Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Weet iemand of de aircopomp van de Kia Hybrid aangedreven wordt door de motor (mechanisch) of dat deze elektrische wordt aangedreven?

aangepast door Derrek
Geplaatst

Ik had wel een vermoeden, maar ja, nu je het zegt, hij doet het ook met niet draaiende motor.

Kia adviseert airco onderhoud bij de Niro slechts om de 4 jaar wat dan ook pas bij mijn Hybrid is gedaan. Een elektrisch aangedreven airco heeft een volledig gesloten system met volledig ingebouwde aandrijfmotor/compressor (zoals bij een koelkast) waardoor er geen (duur) koelmiddel weg kan lekken via de keerringen van de aandrijfpully. Die airco’s horen doorgaans om de 2 jaar te worden bij- en her-gevuld om steeds slechter werkende koeling en hoge reparatiekosten te vermeiden. Maar dit is beter voor het milieu en beter voor m’n portemonnee. Ik denk nu zelfs dat één keer per 4 jaar nog veel is.

Geplaatst

Je hebt altijd verlies van koelmiddel, ook bij een elektrische compressor, elke o-ring en koppeling is een potentieel lek.
Elke 4 jaar is een prima termijn denk ik. Een elektrische compressor is trouwens ook een stuk efficiënter dan een mechanische pomp.

Geplaatst
23 uur geleden, meeder zei:

Je hebt altijd verlies van koelmiddel, ook bij een elektrische compressor, elke o-ring en koppeling is een potentieel lek.

Bij een externe aandrijving van de compressor zoals door een brandstofmotor lekt het koelmiddel inderdaad altijd weg via de o-ring van de aandrijfpulley.  Het verschil met elektrische aandrijving is echter dat de elektromotor compleet in de dichte compressorbehuizing geïntegreerd is en er geen o-ring is. Het koudemiddel kan er dan ook niet uit tenzij er een lek is ergens anders in het koelsysteem (meestal de condensor).

Koelkasten en ook thuisairco’s hoeven daarom ook niet elke 2 jaar bijgevuld worden maar blijven jaren goed koelen.

Geplaatst

Bij alle koppelingen in het AC systeem in de auto zitten ook o-ringen (zoals de doorvoer door het brandschot) en als er ergens een stuk slang zit zal dat ook altijd iets poreus zijn. Het zal evenwel veel minder snel gaan dan bij een normaal AC systeem.

Geplaatst

Ik sluit me aan bij Meeder; de geïntegreerde pomp zal schelen, maar er zijn mogelijkheden te over voor lekken default_icon_smile.gif

Wees blij dat het geen DeLorean is; die had meer dan 10 meter A/C leiding in het systeem. Na 20+ jaar dus vrijwel zeker lekke slangen...

• Like 1
  • 1 jaar later...
Geplaatst
Op 23-7-2020 om 13:58, zei Derrek:

Bij een externe aandrijving van de compressor zoals door een brandstofmotor lekt het koelmiddel inderdaad altijd weg via de o-ring van de aandrijfpulley.  Het verschil met elektrische aandrijving is echter dat de elektromotor compleet in de dichte compressorbehuizing geïntegreerd is en er geen o-ring is. Het koudemiddel kan er dan ook niet uit tenzij er een lek is ergens anders in het koelsysteem (meestal de condensor).

Koelkasten en ook thuisairco’s hoeven daarom ook niet elke 2 jaar bijgevuld worden maar blijven jaren goed koelen.

Is het misschien geen externe elektrische aandrijving ( elektromotor) .???
een gesloten systeem zoals een koelkast zou idd wel mooi zijn . Maurik ben etnografisch niet zo zeker van ik zal het binnenkort ook eens bekijken. 
As vrijdag haal ik onze Niro hybride dynamicline op

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...