Cobra Geplaatst 8 December, 2017 Geplaatst 8 December, 2017 17 uur geleden zei Roland2017: Met 1250 kg zit je wel op de grens. Een beetje overcapaciteit is wel zo prettig. Ik ben zelf op zoek naar een geschikte caravan en denk aan een maximum ledig gewicht onder 1000kg , maar wel met zoveel mogelijk comfort en ruimte. Sorry voor de late reactie, maar heb jij ervaring met een lading van zo’n 1250kg? omdat je op zoek bent naar een andere caravan? Quote
HenkM Geplaatst 8 December, 2017 Geplaatst 8 December, 2017 4 uur geleden zei Derrek: Heb jij de Engelse versie? moet natuurlijk naar links duwen zijn Quote
Cobra Geplaatst 16 December, 2017 Geplaatst 16 December, 2017 Op 8-12-2017 om 10:26 zei Cobra: Sorry voor de late reactie, maar heb jij ervaring met een lading van zo’n 1250kg? omdat je op zoek bent naar een andere caravan? Ik heb toch even wat additionele informatie ten aanzien van mijn ervaring met de caravan Peugeot 3008. Ik heb even de motor specificaties van zowel de Peugeot 3008 1.6 VTI als zijnde de Kia Niro vergeleken. Daaruit blijkt dat de Peugeot weliswaar 120pk is, doch echter 160nm levert bij 4800 toeren. Terwijl de Kia Niro 105pk heeft, maar bij 4000 toeren 147 nm levert. Dus Roland2017, de Niro is zonder de elektromotor een redelijke trekker. Laat staan als de elektromotor er bij komt. Je moet natuurlijk niet een helling van 10% proberen te nemen, maar dat lukte mij met de Peugeot ook niet. Groet, Cobra Quote
johnhorn Geplaatst 18 December, 2017 Geplaatst 18 December, 2017 Ik heb een Kia Niro en willen met de caravan naar Zwitserland. Er is een stroomdraad doorgetrokken voor elektra in de caravan, koelkast en waterkraan. Wat gebeurd er als je in de file staat, of je pauzeert onderweg, trekt de stroom van de caravan de accu van de auto leeg? Heeft iemand daar ervaring mee? Quote
xtra40 Geplaatst 20 December, 2017 Geplaatst 20 December, 2017 Hallo johnhorn ik zal deze post even naar het juiste forum deel plaatsen hier plaatst men een bericht waar men zich in voorstelt / introduceert Quote
Paulpega Geplaatst 20 December, 2017 Geplaatst 20 December, 2017 Als 13 polige stekker correct aangesloten is werkt koelkast (en andere zwaregebruikers) alleen als motor loopt. (Geen idee wat er gebeurt als je stil staat in file) als je pauzeert en auto uitzet dan werkt koelkast niet. Vaak wordt die kabel voor koelkast niet aangesloten en werkt alleen binnenverlichting en waterpomp (lichte gebruikers)van caravan. heb zo wel eens nacht stil gestaan zonder problemen. Quote
HansG Geplaatst 20 December, 2017 Geplaatst 20 December, 2017 45 minuten geleden zei Paulpega: Als 13 polige stekker correct aangesloten is werkt koelkast (en andere zwaregebruikers) alleen als motor loopt. (Geen idee wat er gebeurt als je stil staat in file) als je pauzeert en auto uitzet dan werkt koelkast niet. Vaak wordt die kabel voor koelkast niet aangesloten en werkt alleen binnenverlichting en waterpomp (lichte gebruikers)van caravan. heb zo wel eens nacht stil gestaan zonder problemen. Als je in de file stilstaat blijven al de stroomverbruikers werken. De motor start op het moment dat de accu onder een bepaalt niveau komt. Quote
Roland2017 Geplaatst 18 Maart, 2018 Geplaatst 18 Maart, 2018 Volgende week gaan wij met de Niro onze caravan halen. Het is een KIP grey line 44, ledig gewicht 1045kg, maar mag tot 1500kg beladen worden. Uiteraard probeer ik voor de wet onder 1300kg te blijven! Ter voorbereiding van onze vakantie, gaan we eerst In het Paasweekend van alles uitproberen. Er moeten twee E bikes op de dissel mee. Er zit ook een mover/AGM accu met totaal gewicht van zo'n 47kg op. dus goed beladen wordt denk ik nog wel een puzzeltje. Zware spullen (o.a. voortent, accu’s van de fietsen) gaan zoveel mogelijk in de auto. Quote
chippie777 Geplaatst 18 Maart, 2018 Geplaatst 18 Maart, 2018 Voor de wet? Dan zal je toch het kentekenbewijs van de caravan moeten laten aanpassen als ik het goed begrepen heb. Quote
Roland2017 Geplaatst 18 Maart, 2018 Geplaatst 18 Maart, 2018 12 minuten geleden zei chippie777: Voor de wet? Dan zal je toch het kentekenbewijs van de caravan moeten laten aanpassen als ik het goed begrepen heb. Voor de wet hoeft dat niet. Zie: https://www.caravantrekker.nl/info/maximaal_trekgewicht_auto.php Quote
Cobra Geplaatst 18 Maart, 2018 Geplaatst 18 Maart, 2018 Op 7-12-2017 om 17:36 zei gjcvro: Volgens de verhalen hierboven hoef je niet eens met de hand te schakelen, maar alleen de sportstand te activeren. Ik denk dat het belangrijkste is dat hij uit de eco modus komt. Ik zie al aan de reacties dat er flink wat ervaringen zijn met de Niro als trekker ...We gaan het zien. Zal tegen de tijd dat ik met mijn Niro gaat rijden jullie mijn ervaringen laten weten... Quote
Cobra Geplaatst 18 Maart, 2018 Geplaatst 18 Maart, 2018 Hallo Roland2017, ben benieuwd hoe het je vergaat met je caravan. Het heeft nogal een pittig gewicht. Ik dacht dat je naar een lichtere caravan ging kijken. Wil je weten hoe het je vergaan is? Quote
Roland2017 Geplaatst 18 Maart, 2018 Geplaatst 18 Maart, 2018 Ik weet het, ik zit op de grens, maar een lichtere caravan kom je snel op een kleine caravan en beperkingen. Ik laat jullie weten, hoe het in de praktijk zich gedraagt. Quote
chippie777 Geplaatst 19 Maart, 2018 Geplaatst 19 Maart, 2018 Duidelijk voor wat betreft de wetgeving. Weer wat geleerd hier. Quote
Gast Nirofan Geplaatst 19 Maart, 2018 Geplaatst 19 Maart, 2018 Er staat nog een stukje aanvullende tekst op deze site (https://www.caravantrekker.nl/info/maximaal_trekgewicht_auto.php) Om eventuele discussies in het buitenland te voorkomen, kan je er voor kiezen om bij de RDW het kentekenbewijs van de caravan administratief te laten aanpassen naar een lagere maximale toegestane massa. Quote
Proceed Frankie Geplaatst 19 Maart, 2018 Geplaatst 19 Maart, 2018 Op 18-3-2018 om 12:31 zei Cobra: Ik zie al aan de reacties dat er flink wat ervaringen zijn met de Niro als trekker ...We gaan het zien. Zal tegen de tijd dat ik met mijn Niro gaat rijden jullie mijn ervaringen laten weten... Ben heel benieuwd., geen idee waar de grote vakantie heen gast, maar caravan met alles erop en eraan klinkt als heel heftige opgave voor de Niro.. onze reis richting Kroatië ging grotendeels voorspoedig, op de ergste / langste bergen na. Daar was het echt aanpoten. die van ons is leeg 750, beladen max 1100. Die we denk ik niet eens aangetikt hebben. Alleen 2 vouwfietsen achterop, verder geen extras. en in de auto naast 2 baasjes alleen gebruikelijke spijs en drank voor onderweg en 2 honden. dus nogmaals, heel benieuwd naar jullie bevindingen, succes gewenst in ieder geval Quote
PeterD Geplaatst 30 Maart, 2018 Geplaatst 30 Maart, 2018 Zo, de eerste ervaring met de caravan achter de Niro. Nog niet zo ver. Van Huizen naar Ommen, 102 km van deur tot voorseizoenplaats. Viel me niet tegen. Verbruikt 1:9,5. Enige klimmetje was de Stichtse brug, maar dat ging zeer soepel. Komende zomer zal het spannender worden. Dan gaan we via de 3 in Duitsland richting Neurenberg. Daar zitten een paar 6 procents stijgingen in. We gaan het beleven. Voor de goede orde: er hangt een Home-Car 47DE achter de Niro. En die weegt echt wel 1300 kg. Quote
Toonvkr Geplaatst 31 Maart, 2018 Geplaatst 31 Maart, 2018 In de sportstand of in de eco stand gereden? Quote
PeterD Geplaatst 31 Maart, 2018 Geplaatst 31 Maart, 2018 In de sportstand en "ambachtelijk" , dus met het voetje, gas geven. De cruisecontrol raakt toch een beetje in de war van het gewicht er achter. Quote
Roland2017 Geplaatst 3 April, 2018 Geplaatst 3 April, 2018 Afgelopen weekend voor het eerst met de Niro en onze Kip Grey line, beladen tot zo’n pakweg 1250kg er achter op pad geweest. Ik moet zeggen dat de combinatie erg stabiel aanvoelde. Ook op de nationale N wegen met passerende vrachtwagens, gaf de combinatie geen krimp. Ook op de afsluitdijk met windkracht 4 tegen en 90km snelheid ging prima. Wel lust de Niro dan wel een slokje. Ik kwam op zo’n 1:10 uit. Ik heb ook gespeeld met de versnelling. Het beste is in de S stand en geen CC gebruiken. Met windje tegen reed het beste in z’n 4e versnelling. De motor maakt dan wel wat meer geluid, maar de auto heeft dan wel goede controle. Soms even geprobeerd in de 5e versnelling, maar dan zie je de power meter vaak in het grijze gebied komen. Je merkt dan ook dat de motor in te lage toeren draait en geen voldoende kracht meer heeft. O ja, de (gemodificeerde) GDW trekhaak heeft het ook prima gedaan. Denk dat het issue alleen maar speelt met fietsendragers. Bij mij stonden de fietsen op de dissel. Quote
Cobra Geplaatst 3 April, 2018 Geplaatst 3 April, 2018 2 uur geleden zei Roland2017: Afgelopen weekend voor het eerst met de Niro en onze Kip Grey line, beladen tot zo’n pakweg 1250kg er achter op pad geweest. Ik moet zeggen dat de combinatie erg stabiel aanvoelde. Ook op de nationale N wegen met passerende vrachtwagens, gaf de combinatie geen krimp. Ook op de afsluitdijk met windkracht 4 tegen en 90km snelheid ging prima. Wel lust de Niro dan wel een slokje. Ik kwam op zo’n 1:10 uit. Ik heb ook gespeeld met de versnelling. Het beste is in de S stand en geen CC gebruiken. Met windje tegen reed het beste in z’n 4e versnelling. De motor maakt dan wel wat meer geluid, maar de auto heeft dan wel goede controle. Soms even geprobeerd in de 5e versnelling, maar dan zie je de power meter vaak in het grijze gebied komen. Je merkt dan ook dat de motor in te lage toeren draait en geen voldoende kracht meer heeft. O ja, de (gemodificeerde) GDW trekhaak heeft het ook prima gedaan. Denk dat het issue alleen maar speelt met fietsendragers. Bij mij stonden de fietsen op de dissel. Goed om te horen dat het naar tevredenheid is gegaan, tenminste dat begrijp ik uit je bericht. Eigenlijk vind ik het gebruik wel mee vallen, tenslotte heb je in de S stand gereden. Ik las bij vorige berichten dat het verbruik nog weleens hoger uitviel. Heb je de gehele tijd gebruik kunnen maken van de elektromotor? Of heeft de 105pk het op een gegeven moment alleen moeten oplossen? in ieder geval bedankt voor je verslag, geeft weer wat duidelijkheid. Quote
Roland2017 Geplaatst 4 April, 2018 Geplaatst 4 April, 2018 19 uur geleden zei Cobra: Goed om te horen dat het naar tevredenheid is gegaan, tenminste dat begrijp ik uit je bericht. Eigenlijk vind ik het gebruik wel mee vallen, tenslotte heb je in de S stand gereden. Ik las bij vorige berichten dat het verbruik nog weleens hoger uitviel. Heb je de gehele tijd gebruik kunnen maken van de elektromotor? Of heeft de 105pk het op een gegeven moment alleen moeten oplossen? in ieder geval bedankt voor je verslag, geeft weer wat duidelijkheid. De stroom indicator gaf onderweg nog maar twee streepjes aan. Ik heb niet opgelet of de elektromotor af en toe ook meedeed. Wel trekt de niro vanuit stilstand vlot op. dus power genoeg. Quote
Wimco Geplaatst 7 April, 2018 Geplaatst 7 April, 2018 Ik heb nog niet met mijn Niro met caravan gereden, maar raak wat in de war door de tegengestelde berichten. Rijd je nu gewoon in de automaat met CC en laat je de Niro zelf denken of ga je met de hand schakelen? Deze zomer richting Pyreneeën via Luik. Ben zeer benieuwd! Quote
R3mC0 Geplaatst 7 April, 2018 Geplaatst 7 April, 2018 Moet je inderdaad eerst 2000km op de teller hebben voordat je een caravan mag trekken? Quote
PeterD Geplaatst 8 April, 2018 Geplaatst 8 April, 2018 14 uur geleden zei Wimco: Ik heb nog niet met mijn Niro met caravan gereden, maar raak wat in de war door de tegengestelde berichten. Rijd je nu gewoon in de automaat met CC en laat je de Niro zelf denken of ga je met de hand schakelen? Deze zomer richting Pyreneeën via Luik. Ben zeer benieuwd! Mijn ervaring is dat de cruise control tot gevolg heeft dat er een onrustig schakelbeeld ontstaat. Ik rij dus wel gewoon met de automaat, maar geef gas met de voet en schakel de cruise control niet in. Deze ervaring heb ik opgedaan op de vlakke weg in Nederland. 125 km met caravan en 300 km met een tandemas boedelbak. (En voordat de grapjassen reageren: de getallen zijn afstanden en geen snelheden) 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.