Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
19 minutes ago, Fred Von Weyhrother said:

Goedemorgen,

gisteren (snelle) update geinstalleerd zonder problemen!

Wat is: de Full engineering menu wachtwoord in deze update is: 0652??

vriendelijke groet,

Fred51:dup::dup:

Dat is voor voor de ontwikkelaars.

Geplaatst
Op 4-8-2021 om 19:31, Nowhere Man zei:

Vandaag een update gehad van de (navigatie) software in mijn KIA Sportage. Ik heb nog nooit zulke bagger meegemaakt.

De update werkt niet (goed) en het lijkt zelfs niet-geteste software.  Meer dan dramatisch en absoluut onacceptabel.

Het probleem schijnt bekend te zijn. Dat is fijn, maar wanneer wordt er iets aan gedaan.

Ik heb het gevoel dat er een stel amateurs bezig zijn die niet weten wat automatiseren en programmeren is.

Onvoorstelbaar, het slechtste wat ik in 40-jaar automatiseren heb meegemaakt.

Grotendeels mee eens.

Prachtige, en heel fijne, betrouwbare auto, maar...

Vandaag een update laten draaien bij een dealer. Het invoeren van een adres is dramatisch slecht uitgevoerd. En info van de dealer: 'Ja, het gaat nu op een Google-achtige manier'. 'Is er informatie over de wijzigingen?, 'Nee'. Waarom een goed systeem (land, woonplaats, adres, huisnummer) om zeep helpen? Dit is echt de nieuwe trend in programmeer land. Steeds weer opnieuw een vierkant wil uit willen vinden... Echt bizar hoeveel ik met dit soort waanzin te maken krijg de laatste jaren bij alles waar een schermpje op zit.

Ook verdwijnen er steeds meer functies:

1. .gpx file import, POI's uit andere programma's inladen. ineens waren mijn 210 lang opgespaarde waypoints verdwenen. De dealer: 'geen idee';

2. routes maken en bewaren;

3. routes met meer dan 2 tussenpunten;

4. GPS coördinaten invoeren;

5. etc. etc. etc.

Waarom? Ik lease de auto nu 3 jaar en bij elke update is er weer iets verdwenen en komt er BS voor terug als: 'Nature Sounds' WHY? Wie zit hier op te wachten? Wat heeft de bedenker van deze functie in zijn sigaret gestopt? En welke end control manager staat dit toe?

En er wordt niets aan de klant gemeld, helemaal niets. Het is alsof de verwarmingsmonteur tijden het schoonmaken van de CV ketel de thermostaat er uit haalt en je, in het vervolg, naar de ketel moet lopen om de temperatuur in te stellen. 'Geen idee'.

Ik heb mijn vragenlijst zojuist op de dealer afgevuurd. Ik ben benieuwd welke antwoorden er komen.

Fijne avond!

Geplaatst

Maar inderdaad, de nieuwe manier van adres zoeken is dramatisch. Voorheen snapte iedereen hoe het werkte en nu is het prutsen totdat je een enigszins bruikbaar adres krijgt. Ze willen te graag hip zijn, zoals helaas zo vele maar slaan daardoor de plank compleet mis, sterker nog de plank is weg.

Geplaatst

Wat betreft het verdwijnen van functies heb ik hier nog eens naar gekeken in mijn navigatiesysteem:

Over "routes maken en bewaren" : je kunt toch een route plannen en dan opslaan in je adresboek, of begrijp ik dat verkeerd?

Bij het indrukken van NAV en dan ZOEKEN kan je op 3 manieren zoeken: op POI/POI-categorie, op ADRES en op COÖRDINATEN.

430931066_Foto2.jpg.8f6d5885ed5ffdfaadc015859f506b4d.jpg

Ik had zomaar wat ingevuld op het zoekveld N53° 11min 23“ en uiteraard werd er geen resultaat gevonden, maar ik heb zoals het voorbeeld aangaf een coördinaat met graden minuten en seconden ingevoerd en dat werkte prima.

Succes met het proberen.

Frans 47

• Like 1
Geplaatst
12 uur geleden, Frans47 zei:

Wat betreft het verdwijnen van functies heb ik hier nog eens naar gekeken in mijn navigatiesysteem:

Over "routes maken en bewaren" : je kunt toch een route plannen en dan opslaan in je adresboek, of begrijp ik dat verkeerd?

Bij het indrukken van NAV en dan ZOEKEN kan je op 3 manieren zoeken: op POI/POI-categorie, op ADRES en op COÖRDINATEN.

Ik had zomaar wat ingevuld op het zoekveld N53° 11min 23“ en uiteraard werd er geen resultaat gevonden, maar ik heb zoals het voorbeeld aangaf een coördinaat met graden minuten en seconden ingevoerd en dat werkte prima.

Succes met het proberen.

Frans 47

Dank je!

Ik zag het ook ineens staan NADAT de invoer niet gelukt was.

Een andere poster sprak over 'hip willen zijn', ik ben het daar mee eens. Waarom iets slopen wat goed werkt? Waarom intelligent verkeerd toepassen? Invoeren van coördinaten is op duizenden (GPS) apparaten conform de standaard (uit de vlieg - en maritieme wereld), en bij KIA ging dat prima. Nu volgende ze 'Google' manier, een achteruit gang m.i. Intelligentie in het systeem zou ELKE manier van invoer moeten kunnen herkennen en daar een juist coördinaat uit moeten kunnen divergeren. Nu moet je - na foutieve invoer - eerst op een scherm wachten, wat je gaat vertellen van de invoer conventie is... Suf, onhandig, irritant en dom.

Waarom niet gewoon de invoer schermen behouden NAAST de nieuwe manier van invoeren? Dan kan de gebruiker zelf kiezen. Want als de nieuwe conventie (schrijfwijze) eenmaal in je spiergeheugen zit, zal het vast sneller werken. In de tussentijd gewoon de invoer schermen met invoer vlakjes. Veel duidelijker.

Een navigatie systeem in de auto is geen laptop of tablet.

Goed, ik wacht de antwoorden van KIA af, maar verwacht weinig. De antwoorden op mijn vorige serie vragen bij een voorlaatste grote update waren in de trend van 'het bespaart geheugen in het OS'. Dat gaat nu niet op, want er worden naar mijn idee nutteloze functies toegevoegd (natuurgeluiden) ten koste van functionaliteit.

Nogmaals: fantastische auto, al 3 jaar zeer tevreden mee, maar het nav systeem gaat steeds meer irriteren. CarPlay is ook niet altijd de meest stabiele oplossing helaas.

Geplaatst (aangepast)
14 uur geleden, Frans47 zei:

Succes met het proberen.

Frans 47

Dank voor jouw tips. Ik heb zojuist eea. opnieuw getest:

-routes/reisplannen zijn niet te bewaren in het adresboek (dit kon in oudere versies wel)

-routes kunnen een start en eindpunt, en maximaal 2 tussenpunten hebben (dit waren in oudere versies veel meer tussenpunten) 

-invoeren van een coördinaat werkt wel, maar je moet het exact zo invoeren, dus met alle graden-tekens, accenten en komma's en ga die maar eens snel invoeren op het schermtoetsenbord... (was voorheen veel sneller en handiger)

Niet zo bruikbaar meer dus. Ik verwacht geen functionaliteit zoals te vinden in losse GPS units van allerlei soorten en maten. Maar functies in de KAI nav verdwijnen die er voorheen wel waren.

Jammer.

aangepast door Fumbler
Geplaatst
3 uur geleden, Peter-036 zei:

Op adres zoeken: of je nu"land-plaats-straat" invoeren moet of "straat-plaats (en indien nodig)-land". Even omdenken........... toch?

Ik ben redelijk flexibel wat UI/software gebruik, maar hier verdwijnen handige zaken die nu onnodig ingewikkeld gemaakt worden.

Live-Parkeren, Live-Tanken, Live-POI, allemaal verdwenen en op een onhandige manier geïntegreerd. En het vreemde is dat deze Live- functies nog WEL te gebruiken zijn als je in het adresboek iets wil toevoegen...waarom?

GPS-import weg. 6 ipv. 8 favoriten, onhandige adres invoer, vorige bestemmingen die tig keer in de lijst voorkomen en niet los te wissen zijn, nog steeds geen pinch-zoomen, niet meer dan 2 tussenpunten in reisplannen, geen reisplannen meer opslaan, Live-POI etc. weg. Allemaal verminderde functionaliteit omwille van de vooruitgang en IMHO nutteloze UI aanpassingen en extra functies als Natuurgeluiden? Achteruitgang.

[klaag modus uit] Ik heb KIA NL meerdere keren gemaild met tips over UX, UI ontwerp, incl. screen ontwerpen. Helaas nooit een reactie mogen ontvangen. Wellicht ben ik de enige met deze vragen/tips...en bespaart men zich de moeite derhalve.

Geplaatst

Toen ik vorig jaar de eerste update kreeg en geconfronteerd werd met de huidige UI heb ik overal bij KIA mijn beklag willen doen. Wat een achteruitgang was dit. De dealer verwees mij naar KIA Nederland en daar werd ik verwezen naar de dealer. KIA luistert niet naar de klanten die ze al binnen hebben weten te harken. En als best verkopend merk lopen ze alleen maar met hun veren te pronken. Oh ja, en vergeet niet de dealer een rapportcijfer 10 te geven na iedere onderhoudsbeurt want we willen immers de beste zijn.

Afgelopen donderdag weer een update gekregen. De UI is minimaal gewijzigd en naar mijn mening nog slechter geworden. De icoontjes zijn nog nauwelijks te lezen, laat staan aan te klikken voor meer informatie. De splitscreen start nu niet meer in de stand zoals je hem uitgezet hebt, maar als je bijvoorbeeld op Maps klikt, krijg je in de splitscreen ook je navigatie te zien. Waarom!??!?!?
Zodra je de auto in zijn achteruit zet, dan blijft de splitscreen hangen op hetgeen waar je hem op had staan en komt niet meer het voertuig naar voren zodat je kunt zien aan welke kant je te dicht op een object zit.

Het wachten is op de volgende misser van KIA, want luisteren naar de klant doen ze toch niet.

Geplaatst
2 uur geleden, Toby zei:

Dus ik vermoed dat ik in september ook op onderhoud moet,dus best zeggen dat ze geen update hoeven te doen.

Mijn ervaring is dat als je het alleen zegt bij de receptie de boodschap niet altijd doorkomt bij de monteur en je uit gewoonte toch een update krijgt.

Bij de laatste onderhoudsbeurt heb ik het sd-kaart-slot afgeplakt met de tekst ' niet updaten!'.

Dat werkte!

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst
3 uur geleden, Vince zei:

Mijn ervaring is dat als je het alleen zegt bij de receptie de boodschap niet altijd doorkomt bij de monteur en je uit gewoonte toch een update krijgt.

Bij de laatste onderhoudsbeurt heb ik het sd-kaart-slot afgeplakt met de tekst ' niet updaten!'.

Dat werkte!

Goeie tip dank U

Geplaatst (aangepast)

Misschien doen ze het wel express :-) om iedereen naar een smartphone connectie te duwen/dwingen. Het is voor een autofabrikant (veel) goedkoper om alleen CarPlay en Android Auto te implementeren dan een volledig werkend navigatie systeem. Je ziet het al bij de Kia Picanto, deze is ook te koop met een multimedia systeem zonder navigatie maar met CarPlay en Android Auto.

BTW, ik heb geen ervaring met het kia nav systeem, sinds CarPlay werkt gebruik ik de ingebouwde navigatie nooit meer.

aangepast door chippie777
Geplaatst

Inzake de updates, de verdwenen functies en de belabberde, nieuwe zoek functie implementatie, heb ik wat reacties terug van mijn dealer en KIA Nederland:

-Mijn dealer:

Ik parafraseer: "Geen idee hoe dit op te lossen. Wij hebben ook geen info en nul documentatie over de updates. Wij horen van meerdere van onze klanten dat die niet tevreden zijn over de laatste updates. Neem contact op mijn KIA Nederland."

-KIA Nederland, reactie 1:

Ik citeer:

"Geachte heer Hageman,

Dank voor uw bericht richting Kia Nederland. Vervelend om te vernemen dat u niet tevreden bent over de navigatie update in uw Kia. Kia doet er alles aan het product te verbeteren, helaas kan Kia Motors niet de update maken die voor elke gebruiker naar wens is.

De fabrikant stelt deze update ter beschikking. Wij hebben bij de fabrikant aangegeven dat veel Kia-rijders niet tevreden zijn over deze update omtrent het invoeren van een adres. Helaas is niet bekend of en wanneer de fabrikant deze eigenschappen in een nieuwe update gaat wijzigen. Kia Nederland heeft hier, naast het verstrekken van ervaringen van Kia-rijders richting de fabrikant, geen andere invloed op.

Om het adres versneld in te voeren, adviseer ik u de postcode en het huisnummer in te vullen. Gebruik hierbij de volgende notatie 1234 XX 0. In het buitenland dient het volledige adres ingevuld te worden volgens het volgende patroon: straat (spatie) huisnummer (spatie) stad (spatie) land.
Vervolgens kan het navigatiesysteem het adres vinden.

Het klopt dat in de laatste update de wijze van invoeren van coördinaten en de mogelijkheid tot GPX bestanden en reisplannen is aangepast is aangepast. Kia heeft er voor gekozen deze wijziging toe te passen, Kia Nederland heeft daar helaas geen invloed op. Het is dus niet zo dat er een fout in de software van de update zit.

Ik vertrouw erop u voldoende te hebben geïnformeerd."

-KIA Nederland, reactie 2, na mijn vraag wat hun invloed is op KIA Korea en welke feedback zij krijgen en waarom de dealer geen info heeft:

Ik citeer:

"Beste Mike,

Dank voor de reactie. 
Kia Nederland kan enkel en alleen invloed uitoefenen op de firmware door ervaringen van gebruikers te delen. Deze informatie wordt met de fabrikant gedeeld. De fabrikant kan vervolgens de firmware aanpassen, welke met een volgende update kan worden toegepast. Dit biedt echter geen zekerheiden en de fabrikant verstrekt hier ook geen informatie over.

Elke Kia-dealer is op de hoogte van de wijzigingen in het systeem, er is echter geen nieuwe handleiding voor het systeem beschikbaar.

Ik vertrouw erop je voldoende te hebben geïnformeerd."

Tja, zo komen we niet verder. De klant wordt in het luchtledige gelaten. Ik ga eens zien of er ingangen zijn bij KIA Korea.

En intussen is de hoop gevestigd op een update waarbij deze onzinnigheid wordt teruggedraaid.

Happy day! En voorlopig maar weer even Wazen, TomTommen oid.

Geplaatst

Maar had je wat anders verwacht dan? Kia Nederland is ordinair gezegd ook alleen maar een dozenschuiver, ze maken zelf niets en zijn voor 100 % afhankelijk van wat KIA als bedrijf doet. Dan kun je inderdaad alleen klachten bundelen en die overbrengen in de hoop dat KIA het interessant genoeg vind om aan te passen. Als de klachten alleen uit NL komen kun je ook wel inschatten hoe groot de kans is dat er iets mee gedaan wordt ;-) 

Geplaatst

Trouwens, lieve Wazers, Mapers enzovoort, de adresinvoer gebeurt ook op deze manier in b.v. Waze, Goggle Maps en Magic Earth ...

Alleen mopperen, wanneer knoppen nu pars zijn in plaats van witt vind ik echt overdreven, dat hele AVN systeem van KIA werkt toch prima!

• Like 1
Geplaatst

Beste Gerd, ik ben het helemaal met je eens als het hele systeem prima zou werken, maarrrr … dat doet het dus niet! Sinds mijn laatste update van 12 augustus jl werkt mijn parking distance warning niet meer. Zodra ik in zijn achteruit schakel, laat hij het plaatje van de auto met de sensoren niet meer zien maar een afbeelding van radio of mediaspeler (hetgeen je op dat moment gebruikt). Vandaag weer terug geweest naar de dealer, opnieuw update en toen kreeg ik te horen dat het opgelost was en dat het mogelijk een los contact kan zijn :taz: 

De update van vandaag heeft wederom niet het probleem opgelost. Ik ben er inmiddels achter dat ik, zodra in in zijn achteruit schakel, ik de instellingen knop van de achteruitrijcamera moet kiezen en zodra ik dan weer terug ga heb ik de afbeelding wel. Dit doet mij denken aan het eerste advies wat ik vorig jaar kreeg: leg een paperclip in je auto want die zul je vaak nodig hebben om het systeem te resetten.

Mijj benieuwen wat het volgende advies wordt: leg een stratenboek in de auto?

Ben wel blij om te lezen dat Fumbler precies dezelfde reactie van Kia Nederland gekregen heeft als ik een jaar geleden. Ben heel benieuwd of je een ingang in Korea weet te vinden. Ik heb een mail gestuurd naar csr@kia.com. Nul komma nul reactie. Ook niet eens dat ik misschien wel het verkeerde mail adres gebruikt heb. Helaas geen klantgerichte instelling. 

Geplaatst

Dit zijn echte fouten en die moet de dealer oplossen, had niets te maken met de algemene kwaliteit van de update, kan ook een fout in de hardware (opslag b.v.) zijn ...

Geplaatst
On 8/4/2021 at 10:30 PM, Xmoo said:

Morgen hoop ik deze update te ontvangen.

FDE3F381-3744-44D0-8F61-524E6943A043.jpeg

Deze werkt jammer genoeg op 3 nieuwe specifieke modellen, dus niet op alle Gen5 Wide systemen. Heb vandaag de nieuwe Ioniq5 update ontvangen met een nieuwe map versie erin. Deze zal ergens vandaag of morgen online komen.

photo_2021-08-18 10.00.24.jpeg

photo_2021-08-18 10.00.30.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...