Jump to content

Verbruik 3.5 sorento 2004

Vincent Wijers

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben Vincent

Ben net nieuw hier en weet nog niet hoe alles werkt.

Ik heb mijn oude wagen bij de sloop moeten achterlaten.

Nu heb ik een mooie eerste kia sorento gekocht met 109000 op de teller, nieuwe distributie, apk etc.

Deze wagen bewust gekozen als trekker voor mijn caravan en de weinige km die hij gelopen heeft.

Dit weekend weg geweest met de caravan, je voelt hem niet achter de auto., dus super.

Wat me wel zorgen maakt is het verbruik 1 op 3 met de cruise op 90 km per uur.

Mijn vraag:

Is dit normaal, zie namelijk waardes van 1 op 6 a 7 wat ik acceptabel vind, en bij hogere snelheden of bergen 1 op 5

Verder solo 1 op 6.5 met 120 op de cruise.

Wil hem laten uitlezen en vragen bij een dealer of alles goed staat ingeregeld.

maar wat moet ik vragen, oftewel waar of wat moet de dealer controleren.

Graag jullie reactie, want ik begrijp dat er een hoop kennis op de forums zit

Vriendelijke groet Vincent

Dat zijn weinig km op 12 jaar.Wss zijn er altijd korte ritjes mee gemaakt en zal de motor intern wel redelijk vervuild zijn en dat komt niet ten goede aan het verbruik.Ik zou om te beginnen eens de snelweg opgaan en een aantal km goed door"blazen".

Best in Duitsland doen.

Misschien ook de brandstoftoevoer(systeem) laten reinigen.

Dankjewel voor je reactie,

Bij ons hebben ze een bedrijf die ook met producten de boel schoonmaakt, injectoren etc.

Ook lees ik veel reclame om toevoegingen bij de brandstof te doen om het proces te versnellen(ik woon nog al een flink stuk van duitsland)

Of is het ook een mogelijkheid om de od knop in te drukken zodat hij even meer toeren maakt om het sneller schoon te laten rijden?

Gr

Vincent

Even de auto laten uitlezen is ook snel gedaan en bij foutcodes wijst dat je ook snel in de juiste richting.

Er zijn zoveel mogelijke oorzaken, maar is niet handig om daar nu op vooruit te lopen. Kom eerst maar met de uitslag van garage bij uitlezen en na injectorreiniger gebruikt te hebben en de auto door geblazen te hebben ;)

Btw, welke od knop?, die heb ik niet...

Hallo,

Ik ben Vincent

Wat me wel zorgen maakt is het verbruik 1 op 3 met de cruise op 90 km per uur.

Mijn vraag:

Is dit normaal, zie namelijk waardes van 1 op 6 a 7 wat ik acceptabel vind, en bij hogere snelheden of bergen 1 op 5

Verder solo 1 op 6.5 met 120 op de cruise.

Vriendelijke groet Vincent

Ik heb elf jaar Chevy Van gereden met een V8 5,7 Lt.
Die deed 1:4 op LPG.
Dat vond ik voor de Shell-zegeltjes geweldig.
We hebben er nog handdoeken van :wink:
Die auto woog rijdend ca 2700 kilo en deed dat op benzine ca 1:5-6

Die 1:3 lijkt me dan wat dorstig :-) zelfs met caravan.

Wat weegt het samen ?

Bedankt voor jullie reacties,

De od knop is de overdrive knop op de schakel pook van de automatische transmissie.(2004 model)

Ik heb vloeistof bij m"n benzine gegooid en denk gevoelsmatig dat het verbruik wel beter word.

Het is nog te kort om het echt te meten.maar dat laat ik wel weten

Fout codes zijn er echter niet, maar als het niet beter word dan laat ik hem nogmaals controleren.

Gr

Vincent

Heb je al eens je gecheckt of je remmen misschien aanlopen? En je wiellagers? Zijn die gecontroleerd ?

Extra rolweerstand kan ook je hogere verbruik verklaren.

1:3 is veel te hoog.

Mijn Sorento ( 3,5 V6 ) trekt een 1,5 ton zware caravan ( ouder type dus stroomlijn van een bushokje ) en verbruikt dan 1:6,5 aan 90 km/u en 1:7 aan 80 km/u. Daarbij maakt het niet uit waar dat is, dus ook snelwegen die op en neer gaan in bijv. Oostenrijk, Duitsland en Luxemburg.

Als losse auto is het verbruik bij stadritten ook 1:6,5 bij gecombineerde ritten 1:7,5 en als zuinigste waarde heb ik 1:9,2 gehaald bij een hele tank 100 km/u rijden op de cruise control.

Ik heb gehad dat mijn Sorento een tijdje meer verbruikte ( 1:5,5 ) en ook een fractie meer moeite leek te hebben bij accelereren. Bleek achteraf een vastzittende remzuiger te zijn wat waarschijnlijk al een tijd speelde maar niet direct duidelijk was en het pas echt opviel toen die zuiger echt helemaal vastzat en de schijf hard tikte bij uitstappen en er enorme hitte afwam. Het vermogen en koppel van de grote motor zorgen er dan voor dat je dat pas heel laat doorhebt want hij trekt gewoon door zo'n niet lossende rem heen.

Het smeren van cardanassen en differentieels heeft niets uitgemaakt in verbruik ondanks de dunne zwarte troep ( zal wel slecht hebben gemeerd/veel slijtage ) die eruit kwam. Maar het verlengt wel de levensduur.

• 2 weeks later...

Een hele late reactie,

Heb reinigingsmiddel gebruikt voor de motor, het verbruik word nu steeds beter.

Ben wel benieuwd naar de waardes als ik weer met de caravan weggaat, teken voor het verbruik wat arjan opgeeft.

Ik hou jullie op de hoogte

Kan best, mijn motor was ook een beetje intern vervuild geworden. Heb ik waarschijnlijk zelf gedaan met ritjes waarbij de motor niet op temperatuur is gekomen en ook niet veel toeren maakt.

Daar kwam ik achter door de olie te verwisselen met een vol synthetische 30 W met schoonmaak additieven waarop de motor reageerde met heftig blauw roken toen de motor na die oliewissel wel een keer goed heet is geworden bij een buitenland rit. Daar schrok ik wel van maar het is daarna niet meer voorgekomen. Kennelijk is een aanzienlijk gedeelte van de vervuiling toen verbrand.

Nu pak ik voor korte ritjes de Fiat Panda ( die kan daar wel beter tegen met een veel kleinere motor maar 3 L koelvloeistof in het koelsysteem die veel sneller heet is ) of de fiets :-))

En ja dat maakt uit, uit de Sorento kwam 6+ liter koelvloeistof terwijl het instructiebeokje zei 4,3 liter. En er ging ook weer 6+ liter in. Dat heeft natuurlijjk veel meer tijd nodig op te warmen.