Jump to content

Recommended Posts

Posted

De voorbije week hebben we gepuft gehad in de wagen. We hebben onze wagen nog niet zo lang (tweedehands) , maar nu is ons toch iets opgevallen. Door het superwarme weer in België de voorbije week kwamen we tot de conclusie dat de airco toch niet werkt zoals het moet. Als het een 'normaal' weertje is , staat de temperatuur bijna hetzelfde als buiten , dus dat is geen probleem. We kwamen er toe omdat we de airco op 15.5 graden hadden gezet en de lucht voelde niet koud. :-( Als we traag rijden  en de ventilator op een laag toerental staat, dan voelt de lucht fris aan, niet koud (dat gaat nog). Op het moment dat we sneller rijden (bvb op de autosnelweg) of de ventilator op hoogste toerental staat, is de lucht gewoon warm. Mijn vermoeden is dat de gas op is. Kan ook een ander probleem zijn natuurlijk, maar valt dit onder de 7 jaar garantie? We hebben nog garantie tot november volgend jaar. 

groetjes

Tom

Posted

Je hebt deze auto net gekocht.

Ik neem aan dat je dan nog garantie hebt vanuit de dealer ?

De dealer moet dat even netjes oplossen..

Posted

waarschijnlijk is het systeem bijna leeg en werkt nog net als de pomp langzaam draait

gewoon terug naar je dealer en laten hun het maar uitzoeken voor dat je garantie verloopt

Posted

Als je een beetje klantvriendelijke dealer hebt waar de auto gekocht is, dan lost ie dat netjes op, maar...
de vulling (= koudemiddel) van de airco valt niet onder de garantie.

Het is een bekend gegeven dat het koudemiddel per jaar zo'n 10% weglekt uit het systeem, dit is bij alle auto's zo!
Je kunt dus stellen dat het een verbruiksartikel is, net zoals b.v. je brandstof en je ruitensproeiervloeistof.

Maar gezien het feit dat je de auto recentelijk hebt gekocht, mag je redelijkerwijs verwachten dat de dealer waar je 'm gekocht hebt, dit voor je oplost.

Posted

Koudemiddel valt idd niet onder garantie.
Maar een complete airco-service voor mijn Picanto kostte me enkele weken geleden slechts €99,- incl. opnieuw afvullen.
Was nodig, want koelen deed hij niet meer en je hoorde het gas door de leidingen borrelen.

Komende vrijdag krijgt de auto een beurt en kijken ze met UV alle leidingen nog eens na. Blijkt er dan toch een lek te zijn dan valt de airco-service WEL onder garantie en krijg ik restitutie.

Mijn tip is dan ook om naar de dealer te gaan en een airco-service te laten doen. Paar weken later nacontrole.
Beetje zuur, maar zoiets kan gebeuren. Bij mij koelde het systeem ook van de ene op de andere dag niet meer...

• 1 year later...
Posted

Ik heb sinds anderhalf jaar een kia Niro. Ik ben hier heel tevreden over, alleen zit er geen koelvloeistof meer in de airco.  Volgens mijn dealer kan dan voorkomen. Kosten bedragen voor het opnieuw afvullen € 340,00. Vind ik wel een beetje prijzig

Deze auto heb ik nieuw gekocht, mag dit dan zomaar gebeuren?

Posted

Dat is na anderhalf jaar niet normaal.
Ze rekenen met 10% verlies per jaar, onder de 50% werkt de A/C niet noemenswaardig meer.

Ik kreeg met mijn Picanto na ruim 5 jaar zelfs nog coulance toen de condensor lek bleek!
Dus zeker niet mee akkoord gaan; ze moeten het lek zoeken en de kosten indienen bij Kia, dit hoort garantie te zijn!

Posted
13 uur geleden, Germ H zei:

Ik heb sinds anderhalf jaar een kia Niro. Ik ben hier heel tevreden over, alleen zit er geen koelvloeistof meer in de airco.  Volgens mijn dealer kan dan voorkomen. Kosten bedragen voor het opnieuw afvullen € 340,00. Vind ik wel een beetje prijzig

Deze auto heb ik nieuw gekocht, mag dit dan zomaar gebeuren?

Dit is belachelijk, zowel het feit dat de airco na 1,5 jaar  zomaar 'leeg' zou kunnen zijn, als ook de prijs die gevraagd wordt voor een aircoservice incl. opnieuw afvullen.
Een normale prijs is inderdaad zoals Murcielaygo zegt, zo rond de € 100,-

Indien de airco na 1,5 jaar nu al leeg is, dan is er duidelijk sprake van lekkage en dat zo na 1,5 jaar niet moeten kunnen en dus onder de garantie vallen.
Als je dealer dit verhaal blijft volhouden, dan zou ik snel afscheid nemen van hem en een dikke klacht naar KIA Nederland schrijven.
Succes met de afwikkeling!