Jump to content

Kia C'eed 2010 1.6D - ESP blijft branden/cruise control werkt niet

Toxiq

Recommended Posts

Hallo Kia liefhebbers, 

Sinds anderhalf jaar rijden wij met heel veel plezier een Kia C'eed

Echter sinds gisteren blijft het ESP lampje branden (niet te verwarren met het ESP OFF lampje) en de cruise control werkt niet

De CC kan ik wel inschakelen maar als ik die wil activeren gebeurd er niks

Gek genoeg werkt de limiter wel naar behoren

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn en/of wat hier aan gedaan moet/kan worden

Alvast bedankt

klimkt as een abs storing (wiel sensor ) en daar komt ook je snelheid signaal vandaan en dan word voor de zekerheid al dat soort zaken uitgeschakeld 

dus even naar de dealer voor uitlezen

kan trouwens ook een rem of kopelings schakelaar zijn  

klimkt as een abs storing (wiel sensor ) en daar komt ook je snelheid signaal vandaan en dan word voor de zekerheid al dat soort zaken uitgeschakeld 

dus even naar de dealer voor uitlezen

kan trouwens ook een rem of kopelings schakelaar zijn  

Hey Xtra40,

Bedankt voor je snelle reactie, 

Dat van die remschakelaar had ik ook gevonden dus ik happy en snel naar de auto om te testen, helaas werkte de remlichten wel gewoon

Dealer > uitlezen gaan we doen, maar het is nu weekend dus dat kan pas maandag en ondertussen dacht ik...ik ga vast zoeken

Is deze auto gewoon Canbus ? een maatje van me heeft zo een apparaat om CanBus uit te lezen... kan natuurlijk ook de ANWB bellen

Of het iets uithaalt weet ik niet maar kan er slecht tegen niet te weten wat er mis is (en het is zó een fijn autootjes)

BTW De auto geeft ook op het dashboard niet meer weer als je moet schakelen

Zou dat meer wijzen op die ABS ?

ja kan controleer ook even simpel de zekeringen 

en let op soms is een remlicht schakelaar dubbel uitgevoerd dus 2 schakelaars in 1 dan doen de remlichten het gewoon maar dat deel voor de abs niet 

meeste aftermarket uitlezers kunnen alleen de motor codes uitlezen maar gewoon proberen zou ik zeggen 

schakel indicator ?? durf ik niet te zeggen of dat daar mee toemaken heeft 

Ik denk eerder aan een storing in de gasklep. ESP werkt oa door het dichtdraaien van het gas, CC bedient ook de gasklep.

Dat de limiter wel werkt is waarschijnlijk omdat die functie enkel de klepbediening stilzet en ESP/CC 'm gemoduleerd aansturen.

Bij problemen met de ABS-sensoren is er vaak ook een probleem met de snelheidsmeter.

Het kan ook nog het gaspedaal zijn om dezelfde redenen.

Die zouden volgens mij ook wel een code genereren, dus ik zou 'm zeker even (laten) uitlezen.

ja kan controleer ook even simpel de zekeringen 

en let op soms is een remlicht schakelaar dubbel uitgevoerd dus 2 schakelaars in 1 dan doen de remlichten het gewoon maar dat deel voor de abs niet 

meeste aftermarket uitlezers kunnen alleen de motor codes uitlezen maar gewoon proberen zou ik zeggen 

schakel indicator ?? durf ik niet te zeggen of dat daar mee toemaken heeft 

Duidelijk

Ik denk dat ik toch ook de ANWB maar even bel, we zijn tenslotte lid en we hebben de auto morgen (en eigenlijk tot vrijdag) elke dag nodig, vrijdag zouden we naar de dealer kunnen gaan, toch wel fijn om te weten als zij hem uit kunnen lezen in welke richting we moeten denken en of we er gewoon mee kunnen rijden

Zal ik doen Bigwade

BTW, de auto is van 2010, is er dan Kia Road Assist op van toepassing, hoe kom ik daar achter, we zijn namelijk niet de eerste eigenaar 

Oké..

Je auto moet aangemeld zijn bij het Kia garantie systeem en de voorgeschreven onderhoudsbeurten hebben gehad.

Pak die dikke pil onder de damesstoel of uit het dashboardkastje en kijk eens naar de onderhoudshistorie.

Oké..

Je auto moet aangemeld zijn bij het Kia garantie systeem en de voorgeschreven onderhoudsbeurten hebben gehad.

Pak die dikke pil onder de damesstoel of uit het dashboardkastje en kijk eens naar de onderhoudshistorie.

Zal ik doen, echter is de auto altijd bij de garage onderhouden waar wij al heel lang komen met al onze auto's en dit is geen kia garage, zal wel niet van toepassing zijn :(

Zal ik doen, echter is de auto altijd bij de garage onderhouden waar wij al heel lang komen met al onze auto's en dit is geen kia garage, zal wel niet van toepassing zijn :(

Nee, dat zou best wel eens goed uit kunnen pakken.

Kijk even in je onderhoudsboekje hoe e.e.a. is afgestempeld.