Ga naar inhoud

Niro in de bergen


BarneyRubble

Aanbevolen Berichten

Goedenmiddag 

Kan iemand mij vertellen wat de  Niro Hybrid 2018 met een totaal van 141 pk ( benzine + electro motor ) in de Bergen doet. Heeft iemand hier al ervaring mee gehad ?

Lees het graag, Groeten Eric

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doet het goed. Ik heb hiervoor voornamelijk met diesels in de bergen gereden, deze staan bekend om hun trekkracht ook bij lage toeren. De Niro doet het prima, zeker met volle accu. Al moet ik zeggen dat er bergop snel teruggeschakeld wordt waardoor er behoorlijk toeren gereden wordt. 

Haarspeldbochten omhoog is ideaal met de automaat. Daarnaast is het brandstofgebruik in bergen en heuvels opvallend laag.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ben het eens met Brat Pit. Ik heb vorig jaar zomer in de Zwitserse bergen gereden. Vooral de automaat in combinatie met de electromotor is ideaal. Veel trekkracht bij optrekken zoals in haarspeltbochten.

Ook dalen gaat prima. De Niro laadt dan zijn accu op (door te remmen). Wel zal de motor aanslaan op het moment dat de accu vol is. Dan gaat de Niro afremmen op de motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij afdalen zet ik hem op de CC (minimaal 30km in te stellen.) en dan regelt hij het afremmen zelf tot de accu vol is.
Hier in Lake District de Hardknott Pass van max 35% gereden en dat ging zeer goed.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ook naar en in Zuid Frankrijk geen centje pijn. Als je vindt dat hij teveel terug schakelt kun je ook de S-stand inschakelen. Dan hou je zelf de controle. Overigens schakelt de Niro bij 2 personen, een hond en bagage meestal maar 1 versnelling terug. Bij echt steile hellingen en daarbij een hoge snelheid wil hij wel eens 2 versnellingen terug schakelen maar schakelt daarna weer snel door naar de hoogste versnelling.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Het terugschakelen is trouwens niet iets dat specifiek is voor de Niro, maar voor alle automaten. Had hetzelde “euvel” met Opel Vectra, Ford Mondeo en Audi A4 & A6 Avant diesels en degene die ik nog even vergeten ben ;-).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedankt voor jullie info, deed me goed om jullie positieve en vooral snelle reactie's te lezen betreft rijden in de bergen, ben mede hierdoor vanmiddag naar de Dealer geweest en een donkerblauwe Niro Design Edition besteld, heb mijn 4 jaar oude Captur ingeruild en was ook een automaat, ben daar 3x mee naar Oostenrijk geweest en heb mooie steile passen gereden, bij het dalen had hij nog wel is de nijging om toch gegeven moment door te schakelen van bv de tweede naar de derde versnelling met als gevolg een te hoge snelheid en overbodig veel remmen, zette hem daarom in de zelf schakel positie zodat hij wel op de motor kon afremmen, deze Captur had 120pk en nu dus 141pk dus nog net ff lekkerder de bergen in mag ik aannemen.

Ik ga hier alles over deze Niro lezen om hem alvast beter te leren kennen en evt met vragen te komen, maar leuk om hier na nu 4 jaar weer terug te zijn, daarvoor had ik dus een nieuwe Rio gekocht maar na 1.5 jaar voor de Captur ingeruild. En in het verleden ook 2x een nieuwe Kia Carrens gereden.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 maanden later...

Even nog snel een vraagje over dit topic.

Heb ik het goed dat de Niro op de Ecostand gebruik maakt van de 105 pk. En in de sportstand dat hij dan de pk's van de electromotor 36 pk er bij pakt ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, Eric-H zei:

Even nog snel een vraagje over dit topic.

Heb ik het goed dat de Niro op de Ecostand gebruik maakt van de 105 pk. En in de sportstand dat hij dan de pk's van de electromotor 36 pk er bij pakt ?

Lijkt mij niet, hij is juist zuinig door de ondersteuning van de electromotor, zou dan raar zijn deze in ecostand niet te gebruiken.

 

Volgens mij houd hij in de sportstand een hoger toerental aan voordat hij door schakelt

Link naar reactie
Delen op andere sites


13 uren geleden, dropje zei:

Lijkt mij niet, hij is juist zuinig door de ondersteuning van de electromotor, zou dan raar zijn deze in ecostand niet te gebruiken.

 

Volgens mij houd hij in de sportstand een hoger toerental aan voordat hij door schakelt

Hij doet wat op dat moment nodig is. Als je op een stijle helling veel gas geeft, zal hij de 140 pk gebruiken. Als je rustig naar boven tuft, wisselt hij af ( opladen accu, gebruik accu, alleen benzine etc)  gewoon een intelligent systeem. Nou ja, gewoon......

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor mijn gevoel is de hele reactie op het gaspedaal anders, hij zal denk ik eerder de elektromotor inzetten om de benzine te ondersteunen om sneller te accelereren, ipv zo zuinig mogelijk te versnellen.

Ook als ik de sportstand weer uit zet, volgens mij moet ik dan ook het gaspedaal verder indrukken om dezelfde snelheid vast te huiden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat klopt, met mijn Captur had ik precies hetzelfde met de turbo, reed ik op Eco dan voelde het gaspedaal een stuk zwaarder aan en wilde ik hem in Eco stand een flinke push geven dan moest ik het pedaal goed ver intrappen, zette ik de Eco uit dan voelde het pedaal direct een stuk lichter en reageerde hij heel wat eerder om snelheid te maken.

Nu met de Niro hier o.a in de bergen, in Eco stand voelt het gaspedaal ook zwaarder aan en wil ik snel even wat extra power ook dan moet ik hem verder in duwen. 

Staat ie op Sport stand dan voelt het gaspedaal een stuk lichter aan en reageerd hij veel eerder als ik dan het gas in duw. Zet hem maar is op Eco en houd je gaspedaal op dezelfde stand als je hem plots op sport zet, je hoeft meteen minder hard te duwen en schiet hij direct sneller vooruit, ik vind het een verademing dat hij op sport meteen zo super reageerd 

Reed vanmiddag achter een Oostenrijker die 60 op een 100 km weg reed, nou mag je hier echt bijzonder snel 100 rijden zelfs als er beste strakke bochten zijn, ik wilde er gegeven moment voorbij en net voor ik ging inhalen zette ik hem op sport, allemensen wat rrageerd hij dan meteen, ik schoot er met behoorlijke power voorbij meteen, op de Duitse banen heb ik de laatste 500 km lekker op de sportstand gereden aangezien er nogal eens ingehaald moest worden en het mooiste komt nog, ik kan tot nu toe echt geen meer gebruik zien betreft op Eco of Sport stand rijden.

aangepast door Eric-H
Link naar reactie
Delen op andere sites


De Niro heeft in Eco ook een "kickdown". Trap het gaspedaal in tot je denkt dat je niet verder kan, maar daar kan je dan (met wat kracht/druk) toch doorheen trappen. Dan schiet de Niro ook vooruit. Voor (onverwachte) snelle inhaal akties te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


42 minuten geleden, Nirofan zei:

De Niro heeft in Eco ook een "kickdown". Trap het gaspedaal in tot je denkt dat je niet verder kan, maar daar kan je dan (met wat kracht/druk) toch doorheen trappen. Dan schiet de Niro ook vooruit. Voor (onverwachte) snelle inhaal akties te maken.

En dan gaat hij net zo hard van de plek als in de sport stand (getest op snelweg, acceleratie van 80 naar 130 km/h).

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vandaag de Grossclockner pas gereden, in het begin op Ecostand gereden maar gegeven moment toch op de sportstand overgeschakeld, zo ! dat merk je meteen weer zeg, hij reageerd bij een beetje gas veel directer en neemt op zijn sloffen 1 van de 10 tallen scherpe stijlen haarspeldbochten, de combinatie Electromotor en Brandstofmotor is geweldig, wat heeft deze Niro dan een power, als ik soms even stiekem keek stond ie gewoon in zijn derde versnelling tijdens het stijle klimmen echt formidabel. 

Oke na zo hoog mogelijk gereden te hebben weer begonnen met nu de erg stijle dalingen, ik had al snel door dat zodra hij het in de sportstand zelf bepaalde dat hij dan best hard naar beneden wilde en gegeven moment toch ook nog doorschakelde om nog harder naar beneden te racen, ik moest veel remmen wat natuurlijk sowieso zoveel mogelijk vermeden moet worden, dus na de eerste 200 meter dalen het heft in handen genomen, een vuistregel in de bergen rijden is in dezelfde versnelling als dat je omhoog rijdt daar dan ook in dalen. Ik heb tijdens het dalen zelf de versnelling bepaald en reed voornamelijk in de tweede en derde versnelling naar beneden, op deze manier remde de Niro keurig op de motor af ( soms met best veel toeren maar beter dat dan verbrande remmen ) soms als hij in zijn 2 stond wat je dan weer in beeld ziet staan dan kwam er soms spontaan een pijltje omhoog bij staan om aan te geven dat het tijd was om een versnelling door te schakelen, als je daarin mee gaat dan daalt hij in zijn derde versnelling naar beneden wat zo nu en dan ook wel weer te hard ging en ik alsnog veel bij moest remmen, dus 1x wat goed afgeremd en weer naar de 2de versnelling teruggegaan, nog een vuistregel, rem niet gedurende lange tijd maar rem 1 x goed af om daarna weer rustiger de afdaling te vervolgen en houd uiteraard voldoende afstand voor je voorganger, ik heb zelf nog een vuistregel bedacht, houd absoluut geen rekening met de in dit geval de "Oostenrijkers" want er zijn er volop die als een daas die bergen op en af racen om je daarna in een zeer gevaarlijke onoverzichtelijke bocht ook nog is in te halen, je betaald een hoop voor deze Grossclocknerpas en heb je het recht daar al rijdend rustig van te genieten, zeker nu ik een schuif/kantelraam in mijn versie heb zitten, lekker het raam helemaal open en intens genieten van een prachtige rit in een geweldige auto.

Beneden aangekomen was de accu inmiddels door het remmen en afremmen op de motor volledig opgeladen, beneden in het dal rond de 50 km alleen op Accu gereden, ook bij 90 km/pu. Dat is nog leuker autorijden als Dat het al was.

Tot zover mijn rijervaringen met met Nieuwe Kia Niro Design Edition op 13-07-18 op mijn naam gezet in de bergen in Oostenrijk, hopelijk heb ik voor een ieder hier een goede indruk kunnen geven mocht je je afvragen hoe de Niro Hybride het in de bergen doen.

Gr. Eric H

aangepast door Eric-H
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


39 minuten geleden, Specialmade zei:

Probeer eens m.b.v. de cruise controle ingesteld op een snelheid de berg af te rijden. Je zult zien dat de cruise controle de ingestelde snelheid keurig regelt. 

Ja dat is mij bekend, helaas lijd mijn CC op het moment een eigen leven, soms spontaan een paar kilometer erbij en soms ook weer er af, volgens dit forum kan dit met een software update opgelost worden, heb deze daarom niet gebruikt en dus nog geen ervaring mee, wellicht kan het zelf instellen van de maximum snelheid ook een uitkomst bieden bij het dalen in de bergen,  dus volgende week naar mijn dealer voor de CC en voor de hologrammen in mijn lak en vreemde blauwe vlekjes op mijn spoiler.

Link naar reactie
Delen op andere sites


6 uren geleden, gjcvro zei:

En remmen betekend niet dat je remmen ook daadwerkelijk gebruikt worden.. In feite gooi je nu een hoop energie weg door op de motor af te remmen. Zou je wel remmen, ga je eerst remmen op de elektromotor en laad je de accu op.

Ook het afremmen op de motor zorgt ervoor dat de accu wordt opgeladen. Dit gaat iets minder snel als remmen maar werkt perfect. Daarbij hoef je niet constant je voet bij/op de rem te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


8 uren geleden, gjcvro zei:

En remmen betekend niet dat je remmen ook daadwerkelijk gebruikt worden.. In feite gooi je nu een hoop energie weg door op de motor af te remmen. Zou je wel remmen, ga je eerst remmen op de elektromotor en laad je de accu op.

Zeker geen verloren energie, bij het afremmen op de motor laad hij direct op en zie je de accu vollopen en houd je tenminste ook je remmen heel.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vraagje, sommige passen hier in Karinthié zijn super slecht, gaten scheuren kraters het kan niet op, nou heb ik 18inch velgen en had hier niet op gerekend, gevoelsmatig reed ik alsnog zeker een stuk comfortabeler dan mijn ingeruild Renault Captur dat dan nog wel gelukkig, net als de Snelweg 6 in Duitsland wat een pokke weg is dat, ook veel positieve verschil betreft rijcomfort t.o.v de Captur maar werd er alsnog erg geïrriteerd door.

Ben eigenlijk best benieuwd of er dermate verschil zou zijn mocht je met 16inch over zulk slecht wegdek rijden, heeft iemand hier met een 16inch NIRO hier al ervaring mee gehad.?

aangepast door Eric-H
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...