Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sinds kort ben ik eigenaar van een Kia Niro PHEV, geïmporteerd uit Duitsland en gekocht bij een Nederlandse dealer.

De dealer vroeg voor een set winterwielen zo'n 1400 euro, dus heb ik via Marktplaats een set originele velgen (met plastic doppen) gekocht en via e-bay een set TPMS sensoren. Die hebben typenummer 52933-D4100/52933-F2000 en zouden compatibel moeten zijn met de Niro (op de sensoren zelf staat 52933-F2000). 

Na het monteren van de wielen blijft het TMPS systeem stil. Dat wil zeggen, er komt geen waarschuwing op het dashboard, er branden geen lampjes, maar het scherm geeft ook geen bandenspanning weer. Daar staat "ga rijden", maar ook na honderden kilometers komen er geen waardes op het scherm.

Ik heb geprobeerd om met een ODB-II lezer de computer uit te lezen en deze geeft een fout "C1663 auto location failure", wat erop wijst dat de computer de sensoren wel ziet, maar niet in staat is om ze op de juiste manier aan de locatie te koppelen. Volgens deze site zou het inleren vanzelf moeten gaan door het vergelijken van de sensorwaardes met gegevens uit de ABS.

De dealer zegt dat het inlezen via de computer moet, maar hij is wat onduidelijk over de vraag of dat dan iedere wissel weer opnieuw moet. 

Heeft iemand hier ervaring mee? Of zou het toch echt een kwestie zijn van het plaatsen van de originele Kia sensoren, die ruim 4 keer duurder zijn?

Posted

Ik heb originele sensoren in de winterwielen. Bij wisseling pakt de auto automatisch de bandenspanningswaarden op, dus geen inleren na wisseling.

• Like 1
  • 1 month later...
Posted

De auto is inmiddels door de garage geprogrammeerd. Ze moeten de sensoren inderdaad inleren in de auto. Toen kreeg ik de bandenspanning wel op het scherm.

Nu liggen de zomerwielen er weer op, die deden het na een paar kilometer weer. Ik hoop dat het later dit jaar, bij wisselen naar de winterwielen wel weer in een keer goed gaat....

Volgens de boekjes moet de auto de sensoren herkennen aan de hand van de draaisnelheid in combinatie met gegevens uit de ABS. 

Posted

De bandenboer heeft bij mij de universele sensoren geprogrammeerd, aan de auto is niets gedaan, en herkennen ging automatisch. De dealer hoeft er dus niet per se iets aan te doen, mits de sensoren goed zijn geprogrammeerd.

• 6 months later...
Posted

Ik ben ook bezig met winterbanden, maar dan moet je kennelijk wel de TPMS extra aanbrengen. De orginele van Kia zijn super duur tov bv, Amazon. 

De AHKISS Bandenspanning Monitor Sensor Tpms is volgens Amzaon geschikt voor de 2015-2022 Hyundai Elantra Grandeur I30 Genesis KIA OPTIMA NIRO 52933-F2000 52933-D4100 (Color : 4PCS)

Merk: AHKISS kostprijs € 75,00

Mijn vraag is of iemand hier al ervaring mee heeft. Anders is het weggegooid geld.

Posted (edited)
1 uur terug, zei Leon Kessels:

Ik ben ook bezig met winterbanden, maar dan moet je kennelijk wel de TPMS extra aanbrengen.

Zou me eerst afvragen of je wel winterbanden nodig hebt en niet voor 4-seizoenbanden kan gaan. De kwaliteit van de goede 4-seizoenbanden (Vredestein Quatrac, Michelin CrossClimate, Goodyear Vector, etc. is de laatste jaren sterk vooruit gegaan. Ik heb het dus niet over goedkope inferieure banden van een onbekend merk. Deze kwaliteit 4-seizoenbanden zijn ook toegestaan in wintersportlanden (3 sneeuwvlokjes) alhoewel separate winterbanden van een goed merk nog wel beter zijn in sneeuw. Maar ga je wel zo vaak op wintersport of wil je veilig rijden ook in de winter in de rest van Europa? En sneeuwd het wel zo vaak hier? Verder doen geode 4-seizoenbanden niet onder voor winterbanden.

Je hebt geen extra TPMS sensoren nodig en ook geen halfjaarlijkse wisselkosten. Bovendien had ik vroeger (ik heb vanaf 1989 winterbanden gebruikt) altijd het probleem welke maand de goede wisselmaand was. Het weer in lente en herfst kan nogal eens onvoorspelbaar zijn.

Die problemen heb je niet met 4-seizpen banden. Zijn 4-seizoenbanden dan wellicht een betere keuze beter zijn omdat je dan altijd relatief veilig rijst.

In ieder geval wel een (veel) voordeligere keuze,

Edited by Derrek
Posted

Typefoutjes:

Die problemen heb je niet met 4-seizoen banden. Zijn 4-seizoenbanden dan wellicht een betere keuze omdat je dan altijd relatief veilig rijdt.

Posted

Ik rijd ook al jaren met Michelin CrossClimat banden en zij bevallen prima, ook op mijn nieuw bestelde NIRO EV heb ik deze banden besteld. Het scheelt aanmerkelijk in de kosten en zeker in Nederland zijn deze banden net zo veilig als de gemiddelde zomer en winterband.

Posted

Het blijven compromis-banden. Niet de beste in de zomer en niet in de winter.
Het mag wat kosten, extra veiligheid. Je no-claim aanspreken omdat je net 10 cm te kort kwam in je remweg is niet fijn.

• Like 1
Posted
11 uur geleden, zei Flying_Dutchman:

Het blijven compromis-banden. Niet de beste in de zomer en niet in de winter.
Het mag wat kosten, extra veiligheid. Je no-claim aanspreken omdat je net 10 cm te kort kwam in je remweg is niet fijn.

Dat klopt theoretisch mss wel, maar wie heeft van beide de beste?

In het grote verschil zit hem in de tussenseizoenen. In de lente hebben 4 seasons een kortere remweg dan nog niet gewisselde winterbanden en in de herfst een kortere remweg dan nog niet gewisselde zomerbanden. Met het onvoorspelbare weer (het kan een koude lente zijn en strandweer in de herfst) weet je nooit wanneer de zomer/winterbanden moet wisselen zodat 4-seasons in die seizoenen de veiligere keuze zijn. En daarbij zijn de (goede) 4-seasons de laatste jaren zoveel verbeterd dat de verschillen in de zomer met zomerbanden steeds kleiner worden en in de winter steeds kleiner dan winterbanden. Het is niet voor niets dat de geode 4-seasons in de winter zelfs toegestaan zijn in de Europese winterse sneeuwlanden. Let wel, ik heb het over de hier door Kia rijders genoemde goede merken 4-seasons.

En dat alles valt nog in het niet met de onveiligheid van de berijder…..

• Like 2