Jump to content
Drieoog

Navigatie / radio Android

Recommended Posts

Hallo,

ik ben aan het kijken voor een andere radio voor in mijn Kia Rio. Ik heb nu de standaard radio erin zitten, zonder navigatie en bluetooth.

Nu heb ik een systeem gevonden op Aliexpress. Het is een android unit. Omdat ik op dit forum vooral de Witson radio’s zie ben ik benieuwd of iemand ook ervaring heeft met deze uitvoering. Het heeft een stuk minder fysieke knoppen maar wel een mooi groot scherm.

Kent/heeft iemand dit?

http://s.aliexpress.com/VvMNJbMv

Dit model heb ik niet eerder gezien. Qua specificaties lijkt de Witson beter, die kan ik je zeker aanraden.

Zelf heb ik twee weken terug een Witson systeem ingebouwd (https://www.alibaba.com/product-detail/WITSON-Quad-Core-Android-10-Car_62024981373.html), ik had er mijn twijfels bij maar de unit was echt plug and play! Functioneert prima en ben er erg tevreden mee. Enige minpuntje dat ik tegen ben gekomen is dat het lampje van de gordels en airbag niet in het paneel past. Ik heb het meegeleverde kapje maar laten zitten omdat een gat in het dashboard ook niet geweldig eruit ziet. ik heb deze week daar contact over gehad en ze zouden met een oplossing komen... We gaan het zien.

hey hey

persoonlijk ben ik erg fan van de android radio's van joying en xtrons.

ik heb in mijn opel astra gtc, (vorige auto) een xtrons en een joying gehad waarvan ik qua specs de joying het beste uit de bus vond komen.

de joying start lekker snel op en heeft de snelste respons tijd. voor de rio uit 2015 heeft joying een mooie met een afneembaar scherm die zowel horizontaal als verticaal gemonteerd kan worden.

https://www.joyingauto.com/9-7-inch-kia-k2-2012-2015-android-car-sound-system-4gb-64gb-with-4g-module.html

pumpkin is daarentegen ook niet slecht hoor, maar mocht ik er zelf weer 1 inbouwen zou ik zeker weten voor de joying gaan.

mvg

@David3295 ik heb op de link gekeken naar jouw gekochte systeem en doet alles het zoals staat beschreven op die site? Navigatie werkt goed? Nederlandse taal? Bluetooth? Etc etc, ben erg benieuwd hoe het je bevalt..wil zelf ook zoiets aanschaffen. Alleen ben bang voor dat wat jij beschrijft dat het niet past. Ik heb een Rio van dec 2011, 2 weken geleden gekocht. 

77A1516F-8B53-4066-90DD-66B43B69F87A.jpeg

@Jeffrey Ricardo  verwacht niet dat het zo snel werkt als een systeem dat door een autofabrikant zelf wordt gemaakt. Als ik het contact aanzet duurt het een halve minuut voordat het beginscherm te zien is en mijn telefoon verbonden is. Voordat de navigatie echter goed vloeiend bedienbaar is ben je alweer twee minuten verder. Heb echter wel de navigatieapp die erbij geleverd wordt eraf gegooid en Google Maps erop gezet met offline kaarten.

Taal is inderdaad in te stellen naar Nederlands, Blue20200229_163437.thumb.jpg.9401eca6a4d0dc5626096f22f4248f08.jpgtooth werkt prima.

Klopt het dat jij geen start/stop knop hebt? Dan wordt er een kapje bijgeleverd om het gat af te dichten. Weet verder niet of er nog andere inbouwradio's in omloop zijn die het gat niet hebben.

Op 12-2-2020 om 20:20, David3295 zei:

Enige minpuntje dat ik tegen ben gekomen is dat het lampje van de gordels en airbag niet in het paneel past. Ik heb het meegeleverde kapje maar laten zitten omdat een gat in het dashboard ook niet geweldig eruit ziet. ik heb deze week daar contact over gehad en ze zouden met een oplossing komen... We gaan het zien.

@David3295 als ik naar je foto kijk is dit probleempje dan uiteindelijk ook goedgekomen dan toch?! Hoe is dat opgelost? 
Ja klopt, ik heb geen start/stop knop. Maar als dat rondje afgedicht blijft door een kapje vind ik dat geen probleem. Dat het wat langer duurt allemaal snap ik wel, fijn dat je het wel even vermeld! 
Hoe heb je Google maps erop toegevoegd dan? Kan je dat gewoon downloaden op dat systeem met je Google account ofzo?

@Jeffrey Ricardo Wat je op de foto ziet is het kapje wat op het originele lampje zit, daarachter zit niks. Ik wacht nog steeds op een oplossing van witson.

Op de radio staat android 10, de google playstore staat er gewoon op, dus alles wat jij op je telefoon kan downloaden uit de store, kan in principe ook op de radio geinstalleerd worden!

Weet je zeker dat het een android 10 versie is? vlgns de specs is het android 9!

Wil zelf ook de radio updaten. Maar twijfel nog met de diverse opties. 2gb / 4gb. etc.

Heb je toevallig ook nog telefoon bediening op het stuur? En zo ja werkt dit ook nog of is er alleen een bediening van geluid in voorzien?

Ja, in de instellingen van Android staat dat het 10 is. En zelfs al is het Android 9, het doet wat het moet doen toch? 

De stuurwiel bediening werkt zelfs beter dan eerst. In de instellingen kan je aan elke knop zelf een functie toewijzen (Met uitzondering van de cruise control en trip computer natuurlijk). Bij de originele Kia radio kon ik niet volgend en vorig nummer bedienen over bluetooth, dat kan bij deze radio wel.

Als ie het goed doet dan prima. In jou link staat dat het android 9 is. En had nog geen android 10 gezien vandaar.

Toch ook maar de Witson gekocht, of de Witison, zoals ze het zelf uitspreken...

Slechts 2gb maar goed. Vond de 4gb (en een mooiere layout) toch iets te duur. 2x de Witson + mogelijk invoer en BTW. 

Over een paar weken weten we het....

Ondertussen de Witson al een paar weken geïnstalleerd incl DAB+. Maar nog niet veel mee gereden....

Alle stuurknoppen werken incl de telefoon. Wel jammer dat de originele microfoon niet herkend word, dan maar dat lelijke ding moeten aansluiten.

Moet nog wel de DAB+ antenne correct installeren, hij maakt nog geen voldoende massa (zag ik pas later op het kleine briefje staan welke erbij zat). Hij doet het verder prima, alleen soms wat slecht bereik.

Wel een enorm verschil in geluidskwaliteit met de normal radio en DAB+. Veel voller, luider en met meer bas. 

Vrijwel direct een nieuwe launcher geïnstalleerd. https://play.google.com/store/apps/details?id=altergames.carlauncher&hl=nl. Goed instelbaar, en je kunt apps direct laten opstarten. Hij start nu direct de DAB+ app, en komt terug in de launcher.

Dat is inderdaad een minpuntje waar ik ook nog steeds iets aan wil doen. Ergens op de stekker zou de Kia microfoon binnen moeten komen. Ik ben van plan deze los te knippen en alsnog in de Witson te stekkeren. Als ik er binnenkort aan toekom laat ik wel weten welke draad het is.

Op 18-4-2020 om 19:16, David3295 zei:

Dat is inderdaad een minpuntje waar ik ook nog steeds iets aan wil doen. Ergens op de stekker zou de Kia microfoon binnen moeten komen. Ik ben van plan deze los te knippen en alsnog in de Witson te stekkeren. Als ik er binnenkort aan toekom laat ik wel weten welke draad het is.

Staat ook nog op mijn lijstje. Misschien iemand anders die dit al heeft gedaan?

Vandaag mijn radio ingebouwd. Werkt allemaal vooralsnog prima, Over maandje achteruitrijcamera erop en van de week de subwoofer. 

Kwam dit tegen van David:

Op 12-2-2020 om 20:20, David3295 zei:

Functioneert prima en ben er erg tevreden mee. Enige minpuntje dat ik tegen ben gekomen is dat het lampje van de gordels en airbag niet in het paneel past. Ik heb het meegeleverde kapje maar laten zitten omdat een gat in het dashboard ook niet geweldig eruit ziet. ik heb deze week daar contact over gehad en ze zouden met een oplossing komen... We gaan het zien.

Ik had dit probleem ook, heb dit als volgt opgelost (zie foto). stukje weggezaagd, niet de beste oplossing maar hij zit er nu 'netjes' in. Ben benieuwd wat voor compensatie ze jou hebben geboden?

attachment2.png

Op 23-4-2020 om 18:21, bram_28 zei:

Ik had dit probleem ook, heb dit als volgt opgelost (zie foto). stukje weggezaagd, niet de beste oplossing maar hij zit er nu 'netjes' in. Ben benieuwd wat voor compensatie ze jou hebben geboden?imageproxy.php?img=&key=2690717dc671c13c

Ik krijg geen antwoord meer van ze. Ik heb ondertussen het kapje van de lampjes afgehaald en het kapje vast gemaakt in het radio frame. De lampjes hangen er nu nog steeds los achter...

Ik krijg geen antwoord meer van ze. Ik heb ondertussen het kapje van de lampjes afgehaald en het kapje vast gemaakt in het radio frame. De lampjes hangen er nu nog steeds los achter...

Ai, dat is niet zo best. Bij mij geven ze ook aan dat het wegsnijden van dit stukje ‘normaal’ is. Erg vreemd. Maargoed, dit is prima te doen als je het blad van een metaalhandzaagje loshaalt en het met de hand rustig gaat zagen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik heb inmiddels ook de Witson besteld. Ik wou in eerste instantie voor het andere model op Aliexpress gaan maar een paar fysieke knoppen lijken me ook wel handig. Ik ben benieuwd hoe lang de levertijd gaat worden ivm corona..

Ik heb inmiddels ook de Witson besteld. Ik wou in eerste instantie voor het andere model op Aliexpress gaan maar een paar fysieke knoppen lijken me ook wel handig. Ik ben benieuwd hoe lang de levertijd gaat worden ivm corona..

Fysieke knoppen zijn voor mij een must. Hou wel rekening met het uitsnijden van het metaal voor de airbag lampjes dus.

2 uur geleden, bram_28 zei:

Fysieke knoppen zijn voor mij een must. Hou wel rekening met het uitsnijden van het metaal voor de airbag lampjes dus.

Lijkt me geen probleem. Ik heb wel een dremel.

Ik had ook wel iets gedremeld maar niet genoeg. Durfde de airbag stekker niet te verwijderen door meldingen van mogelijke airbag errors hierdoor. 

Misschien toch maar eens doen, heb nu het bijgeleverde kapje er nog op zitten. Mis de lampjes niet, maar toch. 

Ik had h'm in 2 weken in huis, Met Coronoa op z'n hoogtepunt in China. 

Ik had ook wel iets gedremeld maar niet genoeg. Durfde de airbag stekker niet te verwijderen door meldingen van mogelijke airbag errors hierdoor. 
Misschien toch maar eens doen, heb nu het bijgeleverde kapje er nog op zitten. Mis de lampjes niet, maar toch. 

Ik had h'm in 2 weken in huis, Met Coronoa op z'n hoogtepunt in China. 

Stroom van accu en Airbag stekker kon er bij mij prima uit zonder foutmeldingen