Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sinds afgelopen week laad mijn Kia E Niro 64Kw niet verder op dan 410 km.

Ik heb nu 3 maal geladen de laatste week.

Voorheen haalde ik regelmatig tusse 440 en 455 km.

Iemand die dit herkent en oplossing weet

Posted

Er is een specifiek e-Niro forum, daar staat al een hoop beschreven.

Je bereik wordt berekend obv je eerdere ritten. En de temperatuur is ook van invloed, dus ik denk niet dat dit bijzonder is.
Mijn ICE Picanto geeft ook niet altijd dezelfde actieradius bij een even volle tank...

  • Like 1
  • Thanks 1
Posted

De mijne geeft nu 417 aan dat is voor het eerst meer dan ca 350-375...zal wel komen omdat steeds minder verwarming nodig is. Doe niet echt mijn best om zuinig te rijden😊

Posted
On 3/25/2022 at 6:57 PM, CeesdB said:

Sinds afgelopen week laad mijn Kia E Niro 64Kw niet verder op dan 410 km.

Ik heb nu 3 maal geladen de laatste week.

Voorheen haalde ik regelmatig tusse 440 en 455 km.

Iemand die dit herkent en oplossing weet

Om te beginnen: je laadt geen km's, je laadt kWh. Dat klinkt flauw, maar het verklaart wat je ziet. Een elektrische auto is heel sterk afhankelijk van de buitentemperatuur. Niet alleen werkt de accu minder goed bij lagere temperaturen, ook gebruik je de verwarming vaker en die vreet energie. 

Daarnaast is het bereik van je ziet op het dashboard een schatting, gebaseerd op wat je de afgelopen paar ritten aan verbruik hebt gehaald, de huidige buitentemperatuur en welke stroomvreters je op dat moment aan hebt staan (zet voor de grap je heater maar eens uit of aan, dan zie je meteen verschil in je GOM).

En als laatste: je kunt het bereik op drie manieren aflezen: in de auto (als hij aanstaat), in de app met de auto uit en in de app met de auto aan. De actieradius in de app met de auto uit is het absoluut theoretisch maximum met alle energievreters uit. En die is dus bijna altijd veel te hoog.

 

Posted
17 minuten geleden, zei Chiel Broerse:

De actieradius in de app met de auto uit is het absoluut theoretisch maximum met alle energievreters uit.

Die kun je overigens ook in de auto onder het ev menu ergens verstopt vinden. Dan staan ze naast elkaar.

Posted
Op 25-3-2022 om 18:57, zei CeesdB:

Sinds afgelopen week laad mijn Kia E Niro 64Kw niet verder op dan 410 km.

Ik heb nu 3 maal geladen de laatste week.

Voorheen haalde ik regelmatig tusse 440 en 455 km.

Iemand die dit herkent en oplossing weet

Veel snelweg gereden? Of misschien een km of 10 harder? De laatste ritten worden gebruikt. Bij mij loopt hij nu juist op. Gisteren 486km. Hogere temperatuur, dus weinig verwarming en iets meer 80km wegen.

Posted (edited)

Ik op 364 gisteren. Ik rijd ongeveer de helft snelweg (100km/u). Een kwart provinciale weg (80) en de rest stad of 60km/u weggetjes

Edited by pinguins
  • 3 weeks later...
Posted

Op aanraden van de garage heb ik de dag teller gereset. Na twee tankbeurten en opnieuw resetten staat er nu ineens weer 453 en laatste 470 km als bereik. Wel iedere keer de dag teller gerest.

de 470 km is bijna gehaald (Ong 50% snelweg 20% 80km en 30% stad) 458 km gereden. Wel gewoon Airco aan en mij wel aan de snelheden gehouden.

 

Posted

Ik heb nu 130km gereden sinds gisterenavond, voornamelijk 80 en 100 gereden. Range bij nu 75% batterijlading is 345 km. Komt goed uit want vandaag moet ik ook nog 210km doen. 

Posted
9 uur geleden, zei Sigmasailor:

Dankzij het lekkere weer de afgelopen week komt hij nu op 438 kilometer, bij 80%. Nog even en ik haal de WLTP weer…..

@Sigmasailor

Je bedoelt misschien iets anders dat wat je zegt? Want een bereik van 438 km bij 80% zou betekenen een bereik van 547 bij 100%?
Al zou dat bij jou ws niet de eerste keer zijn… 

De 600 km is dacht ik nog door niemand gehaald, toch?

Posted

600km zal ik niet halen, daarvoor zit ik teveel op de snelweg met 100km/u. Vandaag ook zo’n 85% snelweg, ook nog een half uur de airco aan gehad. Heb vandaag 290km gereden Gisterenavond na het laden 32km. Stand nu:32% en bereik 137km. Vanavond nog 32km naar huis, morgen thuis werken en dan gaat de niro weer aan de openbare laadpaal. Ik was vandaag meer kwijt voor parkeergeld dan voor energie.

  • Like 1
Posted
Op 24-4-2022 om 19:52, zei Hippe lip:

@Sigmasailor

Je bedoelt misschien iets anders dat wat je zegt? Want een bereik van 438 km bij 80% zou betekenen een bereik van 547 bij 100%?
Al zou dat bij jou ws niet de eerste keer zijn… 

De 600 km is dacht ik nog door niemand gehaald, toch?

Nee, ik bedoelde 455 (WLTP) maar dan al bij 80% geladen. Iets van 550 in de zomer bij 100% gaat ook wel weer lukken. Echt knap is natuurlijk dik 600 kilometer; gaat mij nooit lukken.

  • Like 1
Posted

Best knap om zo zuinig te rijden, maar wordt je dan niet een soort rijdende drempel waar de wegen op zondag vol mee zitten? Mensen die op een 80 km weg 60/70 rijden, en dan met de afslag of bocht in zicht presteren om nog langzamer te gaan rijden? 

  • Like 3
  • Haha 1
Posted

Valt best mee; tot en met de 80 kilometer wegen houd ik altijd de max. snelheid + 5 aan (is op de GPS aardig de max snelheid). Op de snelweg blijf ik meestal rustig op de rechterbaan en zorg er voor geen 'drempel' voor vrachtwagens te zijn (90-95 op de teller). Scheelt bij een gemiddeld ritje 'wel' een paar minuten reistijd.
Verder goed anticiperen en altijd (op standje 1) uit laten rollen; remmen met dat middelste knopje op de grond doe ik alleen nog in onverwachte situaties. Het valt echt op dat medeweggebruikers die harder van je weg rijden je 9 van de 10 keer weer op staan te wachten bij stoplichten, overwegen of andere 'obstakels'. Probeer het maar eens en let er op. In het huidige verkeer valt toch zowat geen 'eer' meer te halen in proberen de snelste te zijn.

  • Like 4
Posted

Wat jij op 80 km wegen (85 op cruise control ) doe ik ook bij 100 km ( 105 op cruise control)

dit rijdt rustig en inderdaad je komt de maniakken op de weg heel vaak tegen.

Zo haal je dus vaak de opgegeven WLTP waarden en soms nog meer kilometers.

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted
Op 26-4-2022 om 11:33, zei gjcvro:

Best knap om zo zuinig te rijden, maar wordt je dan niet een soort rijdende drempel waar de wegen op zondag vol mee zitten? Mensen die op een 80 km weg 60/70 rijden, en dan met de afslag of bocht in zicht presteren om nog langzamer te gaan rijden? 

Nee hoor, je kunt gerust 85 rijden op een binnenweg. Ook snel optrekken is geen probleem voor je verbruik zolang je de wielen maar niet laat spinnen.
Hogere snelheden zijn wel funest. Het best zijn langere afstanden op de rechterbaan van de snelweg. Dan rijd je ook niemand in de weg.

overzicht.jpg

  • Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...