Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Vanochtend wilde de auto niet aangaan. Sleutel werd niet herkend.

Op een gegeven moment viel alles uit. Ik heb daarna de 12V accu nagemeten en die spanning was flink gezakt.

Even los gekoppeld en toen was de spanning wel goed.  Ook na het weer terug aansluiten.

Met mijn OVMS is te zien dat de 12V plotseling flink gezakt was.

Voor de zekerheid voortaan maar gereedschap meenemen voor onderweg.

image.thumb.png.52a420930cc03ae27382e137917d085e.png

Geplaatst

Ik heb eens het verbruik gemeten van OVMS en dat was maximaal 1,1 watt.  Dat houdt de accu toch wel een paar weken vol lijkt mij.

En voor mijn dashcam heb ik een hardware kit die de dashcam afschakelt als de spanning onder de 11,6V komt.

Geplaatst

Pure speculatie: Het is misschien niet OVMS zelf, maar het feit dat er activiteit op de CAN bus wordt waargenomen en de auto niet in een slaapstand kan komen? 

Geplaatst

Delen van de grafiek herken ik; zoiets zag ik ergens eerder, een paar maanden geleden (van een Autopi-eigenaar?). De daling tussen ruwweg 08:00 en 16:00 uur gaat hier echter wat harder dan bij die andere grafiek. Mogelijk gebruikt je OVMS meer dan die Autopi.

De piek bij 16:00 uur lijkt het weer opladen van de 12V-acce vanuit de rijaccu. Heb je die functie aan staan?

Dan een raar, érg rechthoekig en érg breed blok tussen 00:00 en 08:00 uur. Waar komt die door?

Het stuk daarna tot 16:00 uur is weer hetzelfde als de dag ervoor. Lijkt normaal dus.

De daling daarna duurt langer dan de twee keer ervoor: van 16:00 tot 08:00 uur. Waarom wordt er niet bijgeladen? En die harde dip naar beneden waar dat mee eindigt; waarom opeens hard naar beneden? Door een te ver leeggetrokken accu?

En de blokgolf waarmee het eindigt, wat moet je daarvan denken? a) Het laadcircuit herkent een te sterk ontlade accu en start een herstelprogramma zoals sommige intelligente acculaders dat ook wel doen? b) Het laadcircuit werkt niet goed (wat begon bij die brede blok, gevolgd door het toelaten van té verre ontlading) en krijgt nu de hik. In dat geval ligt het aan dat circuit dus.

Geplaatst
1 uur terug, Hippe lip zei:

Delen van de grafiek herken ik; zoiets zag ik ergens eerder, een paar maanden geleden (van een Autopi-eigenaar?). De daling tussen ruwweg 08:00 en 16:00 uur gaat hier echter wat harder dan bij die andere grafiek. Mogelijk gebruikt je OVMS meer dan die Autopi.

De piek bij 16:00 uur lijkt het weer opladen van de 12V-acce vanuit de rijaccu. Heb je die functie aan staan?

Dan een raar, érg rechthoekig en érg breed blok tussen 00:00 en 08:00 uur. Waar komt die door?

Het stuk daarna tot 16:00 uur is weer hetzelfde als de dag ervoor. Lijkt normaal dus.

De daling daarna duurt langer dan de twee keer ervoor: van 16:00 tot 08:00 uur. Waarom wordt er niet bijgeladen? En die harde dip naar beneden waar dat mee eindigt; waarom opeens hard naar beneden? Door een te ver leeggetrokken accu?

En de blokgolf waarmee het eindigt, wat moet je daarvan denken? a) Het laadcircuit herkent een te sterk ontlade accu en start een herstelprogramma zoals sommige intelligente acculaders dat ook wel doen? b) Het laadcircuit werkt niet goed (wat begon bij die brede blok, gevolgd door het toelaten van té verre ontlading) en krijgt nu de hik. In dat geval ligt het aan dat circuit dus.

Heeft die Autopi eigenaar ook een dashcam en connected box aangesloten? Zoniet, dan is het meerverbruik wel logisch.

Die piek rond 16:00 uur wordt de 12V accu geladen, want dan ga ik rijden rond dat tijdstip.

Dat rare blok die recht is komt doordat de OVMS niet aangesloten was. OVMS zou dan eigenlijk hiertussen een 0 moet invullen.

De blokgolf op het eind komt doordat de auto aan een laadpaal ging.

Gisteravond heb ik OVMS en de dashcam los gemaakt.

Vanochtend kreeg ik toch de melding dat de startaccu ontladen wordt door externe apparaten.

Toch maar eens zo'n stroomtang nemen van Alie om te meten wie de dader is.

Geplaatst (aangepast)

De(essentiële) vraag die nog niet beantwoord is: heb je de functie aan staan die je 12V-accu tijdens stilstand automatisch bijlaadt uit de rijaccu?

aangepast door Hippe lip
Geplaatst
9 uur geleden, Hippe lip zei:

De(essentiële) vraag die nog niet beantwoord is: heb je de functie aan staan die je 12V-accu tijdens stilstand automatisch bijlaadt uit de rijaccu?

De hulpaccu laadfunctie heb ik altijd aanstaan. Ik zie het alleen niet terug in de grafiek. Vraag mij af of het nog wel werkt.

Het is wel al een tijdje geleden dat ik het wel heb zien werken, want toen vroeg ik mij eigen af waarom de laadindicator aan het knipperen was zonder een aangesloten laadkabel.

Geplaatst

Zou het helpen om die functie uit en dan weer aan te zetten?

Het lijkt nu zinvol om te onderzoeken of die laadfunctie wel werkt...

• 2 weken later...
Geplaatst

Ik heb mijn stroom meettang binnen gekregen en even aan de 12V accu gehangen.

Stroom uit de 12V accu is 3,6 A en loopt langzaam terug naar 2,5 A.

Krijg de auto niet helemaal op slot. Motorkap sensor gaat aan ook al heb ik er iets opgelegd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...