Niels van der Veen Posted December 5, 2021 Posted December 5, 2021 Goedemorgen, ik heb gister de accu van mijn Picanto 1 vervangen. Na het monteren van de bevestigingsklem onderin de accubak blijkt de accu speling te hebben in de accubak; d.w.z. het kan zowel verticaal als horizontaal bewegen/schuiven in de bak en zit niet echt goed klem. Is dit normaal of herkent men dit probleem. Het is namleijk de eerste keer nu dat ik de accu vervang. Mvgr Niels Quote
Peter-036 Posted December 5, 2021 Posted December 5, 2021 Nee dat is niet normaal, hij kan niet goed gemonteerd zijn, maar vermoedelijk zit er nu een te kleine accu in, mogelijk voldoet hij wel aan de eisen voor Ampere-uur en startstroom. Aannemend dat je de accu niet (meer) kunt ruilen, zou ik hem vast proberen te zetten met wat plaatjes hout (of iets dergelijks) er onder (plaatje triplex, en als 'ie dan vast zit is dat voldoende) en anders ook naast de accu. Als 'ie te bewegen blijft is dat een (brand-)risico, en afgezien daarvan zal het waarschijnlijk op termijn voor rare storingen gaan zorgen omdat de kabels of kabelklemmen speling zullen krijgen door dat bewegen. Quote
Niels van der Veen Posted December 5, 2021 Author Posted December 5, 2021 Bedankt voor je reactie! Het lijkt om enkele mm's te gaan maar net genoeg dat de accu kan schuiven of bewegen. Vreemd dat maatvoeringen van diverse accu's die hetzelfde vermogen/spanning geven zo kunnen afwijken. Quote
Peter-036 Posted December 5, 2021 Posted December 5, 2021 Als het maar een paar mm is, kun je misschien de accu op een paar strips rubber of zo iets zetten. als 'ie maar vastgeklemd staat. Een losstaande accu is overigens, dacht ik, ook APK afkeur, dus als je 'm met een spanband of iets dergelijks vast kunt zetten, kan dat goed genoeg zijn. Dat de maatvoering verschilt is natuurlijk ook omdat autofabrikanten daarmee niet echt rekening houden, en accufabrikanten kunnen zo één type accu voor meer merken/types auto's produceren Quote
Niels van der Veen Posted December 5, 2021 Author Posted December 5, 2021 duidelijk verhaal dus, sowieso vastzetten met een kleine spanband kan geen kwaad. Bedankt zover! Quote
Murcielaygo Posted December 5, 2021 Posted December 5, 2021 Let dan wel op dat de gesp van de spanband opzij zit, weg van de polen. Persoonlijk zou ik toch de bak en/of klem uitvullen met wat (plaat)rubber. Quote
Recommended Posts