Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Is het niet wettelijk verplicht als je de dagrijverlichting inschakelt dat ook de achterlichten gaan branden ?

Voor de duidelijkheid als ik de verlichting op auto zet.

Geplaatst

Dagrijverlichting (DRL) 

Dagrijverlichting (DRL, 'daytime running lights') is sinds 2011 verplicht op nieuwe auto’s. De bedoeling is om een naderende auto overdag beter zichtbaar te maken. Bij auto's die na 30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen, moeten tegenwoordig de achterlichten tegelijkertijd met de dagrijlichten branden. Bij slecht zicht en in tunnels dien je overdag dimlicht te voeren. DRL staat automatisch aan wanneer de motor loopt. Wordt de verlichting aangezet, dan gaat het dagrijlicht automatisch uit.

Om niet te veel stroom te verbruiken, zijn DRL’s vaak vormgegeven als energiezuinige LED’s. Autofabrikanten gebruiken het DRL geregeld om de voorzijde van de auto te verfraaien. Wettelijk gezien mogen DRL's alleen wit licht uitstralen. Bovendien moeten ze aan staan bij een lopende motor en automatisch uitgaan (of overgaan in stadslicht) wanneer de normale verlichting wordt ingeschakeld. Aan het dashboard van de auto is niet te zien dat de DRL's aan staan.

• Like 1
Geplaatst
47 minuten geleden zei xtra40:

alleen als je auto van na 2015 is dus :dup:

Volgens mij branden mijn achterlichten van de Niro (09-2016) niet bij de DRL. Wel als ik standlicht aanzet. Is dus van na 30-01-2015. Heb laatst een artikel gezien dat er bij diverse merken niet de achterlichten branden bij DRL. En dit zou ook niet eenvoudig te wijzigen zijn volgens de fabrikanten.

Geplaatst
3 uur geleden zei xtra40:

Dagrijverlichting (DRL) 

Dagrijverlichting (DRL, 'daytime running lights') is sinds 2011 verplicht op nieuwe auto’s. De bedoeling is om een naderende auto overdag beter zichtbaar te maken. Bij auto's die na 30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen, moeten tegenwoordig de achterlichten tegelijkertijd met de dagrijlichten branden. Bij slecht zicht en in tunnels dien je overdag dimlicht te voeren. DRL staat automatisch aan wanneer de motor loopt. Wordt de verlichting aangezet, dan gaat het dagrijlicht automatisch uit.

Om niet te veel stroom te verbruiken, zijn DRL’s vaak vormgegeven als energiezuinige LED’s. Autofabrikanten gebruiken het DRL geregeld om de voorzijde van de auto te verfraaien. Wettelijk gezien mogen DRL's alleen wit licht uitstralen. Bovendien moeten ze aan staan bij een lopende motor en automatisch uitgaan (of overgaan in stadslicht) wanneer de normale verlichting wordt ingeschakeld. Aan het dashboard van de auto is niet te zien dat de DRL's aan staan.

Bij mijn Niro afgeleverd in februari branden de achterlichten niet, zou dus wel moeten volgens de wet !

Geplaatst

Aflevering is wat anders dan datum type goedkeuring. Dus aflevering in februari maakt niet uit. Denk echter dat de type goedkeuring van na die datum is. Kan mij niet voorstellen dat het niet klopt anders was de Niro afgekeurd.

• Like 1
  • 2 weken later...
Geplaatst

Zet dat dimlicht toch gewoon aan.

Gaat automatiek uit en dat nerveuze gedoe bij tunnels en overkappingen (auto aan/uit) zijn we dan ook kwijt.

Vandaag weer zo'n ding gezien met zwart achter en led voor.

Kluns.

• Like 1
Geplaatst

Mijn ervaring is dat het dimlicht bij bewolkt weer (regen op komst) te laat aangaat. Daarom staat bij mij dimlicht ook altijd aan.

• 2 jaar later...
Geplaatst

ANWB maakt zich zorgen over het feit dat veel auto's alleen dagrijverlichting aan de voorkant voeren. Sinds 2015 moeten ook de achterlichten branden als dagrijverlichting actief is. 

Domme vraag misschien maar hoe zit dat met de Niro? Ik heb 't idee dat bij mij alleen aan de voorkant de Led lichtjes branden. Is dat zo? Zo ja, dan zijn we dus strafbaar. 

Geplaatst
31 minuten geleden, Doublebogey5 zei:

Zo ja, dan zijn we dus strafbaar. 

Strafbaar natuurlijk niet. Voor de auto is een type goedkeuring afgegeven, deze vervalt niet na wijzigingen in de regelgeving.

Geplaatst
20 minuten geleden, Wero zei:

Bij de Proceed branden de achterlichten wel overdag ?

Inderdaad 

209E06F6-2C48-47AC-BC1D-77F4960B9A29.jpeg

Geplaatst
1 hour ago, ARAP said:

Inderdaad 

209E06F6-2C48-47AC-BC1D-77F4960B9A29.jpeg

Ik meende dat hierover een discussie gaande was in het Proceed forum. Dat het niet bij iedereen zo is. Dat er ook mensen zijn waar alleen de voorkant aan gaat en niet achterlampen.

Geplaatst

Achterlichten branden dus ook van mijn Proceed  bij ingeschakelde dagrijverlichting , 

Geplaatst

Waarom zou je voor je zichtbaarheid niet gewoon altijd de verlichting aan laten staan. Dat kleine beetje stroom weegt niet op tegen de extra veiligheid.Waarom zou je voor je zichtbaarheid niet gewoon altijd de verlichting aan laten staan. Dat kleine beetje stroom weegt niet op tegen de extra veiligheid.

Geplaatst

Terwijl je overdag met dimlicht feitelijk SLECHTER zichtbaar bent dan met DRL.

"Dimlicht overdag, veiliger overdag" is ten tijde van Hanja Maaij-Weggen nog eens een mislukte campagne geweest overigens.

Zelf reed ik altijd met dimlicht, tot ik DRL monteerde op mijn Aygo...

Wellicht dat ik de Picanto nog aanpas (bedrading veranderen) naar achterlicht bij DRL, maar dan meer omdat ik mijn achterlichten mooi vind dan dat het veiliger zou zijn...

Nogmaals; het is gebrek aan kennis/opvoeding/interesse waardoor mensen met het verkeerde licht rijden...

• 3 weken later...
Geplaatst

Ik vindt inderdaad wel, dat als je de verlichting op auto heb staan, de verlichting erg laat aan gaat. In tunnels e.d. geen probleem, maar als het schemert of als je door een donkere regenbui rijdt moet je zelf de verlichting aanzetten. Kan beter.

Geplaatst (aangepast)

Dagrijverlichting brand bij mijn Kia Niro DynamicPlusline  van aug. 2019 alleen voor.

bij stadslicht komt daar de achterverlichting bij

bij dimlicht brand ook de dagrijverlichting mee

als je hem op automatisch zet of wat dan ook, de verlichting gaat na een paar tellen uit bij uitzetten auto

als je de afstandbediening gebruikt gaan de lichten aan waar hij op stond.

als je naar de auto toeloopt gaat de verlichting bij de handgrepen branden, spiegels gaan naar buiten

en de kofferbak kun je openen zonder dat de deuren open zijn.

aangepast door A.J. Belanda
Geplaatst

Wij hebben eigenlijk ook altijd gewoon dimlicht aan staan, hoef je nergens over na te denken ook.

Zichtbaarheid tov DRL lijkt mij marginaal.

• 3 maanden later...
Geplaatst (aangepast)
Op 17-12-2019 om 10:57, R.J. zei:

Ik vindt inderdaad wel, dat als je de verlichting op auto heb staan, de verlichting erg laat aan gaat. In tunnels e.d. geen probleem, maar als het schemert of als je door een donkere regenbui rijdt moet je zelf de verlichting aanzetten. Kan beter.

. Weet iemand of dit met een update inmiddels is verbeterd?

aangepast door R.J.
Vraag

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...