Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
3 minuten geleden, meeder zei:

Bij de E-Niro zal er een soortgelijke pal, waarschijnlijk in het differentieel zitten.

Allemaal giswerk. Heb je zo weinig aan....

Geplaatst
2 uur geleden, meeder zei:

Als je het filmpje bekijkt dat ik gepost heb kan je zien dat die pal vaak niet erg groot is en eigenlijk best een kwetsbaar onderdeel is. Je wil geen beschadiging hebben in de transmissie denk ik. Op de vlakke weg zal het wel meevallen maar op een helling, ook allemaal is het maar een oprit zal er continue kracht op die pal blijven staan.

Ik heb de e-Niro op een helling voor mijn garagedeur staan. Als ik de P-knop indruk en de voetrem loslaat, zakt de auto op de blokkering. De kracht die op de blokkering staat, zorgt er tevens voor dat er tandwielen in de vertragingsbak constant tegen elkaar gedrukt blijven. Als rechtgeaarde werktuigbouwer heb ik dat liever niet bij stilstaande tandwielen. Daarom gebruik ik altijd de EPB.

• Like 1
Geplaatst

Ik heb totaal geen verstand van autotechniek dus alvast excuses als ik een domme vraag stel maar hoe werkt de vertragingsbak van de e-Niro dan. Ik dacht dat de elektromotoren de voorwielen aandreven? Bij mijn vorige auto (Outlander) heb ik ook nooit de parkeerrem gebruikt maar voelde wel dat de auto even heen en weer schommelde als ik het contact uitschakelde.

Geplaatst
59 minuten geleden, HenryV zei:

Ik heb totaal geen verstand van autotechniek dus alvast excuses als ik een domme vraag stel maar hoe werkt de vertragingsbak van de e-Niro dan. Ik dacht dat de elektromotoren de voorwielen aandreven? Bij mijn vorige auto (Outlander) heb ik ook nooit de parkeerrem gebruikt maar voelde wel dat de auto even heen en weer schommelde als ik het contact uitschakelde.

De elektromotor van de e-Niro draait, op de topsnelheid van de auto, tot boven 10000 omw/min. De wielen draaien dan ca. 1275 omw/min. Dus is er een (vaste) vertraging nodig van de motor naar de wielen. 

De Outlander PHEV heeft dat ook. Die heeft daarnaast ook een vaste vertraging van de benzinemotor naar de voorwielen, maar daar zit ook nog een koppeling tussen, zodat de benzinemotor ook onafhankelijk van de wielen kan draaien (om de generator aan te drijven) of kan stilstaan. De elektromotoren draaien altijd mee met de wielen.

• Thanks 1
Geplaatst
6 uur geleden, Case zei:

Ik heb de e-Niro op een helling voor mijn garagedeur staan. Als ik de P-knop indruk en de voetrem loslaat, zakt de auto op de blokkering. De kracht die op de blokkering staat, zorgt er tevens voor dat er tandwielen in de vertragingsbak constant tegen elkaar gedrukt blijven. Als rechtgeaarde werktuigbouwer heb ik dat liever niet bij stilstaande tandwielen. Daarom gebruik ik altijd de EPB.

Dank je @Case, dat er ergens een mechanische blokkering d.m.v. een pal is, is dus een feit. Goed om te weten. 

Nou ben ik rechtgeaard elektrotechnicus met interesse voor werktuigbouw, maar snap je punt niet helemaal (of beter: helemaal niet :D) dat je liever niet hebt dat stilstaande tandwielen tegen elkaar gedrukt blijven. Is dat omdat de smeermiddelen er dan tussenuit gedrukt worden? Of ligt de reden in wat anders?

Geplaatst
1 uur terug, Hippe lip zei:

Dank je @Case, dat er ergens een mechanische blokkering d.m.v. een pal is, is dus een feit. Goed om te weten. 

Nou ben ik rechtgeaard elektrotechnicus met interesse voor werktuigbouw, maar snap je punt niet helemaal (of beter: helemaal niet :D) dat je liever niet hebt dat stilstaande tandwielen tegen elkaar gedrukt blijven. Is dat omdat de smeermiddelen er dan tussenuit gedrukt worden? Of ligt de reden in wat anders?

Ja, na een tijdje is de olie tussen de tanden weggedrukt, en ontstaat een metaal op metaal contact. Op het moment dat de zaak weer in beweging komt (elkaar rakende tandwielflanken glijden langs elkaar!!) is het contactpunt nog 'droog'. Niet fijn.

Geplaatst (aangepast)
5 uur geleden, Case zei:

Ja, na een tijdje is de olie tussen de tanden weggedrukt, en ontstaat een metaal op metaal contact. Op het moment dat de zaak weer in beweging komt (elkaar rakende tandwielflanken glijden langs elkaar!!) is het contactpunt nog 'droog'. Niet fijn.

Tja, niet fijn idd, maar dat geldt voor slechts één omwenteling. Zou je dat gaan merken, denk je? Levert dat merkbare slijtage? Ik verwacht dat dit hooguit theoretische slijtage is maar snap je punt.

aangepast door Hippe lip
Geplaatst
16 uur geleden, Hippe lip zei:

Tja, niet fijn idd, maar dat geldt voor slechts één omwenteling. Zou je dat gaan merken, denk je? Levert dat merkbare slijtage? Ik verwacht dat dit hooguit theoretische slijtage is maar snap je punt.

Ik snap het uitgangspunt ook. Is inderdaad 1 omwenteling, maar ook slecht voor 1 tand.......(welke ook nog eens telkens een andere tand is)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...