JohnnyDrama Posted April 11, 2022 Posted April 11, 2022 Hoi allemaal, sinds dit weekend zijn wij een Kia Niro rijker! We zijn edit superblij met de auto en ik zal ons later nog even goed introduceren op het forum. we hebben De Niro gekocht omdat we nu 2 kinderen hebben en een Suzuki swift uit 2011 niet groot genoeg bleek te zijn (duhh ). bij het plaatsen van het kinderstoeltje (Maxi cosi titan pro) blijkt er een enorme ruimte te zitten tussen de stoel en achterbank. Het stoeltje zweeft als het ware boven de bank.ย het stoeltje zit vast middels de isofix en de top tether aansluiting. ย hebben jullie hier ervaringen mee? Of misschien al een oplossing? Het lijkt me niet veilig ons zoontje zo te vervoeren. Zie bijgaande foto.ย ย Alvast bedankt voor de reacties! ย gr Sjoerd Quote
Peter-036 Posted April 12, 2022 Posted April 12, 2022 Als dat stoeltje op beide plaatsen op de juiste manier vast zit, is die bevesiging vergelijkbaar met hoe de gordels vast zitten: aan de koets, en niet aan de bank. 1 Quote
JohnnyDrama Posted April 12, 2022 Author Posted April 12, 2022 3 uur geleden, zei Peter-036: Als dat stoeltje op beide plaatsen op de juiste manier vast zit, is die bevesiging vergelijkbaar met hoe de gordels vast zitten: aan de koets, en niet aan de bank. Hoi Peter, ย dankjewl voor je reactie.ย hij zit met de Isofix vast aan 2 kanten en met de top tether. Beiden op de juiste manier vast gemaakt volgens de instructies van maxi cosi. ย ik blijft alleen de ruimte er tussen zo raar vinden. Quote
Peter-036 Posted April 12, 2022 Posted April 12, 2022 Dat er nu ruimte tussen zit, is alleen maar goed voor de bekleding. Wanneer het stoeltje niet kan bewegen is het goed. Quote
Murcielaygo Posted April 12, 2022 Posted April 12, 2022 Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties; als de clips goed vast zitten en de top tether ook zou je in principe de zitting zelfs weg kunnen halen zonder aan veiligheid in te boeten.Maar als het echt niet vertrouwt, steek er dan een meermaals opgevouwen handdoek ofzo onder de vrij hangende rand.Ik heb zelf onder de verhoger van mijn zoon een handdoek om de bekleding te beschermen. Maar die zit ook alleen op de beugels vast en heeft geen tether.De basis voor de Maxi Cosi van mijn dochtertje zit ook los van de zitting; deze steunt op de beugels en heeft aan de voorkant nog een poot. En ook hier een stuk stof tussen kunststof en bekleding als bescherming.Wat gebeurt er trouwens als je de top tether niet vast maakt? Zakt het stoeltje dan wel op de zitting? Quote
Murcielaygo Posted April 12, 2022 Posted April 12, 2022 Als ik overigens in de handleiding kijk mag het stoeltje aan de voorkant NIET vrij hangen, maar mag de rug van de stoel wel los komen van de rugleuning.Zit de tether niet te strak?https://images.maxi-cosi.com/dorel-public-storage-prod/manuals/MC8604_2018_maxicosi_carseat_titan_pro_manual.pdfPagina 12 van het document, paginanummer 22 laat met afbeeldingen zien dat wat jij nu hebt niet goed is. Quote
JohnnyDrama Posted April 12, 2022 Author Posted April 12, 2022 Hi Murcielaygo, ย Thanks voor het uitzoeken. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik die plaatjes allemaal niet super duidelijk vindt van Maxi Cosi. Op pagina 18 (volgens de paginanummer van het document) zie je dat er geen tussen ruimte mag zijn tussen de rugleuning van de auto en de stoel. ย Ook deze plaatjes vind ik zelf niet niet helemaal duidelijk. Wat is het verschil tussen plaatje 1 en 3 en tussen plaatje 2 en 4? Op de rode en groene lijnen na zie ik het niet... Ook plaatje 1 en 3 zit namelijk evenveel ruimte tussen het kinderstoeltje en de bank van de auto. ย Ik heb mijn Top Tether inderdaad helemaal strak aangetrokken. Als ik dit niet doe, dan rust de voorkant van de stoel precies op de bank. Ik dacht namelijk dat die aansluiting namelijk altijd strak moet zitten, het is immers een soort van gordel en gordels horen strak te zitten. ย ย ย Quote
Murcielaygo Posted April 12, 2022 Posted April 12, 2022 Zoals ik het lees (de plaatjes) moet de onderkant van de stoel voor en achter contact maken; achter met de beugels, voor op de zitting.De "kont" van de stoel moet strak tegen de leuning, maar de "schouders" mogen dus wel los van de bovenkant.De tether moet strak staan, maar in rust geen last dragen.Pas bij een impact zorgt deze er voor dat de stoel niet voorover kan klappen. Hij moet dus strak staan, zodat er geen acceleratie en plotse vertraging extra is.Mbt die afbeeldingen; die zijn gelijk, muv de lijnen. Het is voor een illustrator niet te doen dat kloppend EN duidelijk te maken. Daarom de overdreven geplaatste lijnen. 1 Quote
Peter-036 Posted April 12, 2022 Posted April 12, 2022 (edited) Allereerst, ik heb nooit zo'n zitje hoeven monteren/gebruiken, maar: Het zitje dient als basis voor de gordeltjes waar het kind in zit.......toch? Dan moet het zitje zonder enige mogelijke beweging in de auto aangebracht worden, anders beleeft de kleine in geval van een crash, of zelfs alleen een noodstop, toch een versnelling tot de stoel tegegehouden wordt. en op dat moment een vertraging. Gevolg: in het beste geval blauwe plekken, aan het slechtste geval wil je niet eens denken. Edit:ย ik gebruik andere woorden om hetzelfde te zeggen als @Murcielaygoย Edited April 12, 2022 by Peter-036 1 Quote
JohnnyDrama Posted April 12, 2022 Author Posted April 12, 2022 Heel erg bedankt voor alle reacties! Ik neem morgen nog even contact op met Maxi Cosi om het hen gewoon te vragen en kijk wat zij er over zeggen. Zal een update hier plaatsen als ik een reactie heb. 1 Quote
Recommended Posts