John Kanon Geplaatst 25 Januari, 2014 Geplaatst 25 Januari, 2014 Ik weet dat je moet uitrollen in de versnelling omdat je dan nog gas kunt geven in bijv. noodgevallen. Maar wie kan me vertellen waarom uitrollen in de versnelling zuiniger is dan in z´n vrij? Bij uitrollen in de versnelling geeft de BC standaard geen verbruik aan en in z´n vrij 2/100. Alvast bedankt vanuit een waterkoud Enschede. Quote
Oplossing xtra40 Geplaatst 25 Januari, 2014 Oplossing Geplaatst 25 Januari, 2014 heel simpel als je in zijn vrij uitrold moet er brandstof worden ingespoten om de motor rond te laten draaien en aangezien je wel afstand aflegt vertaald dit zich in dit verbruik van 2 ltr doe je nu het zelfde maar dan in de versneling word de motor aangedreven door de wielen en word er ook niks ingespoten dus ook even geen verbruik plus dat als je een start stop systeem hebt deze dan meteen word opgeladen Quote
John Kanon Geplaatst 25 Januari, 2014 Topic Starter Geplaatst 25 Januari, 2014 heel simpel als je in zijn vrij uitrold moet er brandstof worden ingespoten om de motor rond te laten draaien en aangezien je wel afstand aflegt vertaald dit zich in dit verbruik van 2 ltr doe je nu het zelfde maar dan in de versneling word de motor aangedreven door de wielen en word er ook niks ingespoten dus ook even geen verbruik plus dat als je een start stop systeem hebt deze dan meteen word opgeladen Ik dacht al dat het simpel zou zijn,maar als leek kon ik het niet bedenken,bedankt. Rolde met mijn vorige auto veelal uit in de vrij,dacht echt dat dat juist het zuinigste was. De BC heeft mij wakker geschud. 1 Quote
bigwade Geplaatst 25 Januari, 2014 Geplaatst 25 Januari, 2014 Zeg ik ook altijd; I am a leek....... Quote
Picanto Bram Geplaatst 25 Januari, 2014 Geplaatst 25 Januari, 2014 Heb ik ook nog een vraagje,.......als ik uitrol in z'n vrij, dan is de uitrol afstand min. 2 á 3 x groter, dan wanneer ik in een versnelling uitrol. Iemand daar al eens gegevens van gevonden Quote
Jack_z Geplaatst 25 Januari, 2014 Geplaatst 25 Januari, 2014 Heb ik ook nog een vraagje,.......als ik uitrol in z'n vrij, dan is de uitrol afstand min. 2 á 3 x groter, dan wanneer ik in een versnelling uitrol. Iemand daar al eens gegevens van gevonden Goh hoe zou dat toch komen Quote
bigwade Geplaatst 25 Januari, 2014 Geplaatst 25 Januari, 2014 Heb ik ook nog een vraagje,.......als ik uitrol in z'n vrij, dan is de uitrol afstand min. 2 á 3 x groter, dan wanneer ik in een versnelling uitrol. Iemand daar al eens gegevens van gevonden Uiteindelijk zou het in zijn vrij zetten wel eens goedkoper kunnen zijn BTW in Oostenrijk maar liever niet doen 1 Quote
Jack_z Geplaatst 25 Januari, 2014 Geplaatst 25 Januari, 2014 wie komt er tegenwoordig nog in Oostenrijk ? of deed je navigatie het niet goed toen je naar Oisterwijk wilde 1 Quote
Wimis on Geplaatst 25 Januari, 2014 Geplaatst 25 Januari, 2014 Zwitserland en nog wat landen ook niet........... 1 Quote
John Kanon Geplaatst 25 Januari, 2014 Topic Starter Geplaatst 25 Januari, 2014 Heb ik ook nog een vraagje,.......als ik uitrol in z'n vrij, dan is de uitrol afstand min. 2 á 3 x groter, dan wanneer ik in een versnelling uitrol. Iemand daar al eens gegevens van gevonden Vreemd,dat gevoel heb ik helemaal niet. Je moet natuurlijk wel vergelijken op het zelfde stuk. Met een Pica uitrollen en licht bergop is een wereld van verschil met licht bergaf of op een recht stuk. Als ik hier in de stad ( gewoon gasgevend)een stuk van ong. 1 km rij,stad inwaarts dan is het verbruik 10-20 procent hoger dan het zelfde stuk de andere kant op. Het stijgingspercentage schat ik op hooguit 1% 2 Tot 3 keer meer uitrollen op het zelfde traject kan m.i. toch echt niet kloppen. Quote
Jack_z Geplaatst 25 Januari, 2014 Geplaatst 25 Januari, 2014 in zijn vrij is uitrollen, in een versnelling is afremmen ? op de motor ook een soort van uitrollen maar net iets anders ik heb zomaar even een geniaal moment en die duren bij mij nooit zolang Quote
Picanto Bram Geplaatst 25 Januari, 2014 Geplaatst 25 Januari, 2014 Is er nou niemand die mij/het snapt ?? Even een overdreven voorbeeld Je bent 500 meter van een stoplicht die op rood springt verwijderd. 1. Als je in de versnelling uitrolt sta je ver voor het stoplicht al stil. Je zult dus langer moeten doorrijden (het gas vast houden = benzine verbruiken) om bij het stoplicht te komen. 2. Je zet de auto in zijn vrij,......je rolt uit tot aan het stoplicht (Je motor draait dan wel stationair tot het stoplicht.) Quote
johangols Geplaatst 25 Januari, 2014 Geplaatst 25 Januari, 2014 Bram, Je hebt helemaal gelijk, waarschijnlijk bespaar je met uitrollen meer als met het afremmen op de motor. Het probleem is echter dat je nooit precies weet waar je je koppeling in moet trappen. Doe je het te vroeg, moet je je weer gasgeven en koppeling laten opkomen om bij het stoplicht te komen waardoor waarschijnlijk het hele besparings-effect weg is. Doe je het te laat moet je voor het stoplicht bijremmen. Dit is waarschijnlijk wel de meest besparende optie. Ik rem meestal het eerste deel af op de motor en trap een eindje voor het verkeerslicht de koppeling in. Het laatste stukje moet ik dan bijremmen.. Quote
Picanto Bram Geplaatst 25 Januari, 2014 Geplaatst 25 Januari, 2014 Ik rem meestal het eerste deel af op de motor en trap een eindje voor het verkeerslicht de koppeling in. Het laatste stukje moet ik dan bijremmen.. Ik doe nagenoeg hetzelfde, alleen zet ik hem in zijn vrij (ipv de koppeling inhouden) Omdat de start/stop dan nog voordat ik helemaal stil sta, de motor al uit gooit. Quote
John Kanon Geplaatst 25 Januari, 2014 Topic Starter Geplaatst 25 Januari, 2014 Ik doe nagenoeg hetzelfde, alleen zet ik hem in zijn vrij (ipv de koppeling inhouden) Omdat de start/stop dan nog voordat ik helemaal stil sta, de motor al uit gooit. Dan heb ik een andere Pica dan jij hebt. Als 500 meter uitrollen niet lukt in de 5,dan lukt het mij ook niet in de vrij. Overigens lukt 500 meter uitrollen in de 5 met gemak bij 70 km/h,mits de weg niet omhoog loopt,of windkracht 10 tegen. Niet aan te raden als er iemand achter je zit. Ik rij meest buiten de spits en meestal weinig verkeer om me heen. En zoals gezegd, volgens de BC is uitrollen in de 5 zuiniger dan in de vrij. Ik snap je dus wel,ben het alleen niet met je eens. Overigens snap ik steeds minder van dat start/stop systeen. De ene dag slaat ie bij elk stoplicht af en de volgende dag onder de zelfde omstandigheden niet 1 keer. Quote
xtra40 Geplaatst 25 Januari, 2014 Geplaatst 25 Januari, 2014 weet niet of je deze al heb gezien hier word het een klein beetje uitgelegd en ook waneer het sysyteem het niet doet zelfs als je kachel hoger als stand 3 staad geloof ik werkt het al niet Quote
bigwade Geplaatst 25 Januari, 2014 Geplaatst 25 Januari, 2014 Dan heb ik een andere Pica dan jij hebt. Als 500 meter uitrollen niet lukt in de 5,dan lukt het mij ook niet in de vrij. Als je een auto uit laat rollen in z’n vrij zal hij met dezelfde beginsnelheid altijd veel verder komen dan in z’n 5 (koppeling niet ingetrapt uiteraard) De motor heeft tenslotte een remmende werking. Quote
John Kanon Geplaatst 25 Januari, 2014 Topic Starter Geplaatst 25 Januari, 2014 weet niet of je deze al heb gezien hier word het een klein beetje uitgelegd en ook waneer het sysyteem het niet doet zelfs als je kachel hoger als stand 3 staad geloof ik werkt het al niet Bedankt,deels nuttige info. Dat het niet werkt bij lage temperaturen wil ik wel geloven,maar de volgende dag onder de zelfde omstandigheden werkt het weer wel. Ook wordt er gezegd dat het niet werkt bij een koude motor,maar maak regelmatig mee dat ik nog geen 300 meter heb gereden en dan treedt ie toch in werking,dus met koude motor. Overigens wist ik niet dat je hem met dat knopje links kunt uitzetten,had daar wel eens op gedrukt,maar zonder resultaat,zal eens beter drukken. Als ik op een rood stoplicht af rij waarvan ik weet dat het over een paar seconden groen is,zet ik de kachel even op standje 2,dan werkt ie in ieder geval niet. Quote
John Kanon Geplaatst 25 Januari, 2014 Topic Starter Geplaatst 25 Januari, 2014 Als je een auto uit laat rollen in z’n vrij zal hij met dezelfde beginsnelheid altijd veel verder komen dan in z’n 5 (koppeling niet ingetrapt uiteraard) De motor heeft tenslotte een remmende werking. Ga het nogmaals proberen,maar heb tot op heden die ervaring niet ( met de Pica),althans niet bewust. Quote
Murcielaygo Geplaatst 25 Januari, 2014 Geplaatst 25 Januari, 2014 Het ligt natuurlijk ook aan de manier van uitrollen; ineens voet van het gas of geleidelijk... Als je het geleidelijk doet is de remmende werking van de motor minder abrupt en kom je ook verder. Zolang de auto meer snelheid heeft dan de motor anders zou maken heb je geen inspuiting en dus geen verbruik. Met uitrollen in vrij of koppeling ingetrapt kom je wel verder, maar verbruik je meer EN heb je verlies in het remmen; remmen is het "verspillen" van bewegingsenergie door er warmte van te maken... Quote
Ki'aad Geplaatst 25 Januari, 2014 Geplaatst 25 Januari, 2014 Toentertijd was dr een fabrikant, Wartburg zeg maar de Oostduitse DKW 1000 met 3-cilinder tweetaktmotor, die al n vrijloopkoppeling standaard inbouwde en daarbij n soort eco reclame maakte, al bestond dat woord toen geeneens. Dus koppeling los en bespaar maar brandstof ook toen t nog goekoop was. De ech goeie manier is n kwestie van aanvoele; er werd al geschreve dat als je te vroeg begint met afremme of vrijloop, je dan net te laat bij t stoplich aankomt omdat ie alweer naar oranje/rood gaat. Ik PROBEER dan af te remme op de motor, ast kan in n hogere versnelling. Dan vertraagt ie dan met t gas "dicht", wel op tijd trugschakele en t laatste stukkie uit laten lopen. Maarruh...ook zit ik er dan wellis naast en moet morrend t "verlies "incasseren. Let r ook op dat deze methode niet meer in deze tijd past oftewel de vaak geirriteerde otootjes achter je. :mad: Quote
bigwade Geplaatst 25 Januari, 2014 Geplaatst 25 Januari, 2014 Met uitrollen in vrij of koppeling ingetrapt kom je wel verder, maar verbruik je meer EN heb je verlies in het remmen; remmen is het "verspillen" van bewegingsenergie door er warmte van te maken... Over remmen wordt niet gesproken. Het gaat erom of je meer of minder benzine verbruikt. Dat is ook wat Picanto Bram bedoelt. Stel je rijdt 70 en ziet op 500m een rood verkeerslicht. Kun je 2 dingen doen 1) auto in z'n vrij en uit laten rollen wetende dat de auto exact na 500m stil staat. 2) in zijn 5 laten staan maar dan moet je nog 200 van de 500 meter gas blijven geven om uiteindelijk na de resterende 300 meter stil te komen staan. De vraag is dus of optie 1 of 2 zuiniger zou zijn. We hebben het even niet over omgevingsverkeer en hinderlijk rijgedrag maar puur theorie. We horen het graag . Quote
bigmac Geplaatst 25 Januari, 2014 Geplaatst 25 Januari, 2014 Ik laat de Picanto in zijn vrij uitrollen als ik 400m voor een rotonde ben; de snelheid gaat over die afstand dan van 85 naar 65 kmh. Als ik in de vijfde zou uitrollen, zou ik dat 200 m voor de rotonde doen. Quote
Murcielaygo Geplaatst 26 Januari, 2014 Geplaatst 26 Januari, 2014 Ik bedoelde dat als ik "vrij" uitrol ik meestal alsnog moet remmen. En dat komt juist omdat ik last heb van ander verkeer; ik kan niet zonder te hinderen eerder snelheid terugnemen. In het verleden reed ik iedere maandagnacht van Tilburg naar huis en kwam dan van een 80- in een 60-gebied, vervolgens bebouwde kom en dan 30. Wanneer ik met 80 "vrij" koppelde kon ik anderhalve kilometer uitdrijven en reed ik netjes op tijd 30 om zonder te remmen haaks rechtsaf te gaan. Maar dat is niet te doen met verkeer om je heen. 1 Quote
Picanto Bram Geplaatst 26 Januari, 2014 Geplaatst 26 Januari, 2014 Overigens lukt 500 meter uitrollen in de 5 met gemak bij 70 km/h Ook dat lukt dus niet. Want tegen de tijd dat de auto 40 rijd zul je moeten terug schakelen (of je koppeling intrappen), om te voorkomen dat hij afslaat Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.