Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)
Op 12-5-2022 om 23:22, zei Gast RobertC:

Aangezien de auto zelf maar maximaal 1 fase 32A kan opladen, heeft het weinig zin om een 3 fase aansluiting te realiseren tenzij je in de toekomst een volledig elektrische auto wil aanschaffen die op 3 fase kan laden. Daarnaast hebben de meeste huishoudens maar maximaal 16A per groep beschikbaar en geen 32A. Met de lader die door Kia wordt meegeleverd laad je op met 1 fase 10A, wat neerkomt op 2,3kwh. Met een 1 fase mobiele lader of laadpaal kun je wel de volledige 16A benutten. Dan laat je dus op met 3,7kwh. 

Ik heb zelf deze laadpaal gekocht en aangesloten op een aparte groep. 
https://m.nl.aliexpress.com/item/4001037101388.html?trace=wwwdetail2mobilesitedetail&spider=y

Dat ding werkt als een tierelier. Moet wel zeggen dat de prijs wel aanzienlijk hoger is geworden. Ik heb hem gekocht voor 350 euro. 

356569F4-EAB8-4F52-9421-30AFAEEB2414.jpeg

9547A27D-FA4F-4568-947B-DBC3A0FCA9E3.jpeg

Hoi Robert 

Ben intussen erg benieuwd wat jou oplaadtijd nu in de praktijk is bij lege accu en met 16amp / 3,6kw?

Ik lees ook bij de gegevens dat hij voor korte tijd regen/sneeuw en stuif proof is, bij mij zou hij altijd buiten hangen. Hoe is jou ervaring hiermee of hangt ie bij jou onder een afdak.?

" Can be used for a short time " !!

Screenshot_20220601-235502~2.png

aangepast door BarneyRubble
Geplaatst
Op 13-5-2022 om 12:44, zei Gast RobertC:

Wij laden ook gewoon op met 16A 1 fase. 32A heeft bijna niemand in Nederland. Een stopcontact kan ook 16A aan, maar dan moet je wel een lader hebben die op 16A ingesteld kan worden. De standaard stopcontactlader van Kia kan bijv max 10A aan, wat neerkomt op 2,3kwh. Daarnaast bestaat er een reeel risico op oververhitting van het stopcontact als er voor een langere tijd op maximale belasting wordt geleverd. Vandaar dat wij voor een 1 fase 16A laadpaal hebben gekozen. 

Hij kan tot 12 amp ingesteld worden trouwens.

Geplaatst (aangepast)

Op dit moment staat mijn Sportage aan een oplaadpunt die ook via de Kia Charge app gevonden is, heb de mobiele kabel aangesloten en het opladen eerst met mijn Kia Pass de laadpaal in werking gesteld en met de Charge App het opladen laten starten, tot zover gaat alles goed.

Maar nou zie ik dat er maar met 1.15 kwh geladen wordt? De accu kan toch 7,2 kwh ontvangen, nu is ie ruim 4 uur bezig om vol te krijgen. Wie weet hoe dit zit ( is deze laadpaal soms express zo laag afgesteld.?

Nu zegt de Kia Connect App dat ie 30% vol is en nog 2.5 uur nodig heeft.🤔

Screenshot_20220607-172755_Kia Charge.jpg

Screenshot_20220607-174518_Kia Connect.jpg

Geplaatst
1 uur terug, zei BarneyRubble:

Op dit moment staat mijn Sportage aan een oplaadpunt die ook via de Kia Charge app gevonden is, heb de mobiele kabel aangesloten en het opladen eerst met mijn Kia Pass de laadpaal in werking gesteld en met de Charge App het opladen laten starten, tot zover gaat alles goed.

Maar nou zie ik dat er maar met 1.15 kwh geladen wordt? De accu kan toch 7,2 kwh ontvangen, nu is ie ruim 4 uur bezig om vol te krijgen. Wie weet hoe dit zit ( is deze laadpaal soms express zo laag afgesteld.?

Nu zegt de Kia Connect App dat ie 30% vol is en nog 2.5 uur nodig heeft.🤔

Screenshot_20220607-172755_Kia Charge.jpg

Screenshot_20220607-174518_Kia Connect.jpg

Inmiddels is de laadcapaciteit vanzelf gestegen naar 8.19Kwh 😋

Geplaatst
Zojuist, zei BarneyRubble:

Inmiddels is de laadcapaciteit vanzelf gestegen naar 8.19Kwh 😋

Screenshot_20220607-190301_Kia Charge.jpg

• Like 1
Geplaatst (aangepast)
3 uur geleden, zei BarneyRubble:

Screenshot_20220607-190301_Kia Charge.jpg

Dit waren de kosten van het opladen in Elburg.

Tot zover mijn eerste mobiele laad ervaring. 😉

Screenshot_20220607-222614_Kia Charge.jpg

• Like 1
Geplaatst

Ik heb toch besloten om ipv met de meegeleverde stopcontact lader die max maar 2.3kwh kan doorgeven om voor een originele wallbox plus bevestigingspaal plus stekker en kabelhouder te gaan.🤔

Deze is voor de toekomst voorbereid en kan 11kwh / fase 3 en 16amp aan, ook kan hij vergrendeld worden voor onbevoegden en is alles regelbaar en uit te lezen via een App😉

Screenshot_20220611-000955_Edge.jpg

Screenshot_20220611-001136_Edge.jpg

Screenshot_20220611-001247_Edge.jpg

• Like 1
Geplaatst

Is er al iemand die zijn PHEV Sportage met 3.7kwh heeft opgeladen, ik zou graag weten hoelang de laadtijd van 0 naar 100% is geweest.

Bvd.

Geplaatst
Op 12-5-2022 om 23:22, zei Gast RobertC:

Aangezien de auto zelf maar maximaal 1 fase 32A kan opladen, heeft het weinig zin om een 3 fase aansluiting te realiseren tenzij je in de toekomst een volledig elektrische auto wil aanschaffen die op 3 fase kan laden. Daarnaast hebben de meeste huishoudens maar maximaal 16A per groep beschikbaar en geen 32A. Met de lader die door Kia wordt meegeleverd laad je op met 1 fase 10A, wat neerkomt op 2,3kwh. Met een 1 fase mobiele lader of laadpaal kun je wel de volledige 16A benutten. Dan laat je dus op met 3,7kwh. 

Ik heb zelf deze laadpaal gekocht en aangesloten op een aparte groep. 
https://m.nl.aliexpress.com/item/4001037101388.html?trace=wwwdetail2mobilesitedetail&spider=y

Dat ding werkt als een tierelier. Moet wel zeggen dat de prijs wel aanzienlijk hoger is geworden. Ik heb hem gekocht voor 350 euro. 

356569F4-EAB8-4F52-9421-30AFAEEB2414.jpeg

9547A27D-FA4F-4568-947B-DBC3A0FCA9E3.jpeg

Alie express??

Geplaatst
Op 13-6-2022 om 13:41, zei BarneyRubble:

Is er al iemand die zijn PHEV Sportage met 3.7kwh heeft opgeladen, ik zou graag weten hoelang de laadtijd van 0 naar 100% is geweest.

Bvd.

Hallo Barney,

Die situatie heb ik nog niet eerder gehad maar ik zal het een keer uitproberen. Weet jij of er voor het laden met de AC kabel een speciale instructie is. Ik ervaar vanaf het begin wat problemen met het laden bij diverse openbare laadpalen. Soms gaat het goed en soms niet of het lukt pas na het meerdere malen opnieuw aansluiten. Wanneer ik wil beginnen met laden dan staat de auto in P-stand en is vergrendeld en geeft na korte tijd (daarvoor is het groen) een rood knipperend lampje bij de laadklep. 

Geplaatst
25 minuten geleden, zei kras:

Hallo Barney,

Die situatie heb ik nog niet eerder gehad maar ik zal het een keer uitproberen. Weet jij of er voor het laden met de AC kabel een speciale instructie is. Ik ervaar vanaf het begin wat problemen met het laden bij diverse openbare laadpalen. Soms gaat het goed en soms niet of het lukt pas na het meerdere malen opnieuw aansluiten. Wanneer ik wil beginnen met laden dan staat de auto in P-stand en is vergrendeld en geeft na korte tijd (daarvoor is het groen) een rood knipperend lampje bij de laadklep. 

Het groen knipperend lampje wil zeggen dat hij aan het laden is, een rood knipperend lampje heb ik nog niet gehad, maar dat zal zeker een waarschuwing zijn dat hij niet kan opladen.

Ik laad momenteel publiek met de Kia Pass, in de app kia charge zie ik duidelijk waar in Nederland ik met deze pas kan laden.

Ik ontgrendel dan de auto, sluit de kabel aan en activeer de laadpaal met de kia pas door deze voor het embleem te houden op de laadpaal. 

Op beide keren dat ik het zo gedaan heb op verschillende locatie moest ik via de kia charge app het laden starten, het laden begon namelijk niet direct na het aansluiten en vergrendelen.

Screenshot_20220621-232701_Kia Charge.jpg

Geplaatst

Ik heb gemerkt dat de kabel soms te zwaar lijkt voor de sportage, als na het aanbieden van je pas of druppel bij de laadpaal te hebben geactiveerd, dan dien ik altijd ff aan de kant van de auto de kabel een beetje omhoog te tillen en dan hoor ik dat die goed vergrendeld word en begint met laden.
Overigens zou de kia met 7,4 kw moeten opladen maar tot nu toe bij mij bij diverse plekken max 3,4kw oplaadt, weet iemand hier toevallig iets meer over?

Van helemaal leeg naar vol duurt ongeveer 4,5 uur bij mij.

Geplaatst

Die 7,2kW zul je vermoedelijk alleen halen bij een 22 kW laadpaal, (1 fase van de 3, dus 1/3 van 22) als je aan een 11 kW paal laadt krijg je dan dus 1/3 van 11 kW, en dat is 3,4kW.  Alle hier genoemde cijfers zijn natuurlijk een (redelijke) schatting van de echte waarden.

Geplaatst
28 minuten geleden, zei Peter-036:

Die 7,2kW zul je vermoedelijk alleen halen bij een 22 kW laadpaal, (1 fase van de 3, dus 1/3 van 22) als je aan een 11 kW paal laadt krijg je dan dus 1/3 van 11 kW, en dat is 3,4kW.  Alle hier genoemde cijfers zijn natuurlijk een (redelijke) schatting van de echte waarden.

Hmmm vreemd, zowel op werk kreeg ik maar 3,4kw ( collega's met andere phev autos krijgen wel 7,2kw)  als op meerdere verschillende publieke laadpalen ook maar 3,4kW kunnen laden.
Iemand hier met een sportage wel gelukt om met 7,2 kW te laden?

• 2 weken later...
Geplaatst

Om te beginnen, na volledig opladen via normale kontaktdoos komt de accu niet verder bij 100% op 60km rijden.

Nu het volgende, gisterenmorgen was de accu weer vol dus de lader er af gehaald, gekeken en jawel 100% accu met 60km radius. Vanmiddag pakte mijn vrouw de sportage en stond in de PHEV vermeld: 99% Accu en 55km actiradius ? ( dit was mij eerder opgevallen dus vandaar deze test )

Is het normaal dat de accu in 1.5 dag stilstaan dus al 5km radius gezakt is ? ( begrijp dat er spanningverlies is want hij moet sowieso connectie houden met internet en de kia connect app ) maar 5 km dat vindt ik toch best veel.

En op internet staat overal dat bij volle accu er 70 tot 78 km radius moet zijn maar bij mij komt ie echt niet hoger dan 60km radius.

Is dit bij anderen met een PHEV ook zo ?

Geplaatst

Die 60 km is op basis van voorgaande ritten/verbruik.

Als je accu nog 'op temperatuur' ( optimaal is tegen/rond 30 graden, heb ik me laten vertellen ) is van het laden kan 'ie dat procentje meer makkelijk(er) geven dan wat later als 'ie weer is afgekoeld. Dat je rijbereik voor 1% minder in de accu meteen 9% minder kilometers toont is vreemd.

Mijn E-Soul geeft direct na het laden ook 80 of 100% aan, en na in de nacht laden staat 'ie de volgende morgen ook alweer een procentje minder.

Geplaatst
12 uur geleden, zei Peter-036:

Die 60 km is op basis van voorgaande ritten/verbruik.

Als je accu nog 'op temperatuur' ( optimaal is tegen/rond 30 graden, heb ik me laten vertellen ) is van het laden kan 'ie dat procentje meer makkelijk(er) geven dan wat later als 'ie weer is afgekoeld. Dat je rijbereik voor 1% minder in de accu meteen 9% minder kilometers toont is vreemd.

Mijn E-Soul geeft direct na het laden ook 80 of 100% aan, en na in de nacht laden staat 'ie de volgende morgen ook alweer een procentje minder.

Bedankt voor je info Peter, ik ga het een poosje aankijken of er nog veranderingen gaan plaatsvinden, misschien komt ie nog is tot de 70 (+) radius, hij begon de eerste keer met volle accu met 55km radius en nu 60km, hopelijk heb je gelijk en gaat de radius met volle accu nog omhoog.

Geplaatst (aangepast)

Ff een simpele vraag. Mag je de folie die om de oplader voor 220V zit verwijderen?

20220702_153553.jpg

Geplaatst

Simpel antwoord; ja.

Die folie is puur om te voorkomen dat de lader bij opslag en transport bekrast raakt. Net als op TV's en dergelijke.

Geplaatst
45 minuten geleden, zei Murcielaygo:

Simpel antwoord; ja.

Die folie is puur om te voorkomen dat de lader bij opslag en transport bekrast raakt. Net als op TV's en dergelijke.

Thanks, Oke, zit er dus niet op voor extra bescherming voor regen.

Die van mij ligt tijdens het opladen met regen onder de auto, maar mag toch aannemen dat ie sowieso regenbestendig is en niet alleen spatwater dicht.🤔 iets van ip65 bijvoorbeeld?

• 3 weken later...
Geplaatst (aangepast)

Ik merk wel goed dat de Kia het actieradius van de accu bepaald door de eerdere gereden ritten op volledig Elektrisch, hoe meer je het rechtervoetje gebruikt des te minder geeft hij bij een inschatting van het huidige radius t.o.v het aantal % dat de accu nog heeft.

In mijn geval geeft ie nu dus door dat de accu nog 54% vol zit maar met nog maar een actieradius van 23 KM! 🤔

Screenshot_20220718-004557_Kia Connect.jpg

• 2 weken later...
Geplaatst (aangepast)

Op internet stond vermeld dat de PHEV zo'n 78 km met volle accu zou kunnen rijden, later werd dit teruggeschroefd naar 70 km, ook dat heb ik nog niet zien staan bij volle accu.😒

Nou heb ik tot nu toe bij 100% volle accu een radius van tussen de 55 en de 60 km, rijd ik daarna 50 m dan springt ie zelfs vaak meteen naar nog een paar km lager radius en 95/97 % accu over.

Ik denk dat de auto het aantal km bij volle accu steeds weer opnieuw berekent over het rijgedrag van de vorige keren met 100% volle accu gereden kilometers

Nou ben ik zeer benieuwd hoeveel de radius in kilometers is bij 100% volle accu bij andere PHEV rijders, is dat meer dan 60 km of juist veel minder, ben echt benieuwd of mijn bewering hierboven vermeld klopt.

Gr. Barney

Screenshot_20220731-004806_Edge.jpg

• 2 weken later...
Geplaatst

Weet iemand hoelang de bijgeleverde Grannylader is? Type 2 kabel is 5 mtr toch?
Is het iemand intussen gelukt de granny op 12A in te stellen? BVD

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...