Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Weet iemand met welk type koudemiddel het aircosysteem gevuld is in de Kia Niro van 2016?

Goed airco onderhoud is mijns inziens belangrijk voor een langdurig probleemloos gebruik zeker als je beseft dat het in de airco aanwezige koudemiddel langzaam maar zeker weglekt (ongeveer 10% per jaar)  waardoor de koelcapaciteit steeds verder afneemt en op den duur helemaal niet meer koelt. Niet ondenkbaar is dat dan de aircopomp defect raakt met vrijwel altijd hoge reparatiekosten tot gevolg. Dit is waarschijnlijk de belangrijkste reden dat veel airco’s in auto’s niet goed werken of niet goed meer koelen.

Echter ik kan nergens vinden wat de voorschriften bij Kia zijn voor airco-onderhoud en ik vind dat vreemd..

Het airco onderhoud bij Kia bestaat uit 3 opties waarvan optie “A” en optie “B” niet meer is dan met een spuitbuis het airco-systeem uitwendig ontdoen van vuil en schimmels. Zo’n spuitbus kun je ook zelf kopen.

Alleen optie “C” is echt onderhoud van het systeem zelf waarbij het nog aanwezige koudemiddel (dat in gebruik afneemt/bij de aandrijfas weglekt) uit het systeem wordt gehaald en geheel wordt vervangen door vers koudemiddel.

Vandaar mijn vraag.

Geplaatst

R134A is wel redelijk standaard tegenwoordig. Ik denk dat die duurdere beurt voor een andere markt is of bijv. ouder en milieubelastender.

Maar als het goed is staat het ook ergens op een typeplaatje, meestal op of in de buurt van de compressor of de Schraeder-ventielen.

Maar sowieso is het werken aan het koudemiddel van een Airco voorbehouden aan STEK-gecertificeerde personen/bedrijven, dus dat is voor jezelf helemaal niet van belang...

Gast Slowfox
Geplaatst (aangepast)

Hallo het type koude middel dat in de Niro wordt gebruikt staat op een oranje sticker aan voorkant van de onderzijde van de Motorkap. Bij mijn Niro is dat: R-1234YF 550 plus minus 25 gram. 

Pas op dit middel is zeer brandbaar!!

aangepast door Slowfox
Geplaatst
10 uur geleden, Derrek zei:

Weet iemand met welk type koudemiddel het aircosysteem gevuld is in de Kia Niro van 2016?

Goed airco onderhoud is mijns inziens belangrijk voor een langdurig probleemloos gebruik zeker als je beseft dat het in de airco aanwezige koudemiddel langzaam maar zeker weglekt (ongeveer 10% per jaar)  waardoor de koelcapaciteit steeds verder afneemt en op den duur helemaal niet meer koelt. Niet ondenkbaar is dat dan de aircopomp defect raakt met vrijwel altijd hoge reparatiekosten tot gevolg. Dit is waarschijnlijk de belangrijkste reden dat veel airco’s in auto’s niet goed werken of niet goed meer koelen.

Echter ik kan nergens vinden wat de voorschriften bij Kia zijn voor airco-onderhoud en ik vind dat vreemd..

Het airco onderhoud bij Kia bestaat uit 3 opties waarvan optie “A” en optie “B” niet meer is dan met een spuitbuis het airco-systeem uitwendig ontdoen van vuil en schimmels. Zo’n spuitbus kun je ook zelf kopen.

Alleen optie “C” is echt onderhoud van het systeem zelf waarbij het nog aanwezige koudemiddel (dat in gebruik afneemt/bij de aandrijfas weglekt) uit het systeem wordt gehaald en geheel wordt vervangen door vers koudemiddel.

Vandaar mijn vraag.

Ik neem aan dat je dit vraagt omdat je de Niro niet door de dealer laat onderhouden? Die zouden dit met de normale beurten toch al verzorgen? Die beurten lijken me nodig als je aanspraak wilt blijven maken op de 7 jaar garantie?

Geplaatst
Ik neem aan dat je dit vraagt omdat je de Niro niet door de dealer laat onderhouden? Die zouden dit met de normale beurten toch al verzorgen? Die beurten lijken me nodig als je aanspraak wilt blijven maken op de 7 jaar garantie?

Onderhoud aan A/C valt niet onder standaard onderhoud!
Je kunt het wel laten doen met een beurt, maar daarvoor betaal je extra!
Geplaatst
6 uur geleden, Murcielaygo zei:


Onderhoud aan A/C valt niet onder standaard onderhoud!
Je kunt het wel laten doen met een beurt, maar daarvoor betaal je extra!

Goed dat je dit aangeeft. Dat ga ik eens even goed uitzoeken. Want 7 jaar garantie op een Airco, die niet wordt onderhouden....

Geplaatst

kia gebruikte al in mijn rio van 2012 R1234YF als het goed is heb je ook blauw/groen achtige dopjes op de service punten zitten 

om aan te geven dat er ander koudemiddel in zit en anders hoort er onder de motor kap een stikker te zitten met de juiste koude midden aanduiding 

Geplaatst
Goed dat je dit aangeeft. Dat ga ik eens even goed uitzoeken. Want 7 jaar garantie op een Airco, die niet wordt onderhouden....

Ja, dat is echt zo.
Maar ze geven die garantie toch echt wel. Zelfs coulance!
Bij mijn Picanto was een klein jaar na het opnieuw vullen van de A/C het gas weer weg. Bij onderzoek bleek mijn condensor lek geraakt, maar omdat ik al over de 150k zat was dat eigenlijk geen garantie meer.
Met coulance heb ik toen nog ongeveer 75% tegemoetkoming gekregen!

Maar ja, wel zelf onderhoud erbij laten doen...
Geplaatst
13 uur geleden, Murcielaygo zei:


Onderhoud aan A/C valt niet onder standaard onderhoud!
Je kunt het wel laten doen met een beurt, maar daarvoor betaal je extra!

Volgens  het tarievenschema wordt er zowel bij de kleine als de grote beurt de werking van de airconditioning compressor gecontroleerd en zo nodig bijgevuld. Er wordt standaard dus wel een belangrijk onderdeel van de airco nagekeken. Maar zoals gezegd, de aircoreiniging is optioneel. Je kunt dit allemaal terugvinden in het tarieven-onderhoud-overzicht. Te vinden op de website van Kia.

Airco-onderhoud.PNG.50cf1cea1f31638197117d55c3fcdde0.PNG

Geplaatst

Dank voor de informatie.

Ik heb een groot onderhoudsbeurt afgesproken bij mijn dealer maar kon niets vinden over het voorgeschreven onderhoud aan de airco. Dat is opmerkelijk maar dus blijkbaar niet voorgeschreven.

Dat betekent ook dat de garantie in tact blijft.

Maar ik kreeg zojuist naar aanleiding van de onderhoudsafspraak een mail van mijn dealer waarin deze adviseert om de airco elke 4 jaar/60.000 km te laten onderhouden waarbij de airco vloeistof opnieuw wordt afgevuld en het systeem wordt gereinigd.

Ik laat het airco onderhoud dan ook bij de dealer doen tijdens deze groot-onderhoudsbeurt.

Geplaatst
1 uur geleden, Vince zei:

Volgens  het tarievenschema wordt er zowel bij de kleine als de grote beurt de werking van de airconditioning compressor gecontroleerd en zo nodig bijgevuld. Er wordt standaard dus wel een belangrijk onderdeel van de airco nagekeken. Maar zoals gezegd, de aircoreiniging is optioneel. Je kunt dit allemaal terugvinden in het tarieven-onderhoud-overzicht. Te vinden op de website van Kia.

Airco-onderhoud.PNG.50cf1cea1f31638197117d55c3fcdde0.PNG

Apart, ik zocht ook en dan  vind je een youtube filmpje (in mijnkia) voor een kleine en grote beurt en dan wordt het alleen bij een grote beurt specifiek genoemd

Geplaatst
2 uur geleden, quorumz zei:

Apart, ik zocht ook en dan  vind je een youtube filmpje (in mijnkia) voor een kleine en grote beurt en dan wordt het alleen bij een grote beurt specifiek genoemd

Je vind het in het 'Dashboard' van MijnKia. Naar beneden scrollen en daar vind je 17 Pdf's waaronder de onderhoudstarieven voor 2020.

Geplaatst

Ik heb ook eens in het schema van mijn Picanto gekeken. "Controleren werking" is iets anders dan onderhouden!
Dus het is echt NIET inclusief bij een beurt.

Ze doen een visuele inspectie van de slangen en compressor en zetten de A/C aan. Als die koud blaast is de controle klaar.
Geen koude lucht of een te snelle compressorcyclus is een indicatie van te weinig koelmiddel en dan zullen ze je onderhoud aanraden, meer is het echt niet!

  • 2 weken later...
Geplaatst

Heb een werkplaatsfactuur waarop staat dat is afgevuld met R1234YF. Geen idee wat het kost, tot nu toe wordt hij al 3 jaar lang 2 keer per jaar onder garantie opnieuw afgevuld.

Nu is de evaporator assy vervangen, hoop wel dat het probleem nu definitief is opgelost. (ps. heb er nog nooit mijn vakantie ervoor geannuleerd ;))

  • Like 1
Geplaatst (aangepast)
15 uur geleden, Ron Penguin zei:

Nu is de evaporator assy vervangen, hoop wel dat het probleem nu definitief is opgelost. (ps. heb er nog nooit mijn vakantie ervoor geannuleerd ;))

Ik vind dat wel een beetje onbegrijpelijk dat er zo lang is doorgetobt.

Dat koudemiddel iets weglekt (langs de keerringen van de aandrijving) is normaal, maar 2x per jaar afvullen is niet normaal. Dan moet er ergens een lek zitten. Dat kan een goede specialist makkelijk opsporen.

Bij een complete onderhoudsbeurt aan de airco (ik laat het elke 2 jaar doen) wordt het koudemiddel geheel leeggezogen en geheel vervangen door nieuw koudemiddel. Maar als de druk weg is of er twijfels zijn, dan dient er een druktest gedaan te worden zodra het koudemiddel leeg is en voordat deze weer gevuld wordt. Dit had hier al eerder moeten gebeuren. Je hebt dan wel nog garantie, maar je hebt toch steeds last gehad dat de airco niet (goed) koelde en (in de winter) ontvochtigde.

Het systeem wordt dan onder (hoge) druk gezet en een poosje gemeten of de druk niet afneemt. In dat geval dan is er een lekkage. De aircospecialist kan dan het systeem met een bepaald gas vullen en met een blauwe lamp het lek opsporen. En natuurlijk dan het lek verhelpen.

Eventueel kan er ook met onderdruk worden gemeten door het systeem (bijna) vacuuum te zuigen en wordt gemeten of de druk niet toeneemt.

Zo heb ik dat 10 jaar geleden al eens meegemaakt. Vaak (maar niet altijd) is de verdamper onder het dashboard lek. Dat kan komen dat de condens afvoer van de verdamper verstopt is en dan komt de verdamper met zijn voetjes in het (condens)water te staan wat oxidatie en lekkage tot gevolg kan hebben. Vervangen is een hele klus; het hele dashboard moet er uit om erbij te kunnen.

Regelmatig bij elke onderhoudsbeurt controleren of de afvoer nog open is kan dit tegengaan. Maar dat weten weinig monteurs waardoor het nogal eens wordt vergeten. Airco's zijn (waren) vaak het ondergeschoven kindje. Jammer wat daarom werken de airco's van veel oudere auto's niet meer en dat had net nodig geweest.

aangepast door Derrek
Geplaatst

Was/ ben er ook wel klaar mee. Hebben hem al is opnieuw afgevuld met fluor, maar konden toen geen lek ontdekken. Zou denken zoek verder, steeds opnieuw onder garantie afvullen maakt het ook niet goedkoper,

Werd wel steeds een onderdeeltje vervangen, maar misschien wel tegen beter weten in. Nu dus uiteindelijk de evaporator assy (verdamper). Vervangen was idd wel een behoorlijke klus heb ik begrepen. Maar ga er nu vanuit dat het echt is opgelost. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...