Jump to content
Derrek

Type airco Niro Hybrid

Recommended Posts

Weet iemand of de aircopomp van de Kia Hybrid aangedreven wordt door de motor (mechanisch) of dat deze elektrische wordt aangedreven?

Edited by Derrek

Ik had wel een vermoeden, maar ja, nu je het zegt, hij doet het ook met niet draaiende motor.

Kia adviseert airco onderhoud bij de Niro slechts om de 4 jaar wat dan ook pas bij mijn Hybrid is gedaan. Een elektrisch aangedreven airco heeft een volledig gesloten system met volledig ingebouwde aandrijfmotor/compressor (zoals bij een koelkast) waardoor er geen (duur) koelmiddel weg kan lekken via de keerringen van de aandrijfpully. Die airco’s horen doorgaans om de 2 jaar te worden bij- en her-gevuld om steeds slechter werkende koeling en hoge reparatiekosten te vermeiden. Maar dit is beter voor het milieu en beter voor m’n portemonnee. Ik denk nu zelfs dat één keer per 4 jaar nog veel is.

Je hebt altijd verlies van koelmiddel, ook bij een elektrische compressor, elke o-ring en koppeling is een potentieel lek.
Elke 4 jaar is een prima termijn denk ik. Een elektrische compressor is trouwens ook een stuk efficiënter dan een mechanische pomp.

23 uur geleden, meeder zei:

Je hebt altijd verlies van koelmiddel, ook bij een elektrische compressor, elke o-ring en koppeling is een potentieel lek.

Bij een externe aandrijving van de compressor zoals door een brandstofmotor lekt het koelmiddel inderdaad altijd weg via de o-ring van de aandrijfpulley.  Het verschil met elektrische aandrijving is echter dat de elektromotor compleet in de dichte compressorbehuizing geïntegreerd is en er geen o-ring is. Het koudemiddel kan er dan ook niet uit tenzij er een lek is ergens anders in het koelsysteem (meestal de condensor).

Koelkasten en ook thuisairco’s hoeven daarom ook niet elke 2 jaar bijgevuld worden maar blijven jaren goed koelen.

Bij alle koppelingen in het AC systeem in de auto zitten ook o-ringen (zoals de doorvoer door het brandschot) en als er ergens een stuk slang zit zal dat ook altijd iets poreus zijn. Het zal evenwel veel minder snel gaan dan bij een normaal AC systeem.

Ik sluit me aan bij Meeder; de geïntegreerde pomp zal schelen, maar er zijn mogelijkheden te over voor lekken default_icon_smile.gif

Wees blij dat het geen DeLorean is; die had meer dan 10 meter A/C leiding in het systeem. Na 20+ jaar dus vrijwel zeker lekke slangen...

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By raf
      heb nieuwe niro besteld die moet er binnen een week of 2 zijn
      ze gaan er dan een trekhaak opsteken 
      hoe zit het dan met de sensoren ,blijven die piepen  aangezien er een fietsdrager voor zit 
      kan je die manueel uitzetten of worden die bij aansluiten van een fietsendrager  automatisch effe uitgeschakeld
      iemand ervaring mee
    • By Joost81
      Dag allemaal, 
      Allereest, wat een goed forum is dit, met een hoop informatie.
      Ik ben mij dus aan het oriënteren op een Kia Niro Hybride occasion, kijk een beetje naar bouwjaar 2017, 2018. Ik rijdt nu een Mitsubishi ASX 1.6 uit 2015. Op zich een prima no-sense auto, maar ik ben meer gaan rijden, dus wil graag een comfortabelere, stillere, zuinigere auto, met automaat, en kwam zo op de Niro terecht.
      Ik wil graag een uitvoering met lekker veel luxe en opties, mis ik een beetje op mijn ASX, dus heb mijn oog laten vallen op een executive of businesline. Beide met leer, stoelverwarming, lane assist, adaptieve cruise control, extra getint glas. Qua prijs niet heel veel verschil, executive ietsje duurder uiteraard.
      Voordeel businessline: heeft 16" velgen, niet het mooiste, maar las hier wel het stilste en zuinigste. Ben denk ik voornemens er Cross Climates op te zetten. 
      Voordeel executiveline: JBL systeem, Stoelventilatie (lijkt mij fijn in de zomer, of meer een gimmick?), dodehoekdetectie. Xenonlichten. En 18" velgen, staan de auto heel goed, maar ben dus bang voor teveel herrie (daar erger ik mij juist aan bij mijn ASX, echt flinke herrie bij 100km/uur). 
      Wat zouden jullie doen? Is het verschil in geluid en verbruik tussen 16 en 18 inch echt zo groot, of zijn de 18 inch ook stil mits de goede banden erop.
      Alvast hartelijk dank, Joost
    • By JCG
      Stel: je gaat 150 (of 500) km rijden en het is niet erg als aan het einde van de rit de accu helemaal leeg is. Wat zijn dan de effecten op brandstofverbruik en brandstof-/energiekosten als je:
      1. Begint in de EV stand, de accu helemaal leeg rijdt en daarna overgaat op Auto of HEV stand
      2. Vanaf de start van de rit op Auto of HEV stand rijdt
      Ik ben benieuwd naar de reacties en onderbouwing.

• By Xmoo
      Inmiddels ben ik bijna 3 jaar lid hier, dat betekend dat mijn huidige operationele lease contract voor mijn Kia Stonic bijna gaat verlopen. Nu ben ik aan het oriënteren voor een nieuwe lease auto. Ik ben van plan wederom weer voor een Kia te gaan. De Stonic (inmiddels 125.000kms in 30 maanden) heeft mij op één keer na (scheur in een van de bougies) nooit in de steek gelaten. Hiervoor altijd Toyota gereden maar voor een eerste Kia heb ik niks op aan te merken, behalve dat het een top merk is. Naar mijn mening de beste op gebied van geld/kwaliteit/opties verhouding.
      Nu zat ik te twijfelen over de Sportage en Niro. Echter vind ik de Sportage verouderd en is het nog onduidelijk wanneer de nieuwe gaat komen. Sorento? HEEL GRAAG!  Maar financieel niet verstandig ivm hogere bijtelling en heb nog geen (groot) gezin. Dus wordt het bij de Niro, HEV of PHEV in Steel Gray en Executive line uitvoering. Waarom niet EV? Omdat ik soms wel 7/800km op een dag moet rijden, vind het dan makkelijker om binnen enkele minuten klaar te zijn bij een tankstation. Tevens kun je nog niet overal laad palen vinden of zijn mijn bezoekjes van korte duur.
      Nu vraag ik mij dus af, wat een verstandigere keuze zou zijn. Kantoor is 35km heen en 35km terug. Mijn Rugby club is 30km heen en 30km terug. De sportschool 5km heen en 5km terug. Kantoor bezoek ik minimaal 2x per week en combineer ik met het Rugby (zelfde stad) en sportschool bezoek ik minimaal 3x per week. Deze ritten zou ik dus volledig elektrisch kunnen rijden? Als ik alleen al een maand fulltime naar kantoor zou gaan, zou ik al flink op brandstofkosten besparen. Maar weet niet of het verschil van 120 + 40 euro extra kosten per maand waard maakt? De klanten variëren echter, heel Nederland, stukje Belgie en stukje Duitsland. Sommige in de buurt (Eindhoven) en sommige in Groning, Maastricht, Rotterdam, noem maar op. Ik vind het lastig om hier een goede berekening voor te maken. Alleen al de kantoor kms, vergelijken tussen benzine en brandstof, zou ik al ongeveer 100 euro besparen. Dan heb ik al een van het abonnementsprijs verschil gedekt, als mijn berekening klopt. Kan mij voorstellen dat het pas vanaf of tot max x kms, het beter/voordeliger is om de PHEV te nemen ipv de HEV, of vanaf/max x aantal maanden.
      Lease contract zal zijn voor 36 maanden met 50.000kms per jaar.
      Extra opties:
      LED kofferruimte- en achterklepverlichting
      LED in-en uitstapverlichting kleur wit
      LED verlichting voetruimte achterzijde kleur wit
      LED verlichting voorzijde kleur wit
      Trekhaak met afneembare kogel (excl. kabelset)
      * Lichtmetalen velgenset 18 inch Sung bi-colour
      * Thuiskomer (125/80/16)
      * Extra bij de PHEV

Hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven of mij een tip kunnen geven om het juist te berekenen.
    • By BarneyRubble
      Beste Niro Rijders 
      Ik merk sinds een paar maanden dat mijn Niro ( Hybride) tijdens het automatisch opschakelen een behoorlijke trilling laat voelen, net of er iets niet goed pakt.
      Ik heb het niet continu maar merk het zo nu en dan tijdens het opschakelen in lage versnellingen. Hij trilt dan bij een overschakeling naar een versnelling hoger en doet dit dan 1x tijdens het geheel opschakelen. 
      Zo af en toe merk ik het ook als ik juist het gas wat dieper intrap om wat meer vaart te maken, bv bij het invoegen.  Die trilling voel je dan echt goed en duurt dan zo'n 2a3 seconden.
      Hebben meerdere hier misschien last van ? Ik ga hier in ieder geval wel melding bij de dealer van maken.
  • Create New...