zie je louter positieve berichten over de uitlevering van de Sportage. Mooi voor de mensen die deze auto hebben besteld en hem binnen 3 maanden hebben mogen ontvangen. Het voelt aan de andere kant ook weer een beetje vreemd, de niet-transparante communicatie hierin is misschien wel het meest irritante en frustrerende. Twee weken terug bij Kia Nederland zelf geïnformeerd omdat de informatievoorziening van de dealer zo summier was, Kia NL verwees mij gewoon terug naar de dealer voor de laatste updates. Geen idee wat de afwegingen van de fabriek zijn qua productie tussen deze modellen. Wat ik wel zeker weet is dat we het nooit zeker zullen weten. Als je ernaar vraagt krijg je waarschijnlijk ook geen eerlijk antwoord. Het lijkt mij in ieder geval een hondenbaan als autoverkoper momenteel. Ik heb enigszins met ze te doen. Tenzij je de hele dag alleen maar de Sportage mag verkopen.. Ik hoop nog steeds vurig dat mijn contactpersoon bij de dealer het aan het rechte eind heeft en dat het augustus is en blijft (liefst eerder, hij zal ongetwijfeld een veiligheidsmarge hierin hebben berekend). Ik ga over een paar weken weer bellen, heb zijn 06-nummer gekregen en mocht hem altijd rechtstreeks bellen. Ga ik dus ook maar even gebruik van maken! Quote
Mave Geplaatst 11 Juni, 2022 Geplaatst 11 Juni, 2022 12 minuten geleden, zei Nulvijftig: Treurig inderdaad. De Sportage wordt net als de ProCeed geproduceerd in Slowakije. In het andere topic op dit forum zie je louter positieve berichten over de uitlevering van de Sportage. Mooi voor de mensen die deze auto hebben besteld en hem binnen 3 maanden hebben mogen ontvangen. Het voelt aan de andere kant ook weer een beetje vreemd, de niet-transparante communicatie hierin is misschien wel het meest irritante en frustrerende. Twee weken terug bij Kia Nederland zelf geïnformeerd omdat de informatievoorziening van de dealer zo summier was, Kia NL verwees mij gewoon terug naar de dealer voor de laatste updates. Geen idee wat de afwegingen van de fabriek zijn qua productie tussen deze modellen. Wat ik wel zeker weet is dat we het nooit zeker zullen weten. Als je ernaar vraagt krijg je waarschijnlijk ook geen eerlijk antwoord. Het lijkt mij in ieder geval een hondenbaan als autoverkoper momenteel. Ik heb enigszins met ze te doen. Tenzij je de hele dag alleen maar de Sportage mag verkopen.. Ik hoop nog steeds vurig dat mijn contactpersoon bij de dealer het aan het rechte eind heeft en dat het augustus is en blijft (liefst eerder, hij zal ongetwijfeld een veiligheidsmarge hierin hebben berekend). Ik ga over een paar weken weer bellen, heb zijn 06-nummer gekregen en mocht hem altijd rechtstreeks bellen. Ga ik dus ook maar even gebruik van maken! Wat de Sportage betreft valt het ook niet mee wat levering betreft, ik heb mijn Sportage GTplus in januari besteld, levering zou in juni zijn. Vorige week de garage gebeld, wordt juli. Wederom afwachten dus. Quote
Nulvijftig Geplaatst 11 Juni, 2022 Geplaatst 11 Juni, 2022 Even de nieuwste reactie op het KIA Forum van het VK, voorspelt niet veel goeds... Deze persoon heeft in Januari een ProCeed GT besteld. Mocht dit scenario ook gelden voor Nederland dan ga ik er alles aan doen om de order te cancelen en even verder te kijken. Maximaal 16 maanden wachten op een auto is mij wat te gortig. "Well, I've just had a call from my dealer and they are very apologetic. New Kia update they have had states and wait for it, delivery between end of July and March 2023.... He said he was so sorry that this has happened and they genuinely have no idea when the car will arrive and as far as they know, it hasn't even been assigned a build date. They stated that it would appear that Kia have prioritised the new Sportage as they have had people get the automatic Sportage and they ordered after me (his words were something like - it's not fair as you ordered way before them)." Quote
MoProceed Geplaatst 11 Juni, 2022 Geplaatst 11 Juni, 2022 2 uur geleden, zei Nulvijftig: Even de nieuwste reactie op het KIA Forum van het VK, voorspelt niet veel goeds... Deze persoon heeft in Januari een ProCeed GT besteld. Mocht dit scenario ook gelden voor Nederland dan ga ik er alles aan doen om de order te cancelen en even verder te kijken. Maximaal 16 maanden wachten op een auto is mij wat te gortig. "Well, I've just had a call from my dealer and they are very apologetic. New Kia update they have had states and wait for it, delivery between end of July and March 2023.... He said he was so sorry that this has happened and they genuinely have no idea when the car will arrive and as far as they know, it hasn't even been assigned a build date. They stated that it would appear that Kia have prioritised the new Sportage as they have had people get the automatic Sportage and they ordered after me (his words were something like - it's not fair as you ordered way before them)." Ik heb op hetzelfde forum gescrolled en dezelfde geluiden horen wij ook in Nederland, op dit forum zijn er ook mensen die ruim 6 tot 10 maanden aan het wachten zijn zonder enige bevestiging van leverdatum vanuit de dealer. Mijn bestelling staat op levering augustus, bij de dealer geven ze aan dat er nog geen VIN-nummer is aangemaakt dus lijkt me sterk dat augustus gehaald gaat worden. Als de auto niet in augustus gaat komen ga ik informeren bij de leasemaatschappij wat de mogelijkheden zijn om kosteloos te cancelen. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.