Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Laadstroom instellen

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik zag een YouTube filmpje over het instellen van de laadstroom via de auto (ik denk dat het een Tesla was). Dat is handig om optimaal gebruik te maken van de opbrengst van de zonnepanelen. Als je weet wat de productie van de zonnepanelen is dan kan je de laadstroom van de auto daar op aanpassen. Alle stroom van de zonnepanelen gaat dan in de auto.

In het instructieboekje van de e-Niro lees ik niets over het instellen van de laadstroom via de auto (behalve bij druppelladen via de laadkabel). Is dat inderdaad niet mogelijk? Als de e-Niro die functie niet heeft is er dan een andere methode om de laadstroom in te stellen? Ik kan wel de laadstroom in mijn laadpaal instellen maar daarvoor moet ik dan steeds de kast openmaken en een palletje omzetten. Dat is veel te bewerkelijk om dat regelmatig te doen.

Geplaatst

Ik snap niet precies wat je bedoelt, maar wat je lijkt te beschrijven lijkt me niet logisch dat in te stellen in de auto.
Want als je instelt op de productie van je panelen en het wordt donker, wat dan?

@Hippe lip schrijft met regelmaat over zijn Zappi laadpaal/wallbox. Die heeft een paar extra sensoren die ervoor kunnen zorgen dat de auto alleen het vermogen van de panelen krijgt.
Dus die meet wat de panelen produceren en geeft DAT door aan de auto. Schuift er een wolk voor de zon dan verlaagt de laadstroom tot de wolk weg is, zodat je in principe nooit stroom uit het net zou hoeven gebruiken.
Maar dat KAN natuurlijk wel.

Hoe je zoiets zou kunnen bewerkstelligen op de auto zelf is mij een raadsel...

• Thanks 1
Geplaatst

Als je zonnepanelen op een zonnige dag 5 kWh leveren en het verbruik in huis is 1 kWh dan stel je de laadstroom zo in dat er 4 kWh geladen wordt. Als de zon achter de wolken gaat of het wordt donker dan laadt de auto nog steeds 4 kWh maar dan gedeeltelijk of volledig van het net.

Ik ga eens op zoek naar de topics van Hippe lip.

Geplaatst

Mijn zappi heeft 3 standen, eco, eco+ en fast. Waarbij eco er voor zorgt dat er zoveel mogelijk van mijn zonnepanelen gebruikt wordt. Tenzij het laden onder de 1.4 kw komt dan vult hij aan vanaf het net. Ook houd hij rekening met wat het huishouden gebruikt. Maar op een mooie zonnige dag kan hij volledig gebruik maken van de zon.

dit duurt dus erg lang voordat hij mijn auto vol heeft (ik heb maar 12 panelen) ik laad meestal op fast, 12Kw/u waarbij er dan +/- 10 kw van het en zo’n 2 kw van de zon geladen wordt. Uiteraard afhankelijk van de zon🌞

Geplaatst
Als je zonnepanelen op een zonnige dag 5 kWh leveren en het verbruik in huis is 1 kWh dan stel je de laadstroom zo in dat er 4 kWh geladen wordt.

Ah, je wilt dus niet de stroom, maar de lading (percentage?) beperken? Dat voelt erg omslachtig en heeft m.i. enkel soort van nut zo lang je nog kunt salderen.
En wanneer je zelf meer verbruikt gaat dat ten koste van je "laadsaldo"?

Zoals ik al schreef; kijk eens naar zo'n Zappi. Of een andere laad-aansluiting met loadbalancing en een eco-optie.
Geplaatst (aangepast)
Op 3-11-2022 om 21:53, zei Murcielaygo:

Ah, je wilt dus niet de stroom, maar de lading (percentage?) beperken? Dat voelt erg omslachtig en heeft m.i. enkel soort van nut zo lang je nog kunt salderen.
En wanneer je zelf meer verbruikt gaat dat ten koste van je "laadsaldo"?

Zoals ik al schreef; kijk eens naar zo'n Zappi. Of een andere laad-aansluiting met loadbalancing en een eco-optie.

@Murcielaygo Ik ben bang dat @KeesF hier kWh en kW door elkaar haalt. En daarin is het niet de enige, dus je zou het kunnen weten….

En jij doet daar nog een schepje bovenop door daar serieus op te reageren… 🤪

Maar idd, mijn Zappi doet precies wat @KeesF zoekt. Ik heb vanaf begin april dit jaar tot de dag van vandaag mijn auto (vrijwel) uitsluitend geladen met het overschot van mijn zonnepanelen, oftewel dát deel dat anders aan het net teruggeleverd zou worden. Afgezien van de installatiekosten van die panelen heb ik dus een half jaar zo ongeveer voor noppes gereden.

Dus Kees, de Zappi is je oplossing.

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Geplaatst

Ik heb al een (eenvoudige) laadpaal, een Zappi kopen is daarom voor mij geen optie.

Ik bedoel inderdaad kW ipv kWh, excuses voor de beginnersfout. Ik weet wel dat ik nu op zoek ben naar een schakelaar (een soort dimmer) die ik kan instaleren vóór mijn laadpaal, waarmee ik de stroomsterkte kan regelen, en die daarmee dus kan afstemmen op de opbrengst van mijn zonnepanelen.

Geplaatst

Zoals Murcielaygo al aangaf heeft dit allemaal helemaal geen enkele zin zo lang nog voor 100% gesaldeerd wordt in Nederland en dat gaat nog 2 jaar door. Wat je zonnepanelen teveel leveren wordt als het ware tijdelijk in het net opgeslagen en later vanuit het net in je E-Niro geladen. Het net werkt dus als een hele grote accu en je hoeft de door de zonnepanelen opgewekte stroom dus helemaal niet direct in je Niro te laden. Dat kan ook later.

Vanaf 2025 wordt het salderen (zoals nu de plannen zijn) beperkt en dan heeft het wel zin. Tijd genoeg dus om voor een goede slimme laadstation (bijv. Zappi) te sparen

• Like 1
Geplaatst

De Zappi is dan een optie, maar ik wil ook graag onderzoeken of mijn gewenste oplossing ook kan. Dus als iemand daar een goede suggestie voor heeft.

Geplaatst

Jouw gewenste oplossing is dus het beperken van de laadstroom? Als de auto dat niet kan instellen in de software gaat dat lastig worden denk ik, dan wil de auto ten alle tijden zo veel mogelijk stroom om zo snel mogelijk te laden, tot de accu bijna vol is en dan "knijpt" het systeem de stroom.

Naar mijn weten "vertelt" de laadpaal aan de auto hoeveel stroom deze maximaal mag/kan trekken. De auto "vraagt" als reactie die hoeveelheid stroom. Met zo'n Zappi worden de stromen binnen de huisinstallatie gemeten en op basis daarvan krijgt de auto signaal dat er minder stroom gepakt kan worden, bijv. als de kookplaat aan gaat terwijl de wasmachine ook draait.

Ik heb even snel gezocht en bij een Tesla (iig een Model 3) kun je idd instellen hoe vol de batterij moet EN hoeveel laadstroom er gepakt mag worden ONDER de door de kabel gecommuniceerde limiet. Dat is vergelijkbaar met de instelling op de Granny Charger.
De Tesla software onthoudt zelfs de locatie waar je dat instelt, zodat het DAAR een volgende keer weer verlaagd is, maar elders je wel vol vermogen pakt.

En nogmaals; met het salderen nog intact heeft dit weinig zin...

Geplaatst (aangepast)
Op 6-11-2022 om 14:43, zei KeesF:

Ik weet wel dat ik nu op zoek ben naar een schakelaar (een soort dimmer) die ik kan instaleren vóór mijn laadpaal, waarmee ik de stroomsterkte kan regelen, en die daarmee dus kan afstemmen op de opbrengst van mijn zonnepanelen.

Nee nee, NIET dimmen. Dat gaat niet werken, als het niet gewoon echt mis gaat en de lader in je auto in totale verwarring brengt.

Je laadstroom kun je beperken, maar dat is een communicatie tussen de laadpaal (die aangeeft hoeveel stroom er afgenomen mag worden) en de auto (die op basis van die communicatie de stroomafname bijstelt naar boven of beneden). Bij mijn Zappi zie ik dan dat de stroom door de meter keurig op nul gehouden wordt. Plus of min ca. 50W dan, want hij kan dat nooit exact op nul houden door de variaties in beschikbaarheid en de kleine vertraging waarmee de auto reageert.

Ben je handig met elektronica en zelfbouw? Er zijn namelijk ook zelfbouwmogelijkheiden om precies diezelfde functionaliteit zelf in elkaar te zetten. Op Tweakers is dat zeker te vinden.
Zelf een laadpaal bouwen met dit soort functionaliteit kost je ca. 600-750 euro aan onderdelen, als ik het goed onthouden heb. Zoek (en vind) op internet naar fora waarop dat besproken wordt. Daar zie je hoe dat moet, waar je op moet letten, welke componenten je nodig hebt en hoe je daaraan komt.

Is dat wat voor je, @KeesF?

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Geplaatst

Met een homewizard  https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/?gclid=EAIaIQobChMIh6PtuJ6d-wIVGs53Ch3ZBQRoEAAYASAAEgLqKPD_BwE Kun je de stroomtoevoer voor apparaten (ook wasmachine/droger) regelen een tussen-stekker. In de bijbehorende app kun je aangeven dat een bepaalde stekker uitsluitend stroom mag doorgeven als er zonne-energie beschikbaar is. Systeem ia goedkoop: 30 euro voor de dongel in de meterkast en 30 euro per “tussen stekker”. Denk echter niet dat ik dat systeem durf te gebruiken voor opladen van een auto.

Geplaatst

Ik heb sinds gisteren een Wallbox plus met loadbalacing.... Je kan de paal op meerdere mani eren instellen.... Panelen voorrang op net.. Dan komt de auto des vol.. Echter is het probleem als je alleen panelen kiest.... Zodra de zon minder wordt of compleet achter de wolken.... Auto niet vol.... Als je dat risico neemt..

• Like 1
Geplaatst
Mijn zappi heeft 3 standen, eco, eco+ en fast. Waarbij eco er voor zorgt dat er zoveel mogelijk van mijn zonnepanelen gebruikt wordt. Tenzij het laden onder de 1.4 kw komt dan vult hij aan vanaf het net. Ook houd hij rekening met wat het huishouden gebruikt. Maar op een mooie zonnige dag kan hij volledig gebruik maken van de zon.
dit duurt dus erg lang voordat hij mijn auto vol heeft (ik heb maar 12 panelen) ik laad meestal op fast, 12Kw/u waarbij er dan +/- 10 kw van het en zo’n 2 kw van de zon geladen wordt. Uiteraard afhankelijk van de zon

Inderdaad het duurt heeeeel erg lang. In de zomer wel gedaan op eco+ stand omdat het kan. Omdat ik nog een ouder model Niro heb laadt die maar op 1 fase van de 3 die Zappi heeft. Dat is bij mij 5,7. Maar een aantal uur per dag leveren mijn panelen 7-8kw/h. Over 3 fasen dus maar maximaal 1/3 voor de auto en 2/3 terugleveren. Voor een lading van 20 -> 80% ben ik de hele dag aan (semi) druppel laden uit de panelen. En dan nog gaat een deel gekocht worden van het net als de avond valt.
Met een auto met 3 fase boord lader natuurlijk heel ander verhaal.
Heb 12MW aan panelen (43stuks).
  • Like 4
Geplaatst
Op 8-11-2022 om 22:50, zei The Dude:

Inderdaad het duurt heeeeel erg lang. In de zomer wel gedaan op eco+ stand omdat het kan. Omdat ik nog een ouder model Niro heb laadt die maar op 1 fase van de 3 die Zappi heeft. Dat is bij mij 5,7. Maar een aantal uur per dag leveren mijn panelen 7-8kw/h. Over 3 fasen dus maar maximaal 1/3 voor de auto en 2/3 terugleveren. Voor een lading van 20 -> 80% ben ik de hele dag aan (semi) druppel laden uit de panelen. En dan nog gaat een deel gekocht worden van het net als de avond valt.
Met een auto met 3 fase boord lader natuurlijk heel ander verhaal.
Heb 12MW aan panelen (43stuks).

Hier lijk ik een misverstand te lezen. Als je zonnepanelen over 3 fasen leveren, is het niet zo dat Zappi maar eenderde kan gebruiken in de eco+ modus. Je elektrameter verrekent de vermogens tussen de fasen. Dus als je zonnepanelen op enig moment 9 kW terugleveren aan het net, is dat 3 kW per fase. Je Zappi (of laadpaal in het algemeen) kan dan toch je 1-fase auto met 9 kW laden zónder (volgens de meter) iets uit het net te halen. De meter registreert dan een verbruik van NUL.

• Like 2
  • Confused 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...