Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Dag allemaal, 

Allereest, wat een goed forum is dit, met een hoop informatie.

Ik ben mij dus aan het oriënteren op een Kia Niro Hybride occasion, kijk een beetje naar bouwjaar 2017, 2018. Ik rijdt nu een Mitsubishi ASX 1.6 uit 2015. Op zich een prima no-sense auto, maar ik ben meer gaan rijden, dus wil graag een comfortabelere, stillere, zuinigere auto, met automaat, en kwam zo op de Niro terecht.

Ik wil graag een uitvoering met lekker veel luxe en opties, mis ik een beetje op mijn ASX, dus heb mijn oog laten vallen op een executive of businesline. Beide met leer, stoelverwarming, lane assist, adaptieve cruise control, extra getint glas. Qua prijs niet heel veel verschil, executive ietsje duurder uiteraard.

Voordeel businessline: heeft 16" velgen, niet het mooiste, maar las hier wel het stilste en zuinigste. Ben denk ik voornemens er Cross Climates op te zetten. 

Voordeel executiveline: JBL systeem, Stoelventilatie (lijkt mij fijn in de zomer, of meer een gimmick?), dodehoekdetectie. Xenonlichten. En 18" velgen, staan de auto heel goed, maar ben dus bang voor teveel herrie (daar erger ik mij juist aan bij mijn ASX, echt flinke herrie bij 100km/uur). 

Wat zouden jullie doen? Is het verschil in geluid en verbruik tussen 16 en 18 inch echt zo groot, of zijn de 18 inch ook stil mits de goede banden erop.

Alvast hartelijk dank, Joost

Geplaatst

Als ik het zo lees is vooral luxe een belangrijk koopargument voor u, dan zou ik daar ook voor kiezen.

Ik ben niet bekend met het geluidsniveau van een ASX, maar ik vind de Niro sowieso een behoorlijk stille auto (binnen).

18 Inch zal iets rumoeriger zijn en iets meer verbruiken, maar of u dat acceptabel vind kunt alleen u beoordelen. Probeer in beide versies eens een proefrit te maken zou ik zeggen.

Geplaatst (aangepast)

Hallo Joost81, heb gereden in Niro 2018 met 16" Micheline energiesavers en deze maakte ook (nat wegdek) meer geluid dan de All saesen banden van Continental AllseasenContact 16".

Als er nieuwe banden op moeten denk ik er 195/65 16R onder te leggen omdat deze dezelfde hoogte hebben als een 18R en iets smaller zijn en dus ook zuiniger, voordeel is ook dat de teller afwijking minder wordt, betrouwbaardere verbruikscijfers zal geven en betere stuureigenschappen zal hebben.

aangepast door Anticky
aanpassing tnv.
Geplaatst

ja, als ik zo je verhaal lees Joost, geef jezelf al het antwoord natuurlijk. ga je voor de executive dan zit alles er op en aan.

De stoelverwarming koeling is echt goed werkend, heb trouwens ook een executive uitvoering. In de zomer worden de stoelen heel snel koud, en er zitten verschillende standen op van koeling en verwarming.

Ik vind het JBL systeem echt top, goede geluidsweergave en zeker een beste bass zit er in . En het verschil met de velgen klopt inderdaad, hoe groter de velg/bandenmaat hoe meer verbruik er is. Maar ook dat is nog steeds netjes voor een auto van 1400 kilo moet ik zeggen. Als je naar banden handelaren gaat staan daar vaak tabellen in met het geluidsprofiel van verschillende bandenmerken, dus keuze zat dan.

Succes met de keuze die je gaat maken dan.

groeten, Evard

Geplaatst

De meesten hebben slechts één auto, waardoor geluidsverschil lastig te meten is. Bovendien zijn de banden zelf even groot qua diameters. het is dus niet zo dat er meer geluidsdruk is omdat ze dichter bij de wielkast zitten. Om het tw weten zou je onder gelijke omstandigheden moeten meten met een decibelmeter. Wat mij wel opvalt, is dat onder sommige omstandigheden nat wegdek lawaai maakt. (als 3 jaar 16" crossclimates naar volle tevredenheid)

Geplaatst

De meesten hebben slechts één auto, waardoor geluidsverschil lastig te meten is. Bovendien zijn de banden zelf even groot qua diameters. Het is dus niet zo dat er meer geluidsdruk is omdat ze dichter bij de wielkast zitten, hoogstens is de band een fraaie breder. Om het te weten zou je onder gelijke omstandigheden moeten meten met een decibelmeter. Of een test van de anwb/adac moeten raadplegen.

Wat mij wel opvalt, is dat onder sommige omstandigheden nat wegdek lawaai maakt. Zelf heb ik al sinds dag 1 de 16" crossclimates, naar volle tevredenheid.

Geplaatst

Hartelijk dank voor jullie adviezen. Ga ik maar eens proefrijden in de executive denk ik :) 

ASX genereert trouwens 85.8 decibel, 100km/u op cruise control op een droge en gladde A2, flink wat. 

Geplaatst
40 minuten geleden, Joost81 zei:

ASX genereert trouwens 85.8 decibel, 100km/u

Bij 85 dB(A) is in de industrie gehoorbescherming verplicht. De A staat voor een correctie qua gevoeligheid van het menselijk oor.

Is dit wel gemeten met een juiste meter?

Geplaatst
16 uur geleden, Joost81 zei:

Met de decibel meter van mijn iPhone...

Zelf gebruik ik wel eens de app "dB Volume", rechts kan bij "weighting" het dBA filter geselecteerd worden. Mogelijk volgt dan een realistischer getal.

Blijft echter moeilijk meten in een kleine ruimte met de nodige reflectie.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...