Jump to content
Derrek

Koudemiddel Kia Niro Hybrid

Recommended Posts

Weet iemand met welk type koudemiddel het aircosysteem gevuld is in de Kia Niro van 2016?

Goed airco onderhoud is mijns inziens belangrijk voor een langdurig probleemloos gebruik zeker als je beseft dat het in de airco aanwezige koudemiddel langzaam maar zeker weglekt (ongeveer 10% per jaar)  waardoor de koelcapaciteit steeds verder afneemt en op den duur helemaal niet meer koelt. Niet ondenkbaar is dat dan de aircopomp defect raakt met vrijwel altijd hoge reparatiekosten tot gevolg. Dit is waarschijnlijk de belangrijkste reden dat veel airco’s in auto’s niet goed werken of niet goed meer koelen.

Echter ik kan nergens vinden wat de voorschriften bij Kia zijn voor airco-onderhoud en ik vind dat vreemd..

Het airco onderhoud bij Kia bestaat uit 3 opties waarvan optie “A” en optie “B” niet meer is dan met een spuitbuis het airco-systeem uitwendig ontdoen van vuil en schimmels. Zo’n spuitbus kun je ook zelf kopen.

Alleen optie “C” is echt onderhoud van het systeem zelf waarbij het nog aanwezige koudemiddel (dat in gebruik afneemt/bij de aandrijfas weglekt) uit het systeem wordt gehaald en geheel wordt vervangen door vers koudemiddel.

Vandaar mijn vraag.

Link to post
Share on other sites

R134A is wel redelijk standaard tegenwoordig. Ik denk dat die duurdere beurt voor een andere markt is of bijv. ouder en milieubelastender.

Maar als het goed is staat het ook ergens op een typeplaatje, meestal op of in de buurt van de compressor of de Schraeder-ventielen.

Maar sowieso is het werken aan het koudemiddel van een Airco voorbehouden aan STEK-gecertificeerde personen/bedrijven, dus dat is voor jezelf helemaal niet van belang...

Link to post
Share on other sites
Guest Slowfox

Hallo het type koude middel dat in de Niro wordt gebruikt staat op een oranje sticker aan voorkant van de onderzijde van de Motorkap. Bij mijn Niro is dat: R-1234YF 550 plus minus 25 gram. 

Pas op dit middel is zeer brandbaar!!

Edited by Slowfox
Link to post
Share on other sites

Oh, even Google erop losgelaten...
Sowieso is R12345YF niet juist, die 5 hoort daar niet.

En R1244YF is juist het nieuwe koudemiddel, dat in plaats van R134A gebruikt moet worden in de EU sinds januari 2017.

Is schijnbaar wel lichter ontvlambaar.
https://autocare-centre.com/eu-car-manufacturers-switch-to-hfo-1234yp/

Link to post
Share on other sites
10 uur geleden, Derrek zei:

Weet iemand met welk type koudemiddel het aircosysteem gevuld is in de Kia Niro van 2016?

Goed airco onderhoud is mijns inziens belangrijk voor een langdurig probleemloos gebruik zeker als je beseft dat het in de airco aanwezige koudemiddel langzaam maar zeker weglekt (ongeveer 10% per jaar)  waardoor de koelcapaciteit steeds verder afneemt en op den duur helemaal niet meer koelt. Niet ondenkbaar is dat dan de aircopomp defect raakt met vrijwel altijd hoge reparatiekosten tot gevolg. Dit is waarschijnlijk de belangrijkste reden dat veel airco’s in auto’s niet goed werken of niet goed meer koelen.

Echter ik kan nergens vinden wat de voorschriften bij Kia zijn voor airco-onderhoud en ik vind dat vreemd..

Het airco onderhoud bij Kia bestaat uit 3 opties waarvan optie “A” en optie “B” niet meer is dan met een spuitbuis het airco-systeem uitwendig ontdoen van vuil en schimmels. Zo’n spuitbus kun je ook zelf kopen.

Alleen optie “C” is echt onderhoud van het systeem zelf waarbij het nog aanwezige koudemiddel (dat in gebruik afneemt/bij de aandrijfas weglekt) uit het systeem wordt gehaald en geheel wordt vervangen door vers koudemiddel.

Vandaar mijn vraag.

Ik neem aan dat je dit vraagt omdat je de Niro niet door de dealer laat onderhouden? Die zouden dit met de normale beurten toch al verzorgen? Die beurten lijken me nodig als je aanspraak wilt blijven maken op de 7 jaar garantie?

Link to post
Share on other sites
Ik neem aan dat je dit vraagt omdat je de Niro niet door de dealer laat onderhouden? Die zouden dit met de normale beurten toch al verzorgen? Die beurten lijken me nodig als je aanspraak wilt blijven maken op de 7 jaar garantie?

Onderhoud aan A/C valt niet onder standaard onderhoud!
Je kunt het wel laten doen met een beurt, maar daarvoor betaal je extra!
Link to post
Share on other sites
6 uur geleden, Murcielaygo zei:


Onderhoud aan A/C valt niet onder standaard onderhoud!
Je kunt het wel laten doen met een beurt, maar daarvoor betaal je extra!

Goed dat je dit aangeeft. Dat ga ik eens even goed uitzoeken. Want 7 jaar garantie op een Airco, die niet wordt onderhouden....

Link to post
Share on other sites

kia gebruikte al in mijn rio van 2012 R1234YF als het goed is heb je ook blauw/groen achtige dopjes op de service punten zitten 

om aan te geven dat er ander koudemiddel in zit en anders hoort er onder de motor kap een stikker te zitten met de juiste koude midden aanduiding 

Link to post
Share on other sites
Goed dat je dit aangeeft. Dat ga ik eens even goed uitzoeken. Want 7 jaar garantie op een Airco, die niet wordt onderhouden....

Ja, dat is echt zo.
Maar ze geven die garantie toch echt wel. Zelfs coulance!
Bij mijn Picanto was een klein jaar na het opnieuw vullen van de A/C het gas weer weg. Bij onderzoek bleek mijn condensor lek geraakt, maar omdat ik al over de 150k zat was dat eigenlijk geen garantie meer.
Met coulance heb ik toen nog ongeveer 75% tegemoetkoming gekregen!

Maar ja, wel zelf onderhoud erbij laten doen...
Link to post
Share on other sites
13 uur geleden, Murcielaygo zei:


Onderhoud aan A/C valt niet onder standaard onderhoud!
Je kunt het wel laten doen met een beurt, maar daarvoor betaal je extra!

Volgens  het tarievenschema wordt er zowel bij de kleine als de grote beurt de werking van de airconditioning compressor gecontroleerd en zo nodig bijgevuld. Er wordt standaard dus wel een belangrijk onderdeel van de airco nagekeken. Maar zoals gezegd, de aircoreiniging is optioneel. Je kunt dit allemaal terugvinden in het tarieven-onderhoud-overzicht. Te vinden op de website van Kia.

Airco-onderhoud.PNG.50cf1cea1f31638197117d55c3fcdde0.PNG

Link to post
Share on other sites

Dank voor de informatie.

Ik heb een groot onderhoudsbeurt afgesproken bij mijn dealer maar kon niets vinden over het voorgeschreven onderhoud aan de airco. Dat is opmerkelijk maar dus blijkbaar niet voorgeschreven.

Dat betekent ook dat de garantie in tact blijft.

Maar ik kreeg zojuist naar aanleiding van de onderhoudsafspraak een mail van mijn dealer waarin deze adviseert om de airco elke 4 jaar/60.000 km te laten onderhouden waarbij de airco vloeistof opnieuw wordt afgevuld en het systeem wordt gereinigd.

Ik laat het airco onderhoud dan ook bij de dealer doen tijdens deze groot-onderhoudsbeurt.

Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Vince zei:

Volgens  het tarievenschema wordt er zowel bij de kleine als de grote beurt de werking van de airconditioning compressor gecontroleerd en zo nodig bijgevuld. Er wordt standaard dus wel een belangrijk onderdeel van de airco nagekeken. Maar zoals gezegd, de aircoreiniging is optioneel. Je kunt dit allemaal terugvinden in het tarieven-onderhoud-overzicht. Te vinden op de website van Kia.

Airco-onderhoud.PNG.50cf1cea1f31638197117d55c3fcdde0.PNG

Apart, ik zocht ook en dan  vind je een youtube filmpje (in mijnkia) voor een kleine en grote beurt en dan wordt het alleen bij een grote beurt specifiek genoemd

Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, quorumz zei:

Apart, ik zocht ook en dan  vind je een youtube filmpje (in mijnkia) voor een kleine en grote beurt en dan wordt het alleen bij een grote beurt specifiek genoemd

Je vind het in het 'Dashboard' van MijnKia. Naar beneden scrollen en daar vind je 17 Pdf's waaronder de onderhoudstarieven voor 2020.

Link to post
Share on other sites

Ik heb ook eens in het schema van mijn Picanto gekeken. "Controleren werking" is iets anders dan onderhouden!
Dus het is echt NIET inclusief bij een beurt.

Ze doen een visuele inspectie van de slangen en compressor en zetten de A/C aan. Als die koud blaast is de controle klaar.
Geen koude lucht of een te snelle compressorcyclus is een indicatie van te weinig koelmiddel en dan zullen ze je onderhoud aanraden, meer is het echt niet!

Link to post
Share on other sites

Heb een werkplaatsfactuur waarop staat dat is afgevuld met R1234YF. Geen idee wat het kost, tot nu toe wordt hij al 3 jaar lang 2 keer per jaar onder garantie opnieuw afgevuld.

Nu is de evaporator assy vervangen, hoop wel dat het probleem nu definitief is opgelost. (ps. heb er nog nooit mijn vakantie ervoor geannuleerd ;))

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
15 uur geleden, Ron Penguin zei:

Nu is de evaporator assy vervangen, hoop wel dat het probleem nu definitief is opgelost. (ps. heb er nog nooit mijn vakantie ervoor geannuleerd ;))

Ik vind dat wel een beetje onbegrijpelijk dat er zo lang is doorgetobt.

Dat koudemiddel iets weglekt (langs de keerringen van de aandrijving) is normaal, maar 2x per jaar afvullen is niet normaal. Dan moet er ergens een lek zitten. Dat kan een goede specialist makkelijk opsporen.

Bij een complete onderhoudsbeurt aan de airco (ik laat het elke 2 jaar doen) wordt het koudemiddel geheel leeggezogen en geheel vervangen door nieuw koudemiddel. Maar als de druk weg is of er twijfels zijn, dan dient er een druktest gedaan te worden zodra het koudemiddel leeg is en voordat deze weer gevuld wordt. Dit had hier al eerder moeten gebeuren. Je hebt dan wel nog garantie, maar je hebt toch steeds last gehad dat de airco niet (goed) koelde en (in de winter) ontvochtigde.

Het systeem wordt dan onder (hoge) druk gezet en een poosje gemeten of de druk niet afneemt. In dat geval dan is er een lekkage. De aircospecialist kan dan het systeem met een bepaald gas vullen en met een blauwe lamp het lek opsporen. En natuurlijk dan het lek verhelpen.

Eventueel kan er ook met onderdruk worden gemeten door het systeem (bijna) vacuuum te zuigen en wordt gemeten of de druk niet toeneemt.

Zo heb ik dat 10 jaar geleden al eens meegemaakt. Vaak (maar niet altijd) is de verdamper onder het dashboard lek. Dat kan komen dat de condens afvoer van de verdamper verstopt is en dan komt de verdamper met zijn voetjes in het (condens)water te staan wat oxidatie en lekkage tot gevolg kan hebben. Vervangen is een hele klus; het hele dashboard moet er uit om erbij te kunnen.

Regelmatig bij elke onderhoudsbeurt controleren of de afvoer nog open is kan dit tegengaan. Maar dat weten weinig monteurs waardoor het nogal eens wordt vergeten. Airco's zijn (waren) vaak het ondergeschoven kindje. Jammer wat daarom werken de airco's van veel oudere auto's niet meer en dat had net nodig geweest.

Edited by Derrek
Link to post
Share on other sites

Was/ ben er ook wel klaar mee. Hebben hem al is opnieuw afgevuld met fluor, maar konden toen geen lek ontdekken. Zou denken zoek verder, steeds opnieuw onder garantie afvullen maakt het ook niet goedkoper,

Werd wel steeds een onderdeeltje vervangen, maar misschien wel tegen beter weten in. Nu dus uiteindelijk de evaporator assy (verdamper). Vervangen was idd wel een behoorlijke klus heb ik begrepen. Maar ga er nu vanuit dat het echt is opgelost. 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By raf
      heb nieuwe niro besteld die moet er binnen een week of 2 zijn
      ze gaan er dan een trekhaak opsteken 
      hoe zit het dan met de sensoren ,blijven die piepen  aangezien er een fietsdrager voor zit 
      kan je die manueel uitzetten of worden die bij aansluiten van een fietsendrager  automatisch effe uitgeschakeld
      iemand ervaring mee
    • By jackveld
      Zoek voor onze “nieuwe” Kia sorento van 2010 een bullbar en sidesteps.
      Wie heeft er iets liggen ?
       
      Alvast bedankt, groeten Jack
    • By Gert-Jan073
      Hallo, heeft iemand van jullie een buitenlandse Kia geregistreerd bij Kia ?
      Ik heb nu 2 weken een Kia Rio 1.2i fusion van 2019 uit België.
      De RDW is simpel, de auto is immers smetteloos met 8300 op de klok.
      Maar aanmelden bij Kia lukt dus niet.
      Dit model is hier onder die naam niet gevoerd, en kennen we daardoor dus "zogenaamd" niet.
      #bureaucratie
      Dus geen garantie van 7 jaar, geen pech service, geen Kia app, en ik kan niet op de site zien wat voor accessoires er leverbaar zijn.
       
      Is iemand dat wel gelukt en hoe?
      Hoe vind ik nu uit wat voor accessoires er nu nog leverbaar en in te bouwen zijn voor deze auto, mijn kenteken accepteert Kia dus niet op de site.
      Is daar een eenvoudige weg voor of moet ik op Belgische tweedehands site's doorzoeken tot ik dit model met kenteken gevonden heb zodat ik op iemand anders zijn kenteken kan zoeken ?
      Een beetje idioot, en in België zie je vrijwel nooit kentekens in de auto advertenties.
       
       
    • By Zlatan100
      Hallo mede Kia liefhebbers. Ik heb een kia sportage uit 2014 en wat blijkt 6 maanden voor dat mijn kia garantie af liep begon mijn auto enorm olie te verbruiken. Kia zei eerst dat het normaal was, maar ik ben ik niet als ik geen second opinion ging aanvragen. Dit gedaan en nu blijken de zuigerveren versleten zijn.
      Kia wil nu uiteindelijk een toch de motor los gaan halen (reviseren). Zij geven echter aan dat ze willen weten of het olieverbruik komt doordat ik wellicht te lang heb doorgereden met een lage oliepeil. Dit kan niet want vul direct olie bij als de motor dit aangeeft. Mocht inderdaad een onderdeel versleten zijn dan krijg ik de kia garantie.
      Mijn vraag is of zij op een wonderbaarlijke manier de klacht kunnen omdraaien en aangeven dat ik inderdaad te lang heb gereden? Kunnen ze dat überhaupt bewijzen?
      Ook zou ik willen weten wat de revisie inhoudt. Moeten ze volgens de richtlijnen van Kia dan alles in de motor vervangen, omdat deze helemaal uit elkaar is of vervangen ze alleen het ene onderdeel?
      Kia zou kia niet zijn als ze je het makkelijk zouden maken en eindelijk eens gewoon een garantie erkennen.
      Hoor het graag!
    • By Joost81
      Dag allemaal, 
      Allereest, wat een goed forum is dit, met een hoop informatie.
      Ik ben mij dus aan het oriënteren op een Kia Niro Hybride occasion, kijk een beetje naar bouwjaar 2017, 2018. Ik rijdt nu een Mitsubishi ASX 1.6 uit 2015. Op zich een prima no-sense auto, maar ik ben meer gaan rijden, dus wil graag een comfortabelere, stillere, zuinigere auto, met automaat, en kwam zo op de Niro terecht.
      Ik wil graag een uitvoering met lekker veel luxe en opties, mis ik een beetje op mijn ASX, dus heb mijn oog laten vallen op een executive of businesline. Beide met leer, stoelverwarming, lane assist, adaptieve cruise control, extra getint glas. Qua prijs niet heel veel verschil, executive ietsje duurder uiteraard.
      Voordeel businessline: heeft 16" velgen, niet het mooiste, maar las hier wel het stilste en zuinigste. Ben denk ik voornemens er Cross Climates op te zetten. 
      Voordeel executiveline: JBL systeem, Stoelventilatie (lijkt mij fijn in de zomer, of meer een gimmick?), dodehoekdetectie. Xenonlichten. En 18" velgen, staan de auto heel goed, maar ben dus bang voor teveel herrie (daar erger ik mij juist aan bij mijn ASX, echt flinke herrie bij 100km/uur). 
      Wat zouden jullie doen? Is het verschil in geluid en verbruik tussen 16 en 18 inch echt zo groot, of zijn de 18 inch ook stil mits de goede banden erop.
      Alvast hartelijk dank, Joost
×
×
  • Create New...