Jump to content

Ratel tussen 1500 en 2000 toeren

mkleinman

Recommended Posts

Ik rijd in een 1.4CRDi uit 2014 naar volle tevredenheid. Intussen bijna 100.000km op de klok. Ik heb echter last van 1 probleem waar de dealer zich ook geen raad mee weet.

Tussen de 1500 en 2000 toeren heb ik last van een ratelend geluid uit de motorruimte. Dit gebeurd zowel bij koude en warme motor en alleen als ik vanaf lage toeren vol gas geef. Bijna stipt bij 2000 toeren verdwijnt dit geluid volledig. Geef ik half gas en dan is dit geluid totaal afwezig.

De auto is uitgelezen en er is geluisterd naar de distributieketting. De dealer heeft aangegeven dat dit geen kwaad kan maar onbewust zit het mij niet lekker.

Is dit alsnog de distributieketting of is dit een ander, al dan niet, bekend euvel met de RIO diesel?

Heb ik ook gehad maar de dealer had dit onderzocht en er was een dealer in Maastricht die de koppelingsplaat heeft vervangen waarna dit weg was.

Dit hebben ze ook bij mij gedaan bij 145.000 kilometer en het was helemaal weg. Mijn 1.1 cdri had dit al heel vroeg maar was maar heel weinig maar werd steeds erger.

Er lijkt een onbalans in te zitten mischien door de slechte versnellingsbak.

Is trouwens onder garantie vervangen. Kia dealer arnhem.

Had ik dat maar eerder geweten Freaky.

Als mijn koppeling destijds samen met de bak was vervangen had ik nu misschien nog in m'n Rio gereden.

Daarom is de nieuwe bak waarschijnlijk na 60.000 km al versleten geweest.

Ik rijd in een 1.4CRDi uit 2014 naar volle tevredenheid. Intussen bijna 100.000km op de klok. Ik heb echter last van 1 probleem waar de dealer zich ook geen raad mee weet.

Tussen de 1500 en 2000 toeren heb ik last van een ratelend geluid uit de motorruimte. Dit gebeurd zowel bij koude en warme motor en alleen als ik vanaf lage toeren vol gas geef. Bijna stipt bij 2000 toeren verdwijnt dit geluid volledig. Geef ik half gas en dan is dit geluid totaal afwezig.

De auto is uitgelezen en er is geluisterd naar de distributieketting. De dealer heeft aangegeven dat dit geen kwaad kan maar onbewust zit het mij niet lekker.

Is dit alsnog de distributieketting of is dit een ander, al dan niet, bekend euvel met de RIO diesel?

Het eerste waar ik aan denk: krukaslagers of kantelende zuigers

Goh... Ik had ook een 1.4 crdi maar dat probleem had ik nu niet. Maar ja, ik had er nog geen 25.000km meegereden als ik hem heb verkocht.

1 raad verkoop hem en koop een Mazda daar gaat een totaal nieuwe wereld voor je open gaan en een wagen met nauwelijks problemen.

• Like 1

Guest GreyGriffin

Zeg Sandra, doe je wel voorzichtig met je Japanse voertuigje? Ik hoor net op Radio-1 dat Mazda-rijders de grootste brokkenpiloten van Nederland zijn…  :wink:

Het eerste waar ik aan denk: krukaslagers of kantelende zuigers

Krukaslagers kunnen het niet zijn, die blijf je horen. Kantelende zuigers ook niet want dat verdwijnt als ie warm wordt. Ik had ooit een nissan 100nx met dat probleem. Ik denk zelf dat het de distributieketting is als ie geluid maakt in vrijlast.

Het gekke is dat het alleen in onder toeren is, dus 1500 tot exact 2000 toeren. Daar boven is het geluid meteen weg. Koppeling of vliegwiel vind ik inderdaad vrij aannemelijk. Binnenkort maar weer eens langs de dealer om dat na te vragen.

De dealer gaf bij de 90.000km beurt een paar weken terug aan dat het geen kwaad kon. Hij heeft het zelf ook geconstateerd en nog met de stethoscoop bij de distributieketting geluisterd.

Jep had precies het zelfde. Alleen tussen de 1500 en 2000 toeren en daarna was het meteen weg. Met een nieuwe koppelingsplaat was het weg maar nu na 30000 kilometer hoor ik het soms weer iets opkomen. Dus het probleem zelf is waarschijnlijk iets anders.

Jep had precies het zelfde. Alleen tussen de 1500 en 2000 toeren en daarna was het meteen weg. Met een nieuwe koppelingsplaat was het weg maar nu na 30000 kilometer hoor ik het soms weer iets opkomen. Dus het probleem zelf is waarschijnlijk iets anders.

Druklager misschien dat voortijdig de geest geeft?

Zeg Sandra, doe je wel voorzichtig met je Japanse voertuigje? Ik hoor net op Radio-1 dat Mazda-rijders de grootste brokkenpiloten van Nederland zijn… :wink:

Ik rij heel voorzichtig met mijn Mazda. Het is de eerste wagen waar ik binnen de 6 maand nog geen schade heb geen gereden ;).

• Like 1

• 3 weeks later...

Hallo,

Ik heb een Rio van december 2015 met 3500 km op de teller. Heb ook een vreemde ratel bij 3000 toeren. Als de motor goed warm is is het geluid een stuk minder. Het is echt als ik de toeren op 3000 vasthoud,geef ik gas bij dan is het geluid weg. Rara wat is er aan de hand?

Ik weet het ook niet, het is een mooie auto die rio maar er hangt een vage waas van problemen omheen

Volgens AW zijn er van het laatste type Rio 21223 exemplaren verkocht.

Als dat zo'n matige auto zou zijn was het hier erg druk geweest w.b. berichten.

En dat is niet zo.

Dat rateltje wat je hoort is al jaren een dingetje bij kia ik rij al 8 jaar kia en al acht jaar hoor ik dat rateltje behalve bij mijn rio(eindelijk)het valt mij tegen dat kia het nog steeds niet weet wat het is ik ben in het begin veel naar de garage geweest voor dat rateltje maar het is geen kantelende zuiger ook geen druklager ook geen koppelingsplaat en ook geen krukaslagers geloof me ik heb bijna alles gehad wat dat betreft,we hadden voor mijn vrouw een picanto gekocht(nieuw)na 20 duizend kilometer begon dat rateltje(ik werd niet goed)volgens de dealer zat het in de inspuiting en het kon geen kwaad.het is niet te geloven dat het na al die jaren nog steeds die klote ratel niet verholpen is in het merk kia een beetje jammer.

Dat rateltje wat je hoort is al jaren een dingetje bij kia ik rij al 8 jaar kia en al acht jaar hoor ik dat rateltje behalve bij mijn rio(eindelijk)het valt mij tegen dat kia het nog steeds niet weet wat het is ik ben in het begin veel naar de garage geweest voor dat rateltje maar het is geen kantelende zuiger ook geen druklager ook geen koppelingsplaat en ook geen krukaslagers geloof me ik heb bijna alles gehad wat dat betreft,we hadden voor mijn vrouw een picanto gekocht(nieuw)na 20 duizend kilometer begon dat rateltje(ik werd niet goed)volgens de dealer zat het in de inspuiting en het kon geen kwaad.het is niet te geloven dat het na al die jaren nog steeds die klote ratel niet verholpen is in het merk kia een beetje jammer.

U bent een trouwe fan met veel ervaring, dat rateltje is kennelijk dus geen probleem.

Fijn om te lezen. :-)

• Like 1

Mijn proced 1.4 heeft dat ratelgeluid ook . Ene keer hoorbaar dan andere keer maar met name bij stationair toerental. Dealer hheeft een nagegeven motorisch maar niks kunnen vinden. De kleppen waren goed.

• 1 month later...

Problemen bij de rio zijn algemeen bekend:: ratelend geluid distributieketting, kromtrekkende koppelingsplaten, luidruchtige kleppen, slecht in de achteruit, aircopomp luidruchtig, draagarmen schokbrekers. Dit is al allemaal vervangen bij mijn Kia rio van 2011.

Laatst zelfs nog een bobine vervangen.

Goede kwaliteit

Problemen bij de rio zijn algemeen bekend:: ratelend geluid distributieketting, kromtrekkende koppelingsplaten, luidruchtige kleppen, slecht in de achteruit, aircopomp luidruchtig, draagarmen schokbrekers. Dit is al allemaal vervangen bij mijn Kia rio van 2011.

Laatst zelfs nog een bobine vervangen.

Goede kwaliteit

Idd,ik volg het forum sinds februari na aankoop van mijn Cee'd 1.4 isg 2016 en het is mij ook opgevallen dat de meeste problemen bij de Rio voorkomen

• 1 year later...

Grote schop van dit topic. Ik ben intussen 80.000km verder en het geluid was onveranderd tot plotseling 2 weken terug bij het optrekken het geluid veel erger werd. Ik heb daar intussen een nieuw topic voor aangemaakt en kwam net deze weer tegen *SCHAAM*.

Het geluid is nu heel prominent aanwezig bij koude motor bij het optrekken, bij een warme motor wat minder. Het klinkt als of er wat meetrilt tussen de 1500 en ongeveer 1800-1900 toeren, daarboven is het weg. De trilling is ook te voelen in het gaspedaal en het lijkt alsof de motor nu wat "verkouden" klinkt bij gebrek aan een betere beschrijving. Ik heb het laten nakijken bij een EX Kia garage en Kia Dijkstra in Lelystad. Beide kunnen niets vinden verder.