Jump to content
ChrisE

adaptive cruise control KIA E-Niro

Recommended Posts

Ik heb een vraag/klacht over mijn KIA E-Niro 

Het gaat om de adaptieve cruise control. Als deze is ingeschakeld, remt de auto vanzelf af tot stilstand als de auto voor mij remt en zelf ook stilstaat, bijvoorbeeld in de file. Wanneer de auto voor me weer rijdt, moet ik de KIA weer laten rijden door het rechter pedaal in te trappen, of door de tuimelschakelaar op de rechter stuurhelft te bedienen.

Op het moment dat ik dat doe (dus pedaal of schakelaar) komt het regelmatig voor dat de auto een harde schok vooruit maakt en dan meteen op de handrem schiet. Dan staat de auto dus vast, in plaats van dat die gaat rijden. Dit gebeurd niet altijd, maar steeds op een willekeurig moment. Het is zeer vervelend (het is een vervelend gevoel wanneer je verwacht dat de auto gaat rijden, maar dat deze in plaats daarvan met een schok weer stilstaat), het is ook onveilig. Bovendien zit ik niet comfortabel in de auto omdat je op elke moment dat je moet wegrijden (vooral in de file, en die momenten heb ik nogal veel J ) je jezelf min of meer schrap zet voor de schok.

Ik ben bij de dealer geweest en die vertelde dat dit zo hoort (niet zeuren dus) ; ik kan het me niet voorstellen. Mensen dit eerder meegemaakt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nope (afkloppen) geen problemen mee hier. Heeft de auto ook een firmware update gehad naar de nieuwste? Wellicht valt het dan op te lossen... Vervelende is dat je het niet altijd kunt reproduceren...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ChrisE ja herkenbaar (ook met laatste update), maar alleen als je het stroompedaal gebruikt. Ik gebruik nu enkel nog die CC knop op het stuur, dan geen probleem.

Ik heb het alleen als je aan het filerijden bent en er eigenlijk nog geen groot genoeg gat is gevallen om op te trekken. Het lijkt alsof ie dan in conflict komt met het noodremsysteem.

Edited by jwv

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb het zelfs gefilmpt. Valt niet mee omdat de auto het soms doet, en dan weer een tijdje niet. Filmpje naar de dealer in Den Bosch gestuurd. Daar snappen ze overigens nog niet dat KIA inmiddels een serieus merk is. Ik had hiervoor een BMW, de KIA is minstens net zo'n fijne auto maar de klantviendelijkheid is er ver te zoeken.Maar dat is denk ik een ander onderwerp

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ChrisE maar alleen met stroompedaal of ook met dat knopje? 
Probeer eens een tijdje alleen het knopje te gebruiken, ik heb het niet meer kunnen reproduceren. En had er wel weer last van toen ik toch weer eens met het stroompedaal een hervatting wilde doen. Die schok is echt irritant ja. Passagier vindt het ook niet fijn.

Edited by jwv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken dat wel, maar dan gebeurt dat alleen als je het gaspedaal te vroeg (of te hard) intrapt. Probeer het maar eens als de auto voor je nog helemaal niet rijdt. Dan gebeurt precies hetzelfde. En als je dan het gaspedaal nog iets verder intrapt doet-ie het nog een keertje. Maar dat je handrem erop schiet, dat komt waarschijnlijk omdat je die functie (ben ff de naam kwijt) aan hebt staan: handrem erop bij stilstaan.

Het lijkt me helemaal geen fout dus van de auto maar van de berijder. Gewoon iets later (ws maar een halve seconde?) het gas intrappen wanneer de auto voor je gaat rijden. En iets minder hard intrappen misschien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik auto hold echt never, dat is het niet. En het is ook niet een rijdersfout. Hij geeft aan dat je voorligger vertrokken is, dan geef je een toefje gas (omdat je het al een paar keer hebt meegemaakt word je voorzichtig), maar kun je alsnog getrakteerd worden om een zeer abrupte stop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag JWV : Grappig dat je  noemt dat de auto aangeeft  dat je voorligger vertrokken is.

Toen mijn E-Niro bij de garage stond had ik een Niro Hybride als leenauto, en die gaf dat inderdaad aan. Mijn E-Niro geeft dat signaal niet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals ik al zei, is het misschien tijd voor een firmware update? Misschien over het hoofd gelezen maar van wanneer is je e-Niro?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuten geleden, ChrisE zei:

Dag JWV : Grappig dat je  noemt dat de auto aangeeft  dat je voorligger vertrokken is.

Toen mijn E-Niro bij de garage stond had ik een Niro Hybride als leenauto, en die gaf dat inderdaad aan. Mijn E-Niro geeft dat signaal niet.

 

Klopt. De 'gewone' Niro geeft dat idd aan. Kijk maar eens naar bijgaand filmpje op seconde 25 ongeveer. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuten geleden, ChrisE zei:

Dag JWV : Grappig dat je  noemt dat de auto aangeeft  dat je voorligger vertrokken is.

Toen mijn E-Niro bij de garage stond had ik een Niro Hybride als leenauto, en die gaf dat inderdaad aan. Mijn E-Niro geeft dat signaal niet.

 

Controleer de instelling in je dashboard menu. In het Engels heet het “Leading Vehicle Departure Alert”. Het zou standaard aan moeten staan, maar je zal de eerste hier niet zijn waarbij er al dan niet per ongeluk een setting anders staat dan standaard ;)

Maar los daarvan ervaar ik dit dus ook. Dus ik wacht die melding af, en als ik dan met het gaspedaal voorzichtig weer de SCC wil activeren dan is er een kans op de noodstop. Lang niet altijd, maar vaak genoeg dat ik nu enkel op de CC knoppen verder ga.

Mocht de oorzaak en oplossing bekend zijn dan hoor ik het graag :)

Edited by jwv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deels wel herkenbaar, maar eenvoudig op  lossen door een wat groter gat te laten ontstaan als je voorganger weer vertrekt. Ik heb nog niet gemerkt dat hij op de handrem schiet. Voelt mogelijk wel zo als je wat ongeduldig snel weer door wilt rijden. Vooral in het begin heb ik dit een paar keer meegemaakt, het laatste half jaar niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minuten geleden, Sigmasailor zei:

Deels wel herkenbaar, maar eenvoudig op  lossen door een wat groter gat te laten ontstaan als je voorganger weer vertrekt. Ik heb nog niet gemerkt dat hij op de handrem schiet. Voelt mogelijk wel zo als je wat ongeduldig snel weer door wilt rijden. Vooral in het begin heb ik dit een paar keer meegemaakt, het laatste half jaar niet.

Dat ga ik eens proberen. Bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 uur geleden, korsowito zei:

Zoals ik al zei, is het misschien tijd voor een firmware update? Misschien over het hoofd gelezen maar van wanneer is je e-Niro?

Afgifte kenteken 26-08-2019

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ChrisE
Weet je wel zeker dat de handrem aangetrokken wordt? Hoor je het motortje daarvan met dat karakteristieke geluid draaien?

Edited by Hippe lip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij is het niet de handrem/parkeerrem. Maar gewoon de normale rem die de SCC gebruikt als je stil staat. En geloof me, als je maar een paar km/u rijdt en ie remt vol, dan is dat al echt irritant..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, @jwv, dat is bekend. Maar TS @ChrisE zei: “[...] en dan meteen op de handrem schiet”.

En dus is mijn vraag aan Chris of hij zeker weet dat het de handrem is of dat het misschien de gewone rem is die keihard remt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 uur geleden, Hippe lip zei:

Ja, @jwv, dat is bekend. Maar TS @ChrisE zei: “[...] en dan meteen op de handrem schiet”.

En dus is mijn vraag aan Chris of hij zeker weet dat het de handrem is of dat het misschien de gewone rem is die keihard remt. 

ja het is de handrem. Het handrem lichtje op het dashboard gaat ook branden, En zoals JVW aangeeft het is echt irritant. Gsteren overigens weer eens geturfd, op de heenweg 3 keer voorgevallen (file A2), terugweg niet een keer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als je nu eens alleen met het knopje hervat ipv met het gaspedaal?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je al geprobeerd gewoon een wat grotere afstand te laten ontstaan voor je verder gaat? Je komt er echt geen seconde later door aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 uur geleden, Sigmasailor zei:

Heb je al geprobeerd gewoon een wat grotere afstand te laten ontstaan voor je verder gaat? Je komt er echt geen seconde later door aan.

Goeie tip, alleen jammer van die laatste zin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 't zelf ook een aantal keren ondervonden en idd alleen wanneer ik met het stroompedaal de ACC weer activeer en niet wanneer ik dat met het knopje doe.

Overigens vind ik persoonlijk dat laatste stukje afremmen tot stilstand bij de ACC al niet lekker vloeiend. Wat ik bij file rijden vaak doe (wanneer ik zie dat de auto voor me zeker tot stilstand gaat komen) is de ACC bij 3 of 2 km/u onderbreken en tot stilstand afremmen met de flipper. Dat gaat veel vloeiender en daarna optrekken met een tikje op het stroompedaal en direct de ACC weer inschakelen. afremmen en optrekken gaat dan veel vloeiender dan de ACC 't laten doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De KIA dealer in Den Bosch is er uit! Gewoon de ACC niet gebruiken in de file want daar is die niet voor bedoeld...volgens hen.

Dit zou blijken uit de aanwijzingen in het instructieboekje.

Ik snap ook wel dat men daar bij de dealer niet veel aan kan doen, toch blijf ik het niet aanvaardbaar vinden. Ik ben het echt bij aan het houden en er zit geen enkele logica in, en kan dit ook niet rijmen met de aanwijzingen in het boekje eerlijk gezegd.

Overigens....en dat heb ik de dealer ook gezegd ; verder een meer dan voortreffelijke auto. Je snapt niet waarom iedereen perse een Tesla 3 wil :-) 

 

foto uit instructie boekje.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuten geleden, ChrisE zei:

Je snapt niet waarom iedereen perse een Tesla 3 wil :-) 

Levertijd een paar weken versus meer dan een jaar en dus door de bijtelling duurder uit zijn. Je hebt gewoon geen keuze.

Los van dat de Model 3 op veel vlakken de betere auto is geniet ik ook nog dagelijks van de e-Niro :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 28-11-2019 om 12:58, jwv zei:

Los van dat de Model 3 op veel vlakken de betere auto is [...]

... en de e-Niro op veel andere vlakken de betere auto is.... (die vergelijking heeft iemand hier al een paar stevige verhalen over geschreven).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Yochrisschep
      Goede avond, afgelopen maandag is er iemand tegen mijn bumper geknalt en die is vervolgens doorgereden. Ik wil nu de kleurcode van mijn kia rio achterhalen zodat ik de nieuwe bumper kan laten spuiten.
       
      Het probleem is alleen dat ik niet precies weet waar ik die kleurcode kan vinden.
       
      In de bijlage heb ik een foto van mijn vin nummer gezet en de stickers die in de deur zitten.
      Het betreft trowuens een witte kia rio 1.2 cvvt super pack uit 2011.
       
      Als iemand mij verder zou kunnen helpen zou ik dat fijn vinden
       
      Gr chris
       
      Sent from my SM-A515F using Tapatalk
       
       
    • By Kiaclub Nieuwsrobot
      Instead of updating or redesigning the Optima, Kia has rid the North American market of the car altogether.

      In its place arrives the new 2021 Kia K5. To be fair, the Optima was always called the K5 in South Korea. So Kia has essentially done away with the Optima name and now its new mid-size sedan will be identified as K5 all across the globe. The K5 is all set to take the fight to its rivals in the mid-size sedan market and it seems well equipped to do so. So here are five cool features in the 2021 Kia K5 that could change the game.
      SEE ALSO: 2021 Kia K5 Revealed: 290 HP and AWD for Sporty Optima Replacement
      A Diet Stinger Please

      Gone are the days when mid-size sedans we considered too beige. Today, aesthetically at least they can give more upscale cars a run for their money. And the K5 epitomizes that ethos. It looks like Kia’s flagship GT, the Stinger, went on a diet and chiseled itself by some serious weight training. The front nose is sharp and the sleek fascia with its front fender-intruding DRLS and all-LED headlamps is enough to turn heads. It sits on the same N3 platform as the Hyundai Sonata and if that’s any clue, it sits lower than before and the sloping roofline creates coupe-like profile that looks sporty. The best part? It’s not all show and no go.
      SEE ALSO: 2020 Hyundai Sonata Review
      Turbo Power

      Along with a striking design, thankfully Kia has also introduced an engine that would make many an enthusiast take notice. Sure there is the 1.6-turbo GDI. But the engine of interest here is the 2.5-liter four-cylinder turbo from the upcoming Genesis G80. It makes 290 hp of max power and 311 lb-ft of torque which according to Kia is “best-in-class”. It also comes with a segment-exclusive eight-speed wet, dual-clutch transmission and AWD (another first for Kia). All trims are available with AWD except the base LX.
      SEE ALSO: 2021 Genesis G80 Here To Make Rivals Nervous, Priced From $48,725
      Continuously Variable What?
      Yes, we are still harping on about the engines. As desirable as the 2.5-liter turbo is, the 1.6-liter GDI comes with its own set of innovations. Kia has introduced an industry-first Continuously Variable Valve Duration system, or CVVD. Unlike variable valve timing, CVVD allows for individual valves to remain open or closed for extended periods depending on how the car is being driven. If the car is at a constant speed, the system will allow the intake valves to be open from the middle to the end of the compression stroke so as to minimize resistance during compression. If the car is being driven fast, the system closes the intake during the same stroke to maximize air utilization during the explosion stage.
      The system can increase fuel efficiency by five percent, increase power by four percent and cuts emissions by 12 percent.
      SEE ALSO: 2020 Hyundai Sonata Hybrid Review
      All-Paw-Drive

      This is the first time Kia has equipped its sedan with all-wheel-drive. Though it is a front-wheel-drive based system, which essentially means that it is on-demand and will engage AWD when the system detects a loss in traction at the nose. The system is optional on all trims except the base LX and comes as standard on the GT trim with the 2.5-liter turbo.
      A Cabin From Above?

      The cabin of the K5 truly looks like from a class above. The upholstery looks premium and upmarket. Kia will also offer two infotainment screen sizes in the K5, an 8.0-inch unit, and a 10.25-inch wide-screen system. Kia will also offer Apple CarPlay and Android Auto as standard. Though both will be wireless (another first), that ability will be available with the 8.0-inch screen only. Our guess? Compatibility issues maybe. Though it will also come with natural voice recognition which will allow occupants to operate things like the aircon with voice commands.
      Other features include an upgraded Bose sound system and smart key that allows you to not only start your car but operate the climate control system as well.
      The 2021 Kia K5 goes on sale by late summer and the GT version will arrive in fall. Prices will be revealed closer to the launch.
      The post Top 5 Coolest Features of the New Kia K5 appeared first on AutoGuide.com.
      Lees volledige artikel
    • By Kiaclub Nieuwsrobot
      Kia has released the first images of the fourth-generation Sedona—or Carnival in other markets—showing off a new, stately appearance.
      Begun, the minivan wars have. Chrysler fired the first salvo with the redesigned 2021 Pacifica. Then just a month ago, Toyota revealed the all-new, all-hybrid Sienna. Kia would not sit this one out, and it’s now provided the first look at the fourth-generation Sedona minivan.
      Loading … Technically, this isn’t the Sedona; it’s the Carnival, the name Kia’s people-mover uses in other markets. Also, unlike its competition, Kia has rid the Carnival/Sedona of the minivan name and insists on calling its new boxy people mover a “Grand Utility Vehicle’ possibly to accentuate its SUV-esque design lines. Before we get too excited about this absolute looker of a minivan, pardon, Grand Utility Vehicle, we would like to clarify that the Sedona will not be coming to the US this year. It will go on sale in South Korea in the third quarter of this year and will probably arrive in North America by late 2021 as a 2022 model. 

      Head-on, you can easily mistake the new Sedona for an SUV. It features short overhangs and a bold new face with a massive tiger-nose grille and the full-width LED DRLs. The massive grille along with the sculpted front bumper and the slightly flared wheel arches are all quintessential SUV design elements. Plus, the flush-fitting headlamps inside the grille give the Carnival an air of sophistication. The massive greenhouse, sliding doors, and the tall, boxy shape however are quintessential minivan. Plus, the shoulder line that extends from the headlamps to the tail lamps further emphasizes the van’s sheer size.

      It features a floating roof design while the C-pillar carries a chrome strip that extends into the rear of the car. The tailamps are an all-LED affair with an LED strip running the width of the tailgate.  Kia states that it features a longer wheelbase than before and will be more spacious than the current car. There are no images of the cabin available yet, but the “limousine” badge on the tailgate shows that the one pictured here is the top trim and will come with all bells and whistles. 
      Kia is also keeping mum about the specs but we think when it comes to the US, it will carry over its current 3.3-liter V6 and also add a hybrid powertrain to its lineup.
      The post 2022 Kia Sedona Puts a Stylish SUV Spin on the Minivan appeared first on AutoGuide.com.
      Lees volledige artikel
    • By ThePuffle
      Vorige week in etappes de Kia eNiro Gravity Blue Metallic aangepakt. Afgeleverd met een of andere vette laag, die er na twee wasbeurten goeddeels af was. De gebruikelijke stappen gedaan; weinig reactie op NonFerro en vervuiling achter voorwielen en achterklep. Polijsten met finale op wit. Het dak met Blackhole en EXP gedaan, de rest alleen EXP. Na de volgende wasbeurt Collinite  845 inmiddels erop gedaan.





    • By Kiaclub Nieuwsrobot
      What is the most fuel efficient Kia model and which one delivers the wors fuel economy figures? 2020 Kia Forte...
      The post 2020 Kia Model MPG Figures Rated From Best To Worst appeared first on theKEEA.
      Lees volledige artikel
×
×
  • Create New...