Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Van de KIA laadkabel 32A die bij mijn auto is geleverd wordt de voertuig stekker best wel heet tijdens het laden.

Ik heb eens met een warmtebeeld camera gemeten en na een kwartier laten afkoelen was de temperatuur nog steeds 48 graden.

De voertuig stekker van mijn wallbox komt niet boven de 21 graden uit tijdens het laden met 32A.

Is dit een bekend probleem?50129326_KIAlaadplug.thumb.jpg.cb2018c84f08a7d514c87374181f8128.jpg

• Thanks 1
Geplaatst

Ik zou ermee naar de dealer gaan en vragen om vervanging. Dit hoort echt niet. De mijne wordt nog niet handwarm bij 25A laden.

Hoe groot is jouw laadstroom?

Geplaatst

@8.3 absoluut mee terug naar de dealer! Bij de Hyundai Kona zijn mij 2 gevallen bekend waar de laadstekker vastgemolten raakte in de laadpoort. Dan zit je auto dus feitelijk vastgeketend en heb je een serieus probleem!

Lauwwarm is normaal, maar heet is een teken dat er wat mis zit qua contact.

Geplaatst
Op 10-12-2019 om 22:45, Hippe lip zei:

Ik zou ermee naar de dealer gaan en vragen om vervanging. Dit hoort echt niet. De mijne wordt nog niet handwarm bij 25A laden.

Hoe groot is jouw laadstroom?

De laadstroom was 32A.

Ik was ermee naar de garage gegaan, moest toch een onderhoudsbeurt.

Ze vertelde mij dat deze klacht niet in hun database staat. Ze zeggen dat ze mijn laadkabel getest hebben en er was niets vreemds aan.

Ik kon via OVMS in ieder geval zien dat de laadkabel niet op mijn auto werd getest. De garage vertelde mij dat ze die op een andere auto getest hebben die een afleverbeurt kreeg.

Heb ik ondanks mijn dashcam niet kunnen zien.

Onderhoudsbeurt was verder goed.

Laadklepje gerepareerd, navigatie geüpdatet,  vloeistoffen aangevuld, bandenspanning op 2,8 Bar etc..

Geplaatst (aangepast)

Toch even goed in de gaten houden. Is de kabel al na 10 minuten zo warm? Dan kun je toch nog eens naar de garage gaan met een hooguit 50% gevulde accu en het hen laten ervaren aan jouw auto? En kunnen ze het daar wel testen met 32A? Er dan gewoon bijblijven en vragen wat ze daar nou van vinden. Laat je niet afschepen!

Naar mijn mening hoort zo’n hoge temperatuur echt niet. 

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

Die foto dat was na een kwartier afkoelen. 

Ik neem de volgende keer als ik ga laden aan een laadpaal de warmtecamera mee.

Kan ik gelijk zien wat dan de temperatuur is.

• Like 1
Geplaatst

Sluit me helemaal aan bij bovenstaande reacties. Dit even goed aankaarten met evt testjes zoals voorganger beschrijft

Of evt een andere laadkabel meegeven van showroommodel of iets dergelijks

Ik ken de specs ook niet voor warmte ontwikkeling stekker...

Wat kan is, dat de betreffende pinnen IN de laadpaal niet goed contact maken met de stekker?

Slecht contact zorgt nl ook voor warmte ontwikkeling

Geplaatst

7 Uur lang wezen laden met 32A.  Stekker voelde deze keer niet heet aan. Het werd denk ik ook goed gekoeld door de wind vandaag.

image.thumb.jpeg.62b3444b0ac00032e8f4b3de759e3465.jpeg

Geplaatst

Het was al een paar keer voorgevallen dat de stekker aan de autokant heet werd.

Heb ik wel een keer gehad dat de stekker er niet goed inzat, maar dan wordt er ook niet geladen.

Geplaatst

Maar als de stekker de ene keer wel en de andere keer niet warm wordt, dan is er toch ergens sprake van een slecht contact (overgangsweerstand). Dat zou dan toch in de verbinding tussen stekker en auto zitten hoop ik (hoewel....).

want als het in de verbinding tussen kabel en stekker zit, dan is die stekker niet goed in elkaar gezet. Ben je een beetje handig? Is die stekker open te maken zonder schade? Kijk er dan eens in en controleer hoe elk van de aders aan de bussen van de stekker vast zitten. Geschroefd of geklemd? Lijkt er eentje meer speling te hebben dan de andere?

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst

Zoals hippe lip omschrijft...spot on!

Btw kijk eens naar je eerste warmtebeeld waar die zo heet is. Daar zie je ook 1 pin rood...toch? (Of komt dat niet zo nou qua beeld)

Geplaatst (aangepast)

Wat @ehombie schrijft is wel slim. En om daarop door te gaan: wat je ook kunt doen is als die stekker zo heet is, haal 'm dan uit de auto en maak met je warmtecamera een foto recht van voren, op de pinnen gezien. Dan weet je in elk geval of het één van de pinnen is die te heet wordt.

Daarna is het uitzoeken of dat komt door een overgangsweerstand tussen pin (stekker) en bus (auto) is, of dat het tussen ader van het snoer en de betreffende pin van de stekker is. Misschien dat je dat kunt zien met een foto recht van opzij?

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

Dat heb ik eens eerder bekeken en het waren niet de pinnen die heet worden.

Op die ene foto is het wel rood, maar als je de temperatuur gaat meten dan valt het wel mee.

Het was het midden van de stekker die heet werd.

2 Schroeven los maken op de KIA stekker komt die nog niet los.

Op mijn wallbox simpleEvse-wifi heb ik een vaste laadkabel gemonteerd juist om overgangsweerstanden te beperken dus daar kan ik die KIA kabel niet op testen.

Geplaatst

Bedankt voor de tip! Mijn vaste laadkabel thuis wordt niet warm, maar de losse kabel wel die enkele keer dat ik hem gebruik. Eigenlijk nooit bij stil gestaan tot ik dit topic zag. 

Er ligt nu een nieuwe voor me klaar bij de dealer. Ze kenden het probleem.

• Like 1
  • 8 maanden later...
Geplaatst

Geen onbekend probleem hoor, al eerder aangegeven tijdens onderhoudsbeurt, meer geen actie, die van mij werd 92 C namelijk , pas toen ik met het bewijs van warmtecamera aankwam werd er actie ondernomen en mocht ik hem niet gebruiken. Nu een nieuwe laadkabel met een kia logo (de eerste had dit niet)

Geplaatst

Heb hetzelfde probleem ervaren met temperaturen oplopend tot 74 graden. Net bij de dealer geweest en de hoofdmonteur (h)erkende het probleem en heeft mij hun eigen laadkabel ter leen meegegeven. Ondertussen wordt er een nieuwe besteld en ben ik goed geholpen.

Het probleem zat hem in een te strakke ontvangende plug in de kabel.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...