Jump to content

Recommended Posts

Posted

Het is mij nog niet eerder opgevallen maar zojuist na het checken van de app over de status van het laden zag ik tot mijn verbazing dat de aantal km's ineens met ruim 40km daalde. Om precies te zijn, met 43km.
De app (KIA UVO) gaf aan "Completed" te zijn en de stand was 476km, na het ontvangen van het bericht via dezelfde app daalde de stand ineens.
RARA politiepet........
Wie heeft zoiets dergelijks ook al mee gemaakt en kan hiervoor een verklaring afgeven.

Posted

Juist ja......
Theoretisch zou je dus 476km kunnen rijden met een 100% accu maar het systeem kijkt later (fractie van seconde later) wat er gemiddeld gereden is en komt dat uit op 433.
Daar zit wat in. Ik mag aannemen dat het nu met deze temperaturen een groter verschil aangeeft dan dadelijk in de warme periode.
We gaan het meemaken.

Posted

Bij mij komt ie nu op ongeveer 420km uit bij 100% en dat is zonder klimaatbeheersing (dan is het 40km lager). Hij zal nog wat gaan dalen verwacht ik omdat ik op dit moment voornamelijk 100 km/u rijd. Verbruik is 17,1 kW/100km volgens de boordcomputer.

• Like 1
Posted

Ik haal tot nu toe niet meer dan 360-370 km op één lading. Rijd regelmatig 130(+) waar het een keer kan en trap het pedaal regelmatig flink in (zo lekker dat wegzoeven🤩) zal wel niet bevorderlijk zijn voor het verbruik, jammer dan, als ie bijna leeg is gaat ie weer een dagje of nachtje aan de lader en geniet weer vrolijk verder. Kost mij uiteindelijk nog maar ongeveer een derde t.o.v. benzineauto.

• Like 2
  • Haha 3
Posted

Dus het blijft gewoon net zo als bij een ICE auto, de actieradius moet je met een korreltje zout nemen.
De inschatting zou bij een EV iets nauwkeuriger moeten kunnen zijn maar ook daar heb je gigantische invloeden zoals weer en verkeer. Het blijft een guess-o-meter. Bij een ICE auto is de actieradius ook niet veel meer dan een suggestie.

Posted

Eergisteren een ritje gehad waarbij 132km (niet harder dan 120km/h) is gereden en volgens de meter ( x aantal nog te rijden km's op de accu lading ) 140km in mindering gebracht. M.a.w. 8km meer dan de werkelijke km's voor verwarming e.d.

• Thanks 1
Posted

Als je normaal gesproken niet vaak tegen 120 rijd kan dat wel kloppen. De auto berekent het ook aan de hand van hoe je eerder gereden hebt. 
Als je wel heel veel snelweg doet zou deze 132km wel wat vreemd zijn tenzij er veel tegenwind was. 
Ook is 8km meer ‘maar’ 6%, dus er hoeft maar 6% iets anders dan normaal te zijn gebeurd.