Jump to content

Elektronische parkeerrem (EPB)

JeanB
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Sinds een week de trotse bezitter van een e-Niro, superblij mee, nu druk met ontdekken hoe het allemaal werkt, en daar nog lang niet klaar mee ;-). Het forum helpt daar wel bij, dus fijn dat dit er is!

Waar ik nog niet achter ben: wanneer de elektronische parkeerrem gebruiken. Ik heb een Renault Grand Scenic gehad, daarbij ging de elektronische parkeerrem altijd automatisch aan als je de auto uitzet, dat had ik eigenlijk bij deze e-Niro ook verwacht... Weten jullie wanneer je deze moet gebruiken? Boekje geeft daar ook geen uitsluitsel over.

En ik snap dat als het superschuin is waar je parkeert dat je het dan handig om te gebruiken, maar er is altijd een grijs gebied. Ik merk nu dat ik het vergeet om hem aan te zetten als ik parkeer. 

Dank alvast!

Ik heb de e-Niro nu 2 weken. Daarvoor 3 Passats versleten waarbij de parkeerrem als ook de auto-hold altijd automatisch geactiveerd werden. Ik ben er nu al bijna aan gewend dat ik de parkeerrem activeer als zodra ik op P knop heb gedrukt. De dealer zei gewoon altijd aanzetten. Wat ik nog wel eens gewoon vergeet is het contact uitzetten omdat je geen motor meer hoort draaien.

1 uur terug, Terp1234 zei:

Wat ik nog wel eens gewoon vergeet is het contact uitzetten omdat je geen motor meer hoort draaien.

Dat ga ik straks vast ook vergeten. Wat gebeurt er eigenlijk als je ‘m vergeet uit te zetten? Gaat-ie dan na een tijdje vanzelf uit? En word je gewaarschuwd als je weggaat zonder ‘m uit te zetten of merk je het ergens aan?

En wat die rem betreft: die zou ik altijd gebruiken. Dat doe je bij een gewone (ICE) auto toch ook? Nu rijd ik meer dan 20 jaar automaat en hoeft dat niet meer. In de parkeerstand steekt die een blokkeerpin tussen de tanden van de versnellingsbak en kan de auto dus geen kant op. Die parkeerrem in de e-Niro ga ik dus vast een paar keer vergeten....

Edited by Hippe lip

Als je uitstapt zonder conatct uit gaan er toedeltjes klinken. Dan kijk je vanzelf rond wat die dan weer betekent, oh ja, contact uit. Er zijn vele geluidjes voor verschillende doeleinden die je moet leren kennen.

9 minuten geleden, Hippe lip zei:

En wat die rem betreft: die zou ik altijd gebruiken. Dat doe je bij een gewone (ICE) auto toch ook?

Dat deed ik bij mijn vorige auto idd ook: versnelling in zijn "vrij", handrem erop, sleutel eruit, ging helemaal vanzelf. Maar hier is dat allemaal heel anders, en dus denk ik er niet aan, maar goed kennelijk moet ik het mij gewoon aanwennen.

Blijft voor mij nog wel de vraag wanneer het kwaad kan als je hem niet op de elektronische parkeerrem zet.

8 minuten geleden, JeanB zei:

Blijft voor mij nog wel de vraag wanneer het kwaad kan als je hem niet op de elektronische parkeerrem zet.

Ik denk het niet echt. Mijn oprit loopt een beetje af. Ik was ook wel eens de parkeerrem vergeten de eerste dagen en hij is me niet weggerold. Je merkt dan wel dat de auto een beetje heen en weer beweegt als je in en uitstapt, niet wanneer de rem erop staat. Als oud-werktuigbouwkundige ben ik nooit voorstander geweest van de auto alleen in een versnelling te laten staan. Dit is voor mijn gevoel net zoiets, je laat hem blokkeren op de transmissie en niet direct op de wielen. Bevroren handremmen zullen we hier niet meer meemaken. Heb ik zelfs nooit in winters Lapland meegemaakt.

Je moet inderdaad het knopje even omhoog doen voor het uitstappen. De P stand gaat automatisch als je de auto uitzet. Het maakt voor de EPB volgens mij niet uit als je die voor of na het uitzetten bekrachtigd. Mijn leen Optima had dit ook, dus al helemaal aan gewend.

Blijkbaar kan de EPB ook automatisch geactiveerd worden volgens de handleiding. Morgen maar eens controleren.

Automatische activering van EPB Nadat  de  auto  is  gestopt  met  behulp van  de  functie  Rijden  met  één  pedaal, wordt  EPB  automatisch  geactiveerd  in een van de volgende situaties: • Het bestuurdersportier is open. • De veiligheidsgordel is losgemaakt. • De motorkap is open. • De achterklep is open. • Er  zijn  5  minuten  verstreken  sinds  de auto is stilgezet. • De  systeembediening  is  beperkt  vanwege andere redenen.

• Like 2

Ik vond het ook wennen, zeker omdat het een elektrische auto is en je geen verbrandingsmotor hoort draaien.

Dus is het een soort van ritueel geworden. Als de auto geparkeerd is:

1. in P zetten

2. handrem erop

3. motor uit.

Ik ben serieus een halve autist als het hierop aankomt, want als ik bijvoorbeeld met m'n dochter aan het kletsen ben en dus afgeleid wordt, vergeet ik nog weleens één van de drie stappen... Ik merk altijd dat ik de motor ben vergeten uit te zetten als mijn stoel niet automatisch naar achter gaat en de radio uit...

Maar om niet nog verder off-topic te raken: ik zet dus standaard, altijd de handrem 'erop' (behalve bij de wasstraat) :-) 

Op 5-4-2019 om 20:31, JeanB zei:

Hallo allemaal!

Sinds een week de trotse bezitter van een e-Niro, superblij mee, nu druk met ontdekken hoe het allemaal werkt, en daar nog lang niet klaar mee ;-). Het forum helpt daar wel bij, dus fijn dat dit er is!

Waar ik nog niet achter ben: wanneer de elektronische parkeerrem gebruiken. Ik heb een Renault Grand Scenic gehad, daarbij ging de elektronische parkeerrem altijd automatisch aan als je de auto uitzet, dat had ik eigenlijk bij deze e-Niro ook verwacht... Weten jullie wanneer je deze moet gebruiken? Boekje geeft daar ook geen uitsluitsel over.

En ik snap dat als het superschuin is waar je parkeert dat je het dan handig om te gebruiken, maar er is altijd een grijs gebied. Ik merk nu dat ik het vergeet om hem aan te zetten als ik parkeer. 

Dank alvast!

Ik zet eigenlijk nooit de handrem erop tenzij ik ergens op een helling sta. Hij gaat standaard in P en dat werkt prima. Zag wel ergens in de handleiding staan dat het ritueel wel is om de handrem erop te zetten.

Dit gaat niet over een Kia transmissie maar de blokkeer pal voor de P stand is vaak gelijk, ook bij een DCT.
Als je dit filmpje bekijkt kan je wel zien dat het een "best practice" is om de handrem/parkeerrem er op te zetten.

• Thanks 1

Dat grapje met die blokkeerpal heb ik nu in mijn Citroën C5 zitten. Mijn handrem gebruik ik dus echt noooit en de wagen staat altijd echt  muurvast. Wel een veilig gevoel.  

Maar met de e-Niro gaat dat niet lukken helaas; er zit geen versnellingsbak in waarin die pal kan zitten. 

59 minuten geleden, Hippe lip zei:

Dat grapje met die blokkeerpal heb ik nu in mijn Citroën C5 zitten. Mijn handrem gebruik ik dus echt noooit en de wagen staat altijd echt  muurvast. Wel een veilig gevoel.  

Maar met de e-Niro gaat dat niet lukken helaas; er zit geen versnellingsbak in waarin die pal kan zitten. 

Jawel hoor. De P-knop op de draaiknop activeert ook een blokkeerpal in de aandrijving (voorwielen). De EPB werkt zoals een gewone handrem op de achterwielen.

Edited by Case

4 minuten geleden, Case zei:

Jawel hoor. De P-knop op de draaiknop activeert ook een blokkeerpal in de aandrijving (voorwielen). De EPB werkt zoals een gewone handrem op de achterwielen.

Oh werkelijk? Waarom wordt er hier dan zoveel ‘geëmmerd’ over het gebruik van die EPB? Dat gaat dan toch vanzelf? En dan bedoel ik de functie van een handrem en niet of dat nou per sé de EPB is of iets anders dat de wagen op z’n plek houdt.

30 minuten geleden, Hippe lip zei:

Oh werkelijk? Waarom wordt er hier dan zoveel ‘geëmmerd’ over het gebruik van die EPB? 

Dat weet ik ook niet..

Hebben jullie ooit gedacht aan het differentieel?
Wanneer je de aandrijving op slot zet kunnen de wielen dankzij het differentieel nog steeds roteren.
Wel in tegengestelde richting, maar het kan EN je auto kan er door verplaatsen.

Met een parkeerrem op de wielen kan dat niet...

Mijn broer heeft een oude Toyota Landcruiser.
Daarbij is de parkeerrem een extra remtrommel achter de versnellingsbak, voor de aandrijfas naar de voorwielen. Die is dus al eens van zijn plek gekomen door ongelijke grip tussen de linker en rechter wielen...

Ik heb sinds 2 weken mijn e-niro, 
Maar heb de electrische handrem nog niet 1x gebruikt.
Ik hoor elke keer wel een geluid van de achterzijde, net of er iets motorisch aan/uitgezet word. 
Dit hoor je nadat je hem in P gezet hebt, en de auto uit zet.
mijn oprit loopt iets schijn, maar de auto blijft gewoon keurig staan.

50 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Hebben jullie ooit gedacht aan het differentieel?
Wanneer je de aandrijving op slot zet kunnen de wielen dankzij het differentieel nog steeds roteren.
Wel in tegengestelde richting, maar het kan EN je auto kan er door verplaatsen.

Weten doe ik het niet, maar ik verwacht niet dat er zoiets op de e-Niro zit. 

Ben nu wel benieuwd wat dan wel. Wordt in alle gevallen, ongeacht instellingen dus, ergens iets geblokkeerd als je de wagen in P zet?

Oh werkelijk? Waarom wordt er hier dan zoveel ‘geëmmerd’ over het gebruik van die EPB? Dat gaat dan toch vanzelf? En dan bedoel ik de functie van een handrem en niet of dat nou per sé de EPB is of iets anders dat de wagen op z’n plek houdt.
Waar over gediscussieerd wordt is dat de EPB niet automatisch geactiveerd wordt. Het is een handmatige actie. Bij de meeste andere merken met een EPB wordt deze automatisch geactiveerd als je het contact uitzet.

Omdat de EPB niet automatisch werkt wordt deze vaak "vergeten" en wordt alleen de transmissie in P gezet. Op een vlakke weg prima maar op hellingen is het sowieso beter om de handrem danwel EPB te activeren zodat die dan de auto primair op zijn plek kan houden.
  • Like 1
  • Thanks 1

6 uur geleden, meeder zei:

Waar over gediscussieerd wordt is dat de EPB niet automatisch geactiveerd wordt. Het is een handmatige actie. Bij de meeste andere merken met een EPB wordt deze automatisch geactiveerd als je het contact uitzet.

Omdat de EPB niet automatisch werkt wordt deze vaak "vergeten" en wordt alleen de transmissie in P gezet. Op een vlakke weg prima maar op hellingen is het sowieso beter om de handrem danwel EPB te activeren zodat die dan de auto primair op zijn plek kan houden.

Maar als het waar is wat @Case zegt, dat de wielen met een pal geblokkeerd worden, dan maakt het toch niet uit dat die EPB niet gebruikt wordt? Blokkeren van de wielen heeft dan toch het zelfde effect? Of begrijp ik nou iets niet goed?

Als je het filmpje bekijkt dat ik gepost heb kan je zien dat die pal vaak niet erg groot is en eigenlijk best een kwetsbaar onderdeel is. Je wil geen beschadiging hebben in de transmissie denk ik. Op de vlakke weg zal het wel meevallen maar op een helling, ook allemaal is het maar een oprit zal er continue kracht op die pal blijven staan.

Alles goed en wel @meeder, maar we hebben het hier over een e-Niro en geen Ceed. De e-Niro heeft geen versnellingsbak en het werkt hier dus anders. Dat filmpje van jou is aardig om het idee te laten zien, maar is dat specifiek van de Ceed? Zo nee, dan weet je ook niet hoe het bij jou zit. 

En wat de sterkte betreft: dat zit wel goed hoor. Mijn Citroën C5 heeft zo’n blokkering en er is in de ruim 12 jaar dat ik deze wagen rijd heb ik echt wel eens de P-stand iets te vroeg ingeschakeld. Da’s altijd goed gegaan. Stevig genoeg dus. Nog nóóit van gehoord dat dat ding afbrak. Dat zit echt wel goed. 

En continu kracht op die pal? Nou en? Hij is er echt op gebouwd hoor!

Bij de E-Niro zal er een soortgelijke pal, waarschijnlijk in het differentieel zitten.
Natuurlijk breekt het niet snel maar het is gewoon best practice om gewoon de handrem te gebruiken.
Doe je het niet, dan doe je het niet.

• Like 1