R.J. Geplaatst 28 Augustus, 2021 Geplaatst 28 Augustus, 2021 Het vreemde doet zich voor, dat als ik even met behoorlijk was gas optrek, dat dan de toeren even omhoog schiet als hij gaat schakelen. Bij "normaal" rustig rijden heb ik er geen last van, alleen maar als ik lekker doortrek en dan niet eens vol gas. Iemand een idee wat daarvan de oorzaak zou kunnen zijn? Vorige week zijn wel de koppeling en koppelingsrobot vervangen. Robbert-Jan Quote
meeder Geplaatst 28 Augustus, 2021 Geplaatst 28 Augustus, 2021 Hebben ze de bak wel goed opnieuw ingeleerd? Dit lijkt echt op een synchronisatie probleem tussen de twee koppelingen. Als er net onderdelen vervangen zijn moet je gewoon terug gaan naar de dealer die de onderdelen vervangen heeft. Quote
R.J. Geplaatst 28 Augustus, 2021 Topic Starter Geplaatst 28 Augustus, 2021 Volgens de dealer hebben ze het inleren weer op 0 gezet, zodat de bak zich zou aanpassen aan mijn rijstijl. Ik kan er ook op internet weinig over vinden. Koppelingsrobot wordt ook wel actuator genoemd, maar daar kom ik ook niet verder mee op internet. Quote
olympus Geplaatst 28 Augustus, 2021 Geplaatst 28 Augustus, 2021 40 minuten geleden, meeder zei: Hebben ze de bak wel goed opnieuw ingeleerd? Dit lijkt echt op een synchronisatie probleem tussen de twee koppelingen. Als er net onderdelen vervangen zijn moet je gewoon terug gaan naar de dealer die de onderdelen vervangen heeft. Is dat niet normaal dan, je geeft een dot gas zoals je zelf zegt, als ik dat doe gaat hij bij mij ook loeien en terug in versnelling en schakelt dan weer snel op. Quote
R.J. Geplaatst 28 Augustus, 2021 Topic Starter Geplaatst 28 Augustus, 2021 Het is niet het feit dat hij terugschakelt, maar juist bij het opschakelen. Voordat hij dan in de volgende versnelling gaat, gaan de toeren extra omhoog en dan schakelt hij pas. Quote
gjcvro Geplaatst 28 Augustus, 2021 Geplaatst 28 Augustus, 2021 klinkt dan eerder als een slippende koppeling? Quote
R.J. Geplaatst 28 Augustus, 2021 Topic Starter Geplaatst 28 Augustus, 2021 Dat zou je idd denken, maar is dat wel mogelijk nu de koppeling en actuator net zijn vervangen? Quote
meeder Geplaatst 28 Augustus, 2021 Geplaatst 28 Augustus, 2021 Dat is wel mogelijk als de bak niet goed ingeleerd is.Bij DCT bakken moeten de aangrijp punten van de koppelingen opnieuw ingeleerd worden als er wat vervangen is.Als dat niet of niet goed is gedaan zijn de gemelde symptomen vaak voorkomend. Ze moeten dit gewoon even opnieuw doen, als het dan nog steeds niet goed is kan het zijn dat er iets niet goed is aan de nieuw geplaatste onderdelen. Quote
R.J. Geplaatst 28 Augustus, 2021 Topic Starter Geplaatst 28 Augustus, 2021 Ik zal eerdaags bij de dealer langsgaan. Quote
Pascal Stegers Geplaatst 11 Juli, 2025 Geplaatst 11 Juli, 2025 Ik weet dit is een erg oud artikel maar ik ervaar hetzelfde met mijn proceed. Extra gas bij de schakelmomenten. Ik heb het wederom aangegeven bij de dealer, het lijkt op slippen van de koppeling. Die is overigens nog geen 20000 km geleden vervangen maar de ellende is er al weer zoals het teveel gasgeven bij het weg rijden. Wat ik ook vervelend vind is dat de auto bij een snelheid van 1 km/per uur nog vanuit de 2e versnelling wegrijdt. In de sportstand doet hij dat niet. Quote
pixbillye Geplaatst 14 Juli, 2025 Geplaatst 14 Juli, 2025 De enige reden hiervoor is dat bij je niro HEV er dus naast je motor ook een accu zit. wanneer die accu maar op 15% vol of eerder leeg staat werkt de motor in deze situatie dubbel want hij moet de wagen trekken in eerste plek en ten tweede ook de accu opladen, vandaar de hoge toeren. wil je dit voorkomen moet je in sport mode rijden en zelf flipperen aan het stuur bij het schakelen waarbij je altijd je RPM van de motor onder controle hebt. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.