Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)
17 minutes ago, Hippe lip said:

Eerst dachten wij ook de blauwe te kiezen. Toen we dat aangaven zei de dealer dat dit de kleur was waarin we net hadden proefgereden. We keken elkaar aan en dachten allebei dat we in een (zowat) zwarte auto hadden gereden....

En hee, dat is toevallig: rijd jij nu ook een C5 diesel! Tja, mijn MRB kost me 140 per maand. Waarom is die van jou goedkoper?

En zit jij dan toevallig ook op de C5-club (c5club.nl)?

Is niet alleen MRB. Ik ben ZZP'er en rijd de C5 nu prive (bijtelling is belachelijk hoog, dus op de zaak is niet handig). Het verschil waar ik op kwam was dat de Niro iets van 300-500 Euro per maand goedkoper is als die op de zaak staat. Die 1200 Euro zijn dus de kosten voor extra lang wachten op de kleur die je wilt (4 maanden). ZZP'er zijn is voor een electrische auto ook zo'n beetje het gunstigste scenario.

Zit niet op de c5 club maar heb daar wel veel nuttige info weggehaald. Overigens is de C5 een erg fijne auto, en ik zal hem nog missen bij verkeersdrempels. Wel moet ik zeggen dat ik vroeger een PHII had en die reed nog een stukje fijner. Helaas is die na 450.000KM op de snelweg van achter aangereden. De PHIII is ook wel fijn, maar op een of andere manier is het nooit een auto geworden waar ik me aan ben gaan hechten.

aangepast door Prlwytzkofsky
Geplaatst

Ook hier de donkerblauwe besteld. Helaas kwam ik (na retourneren Leaf in verband met Rapidgate) er wat laat achter dat er een intekenlijst was. Ik sta nu op september 2019 (niet definitief omdat de lijst nog niet 100% zuiver is) maar mag (dieselend) voorlopig rondrijden in een mooie (diep zwarte) Optima. Die heeft een schuifdak. Voor mij reden er geen te wensen (als het kon) in de Niro. Door het schuifdak komt de hemel net zover naar beneden dat een en ander toch wel erg (te) dichtbij komt. Hiervoor had ik een schuifdak (was standaard) op mijn Outlander PHEV; die gebruikte je 'wel' 10 keer per jaar.

Geplaatst
1 uur terug, Prlwytzkofsky zei:

Is niet alleen MRB. Ik ben ZZP'er

Nog al zo’n overeenkomst. Mijn C5 was ook van de zaak, maar na zo’n 7-8 jaar werd de bijtelling me te gortig voor wat de auto nog aan dagwaarde had. Over naar privé voor een heel lage waarde dus. 

Ben door de gevolgen van de Q-koorts helaas arbeidsongeschikt geworden en werk te weinig om de auto nog met enig fatsoen op de zaak te kunnen zetten. Zou anders wel interessant zijn idd. 

Geplaatst
1 uur terug, Prlwytzkofsky zei:

Overigens is de C5 een erg fijne auto, en ik zal hem nog missen bij verkeersdrempels. Wel moet ik zeggen dat ik vroeger een PHII had en die reed nog een stukje fijner. Helaas is die na 450.000KM op de snelweg van achter aangereden. De PHIII is ook wel fijn, maar op een of andere manier is het nooit een auto geworden waar ik me aan ben gaan hechten.

Mijn C5 is ook een ph II en ben daar wel erg aan gehecht. Mijn vrouw wil er eigenlijk niet van af, maar gezien de kosten die er nu aankomen is dit wel een gunstig moment om over te stappen. 

Wat ik nog het meeste ga missen is de enorme laadruimte van deze break: ik (1,94m) kan er languit achterin liggen. Maar de e-Niro is gelukkig wel een van de grootste in zijn soort. 

Geplaatst
1 uur terug, Sigmasailor zei:

Voor mij reden er geen te wensen (als het kon) in de Niro. Door het schuifdak komt de hemel net zover naar beneden dat een en ander toch wel erg (te) dichtbij komt. Hiervoor had ik een schuifdak (was standaard) op mijn Outlander PHEV; die gebruikte je 'wel' 10 keer per jaar.

Tja, daar heb je wel een punt. Achterin de e-Niro heb ik net genoeg hoofdruimte. Dat zou idd wel eens kunnen betekenen dat dit te weinig wordt als er een schuifdak in zit. 

In een vorige auto had ik wel een schuifdak. De lol is er niet alleen als die open is. Ook het licht van boven geeft me een gevoel van ruimte. En soms keek ik er door naar het stoplicht als dat hoog boven je zit. Wat dat betreft ben ik wel voorstander van stoplichten aan de overkant van de kruising, zoals in sommige landen wel gedaan wordt. 

Maar even relativerend: een open dak is met een EV mss een minder goed idee. Je verbruik zal daardoor (bij open dak) flink omhoog gaan = kleinere actieradius....

Geplaatst
4 uren geleden, Hippe lip zei:

En ja, dat schuifdak is wel jammer. Als dat een optie was had ik daar ws wel voor gekozen. 

Waarom zou je voor een schuifdak gaan , zit toch AC op ??

Ik had die optie voor mijn Hybrid nero en heb er speciaal voor gekozen om hem niet te nemen ...

Geplaatst
14 minutes ago, bert111bel said:

Ik had die optie voor mijn Hybrid nero en heb er speciaal voor gekozen om hem niet te nemen ...

Noem me ouderwets, maar na de hele dag gekweekt te worden in een kantoortuin met AC wil ik ook wel weer eens echte frisse lucht om me heen. In de zomer heb ik hem altijd open als ik niet op de snelweg zit.

• Like 1
Geplaatst
3 hours ago, Hippe lip said:

Nog al zo’n overeenkomst. Mijn C5 was ook van de zaak, maar na zo’n 7-8 jaar werd de bijtelling me te gortig voor wat de auto nog aan dagwaarde had. Over naar privé voor een heel lage waarde dus. 

Ben door de gevolgen van de Q-koorts helaas arbeidsongeschikt geworden en werk te weinig om de auto nog met enig fatsoen op de zaak te kunnen zetten. Zou anders wel interessant zijn idd. 

Wat een naar verhaal. Q-koorts wordt volgens mij nog steeds totaal niet serieus genomen door de regering. Hoop dat je een van de mensen bent bij wie het langzaam beter gaat.

Geplaatst (aangepast)
39 minuten geleden, Prlwytzkofsky zei:

Hoop dat je een van de mensen bent bij wie het langzaam beter gaat.

Nope, dat lijkt er niet in te zitten. Erger nog: elk volgend jaar is een tikkeltje slechter dan het jaar ervoor. Het gaat om een (onregelmatige en onvoorspelbare) chronische vermoeidheid + nog wat bijverschijnselen. Daardoor is het geheugen ook minder en heb ik ook geen goed overzicht meer over dingen en taken. Was laatstelijk als projectmanager bezig, liefst met zo complex mogelijke projecten. Kan nu geen twee dingen meer tegelijk...

Ga er zelf laconiek mee om; bij de pakken neerzitten heeft geen zin. Gelukkig is het hoofd verder in orde maar moet het gewoon rustig aan doen :-) 

Haal mijn lol nu uit technische speeltjes. Vandaar dat ik veel tijd en aandacht besteed aan de voorbereiding van die EV die er straks aankomt.

aangepast door Hippe lip
Geplaatst
1 uur geleden, bert111bel zei:

Frisse lucht telt ook voor mij. Plus dat het me een gevoel van ruimte geeft. Ik ben wat langer dan gemiddeld (1,94m) en dan zit je tegen meer dakrand aan te kijken dan de meeste anderen. Een glazen dak boven je hoofd geeft dan toch een gevoel van ruimte, ook als het niet open staat.

Geplaatst (aangepast)
1 hour ago, Hippe lip said:

Nope, dat lijkt er niet in te zitten. Erger nog: elk volgend jaar is een tikkeltje slechter dan het jaar ervoor. Het gaat om een (onregelmatige en onvoorspelbare) chronische vermoeidheid + nog wat bijverschijnselen. Daardoor is het geheugen ook minder en heb ik ook geen goed overzicht meer over dingen en taken. Was laatstelijk als projectmanager bezig, liefst met zo complex mogelijke projecten. Kan nu geen twee dingen meer tegelijk...

Ga er zelf laconiek mee om; bij de pakken neerzitten heeft geen zin. Gelukkig is het hoofd verder in orde maar moet het gewoon rustig aan doen :-) 

Haal mijn lol nu uit technische speeltjes. Vandaar dat ik veel tijd en aandacht besteed aan de voorbereiding van die EV die er straks aankomt.

Sterkte! Het klinkt alsof je er goed mee omgaat.

Prutsen aan techniek is altijd leuk. Ik merk dat nu ik een beetje downtime heb ik weer voor de lol ga zitten programmeren. En dat is best lang geleden. 

Even weer on-topic: als je tijd en zin hebt kan je prima zelf een lader bouwen met smartevse. Prijs zal ongeveer hetzelfde zijn maar het is best leuk en je hebt volledige controle. Als je interesse hebt kan ik een dezer dagen wel wat fotootjes maken van hoe mijn Zoe lader er nu uitziet (is een standaard Ratio.nl lader die ik heb omgebouwd naar smartevse).

Geplaatst

Zelfbouw is idd wel leuk, maar ik denk dat ik toch ga voor een kant en klaar ding. Het moet ook bruikbaar blijven voor mijn (technisch zeer onkundige) echtgenote voor het geval ik wegval. Niet dat ik dat binnenkort verwacht, maar je weet maar nooit. Ze maakt zich nu al druk om alle domotica die er in het huis zit....:cool:

Als er geen andere (kant en klare) lader is die goed met load balancing om kan gaan wordt het de Zappi. Nu zal ik alleen nog moeten kiezen of ik een één- of een driefase-ding neerzet. Nu heb ik maar één fase nodig, maar ik kijk altijd wat verder vooruit. Geen idee hoe het in de toekomst eruit gaat zien, maar als dit ding over bijvoorbeeld 4 jaar ingeruild wordt en de volgende EV heeft een driefasen-lader, dan is het wel handig als die er al staat. Dan is dat geen desinvestering van deze lader.
De kabel zal sowieso een vijfaderige (3 fasen, nul + aarde) kabel worden.

Geplaatst

Verstandig besluit. Ik ga, met dezelfde motivatie (zo min mogelijk desinvesteren),  voorlopig mijn 1 fase 16 A Lolo hergebruiken. Gaat het echt niet lukken kan ik altijd upgraden naar iets met load balancing of 2 fasen samenvoegen tot 7,2 kW. Over 4 of 5 jaar heb ik dan mooi 10 jaar plezier gehad van mijn Lolo smart van TNM.

Geplaatst
1 minuut geleden, Sigmasailor zei:

Verstandig besluit.

Verstandig besluit? Ik zit juist nog te dubben of ik de boel nu meteen op drie fasen aan ga sluiten (en dus een duurder model Zappi ga kopen) of dat ik toch maar eerst een eenfase ding neer ga zetten.

Heeft iemand suggesties? Op basis waarvan zou je voor het één of juist voor het ander kiezen?

Geplaatst

Ah, niet goed gelezen. Voorstel: 3 fase kabel laten aanleggen en voorlopig Marktplaats lolo voor een paar honderd euro uitproberen. Red je het daarmee niet kan je daarna eventueel veel makkelijker een verstandige keus maken.

Geplaatst (aangepast)

Ik vind de zappi best prijzig (1000E voor 3 fase, 150 minder voor 1-fase). Als je een zappi wil neem dan meteen de duurste zou ik zeggen.

Goedkoopste oplossing is denk ik een EV-Box van marktplaats. Deze is bijvoorbeeld zo belachelijk goedkoop dat ik hem bijna zelf zou kopen:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-diversen/overige-auto-diversen/m1356679479-ev-box-laadpaal-1-fase-type-2-stekker.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Moet je wel een abbo afsluiten en elke keer een pasje ervoor houden, of het modem eruit slopen. Je kan dan later upgraden naar een smartevse controller (relais + kabel + controller + sensor is ongeveer 390 euro) en dan heb je vrijwel de functionaliteit van een zappi (geen wifi/app)  voor iets meer dan de helft van de prijs. Maar lelijk is ie wel :-)

Geplaatst

Tja, dit idd een lastig punt. Ik ben vaak geneigd om het (te?) goed te doen. Meteen driefaselader installeren in dit geval, ondanks dat mijn auto maar één fase nodig heeft. Ben ook wel een gadgetfreak, waardoor ik dingen kies met veel mogelijkheden. Maar ik ben het met je eens: die Zappi is niet de goedkoopste  

Dat die nieuwe Zappi (V2) duurder is dan het eerste model komt mede doordat er een dure aardlekschakelaar (met gelijkstroomfoutdetectie) in zit. Daarom is prijsvergelijking met zelfbouw niet helemaal terecht. Die aardlekschakelaar kost iets van 200 euro dacht ik. 

En voor een paal op mijn eigen oprit waar ik met een pasje moet laden zou ik zeker niet kiezen. 

Geplaatst

Volgens mij ben je er bijna uit:

Het wordt vanaf de meterkast tot je 'laadpaal' aansluiting in ieder geval 3 fasen (en daarmee toekomstbestendig (direct maar 4 of 6 kwadraat?))

Moet je dus nog kiezen tussen:
Duur: Zappi (eventueel met 7,2 oplossing) of nog duurder (tegelijk 10 kW DC lader) of https://www.snelautoladen.nl/product-categorie/ac-lader/ of
Betaalbaar: tweedehands laadpaal om eerst ervaring op te doen met 1 fase 16A laden (kan je voor bijna hetzelfde doorverkopen als het niet bevalt).

Geplaatst
23 minuten geleden, Roland2017 zei:

Zijn er dan nu al tweedehands laadpalen te koop:?:

Tuurlijk; die dingen zijn al minstens een half dozijn jaren in omloop. Op Marktplaats makkelijk te vinden.

Geplaatst
1 uur geleden, Sigmasailor zei:

Tuurlijk; die dingen zijn al minstens een half dozijn jaren in omloop. Op Marktplaats makkelijk te vinden.

Nou, als ik er eentje voor onder de 100 piek kan vinden ben ik bang dat ik dat doe. 

Geplaatst
2 uren geleden, Sigmasailor zei:

Volgens mij ben je er bijna uit:

Het wordt vanaf de meterkast tot je 'laadpaal' aansluiting in ieder geval 3 fasen (en daarmee toekomstbestendig (direct maar 4 of 6 kwadraat?))

Volgens dat stuk van Lars Boelen kun je zelfs beter 10mm2 kabel gebruiken in verband met de verliezen onderweg. Kabellengte van meterkast tot laadkast loopt bij mij tegen de 20 meter. En het prijsverschil tussen 6 en 10mm2 is hooguit een paar tientjes voor dat hele stuk. 

Geplaatst

Koper is duur hoor, dus ik denk dat het meer wordt dan een paar tientjes.

Of je moet mazzel hebben en een reststuk op MP vinden.

Ik heb naar de garage al 5x6mm2 liggen, omdat ik dat precies op lengte tegenkwam op mp. (ook al met het oog op elektrisch laden)

Geplaatst (aangepast)
3 hours ago, Hippe lip said:

Dat die nieuwe Zappi (V2) duurder is dan het eerste model komt mede doordat er een dure aardlekschakelaar (met gelijkstroomfoutdetectie) in zit. Daarom is prijsvergelijking met zelfbouw niet helemaal terecht. Die aardlekschakelaar kost iets van 200 euro dacht ik. 

Klopt volgens het tweakers forum niet. Ze doen iets anders aan DC lekstroom detectie. Ik heb overigens geen reden om te twijfelen aan dat dat niet goed werkt.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/57486056

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe Aanmaken...