Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Rem Kia e-Niro weigert bij slagboom

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

@_Ruud In aanvulling op mijn vorige reactie citeer ik mijn dochter: 

"Ik liet de auto in eerste instantie een stukje doorrollen, met mijn voet op de rem. Toen de slagboom nog niet open ging duwde ik de rem in, maar dit gaf gek genoeg geen enkele reactie. Mijn moeder viel toen op dat ik maar niet remde, dus attendeerde mij daar op. In pure verbijstering probeerde ik de rem nog harder in te duwen, maar het voelde alsof er niks meegaf. Ik heb zelfs nog kunnen controleren of ik goed zat met mijn voet, dit was wel het geval. Pas nadat de slagboom (godzijdank) open ging remde de auto acuut, alsof ik toen pas contact kreeg. Elke keer als ik eraan terug denk geeft het mij een eng gevoel"

Groeten van Richard.

Geplaatst

Wanneer vrouwen rijden komt bij mij de vraag hoog, welke schoenen zij had gedragen, met hogere hakken kan remmen heel lastig worden vanwege de hoek van de voet ...

Geplaatst

Ik vermoed dat het meest aannemelijke is wat jwv ook noemt in zijn eerdere reactie. Zelf is het mij na bijna 3 jaar met de Niro ook overkomen: auto gaat vanzelf rijden.

Oorzaak: je hoort geen motor draaien en denkt dat hij dus uit staat. Ik wilde uitstappen maar de versnelling stond nog in "D", auto ging stapvoets rijden. Ik had de vertegenwoordigend van geest om direct te remmen anders was ik tegen mijn huis aangereden. 

Geplaatst

@Gerd Bartels Mijn dochter draagt geen hakken, zeker niet als zij rijdt.

@Brat Pit 

9 uur geleden, Brat Pit zei:

Ik vermoed dat het meest aannemelijke is wat jwv ook noemt in zijn eerdere reactie. Zelf is het mij na bijna 3 jaar met de Niro ook overkomen: auto gaat vanzelf rijden.

Oorzaak: je hoort geen motor draaien en denkt dat hij dus uit staat. Ik wilde uitstappen maar de versnelling stond nog in "D", auto ging stapvoets rijden. Ik had de vertegenwoordigend van geest om direct te remmen anders was ik tegen mijn huis aangereden. 

In dit geval onwaarschijnlijk. Mijn dochter had net een bochtje achteruit gereden en dus met haar fout op de rem de auto van "R" naar "D" gezet. Haar voet stond dus al in de goede positie. Ze liet de rem iets los om richting de slagboom te rijden die door de beheerder op afstand geopend zou worden. Toen dat nog niet gebeurde drukte ze de rem weer verder in, maar toen reageerde de auto niet. Zie haar verhaal hierboven.

Geplaatst

Is weliswaar ietwat off-topic:

@topic starter: is het toch niet mogelijk dat uw dochter een handelingsfout gemaakt heeft?
Zo nee, waarom dat niet? 

Geplaatst (aangepast)

Ik vraag dat op grond van de beelden die ik een paar keer gezien heb.
Ik zie dat de auto eerst naar achteren kruipt (snelheid gelijkmatig), daarna met gelijkmatige snelheid richting de slagboom gaat, maar vlak voor de slagboom wel iets lijkt te versnellen.
Dat zou kunnen duiden op het het (verder) lossen van het rempedaal / loslaten van de linker flipper maar kan ook komen door het heel licht aanraken van het stroompedaal.

Tenslotte zie ik dat het voor (of eigenlijk tegen) de slagboom "lijkt" dat het rempedaal ineens hard te worden ingedrukt (mijn aanname) want ik zie de auto in zijn voorveren duiken en tot stilstand komen.

Misschien werpt dit toch een ander licht op de overtuiging dat de oorzaak een defect aan de auto is?

aangepast door Platinum K
  • Like 1
Geplaatst

@Platinum K Bedankt voor je reactie en analyse van de beelden. De auto versnelde vlak voor de slagboom omdat mijn dochter aan het pompen was omdat de auto niet goed reageerde op het remmen. Dit zou je ook kunnen verklaren als op dat moment de rembekrachtiging niet meewerkte. Een handelingsfout is natuurlijk niet onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk, zoals ik in mijn vorige reacties liet weten. Een technische fout van de Kia lijkt ook onwaarschijnlijk, omdat er nu geen fouten meer gevonden worden. Uitsluitsel zal er denk ik pas komen als dit nog een keer gebeurd.
Conclusie voor nu: ik laat dit verder rusten. Bedankt allemaal voor jullie reacties.

• Like 1
Geplaatst
7 uur geleden, Richard van Es zei:

@Platinum K “Uitsluitsel zal er denk ik pas komen als dit nog een keer gebeurd.”

en

“Conclusie voor nu: ik laat dit verder rusten. “

Sorry maar als dit echt was zou ik geen meter meer in die auto rijden, of het nu een eigen auto was of een lease auto.

immers, nu is er een slagboom gesneuveld, maar wat als volgende keer een kinderwagen “in de route” staat ?

Mijn  conclusie is dan ook, met alle respect, dat dit lijkt op een poging de verantwoordelijkheid van de bestuurder naar de fabrikant van de auto te verplaatsen. 

• Like 2
Geplaatst (aangepast)

Vreemd verhaal. 

Blijft ook wel bijzonder dat de remmen eerst niet en dan "ineens" wel functioneren op het moment dat de slagboom de voorruit raakt. 
Ik bedoel, die voorruit neemt niks waar wat het wel of niet functioneren van de remmen beinvloed.

Ik hoop dat er iets bruikbaars uit het onderzoek tevoorschijn komt. Ondertussen denk ik toch aan een 'human error'  ook al vind u dat niet fijn om te horen.

aangepast door dropje
  • Like 1
Geplaatst

De remmen zijn toch niet afhankelijk van een elektronisch systeem? Zelfs zonder rembekrachtiging werken de remmen nog. Je moet iets harder trappen maar ze doen het wel.

• Like 1
Geplaatst (aangepast)
Op 30-9-2020 om 10:02, Marc Fellman zei:

Ik weet niet of het mogelijk is maar misschien is het handig dit topic te sluiten. 

Off topic:
Hè, da's gek. Je hebt helemaal geen bijdrage geleverd aan dit topic, althans ik zie 'm nergens, maar vraagt wel om deze te sluiten? Geef dan tenminste aan waarom jij denkt dat het handig is om dit topic gesloten moet worden?

De topic starter maakt iets heel vervelends mee en vraagt in zijn topic naar ervaringen van anderen. Er vindt naar mijn mening een prima discussie / delen van beelden plaats. Niet om elkaar te overtuigen, maar om, zoals gezegd beelden te delen met elkaar. 

Daar is een topic ook voor bedoelt. Leren van elkaar over de Kia e-Niro.

aangepast door Platinum K
  • Like 1
  • 4 weken later...
Geplaatst (aangepast)

Zonet zie ik een filmpje van de (bij sommigen) welbekende Bjørn en hoor hem vertellen over een e-Nirorijder die claimde dat zijn remmen weigerden. Toch iets om eens nader te onderzoeken?

Zie deze film bij 12:15 min.

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Geplaatst

@Platinum K : De suggestie om het topic te sluiten was omdat ik de indruk kreeg dat het rondjes draaien werd en het naar mijn gevoel een richting op ging die je eigenlijk niet zou moeten willen. Daarom dus. Dat er nu een tweede verwijzing is naar een vergelijkbaar voorval maakt het misschien wel weer actueel maar de tussenliggende discussie over iets anders als de auto zelf.... Dat vind ik persoonlijk dus niet gepast.

Geplaatst

Ik heb laatst ook een keer iets vreemds meegemaakt. Ik had de SCC aan en mogelijk gebruikte ik ook nog de linkerflipper, maar toen ik extra bij wilde remmen voor een stilstaande voorligger was de rembekrachtiging ineens compleet weg. Moest flink kracht zetten op het rempedaal om voldoende bij te remmen. Zit qua software misschien iets geks ergens met de koppeling tussen regenereren en remmen waardoor de rembekrachtiging weg lijkt te vallen. Ging goed uiteindelijk, maar was even schrikken.

Geplaatst

Als je de SCC aan hebt staan werken de flippers helemaal niet. Dat is zo ontworpen en daar krijg je zelfs netjes een waarschuwing voor als je toch flippert op SCC. Ik kan me de schrikreacties dan best voorstellen. Ik denk dat de metro bestuurder in Schiedam ook wel een geschrokken zal zijn. 

Geplaatst (aangepast)
1 uur geleden, Sigmasailor zei:

Als je de SCC aan hebt staan werken de flippers helemaal niet. Dat is zo ontworpen en daar krijg je zelfs netjes een waarschuwing voor als je toch flippert op SCC. Ik kan me de schrikreacties dan best voorstellen. Ik denk dat de metro bestuurder in Schiedam ook wel een geschrokken zal zijn. 

Klopt dat ze dan niet werken, maar het was wel zo'n combinatie: SCC aan en automatisch aan het afremmen vanwege een voorligger, dan rempedaal in (SCC dus automatisch uit) en wellicht had ik flipper ook al ingedrukt. Gevolg was dat de remdruk op het pedaal weg was, mogelijk omdat het regenereren niet meedeed en je enkel op de schijfremmen overgeleverd was en je dan ineens veel dieper moet trappen om die te activeren. Vreemd was het wel. Maar goed, niet van toepassing op issue uit de topicstart, maar er is wel iets raars met de remmen mogelijk dus.
Zal het eens op een lege weg proberen na te spelen een keer.

aangepast door jwv
Geplaatst

Tsja, een heleboel gefilosofeer en de nodige aannames en zelfs voorgestelde aannames. Weinig tot geen echte feiten. Klinkt toch een beetje als het welbekende broodje aap.

Wat ik me al een tijdje zit af te vragen: zou het niet kunnen, omdat de Kia 99% van het remmen (overwegend regenereren) volautomatisch voor zijn rekening neemt, je 'verleerd' zelf te remmen? Dus als het een keer moet dat je dan probeert te netjes te rijden. Zelf heb ik er geen ervaring mee; mijn reflex (voor die enkele keer dat je iets verrast wordt) werkt gelukkig prima en ik heb de laatste 18 maanden een handjevol keren echt flink moeten remmen; en dat werkte iedere keer. Ik heb me er wel een paar keer op betrapt dat de SCC vertraagd en ik het niet snel genoeg vind gaat en probeer bij te remmen met de linkerflipper. Dat werkt natuurlijk niet waardoor je iets later (en dus ook harder) de voetrem moet gebruiken.

Geplaatst
Op 3-11-2020 om 12:23, Hippe lip zei:

@jwv Je auto zou op SCC toch zelf af hebben moeten remmen. Deed hij dat helemaal niet, of wilde je zelf al eerder afremmen?

Ik wilde zelf eerder afremmen, en betwijfel of SCC het had gedaan omdat de auto waar ik op af reed reeds stilstond en SCC meestal niet (nooit?) remt voor stilstaande objecten aan de voorkant van de auto.

Geplaatst
Op 4-11-2020 om 14:21, jwv zei:

Ik wilde zelf eerder afremmen, en betwijfel of SCC het had gedaan omdat de auto waar ik op af reed reeds stilstond en SCC meestal niet (nooit?) remt voor stilstaande objecten aan de voorkant van de auto.

Ehhhh, als jouw auto niet (nooit) remt voor stilstaande objecten voor de auto moet je er toch mss eens naar laten kijken?

Als ik met SCC aan op een stoplicht afrijd waar al een auto stilstaat kijk ik wel eens naar de icoontjes bovenaan. Eerst is er geen voorligger, kom je dichterbij dat ziet hij de voorligger en even later wordt er geremd. 
Als je geen voorligger in het display ziet, dan kun je er vanuit gaan dat je auto die stilstaande auto voor je niet ziet.

Geplaatst
Op 4-11-2020 om 14:21, jwv zei:

Weet niet of dit al langs gekomen is:  Staat de auto dan niet op gewoon CC i.p.v. S(mart)CC? 

Geplaatst
11 uur geleden, Westlander zei:

Weet niet of dit al langs gekomen is:  Staat de auto dan niet op gewoon CC i.p.v. S(mart)CC? 

Nee. Let maar eens op als je op SCC rijdt in een bocht waar een geparkeerde auto staat, daar remt ie gelukkig niet voor. Hij herkent alleen voertuigen die zelf ook een voorwaartse beweging maken. Een auto die 100% stil staat  en ie niet eerder heeft zien rijden stopt ie niet voor. Dit komt niet zo vaak voor want meestal rij je achter iemand aan die dan voor het verkeerslicht stopt. Om de auto in “domme” CC te zetten is een handeling nodig, ik gebruik die CC mode nooit.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...