Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik heb dus sins vrijdag mijn Sportage ingeruild voor een Niro, daarmee is er ook een einde gekomen aan 26 jaar dieselrijden.

Nu vroeg ik mij af wat jullie in de tank van jullie Niro doen.

Is er echt verschil merkbaar tussen 95 of 98 ,is het echt veel beter om 98 te tanken en kun je inderdaad meer kilometers halen uit 98 benzine.

Wat is jullie ervaring?

Geplaatst

Geen ervaring met de Niro, maar met mijn Aygo en 100NX heb ik het beide een aantal tanks getest en kwam ik tot de conclusie dat het duurder was, maar geen beter verbruik gaf.
Met de Picanto heb ik daarom geen moeite meer gedaan.

Geplaatst

Eerlijk gezegd heb ik het nog nooit getest, maar op E 95 loopt de motor goed en is de niro erg zuinig.

1 op 20 en beter is makkelijk in de zomer te halen met een niro.

Gast Slowfox
Geplaatst

Met mijn Niro heb ik weinig verschil gemerkt. Omdat de Niro een direkt ingespoten benzine motor heeft vervuilen de inlaadkleppen eerder. Ik heb toen een tijdje excellent benzine getankt omdat daar additieven inzaten die een reinigende werking zouden hebben op de motor. Bij de komst van E10 zie ik deze benzine nergens meer. Wel is het zo dat mijn dealer bij iedere beurt een additief in de tank doet die deze vervuiling zou moeten voorkomen. Vervuiling van de inlaadkleppen bij direct ingespoten benzine motoren is een bekende eigenschap van deze motoren omdat de inlaatkleppen niet gespoeld worden door het ingespoten mengsel. Ik tank nu gewoon E10.

Geplaatst

Mijn dealer vertelde bij afleveren dat E5 tanken beter was en zuiniger rijd. E10 kan wel maar hij adviseerde op de langere termijn toch E5.

Nu dit bijna niet verkrijgbaar is in de buurt tegen ik nu, ik heb pas 1x getankt, E10 getankt. Vanaf vandaag mogen we weer naar België dus morgen probeer ik daar eens E5 te tanken. En ga het verschil in verbruik in de gaten houden.

Geplaatst

Zowel bij auto als motor kan ik nauwelijks verschil merken tussen E5 en E10. Theoretisch zal er verschil zijn, de calorische waarde van ethanol is lager als die van bezine.

Beide voertuigen lopen prima op beide brandstoffen dus ik tank het goedkoopste.

Geplaatst
15 uur geleden, Michael 1712 zei:

Mijn dealer vertelde bij afleveren dat E5 tanken beter was en zuiniger rijd. E10 kan wel maar hij adviseerde op de langere termijn toch E5.

Nu dit bijna niet verkrijgbaar is in de buurt tegen ik nu, ik heb pas 1x getankt, E10 getankt. Vanaf vandaag mogen we weer naar België dus morgen probeer ik daar eens E5 te tanken. En ga het verschil in verbruik in de gaten houden.

Mede ook door de discussie hier heb ik er nogmaals bij de dealer (Havik Groningen) naar gevraagd. Die houdt het op E10. Dus ook bij Kia zelf lopen de meningen uiteen. 

Geplaatst

Ik tank in m'n motor S98 omdat deze benzine langer stabiel blijft. Ik ben bang dat bij een lange winterstop de benzine deels in de leidingen overgaat in "gummy". In de auto gaat E10. Die wordt voldoende vernieuwd. Vorig jaar had ik nog een Sportage3. Ook daarin ging E10. Alleen als ik de caravan trok ging er S98 in. Maar dat was niet omdat ik merkte dat er verschil was maar gewoon voor de zekerheid. De Niro moet nog kennismaken met m'n caravan.

Geplaatst

Wel alvast bedankt voor jullie meningen, ik heb nu de eerste maal getankt ook S 98 .

Ik heb het gedaan omdat het de eerste 1000 km zijn ik ga ook E10 tanken met om de 3a4 tankbeurten is S98.

En gaat er iets fout hebben we nog altijd onze 7 jaar garantie.

Geplaatst (aangepast)

@Janic, in de motor gaat hier idd ook de laatste tankbeurt(en) 98 in, tevens Motul stabilizer of Forte.

aangepast door HenkM
  • Thanks 1
Geplaatst

Ik kiep in de motor gewoon het goedkoopste en maak af en toe eens een ritje. Doe dit zo al bijna 30 jaar en nog nooit problemen ondervonden.

Geplaatst
19 uur geleden, dropje zei:

Ik kiep in de motor gewoon het goedkoopste ......

Dat is ook het aller wijste besluit.

Ik geloof van al die indianenverhalen over goedkoper rijden met duurdere benzine helemaal niets. En dat motoren met duurdere benzine inwendig meer vervuilen ook niet  :) 

• Like 1
Geplaatst
Op 5-6-2020 om 09:41, Derrek zei:

Dat is ook het aller wijste besluit.

Ik geloof van al die indianenverhalen over goedkoper rijden met duurdere benzine helemaal niets. En dat motoren met duurdere benzine inwendig meer vervuilen ook niet  :) 

Wellicht dat het iets scheelt als je heel veel korte stukjes rijd.... (maar dat weet ik ook niet zeker)... voor korte stukjes hebben wij echter een assortiment fietsen.. 

Ik vind eigenlijk dat je het in de huidige tijd niet meer kunt maken om voor ieder prul-stukje de auto te pakken.  

• Like 1
Geplaatst

Nadat E10 ingevoerd werd bij de tankstations heb ik enkele maanden E10 getankt. Ik vernam dat mijn auto minder mooi liep. Bij optrekken, inhalen e.d. hield de motor een beetje in. Niet veel, maar wel dat mij het opviel en het mij begon te irriteren. Sindsdien E5 getankt en dit probleem niet meer gehad. Dus ik blijf nu E5 tanken. V.w.b. het verbruik is E5 iets zuiniger, maar samen met de hogere prijs zal het al met al niets uitmaken. 

Geplaatst
Op 9-6-2020 om 13:50, dropje zei:

Wellicht dat het iets scheelt als je heel veel korte stukjes rijd.... (maar dat weet ik ook niet zeker)... voor korte stukjes hebben wij echter een assortiment fietsen.. 

Ik vind eigenlijk dat je het in de huidige tijd niet meer kunt maken om voor ieder prul-stukje de auto te pakken.  

mijn motor van 2007 vraagt ron 98 , staat op het tankdeksel en dat is wat hij krijgt :lol:

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...