Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Derrek

Leden
  • Aantal Items

    1669
  • Registratie Datum

  • Laatst Bezocht

  • Dagen Gewonnen

    129

Alles dat geplaatst werd door Derrek

  1. Nu de temperaturen weer dalen wil ik een dakhoes kopen om de ramen van de Picanto ijsvrij te houden. Scheelt krabben rondom. Maar heeft iemand ervaring met een goed passende en eenvoudig te bevestigen dakhoes ? Of bestaat er mss een speciale passende dakhoes voor de Picanto? Ik heb een universele (iets te grote) hoes die de hele Picanto bedekt. Dat helpt ook goed tegen dichtgevroren ramen, maar het is een heel gedoe om deze hoes in je eentje goed over de auto heen te trekken en goed te bevestigen zodat deze niet weg waait. Ik vind op het internet wel universele dakhoezen die schijnbaar eenvoudig met haken aan de wielkasten of aan de wielen vastgezet kunnen worden bevestigd, maar weet iemand welke hoes ook nog eens heel goed past op de Pikanto?
  2. Derrek

    KIA e-Niro

    Denk aan de officiele verbruikscijfers. Die zijn ook alleen nuttig om te vergelijken. Daarom dat alle autobladen (ANWB, Autoweek) deze steevast blijven publiceren. Alleen om onderling te vergelijken, niet om ook werkelijk in de praktijk te halen want dat lukt nooit (alleen in de kroeg).
  3. Derrek

    Recal NIRO

    Een andere maning of een andere ervaring? En toch blijven een hoop volkswagenrijders denken dat het goede auto's zijn (VW ergens halverwege in de ANWB betrouwbaarheidsstatistieken; Kia ergens bovenin). Nee, de Duitsers maken geen grappen (of was dat Opel?).
  4. Snap weinig van dit verhaal. Gaat dit over winterbanden?
  5. De wiebeltrekhaken staan na de rit inderdaad nog steeds even recht. Het is dus niet zo dat ze na een rit zijn doorgezakt of zo. Ze veren gewoon weer terug in de originele stand. Dat testen (of opmeten) na de rit heeft dus geen enkele zin want dat is ook niet het probleem. Je hebt het gevoel dat hij niet wiebelt. Dat wiebelen is ook moeilijk te meten. Dan zou je mss een camera op je bumper moeten zien te monteren die dat wiebelen tijdens het rijden registreert. Je kunt als berijder achter het stuur de trekhaak tijdens de rit immers niet zien, dus ook niet dat deze beweegt tijdens het rijden met een fietsdrager. Ik heb bij mijn wiebelhaak indertijd de Niro achter op blokken gezet zodat de auto zelf niet kon inveren en daarna druk uitgeoefend op mijn gemonteerde fietsdrager. Dan kon je al duidelijk zien (hoefde niet eens te meten) dat de haak millimeters (!!) bewoog. Dat hoort echt niet. Maar vooral het gevoel tijdens de eerste rit met de Mobis trekhaak en dezelfde fietsdrager met dezelfde E-bikes in vergelijk met de de ritten met de oude trekhaak was een verademing en oen realiseerde ik me pas echt wat wiebeltrekhaken zijn.
  6. Gefeliciteerd!! Ben benieuwd naar je ervaringen.
  7. Derrek

    Verbruik Niro

    Het werkelijke verbruik van deze Mitsubishi ASX met v1600 CC motor is niet 5,5 l maar 7,54 l (1 op 13,3). Dit zijn de werkelijke verbruik cijfers Travelcard gebruikers in de praktijk (dus geen folderverbruik). Deze gegevens worden gebruikt door organisaties als ANWB en zijn ook een van de meest betrouwbare gegevens hiervoor. De Kia Niro verbruikt volgens deze gegevens gemiddeld 5,76 l (1 op 17,3). Dit ter vergelijking. De Niro is zo’n 30% zuiniger!
  8. Derrek

    KIA e-Niro

    Dat zou jammer zijn temeer omdat de elektromotor met zijn enorme koppel vanaf 0 toeren een uitstekende motor is om een aanhanger te trekken. Het probleem ligt dan ook niet in de aandrijving, maar aan het remvermogen. Remmen doe je met de dynamo voor het regenereren van de energie en pas als het echt nodig is met de assistentie van remblokken op remschijven. Deze hoeven en worden daarom niet zo zwaar uitgerust. De eerste Hybride Niro's hadden dit ook, maar daar zijn later standaard toch zwaardere conventionele remmen gemonteerd zodat er wel een aanhanger (tot 1400 kg.) achter mag.
  9. Derrek

    Verbruik Niro

    En vergeet daarbij ook niet de brandstofmotor met de Atkinson constructie (ook wel lean-burn of arme mengel motor genoemd). Deze is extra zuinig bij hogere toerentallen zoals op de snelweg. Dat heeft niet elke auto met een 1600 CC motor met 105 (of 141) PK !! Dat heeft als reden dat motoren met deze constructie weinig trekkracht hebben bij lage toerentallen zodat wegrijden moeilijker wordt. Maar laat dat nou het toerengebied zijn waar in de elektromotor zijn grote trekkracht heeft. Daarom worden deze motoren wel in Hybride auto's toegepast. Daarbij geloof ik helemaal niet dat bijna elke auto met een 1600 CC motor met 105 PK een verbruik van 5,5 l (ruim 1 op 18) haalt. Zeker niet van het formaat van de Niro. Ja, in de folder misschien, en bij de verkoper, maar niet in de echte wereld.
  10. Derrek

    Verbruik Niro

    Helemaal mee eens. Alhoewel.... Die tuf van mij loopt 1:12! Maar ik neem dan wel de racefiets! En als ik in mijn mooie Niro rijd, dan wil ik genieten. En als de tank leeg is, dan gooi ik hem gewoon weer vol! Dan loopt hij tussen de 1 :18, 1 op 19 en daar ben ik heel blij mee.
  11. Hmm.. Wat staat hier nu? De bandenspanning moet dus hoger bij winterbanden omdat de temperatuur in de winter lager is dan in de zomer. Maar is de temperatuur in zomerbanden in de winter dan ook niet lager? Dit betoog geeft aan dat het niet afhankelijk is van de band maar van de zomer of de winter en de bijbehorende temperaturen… Dus nu allemaal (zowel zomer, winter als all-seassons) de spanning 0,2 bar hoger dan de door de fabrikant geadviseerde spanning? Kan het nergens vinden in het instructieboekje van Kia.......
  12. De ene "specialist" meent dit en de andere "specialist" meent weer wat anders. Kennis, interessantdoenerij of gewoon onzin? Wie zal het weten. Geen enkele fabrikant (voor zover ik kan nagaan) adviseert afwijkende bandenspanningen voor diverse soorten en merken banden. Denk dat je het beste de door de fabriek voorgeschreven bandenspanning gewoon aan kunt houden. Die hebben dit uitgebreid getest en berekent. De bandenboer op de hoek niet.....
  13. Je kunt ook mazzel hebben....
  14. Actieve of passieve koeling maakt niet zoveel uit omdat de ruimte in de koplamp afgesloten is. Dat moet ook zo blijven voor bescherming van de reflector tegen het vocht. De ventilator van de actieve koeling blaast de warme lucht immers niet naar buiten, maar binnen die afgesloten ruimte alleen maar in het rond. Er kan dus geen frisse lucht bij komen; een ventilator zelf koelt de lucht dus niet af. Actieve koeling is bedoeld om de warmte van de lamp zelf weg te voeren de ruimte in. Maar dan moet de warmte nog wel verder uit die ruimte afgevoerd kunnen worden. Geforceerde koeling is nodig bij lampen die inwendig relatief veel warmte genereren. De kwalitatief betere LED-lampen genereren inwendig minder warmte en daarbij is een passief koelelement voldoende. Een andere reden dat ik niet voor geforceerde koeling zou kiezen is, behoudens dat geforceerde koelong meer ruimte in neemt en daarom kappen moeten worden aangepast, deze lampen tevens meer mechanisch bewegende componenten hebben (de ventilator) en daardoor theoretisch ook meer kans op defecten kan hebben. Dat René pech heeft kan een keer gebeuren, maar bij een goede leverancier had dit helemaal geen probleem geweest. Bovendien, ga maar eens claimen als een Chinees lampje na een half jaartje defect gaat...
  15. Neem van mij maar aan dat die wiebelt. Misschien valt het je niet zo op in je "proefritten" en hebben ze nu achteraf wel iets betere (dikkere) passtukken moeten maken na klachten van klanten, maar je zou het eens echt goed kunnen vergelijke met het rijden over Neerlands wegen met met een fietsdrager op een in de basis wel goed voor de Niro ontworpen trekhaak (Mobis of Auto-Hak). Dan weet je niet wat je meemaakt.
  16. Deze lampen nu ruim een jaar in gebruik in de Picanto (van een andere leverancier). Goed licht, tevreden en geen problemen. Helaas heb jij pech en dat is inderdaad balen, maar dat ligt meer aan de leverancier dan aan de lampen. Er kan altijd wel iets een keertje stuk gaan, maar het gaat er dan om hoe de leverancier dit oplost.
  17. Van de ACS trekhaken kan ik alleen de bevestigingshandleiding vinden voor de gebruiker van de afneembare haak. Je zou van de ACS trekhaken voor de Niro de installatiehandleiding kunnen opvragen bij de leverancier zodat vooraf te zien is aan de constructie of het een voor de Niro op maat gemaakte trekhaak is waarbij de trekhaak-constructie direct aan de chassisbalken wordt bevestigd zoals de Mobis en de Auto-Hak of dat het een basis trekhaak is die vervolgens met passtukken op allerlei auto's kan worden gemonteerd. Die laatste zijn de bekende (naar mijn mening met fietsdrager gevaarlijke) wiebeltrekhaken als de GDW, Bosal, Brinck. Ik ben zeer benieuwd, maar is dat laatste het geval dan zou ik even verder kijken. Er is keuze in goed geconstrueerde trekhaken voor de Niro. De Mobis is de dure originele trekhaak van Hyunday/Kia en de Auto-Hak de goedkope maar eveneens goed geconstrueerde trekhaak voor de Niro.
  18. Was zelf toch nieuwsgierig naar Nieuwsgierig geworden na dit verhaal heb ik zojuist even de profieldieptes gemeten van mijn CrossClimates (digitale profieldieptemeter): LV: 4,87 mm. RV: 4,96 mm. LA: 6,25 mm. RA: 6,19 mm. En dat na 36.976 km. (Ik heb ze bij aflevering er onder laten zetten). Qua slijtage lijkt me dit niet slecht en qua geluid merk ik geen toename. De ClossClimates komen op mij erg stil over en storen mij zeker niet. :
  19. Winterbanden/all-seasons in de winter zou je niet alleen voor je eigen egoïstische veiligheid moeten nemen maar ook voor de veiligheid van de medemensen in het verkeer en uit respect voor anderen. Hoe zou je er over denken als jouw kind wordt aangereden door je buurman in een slippende auto op zomerbanden in de winter? Geldt overigens ook voor het rijden met winterbanden in de zomer (veel langere remweg). Ik ben voorstander van het Italiaanse systeem.
  20. Als je zo redeneert kun je ook je zomerbanden gewoon oprijden tot het profiel helemaal weg is. Je rijdt dan op sliks en dan is het wegcontact nog veel beter (denk maar aan onze Max Verstappen). In de zonnige zomer dan bij droge weg. En als het dan eens regent? Ook gewoon thuisblijven!
  21. Dat winterbanen in barre omstandigheden meer grip geven zal zo zijn. Maar hoe vaak komt dat voor in ons land, sneeuw? Heel uitzonderlijk soms in de winter. Dat uitgezet tegen het aantal dagen dat je met winterbanden in het late voor- of vroege najaar plotseling tegen mooi zomerweer aanloopt en daarmee (vaak onbewust) tegen bijvoorbeeld (veel) langere remweg aanloopt omdat je je winterbanden eigenlijk al had moeten wisselen met je zomerbanden is veel groter. Want ja, wanneer wissel je nu precies de zomer- en winterbanden? Gemiddeld rijd je met goede all-seasons veiliger en In dat licht zijn winterbanden tegenover de nu verkrijgbare goede all-seasons als de CrossClimates en Quatracs naar mijn mening in Nederland de veel hogere kosten tegenwoordig zeker niet meer waard. 
  22. Mss ommercieel belang? Maar ook de Vredesteim Quatrac zijn goede all-seasons. Zijn iets goedkoper. In vrijwel alle testen komen de CrossClimates en Quatracs als 1 en 2 uit. Heb de Quatracs onder onze Picanto uit 2015 en bevallen ook prima.
  23. Die zomerbanden brengen inderdaad niets of niet veel op maar de CrossClimates zullen uiteindelijk toch veel voordeliger zijn. Geen kosten voor extra velgen nodig, geen kosten voor extra TPMS sensoren in die velgen en ook niet elk half jaar de kosten (of de tijd als je het zelf doet) voor het wisselen. Bovendien niet dubben of je de winterbanden er in oktober, november of toch maar begin december onder laat zetten. Je weet het nooit in Nederland. Soms is het in november nog 15 graden en een paar dagen later kan het weer vriezen. En voor je het weet zit je in maart in je zwembroek onder je parasolletje in de tuin. In die tussen seizoenen rijdt je op de CC altijd veilig!
  24. Derrek

    Verbruik Niro

    Wel appels en peren, een vervuilende diesel met een veel schonere hybride. Ik heb ook een Benz (automaat, net als een Niro) gereden maar dan een C-klasse 190 benzine. Die zoop echt veel meer dan de Niro!
  25. Vind je dat nu echt mooi?
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...