Jump to content

Prijs grote beurt Kia Pro_Cee'd 1.4 2009

Robert76

Recommended Posts

Morgen moet mijn Kia Pro_Cee'd (1.4CVVT) uit 2009 naar de dealer voor een grote beurt. Deze morgen kreeg ik van de receptionist een telefoontje als herinnering, plus de mededeling dat de grote beurt mij EUR 464,- zou gaan kosten. Heb hem dit laatste nogmaals laten herhalen, want ik dacht dat ik het foutief gehoord had.

Kost een grote beurt voor mijn auto daadwerkelijk zoveel? Heb daarna namelijk online de onderhoudsprijzen van KIA opgezocht, en daar wordt melding gemaakt van een (standaard)prijs van EUR 287,50 voor een grote beurt.

Wat is nu waarheid? Ik bedoel, ik kan me ook haast niet voostellen dat een prijs voor een grote beurt EUR 464,- kan zijn. Of gaan ze er nu al van uit dat er zaken vernieuwd dienen te worden? Ik snap er althans geen sikkepit van.

Grt., Robert.

De prijzen heb ik, zoals aangegeven, al gevonden op de website van KIA, een grote beurt voor een Pro_Cee'd bedraagt EUR 287,50.

Los van de prijs van deze beurt staan er nog andere prijzen van vervangingen die buiten de standaard beurt vallen zoals bijvoorbeeld EUR 41,50 voor een luchtfilter en EUR 60,- voor het vervangen van de koelvloeistof. Echter ga ik er van uit dat ze nu al niet op voorhand weten wat er eventueel (extra) vervangen dient te moeten worden.

Morgen toch maar eerst even navragen voordat ze met mijn auto aan de slag gaan, want dit lijkt mij althans niet kunnen.

Guest Warmentuuter

Achter de onderdelen zie een 1 of 2 of een 3 staan

Onder de pagina staan de onderhouds intervallen dus per 10.000 of 20.000. of per jaartal.

Dus kan je precies zien wat de beurt je gaat kosten

Wij moesten laatst EUR. 600,- aftikken voor een onderhoudsbeurt van onze cee'd.
6 weken (en 800 km) later kregen we een offerte voor reparaties aan diezelfde cee'd van ook weer EUR.600,-

Ik ben er helemaal, totaal en volledig klaar mee, onze cee'd gaat voortaan voor onderhoud naar een universeel garagebedrijf, de resterende 2 jaar 'garantie' kunnen me gestolen worden.

Wij moesten laatst EUR. 600,- aftikken voor een onderhoudsbeurt van onze cee'd.

6 weken (en 800 km) later kregen we een offerte voor reparaties aan diezelfde cee'd van ook weer EUR.600,-

Ik ben er helemaal, totaal en volledig klaar mee, onze cee'd gaat voortaan voor onderhoud naar een universeel garagebedrijf, de resterende 2 jaar 'garantie' kunnen me gestolen worden.

Kijk, en dat is juist ook hetgeen waar ik nu mee in mijn maag zit ;)

Ik bedoel, een grote beurt waarvoor ik bijna EUR 500,- kwijt bent vind ik persoonlijk richting het belachelijke gaan. Ook de (universele) garage waar ik met mijn andere auto (geen KIA trouwens) heen ga voor een beurt doet het voor stukken minder, waarbij ze heus niet onder doen qua werk t.o.v. een officiele dealer. Mijn KIA heeft nu ook nog maar 2 jaar "garantie" over van de 7 jaar, dus als ze mij morgen niet netjes kunnen uitleggen waar die EUR 464,- aan besteed gaan worden, zien ze mij naar alle waarschijnlijkheid ook niet meer terug.

Als de cee'd bij de dealer alle zorg krijgt die nodig is dan heb ik er niet veel bezwaar tegen, maar laten we wel zijn; Eur. 500,- is veel geld.
Zolang er garantie op de auto zit zul je het er mee moeten doen, maar als er nog twee jaar resterende garantie is dan is de vraag of die garantie je zoveel geld waard is.

In onze situatie bleek dat de dealer het remsysteem niet goed had onderhouden, het gevolg was een dure reparatie. Van garantie of coulance was geen sprake.

Ik heb de indruk dat men er op aan stuurt dat buiten de garantie zaken kapot gaan om ze vervolgens tegen absurd hoge tarieven kunnen repareren, nadat er eerst een diagnose is gesteld waarvoor ook kosten voor in rekening worden gebracht.

Een universeel garagebedijf bleek bijna 50% goedkoper te zijn omdat het onderdelen reviseert i.p.v. vervangt.

Ik begrijp dat dealers in te dure panden zitten en dat er te veel personeel op de loonlijst staat, maar waarom moet ik dat betalen?

Wat kosten al die kaartjes die ze aan je binnenspiegel hangen en je bij thuiskomst ongelezen in de prullenbak gooit? Wat te denken van de 'gratis' Wifi en koffie?

Nee, ik ben er klaar mee. Ze kregen een kans om het te verkl.ten en die hebben ze met beide handen aangegrepen.

Waar ik me verder aan erger is het feit dat ze me "gewoon" een prijs in de maag splitsen zonder dat ik eigenlijk weet waarvoor.

Het enige dat ik weet is dat een grote beurt (volgens de KIA website) EUR 287,50 kost, waarbij ik trouwens nergens kan vinden of dit inclusief of exclusief 21% BTW is. Goed, mocht het bedrag exclusief BTW zijn, dan nog hebben we het over een bedrag dat ver onder de EUR 464,- ligt (zijnde EUR 347,88). Maar waar zijn dan die andere EUR 100,- voor; is dat voor een luchtfilter, een koelvloeistofwissel, een nieuwe ruitenwisser, een reiniging van de airco....kortom, ik noem maar wat, maar de conclusie is dat ik het echt niet weet. En laat het een luchtfilter zijn, wie zegt me dat een wissel noodzakelijk is aangezien ik het laatste jaar minder dan 5.000km met de auto gereden heb?

Uiteraard had ik het vanmorgen moeten vragen, maar was om eerlijk te zijn een beetje overrompeld, en ben daarna pas wat dingen op een rijtje gaan zetten. Heb ze daarna nog getracht te bereiken via email (zat verder vandaag in een lang overleg), maar heb helaas geen respons meer terug gehad.

Als je zo weinig rijdt kan je bij Kia ook voor een minibeurt kiezen las ik net in de onderhouds brochure

attachicon.gifkia mini beurt.pdf

Klop, echter vervangt de minibeurt enkel de olie- of kleine beurt, en niet de grote beurt, welk inhoudt dat de KIA garantie zou komen te vervallen alsmede de KIW. Jaja, werken best slimme mensen daar bij KIA. Daarentegen ben ik lid van de ANWB, dus die KIW boeit me niet zoveel.

Uiteindelijk toch vandaag met een "tevreden" gevoel de grote beurt laten uitvoeren bij de KIA dealer.

De op voorhand doorgegeven prijs van EUR 464,- betrof een grote beurt, maar tevens de vervanging van het luchtfilter, de bougies en het pollenfilter. Hun redenatie was dat dit bij de beurt, die mijn auto dit jaar moest krijgen, nodig was gezien het onderhoudsschema. Ben vervolgens niet akkoord gegaan met het vernieuwen van het luchtfilter (EUR 41,50 excl. BTW) en de bougies (EUR 77,50 excl. BTW), wel met het vervangen van het pollenfilter. Vervangen van het luchtfilter en de bougies was m.i. (nog) niet nodig gezien het lage kilometrage dat ik het afgelopen jaar met de auto gemaakt heb. Beide laat ik ze wel volgend jaar wel vervangen, want dan gaat de kilometerstand van mijn auto meer richting het punt waarbij het vervangen van beide gerechtvaardigd is.

Verder is er nog één of andere "flush" aan het brandstofsysteem toegevoegd (en door mij betaald....), voorgeschreven door KIA....tja, het zal wel. En het alom bekende olie-ringetje a EUR 0,48 (excl. BTW!) kwam ook ik tegen op de rekening.

• 4 weeks later...

Je betaald gewoon de hoofprijs voor een paar liter olie en een oliefliter. Een beurt voor mijn Kia Cee'd die in januari 2 jaar word kost 277 euro. Op mijn vraag wat ze precies gingen doen kreeg ik als antwoord: Olie verversen, oliefilter, additief bij in de olie, remmen testen,remvloeistof vervangen, deuren smeren, bandenspanning, ruitenwisser controle, voorruit controle en lakbeschadigingen.

Mijn antwoord op de hele opsomming: de auto remt nog goed, remvloeistof zelf gecheckt, is nog ok, deuren smeren? Het is geen oldtimer!, Bandenspanning zelf gecheckt, ruitenwissers zijn ok (geen strepen) en de voorruit heeft geen butsen of krassen. Ik was mijn auto altijd et de hand, heb geen butsen of roest ontdekt.

Dus als je wilt streep je dat allemaal weg en wat kost mij dan een beurt? Antwoord: Het blijft 277 euro meneer!

Gemiste kans Kia dealer, want ik ga echt geen 277 euro betalen voor een beurt wat geen beurt is. Heb dus laten weten dat de Kia gewoon voor de beurt naar het Bovag bedrijf gaat waar ik al 30 jaar kom. Kostprijs beurt Bovag garage is 95 euro.

Kia zegt het jammer te vinden dat men zo klanten verliest maar dat het NIET van invloed is op de garantie, zolang er maar orgineel Kia materiaal en voorgeschreven smeermiddelen gebruikt worden.

• 2 weeks later...