Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Zijn net weer terug van vakantie zuid europa met onze ceed hatchback, had behoorlijk last van rammelend bandengeluid tijdens de reis.KIA dealer en ook Kwikfit hadden dezelfde melding; last van cupping (achterbanden). Het zijn vredestein Quatrac3 banden 205/55/1 (all season) blijkt bij zwaardere (vakantie)belasting icm hogere temperaturen en sporing van de Ceed gevoelig hiervoor te zijn. Nu thuis met lagere temperaturen en bagage is het gerammel minder, dus ga r de winter weer mee door en kijk volgend voorjaar hoe het dan is. Meer Ceed rijders met deze ervaring?

Gast Warmentuuter
Geplaatst

Mooi dat twee partijen het constateren.

Maar is er niet een oplossing door bijvoorbeeld de uitlijning te controleren of een iets hogere bandenspanning zodat het minder wordt. 

Doorrijden met een rammelende auto lijkt me ook niet prettig. 

Geplaatst

Zijn net weer terug van vakantie zuid europa met onze ceed hatchback, had behoorlijk last van rammelend bandengeluid tijdens de reis.KIA dealer en ook Kwikfit hadden dezelfde melding; last van cupping (achterbanden). Het zijn vredestein Quatrac3 banden 205/55/1 (all season) blijkt bij zwaardere (vakantie)belasting icm hogere temperaturen en sporing van de Ceed gevoelig hiervoor te zijn. Nu thuis met lagere temperaturen en bagage is het gerammel minder, dus ga r de winter weer mee door en kijk volgend voorjaar hoe het dan is. Meer Ceed rijders met deze ervaring?

Met die 1 " band ben je wel de enige voor de C'eed in dit segment :)

Verder eens met antwoord nr 2.

• Like 1
Geplaatst

herkenbaar! De banden onder mijn Kia Ceed maken ook gruwelijk veel herrie. Liggen all season banden van GoodYear type Vector onder, wat een bagger kwaliteit. En echt prettig vind ik die all season niet... met een beetje sportief rijden ga ik regelmatig met piepende bandjes door een bocht en zo hard ga ik dan nog niet eens... En met regen voelt het ook niet fijn aan, dus je hebt van beide (zomer/winter) eigenlijk net niks.

Zodra ze versleten zijn gaan er goede winterbanden op deze stalen velgen en koop ik een LM velgenset met goede zomerbanden.

Geplaatst

Herkenbaar.... Ik had ook van die elcheapo Kumho's. Bij aflevering al gevraagd of er iets anders onder mocht. Maar dit was absoluut niet mogelijk. Ten eerste waren die Kumho's en al doorheen (voorbanden) bij amper 30.000 km.... Moet niet gekker worden. Vóór is toen Vredestein Cento nogwat opgelegd. Prima band.

Later voelde achter ook niet goed en voor afgelopen zomervakantie toch even bij de dealer geweest... En ja, achter ook cuppende banden.... Dus voor naar achter en voor weer nieuw. Nu rondom Vredestein Cento.

De uitleg van de dealer over cuppen: in mijn geval liggen er de 17" velgen onder met band 225/45. Die banden hebben schijnbaar gewicht nodig tegen het cuppen. Als er weinig gewicht op rust kan de auto licht gaan "stuiteren" wat voor gecupte banden zorgt.

• 4 weken later...
Geplaatst

Kumho zijn waardeloze banden.. piepen snel en glijd snel zowel bij optrekken als de bocht uit en met regen zijn ze helemaal waardeloos, aquaplaning gevoelig en de anti-slip protectie draait overuren. ze slijten ook als een gek. Na een 20000 kilometer er mee gereden te hebben kan ik je verzekeren dat je deze banden nooit moet aanschaffen. sterker nog zelfs Kia raad ze af en had een aanbieding ooit om ze te verwisselen met hancooks.

Gezien ik een spijker in mijn band had en ik noodgedwongen naar het dichtsbijzijnde bandencentrum moest, had ik geen keuze in het merk en soort band bij de profile tyre center, want ze hadden alleen maar n stel Dunlop Sportmaxx TT MO in mijn maat  225/17/45 . ik rijd nu al n 6000km op deze banden en ik ben er erg blij mee. het is een stuk stiller in de auto en ik moet de eerste keer piepende banden nog meemaken. Ja zelfs met 125km/u door n bocht van 60km/u heen geen piepen. Ik kan nu plankgas over de rotonde zonder glijden en met een hemelbreuk aan regen heeft de auto nog prima grip. Wat een verschil met die kutmho banden !

voor de Ceed hatchback is de bandenspanning het beste hoog te houden om cuppen te voorkomen.  achter 2.4 tot 2.6 en voor 2.2 tot 2.4. voor de 17inch 225 banden. ik heb de mijne op voor 2.2 en achter 2.4 en dat rijd perfect. In de handleiding staat 2.1 bar maar dat is funest voor je velgen en banden en slaat imho nergens op want je blijf ze aan het bijvullen dan, doe dit dus nooit. Eerst had ik ze op 2.2 alle vier en dat rijd lekker over hobbelige wegen en weinig schokken en rammelen. Het nadeel is dan dat je ze wekelijks moet bijvullen gezien ze voor sneller leeglopen dan, als je veel drempels en kuilen wegen rijd.

• 3 weken later...
Geplaatst

Kumho zijn waardeloze banden.. piepen snel en glijd snel zowel bij optrekken als de bocht uit en met regen zijn ze helemaal waardeloos, aquaplaning gevoelig en de anti-slip protectie draait overuren. ze slijten ook als een gek. Na een 20000 kilometer er mee gereden te hebben kan ik je verzekeren dat je deze banden nooit moet aanschaffen. sterker nog zelfs Kia raad ze af en had een aanbieding ooit om ze te verwisselen met hancooks.

Gezien ik een spijker in mijn band had en ik noodgedwongen naar het dichtsbijzijnde bandencentrum moest, had ik geen keuze in het merk en soort band bij de profile tyre center, want ze hadden alleen maar n stel Dunlop Sportmaxx TT MO in mijn maat  225/17/45 . ik rijd nu al n 6000km op deze banden en ik ben er erg blij mee. het is een stuk stiller in de auto en ik moet de eerste keer piepende banden nog meemaken. Ja zelfs met 125km/u door n bocht van 60km/u heen geen piepen. Ik kan nu plankgas over de rotonde zonder glijden en met een hemelbreuk aan regen heeft de auto nog prima grip. Wat een verschil met die kutmho banden !

voor de Ceed hatchback is de bandenspanning het beste hoog te houden om cuppen te voorkomen.  achter 2.4 tot 2.6 en voor 2.2 tot 2.4. voor de 17inch 225 banden. ik heb de mijne op voor 2.2 en achter 2.4 en dat rijd perfect. In de handleiding staat 2.1 bar maar dat is funest voor je velgen en banden en slaat imho nergens op want je blijf ze aan het bijvullen dan, doe dit dus nooit. Eerst had ik ze op 2.2 alle vier en dat rijd lekker over hobbelige wegen en weinig schokken en rammelen. Het nadeel is dan dat je ze wekelijks moet bijvullen gezien ze voor sneller leeglopen dan, als je veel drempels en kuilen wegen rijd.

• 3 maanden later...
Geplaatst

Zijn er al Ceed SW rijders met ervaringen ( al gereden km. ) voor niet /minder cuppende banden hier op het forum?

Ook ik ben nu toe aan 4 nieuwe banden na 36000km.

Voorbanden zijn tot 3mm egaal versleten, de achterbanden zijn gaan cuppen met in het midden ook nog ong. 3mm.

Het betreft hier de Kumho ecsta HM 225/45ZR 17 91W orgineel geleverd door KIA.

Van de 36000km zijn er 8000km gereden met caravan en 5 personen in de auto.

Ik weet niet of een caravan trekken met diep ingeveerde veren nog veel invloed heeft op het cuppen.

Ik zat zelf te denken aan de Dunlop SportPilot Maxx RT ivm de 67dB geluidsproductie.

post-9778-0-76342900-1456172144_thumb.jpg

Geplaatst

Wij hebben met de SW ook last van cuppende banden achter. Wij hebben 18 inch met Hankook banden. Dat verhaal van de caravan durf ik niet te zeggen, wij hebben ook een caravan en rijden daar nog geen 1000 km mee ivm een seizoenplaats en toch cuppen de banden. Ze liggen er nu een 15000km op en het profiel is nog 5mm maar ik haal ze er wel af voordat we wisselen naar de zomerbanden.

Geplaatst

Vandaag 4 nieuwe Dunlop's besteld ( SP SportMaxx RT 225/45/17 ) besteld, worden volgende week gemonteerd.

Ben vooral benieuwd naar het rolgeluid van de band, deze zou rond de 67dB liggen één van de laagste die ik kon vinden van alle A-merken.

Ook vandaag bij de dealer geweest voor de "oliebeurt" ( 35000km ).

De dealer raadde mij Hancooks aan :no:  ( twv 470 euro's), maarja toch eigenwijs voor de Dunlops gekozen. :wink: ( twv 400 euro's)

De toekomst zal het uitwijzen.

• Like 2
Geplaatst

De Dunlops liggen er onder en het rolgeluid is duidelijk minder zodat ik de moter weer kan horen. :winkiss:

Missie voorlopig geslaagd.

• Like 2
Geplaatst

Naar de dealer geweest en kwam tot de ondekking dat de achterbanden erg en de voorbanden een beetje aan het cuppen waren.

Vandaag ook nieuwe Dunlop's besteld de sportmaxx rt, 2 keer 225/40/18inch voor en 2 keer 245/35/18 worden waarschijnlijk volgende week gemonteerd.

Ik ben op het goede pad gezet door Chucky, het is wel de ervaring van anderen die de doorslag kan geven.

Vorig jaar deze prachtige auto gekocht met mooie velgen ,alleen de waardeloze Toyo banden.

• Like 1
  • 3 maanden later...
Geplaatst

Ik zal ook even een duit in het zakje doen: Ook ik heb de Kumho's af garage, maar voor waren ze inmiddels op, en aan de achterkant waren ze gaan cuppen en maakten ze dus veel herrie.

In overleg met KIA dealer Wolters en op hun aanraden 2 Hankook Ventus Prime (V2) eronder laten zetten. En deze naar achteren laten verplaatsen en de cuppende banden naar voren geplaatst. De monteur had mij nog gebeld of ik dit wel echt wilde, aangezien dit niet lekker zou rijden met gecupte banden voor :shit:

Ik had echter al een afspraak gemaakt met een bandenboer in Montfoort die over een bandentrimmer beschikt en daar de cuppende banden laten trimmen. Hiermee is alles naar tevredenheid opgelost. Dit kost €30/band, maar daarmee kan ik wel weer een tijd vooruit.

Verder gaf de bandenboer de tip om elke 8 á 9000 Km je banden te verwisselen van achter naar voor en vice versa. Hiermee zou het cuppen worden beperkt.

• Like 1
  • 3 weken later...
Geplaatst

Wij hebben onder de SW nu de Michelin pilot sport 4 (225-40-18)laten leggen, wat is dat een prettige band zeg. Een stuk stiller en stabieler tijdens het rijden als onze vorige band De Hankook Ventus V12. Als ze nou ook minder cuppen is het helemaal fijn maar dat zal de tijd uitwijzen

• 3 weken later...
Geplaatst

Beste,

Ik rijd met nokian weatherproof banden. Maat 225 40 18

Deze zijn all season, ik heb er geen problemen mee, rijden goed.

Vond ze zo goed dat ik ze ook op de rio van ons heb laten zetten 215 50 17

Geluid valt mee, liggen goed op de weg.

Gast Vitara 2
Geplaatst

Beste,

Ik rijd met nokian weatherproof banden. Maat 225 40 18

Deze zijn all season, ik heb er geen problemen mee, rijden goed.

Vond ze zo goed dat ik ze ook op de rio van ons heb laten zetten 215 50 17

Geluid valt mee, liggen goed op de weg.

215/50 R17 onder een Rio..... Vage banden maat.

Geplaatst

Ik heb vanochtend mijn Kumho's ook maar vervangen. Niet dat ze compleet versleten waren, maar ik was ze gewoon zat!

Enorm veel rolgeluid en slechte prestatie op nat wegdek.

Staat nu 45.000 km. op de teller en voor gingen de banden redelijk richting de slijtvlakken, achter nog profiel genoeg.

Nu moet ik wel erbij zeggen dat ik in de winter op winterbanden rijd.

Her nu een setje Pirelli Cinturato CP7 Blue onder gelegd, weer in de maat 225/45/17.

Op de terugweg kon ik het verschil in geluid al gelijk goed merken.

Nu maar kijken hoe deze me gaan bevallen.

Geplaatst

215/50 R17 onder een Rio..... Vage banden maat.

Yep, 50 moest 45 zijn waren er niet, wilde perse deze banden.

En het rijd prima, en hij staat welgeteld 0,45 cm hoger, teller afwijking is minimaal.

Samengevat, je merkt er helemaal niks van. Huh niet helemaal waar. Ik had last van stuurcorrecties. Die nu wegens afwijkend profiel geheel verdwenen zijn.

Ben er dus zeer tevreden over

Gast Vitara 2
Geplaatst

Een breedte van 215 is al een afwijkende maat bij een 17" velg onder de Rio. Standaard zit er onder een Rio 205/45 R17. Dus als je uitgaat van 205/45 R17 is er een behoorlijk verschil t.o.v de 215/50 R17, Het verschil in diameter is 30,5 mm of te wel bijna 5%

Even gekeken bij Nokian, wet je zeker dat het 215 is en geen 205. Ik kan bij Nokian Weatherproof namelijk geen 215/50 R17 vinden maar alleen 205/50 R17.

Nokian zijn trouwens topbanden. Ikzelf heb ze als winterbanden en ben er zeer over te spreken.

• 1 maand later...
Geplaatst

Cuppende banden kun je laten "trimmen", ze slijpen er dan op een machine ongeveer 0.5 mm profiel af tot de band weer perfect rond is. Daarna rijden ze weer heerlijk! Ik heb dat in het verleden 2 x laten doen, het kostte mij toen ongeveer 25 euro per wiel incl. balanceren. Google maar eens naar "tire trimmer".

In de toekomst kun je het beste regelmatig de achterbanden naar voren doen en omgekeerd, dat voorkomt cuppen. Ik laat het de Kia dealer steeds doen als ik van zomer- naar winterbanden ga en omgekeerd. Het heeft ook nog als voordeel dat de banden gelijkmatiger slijten.

Geplaatst

Al 1,5 jaar de Dunlop sport maxx rt 225/40/18 onder de Ceed liggen , achter ook hulpveren er onder zitten dus hij rijd altijd lekkerder als die goed beladen is.

En dat gebeurt ook erg vaak nog zoals vol met pakken laminaat of helemaal sjok vol voor de vakantie en dakkoffer op het dak.

Lekkere zachte band en weinig geluid dit had ik al uitgezocht toen ik ze aanschafte en deze komen er weer onder als ze versleten zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...