Jump to content

Laadsnelheid een raadsel

Recommended Posts

Guest Joshua Smits
Posted

Hallo mede KIA gebruikers,

Ik heb sinds juli 2021 een KIA E Niro DynamicLime en ik vraag mezelf af waarom ik nu geen 77kW meer haal bij DC laadpalen. Ik heb verschillende DC palen geprobeerd van Fastned en Ionity. Het lijkt erop dat ik niet eens hoger dan de 50 kW kom. 

(Wintermode staat aan).

Zou iemand mij hier iets meer uitleg over kunnen geven?

Alvast bedankt,

16425926140813116591132572001511.jpg

Posted

Ook bij wintermode is de temperatuur van de accu nog te laag om optimaal te laden, waarbij vermeld dat de wintermode geen of uiterst weinig nut heeft bij temperaturen die duidelijk boven -10 zijn.

Posted

@Joshua Smits Doorzoek dit forum eens op dat onderwerp. Er is al heeeel wat geschreven of de laadsnelheid en de (on)mogelijkheden om die te beïnvloeden. Niet nodig om daarvoor een nieuw draadje aan te maken.

Guest Joshua Smits
Posted

Hoi @Hippe lip

Dankjewel voor je feedback. 

Helaas is er bij geen een topic een duidelijk antwoord. Vandaar mijn gerichte vraag. 

Misschien is er iemand die inhoudelijk wel antwoord kan geven?

Groeten, 

Joshua

Posted

@Joshua Smits

Die 77 kW is een theoretisch maximum dat je alleen onder ideale omstandigheden haalt. Er zijn allerlei hindernissen op dat pad. Temperatuur is de grootste hindernis in dit jaargetijde. Als de accu te koud is, dan kun je minder snel laden.

Ook hangt het af van de laadtoestand van de accu. Als er nog 50% of meer in zit zal je die 77 kW waarschijnlijk niet gaan halen.

Maar dit soort toelichting zal toch vast wel al eerder hier gegeven zijn op dit forum?

• Like 2