Geer00 Geplaatst 10 Augustus, 2022 Geplaatst 10 Augustus, 2022 Op 16-7-2022 om 11:50, zei BarneyRubble: Dit is dus de reden waarom wij voor "onze situatie" voor een PHEV gekozen hebben en het wordt nog steeds lager. . Helemaal goed Barney. Top hoor. Maar is er iemand die al wel een duidelijk beeld heeft van de kosten van het opladen? Neem mij als voorbeeld: Ik rijd met mijn HEV momenteel een algemeen gemiddelde van afgerond 1:18. Met een benzineprijs van momenteel 2,05 euro kom ik dus op een kilometerprijs voor brandstof van 0,114 euro. Is er iemand die dit sommetje kan maken maar dan met benzine- en stroomkosten tezamen? 1 Quote
MaikelHer Geplaatst 11 Augustus, 2022 Geplaatst 11 Augustus, 2022 Helemaal goed Barney. Top hoor. Maar is er iemand die al wel een duidelijk beeld heeft van de kosten van het opladen? Neem mij als voorbeeld: Ik rijd met mijn HEV momenteel een algemeen gemiddelde van afgerond 1:18. Met een benzineprijs van momenteel 2,05 euro kom ik dus op een kilometerprijs voor brandstof van 0,114 euro. Is er iemand die dit sommetje kan maken maar dan met benzine- en stroomkosten tezamen?Als ik goed reken:Stel auto loopt 1 op 25. Om makkelijk te rekenen gaan we uit van 50 km elektrische reikwijdte en 50 km op benzine. uiteraard in het gunstigste geval. Het niet tussentijds aanslaan van de Verbrandingsmotor.Dat is 2l × € 2,05= €4,10 + 14kwh(accupakket) x 0,23ct/kw (in ons geval)Dat is dus €4,10 + €3,22 = €7,32 / 100km is €0,073 de kilometer. Wij gaan laden via onze zonnepanelen, dan gaat de kilometerprijs natuurlijk door de helft.Mocht ik een foutieve berekening maken hoor ik het graag!!Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
R2D2 Geplaatst 11 Augustus, 2022 Geplaatst 11 Augustus, 2022 Ik heb nu 1200 km gereden waarvan een paar keer naar mijn werk met de HEV uitvoering. Voor mijn werk rij ik 30/50/60/80 wegen en is ongeveer 40km enkele reis. Hierbij rij ik 4,8 l/100. Voor dit soort wegen is de HEV best wel zuinig. Ga je de snelweg op dan ligt het verbruik gemiddeld bij mij op 5.8 wat ik ook niet heel slecht vind. Natuurlijk heb ik nog niet veel km gereden maar dit zijn mijn eerste bevindingen. Onzuiniger rijden is trouwens ook heel makkelijk met deze auto, maar hij gaat ook wel als een raket als het moet Quote
Marinus 22 Geplaatst 15 Augustus, 2022 Geplaatst 15 Augustus, 2022 Op 10-8-2022 om 22:48, zei Geer00: Helemaal goed Barney. Top hoor. Maar is er iemand die al wel een duidelijk beeld heeft van de kosten van het opladen? Neem mij als voorbeeld: Ik rijd met mijn HEV momenteel een algemeen gemiddelde van afgerond 1:18. Met een benzineprijs van momenteel 2,05 euro kom ik dus op een kilometerprijs voor brandstof van 0,114 euro. Is er iemand die dit sommetje kan maken maar dan met benzine- en stroomkosten tezamen? Heb jij die 1:18 van de boordcomputer? Quote
Marinus 22 Geplaatst 15 Augustus, 2022 Geplaatst 15 Augustus, 2022 (aangepast) Dit weekend 700 km afgelegd en brandstofverbruik bekeken van mijn Sportage PHEV. Elektrische bereik ± 55km Wat mij wel opviel was dat de boordcomputer afwijkt met het werkelijk verbruik, volgens de boordcomputer op automatisch hybride stond verbruik 15 km per liter maar in werkelijkheid was dit 12,5 km per liter, verschil van 2,5 km per liter ten ongunste van berijder. Eerste 4 en laatste 8 km gereden op binnenweg 50 km per uur de rest op de snelweg waarvan 65 % 120 km per uur rest 100 km per uur. Wat mij ook verbaasde was dat bij een volle accu en volle benzinetank al binnen 5 á 10 km de motor mee gaat werken, dat vond ik op zich niet raar, maar wel dat hij aangeeft dat ook de accu werd opgeladen, en dit zo gedurende de gehele rit heeft hij de accu op ± 80 % gehouden. Wat dus inhoud dat de motor harder moet werken dus hoger verbruik. Terwijl hier voldoende aanwezig was in de accu namelijk tussen de 85 en 95 %, wat voor zin heeft dat? Het zou beter zijn als zoals ik ergens gelezen had, dat het verbruik verdeelt zou worden als je op de navigatie rijd naar de bepaalde locatie toe. En dat aan het einde van de rit je accu bijna leeg zou zijn. Je kunt dan de accu weer opladen en weer beginnen met een volle accu voor de terugreis. Zo zou het eigenlijk moeten werk toch, om zo goedkoop mogelijk te rijden. Nu moet je kijken hoeveel je nog rest aan elektrische km’s en laatste gedeelte handmatig op EV zetten. Het benzine verbruik viel mij ook tegen, was volgens boordcomputer 15 km per liter. Maar na tanken een berekening gemaakt was geen 15 km per liter maar slechts 1:12,5. Dus slechts 12,5 km per liter. Op mijn heen rit van 325 km waarvan ik dus 295 km op automatisch hybride gereden heb, gaf de boordcomputer aan 15 km per liter. Was dus in werkelijkheid 12,5 km per liter volgens de boordcomputer kon ik nog 30 km rijden met de accu. Dit dus gedaan en laatste km’s op de EV stand gereden. Op het einde gaf de boordcomputer aan 19,4 km per liter, maar na volledig vol tanken bleek weer dat dit niet correct was in werkelijkheid maar 16,9 km per liter op rit van 325 km incusief accu stroom. Op de terugweg was de accu leeg wat betekend geladen tot ± 20 % en 325 km gereden ook weer hybride ander stand kan niet bij lege accu. De auto rijd dan net als een HEV, wat betekend dat de hij de accu tussen de 17 en 21 % blijft opladen. En eind resultaat na tanken 12,5 km per liter. Dus echt zuinig is hij niet het enige waar je op bespaart is leeg rijden van je accu. Mijn conclusie bij korte ritten van 70 tot 100 km kun je bij thuisladen zeer zuinig rijden. Bij langere ritten en opladen bij laadpaal is hij in mijn ogen helemaal niet zo zuinig. En nogmaals de boordcomputer is niet correct wijkt 2,5 km per liter af ten nadelen berijder. 15 Augustus, 2022 aangepast door Marinus 22 Quote
Geer00 Geplaatst 15 Augustus, 2022 Geplaatst 15 Augustus, 2022 (aangepast) 42 minuten geleden, zei Marinus 22: Heb jij die 1:18 van de boordcomputer? Yep, maar mijn ervaring met het door de boordcomputer berekende verbruik op een tank is dat dat vrijwel precies overeenkomt met de eigen berekening met afgelegde km's en getankte liters (zie mijn post hier van 27 juli, en dit was een zuivere berekening met 2x 100% aftanken). Ik heb niet het idee dat het algehele gemiddelde verbruik dat de boordcomputer aangeeft veel aafwijkt van het werkelijke verbruik. 15 Augustus, 2022 aangepast door Geer00 Quote
BarneyRubble Geplaatst 15 Augustus, 2022 Geplaatst 15 Augustus, 2022 (aangepast) Wij rijden de PHEV, express genomen zodat we 95% van de ritten die wij rijden met het opladen van de accu wanneer nodig wij dan op Elektrisch rijden. Mijn vorige auto was de HEV Niro, hiermee reden we met het gemiddelde van het hele jaar zeker 1 op 20. Dit kwam mede omdat we met deze HEV best veel elektrisch konden rijden mede door het aangeleerde opladen onder het rijden, ( remmen/uitrollen ) mijn rijgedrag daarbij hielp ook goed mee, niet als een slak maar zeker ook niet als een haas. Ik ben dus benieuwd hoe de PHEV het gaat doen in de HEV/Automatische stand. Maar is die automatische stand wel beter/zuiniger dan dat je hem op geheel Hybride/HEV zet? De niro had alleen de HEV stand met dan de optie Eco/Sport maar weegt zo'n 600 kilo minder. Maar dus die extra Automatische stand in de Sportage PHEV, is die wel zuiniger dan de Hybride stand. Schiet me net te binnen, ik heb met de sportage op Hybride stand en lege accu met 2 elektrische fietsen achterop en een volledig volgeladen kofferbak incl hondenkar toch 217 km hybride gereden en vond dat ie dat best netjes gedaan had, zie de foto. 15 Augustus, 2022 aangepast door BarneyRubble Quote
Marinus 22 Geplaatst 15 Augustus, 2022 Geplaatst 15 Augustus, 2022 (aangepast) 2 uur geleden, zei Geer00: Yep, maar mijn ervaring met het door de boordcomputer berekende verbruik op een tank is dat dat vrijwel precies overeenkomt met de eigen berekening met afgelegde km's en getankte liters (zie mijn post hier van 27 juli, en dit was een zuivere berekening met 2x 100% aftanken). Ik heb niet het idee dat het algehele gemiddelde verbruik dat de boordcomputer aangeeft veel aafwijkt van het werkelijke verbruik. Dit weekend getankt en volgens boordcomputer gaf hij aan 1:15 na tanken berekening gedaan gereden km 280,1 aantal liters 22,43 dus 1:12,48. Scheelt toch 2,5 km per liter met de boordcomputer op echte km's en echte liters bijvullen. Vind ik toch veel is bij mij toch een verschil van meer dan 105 km per tank bij PHEV van 42 liter 15 Augustus, 2022 aangepast door Marinus 22 Quote
Geer00 Geplaatst 15 Augustus, 2022 Geplaatst 15 Augustus, 2022 (aangepast) .......... en in beide gevallen was de tank even vol? In mijn geval was de tank beide keren tot aan de rand gevuld, dus dat maakte een exacte berekening mogelijk. Na het afslaan van het vulpistool kan er zeker nog 8 liter bij (was in mijn Ceed zeker 12 liter). Ik wil maar zeggen dat daar dus een marge zit die tot grote berekeningsverschillen kan leiden. En dan zou 8 liter van de 42 (PHEV) tot een nog grotere onzekere factor leiden dan 8 liter van de 52 (HEV). 15 Augustus, 2022 aangepast door Geer00 Quote
Marinus 22 Geplaatst 15 Augustus, 2022 Geplaatst 15 Augustus, 2022 59 minuten geleden, zei BarneyRubble: Wij rijden de PHEV, express genomen zodat we 95% van de ritten die wij rijden met het opladen van de accu wanneer nodig wij dan op Elektrisch rijden. Mijn vorige auto was de HEV Niro, hiermee reden we met het gemiddelde van het hele jaar zeker 1 op 20. Dit kwam mede omdat we met deze HEV best veel elektrisch konden rijden mede door het aangeleerde opladen onder het rijden, ( remmen/uitrollen ) mijn rijgedrag daarbij hielp ook goed mee, niet als een slak maar zeker ook niet als een haas. Ik ben dus benieuwd hoe de PHEV het gaat doen in de HEV/Automatische stand. Maar is die automatische stand wel beter/zuiniger dan dat je hem op geheel Hybride/HEV zet? De niro had alleen de HEV stand met dan de optie Eco/Sport maar weegt zo'n 600 kilo minder. Maar dus die extra Automatische stand in de Sportage PHEV, is die wel zuiniger dan de Hybride stand. Schiet me net te binnen, ik heb met de sportage op Hybride stand en lege accu met 2 elektrische fietsen achterop en een volledig volgeladen kofferbak incl hondenkar toch 217 km hybride gereden en vond dat ie dat best netjes gedaan had, zie de foto. Boordcomputer is niet correct als je aftankt en de gereden km's en kijkt naar aantal liters die erin gingen zul je tot ontdekking komen dat het geen 5,5 liter per 100 km is maar 6,4 per 100 km. Ik heb voorheen een mercedes B klasse gehad waar bijna hetzelfde verschil in zat, dit doen autofabrikanten volgens mij bewust om het zo gunstig uit te laten komen. Tank volgende keer nog maar eens en doe zelf de echte berekening echt aantal km's en echte aantal liters dan heb je het exacte verbruik. Quote
Geer00 Geplaatst 15 Augustus, 2022 Geplaatst 15 Augustus, 2022 Je moet mijn teksten nog maar eens zorgvuldig nalezen ..................... Quote
Marinus 22 Geplaatst 15 Augustus, 2022 Geplaatst 15 Augustus, 2022 21 minuten geleden, zei Geer00: .......... en in beide gevallen was de tank even vol? In mijn geval was de tank beide keren tot aan de rand gevuld, dus dat maakte een exacte berekening mogelijk. Na het afslaan van het vulpistool kan er zeker nog 8 liter bij (was in mijn Ceed zeker 12 liter). Ik wil maar zeggen dat daar dus een marge zit die tot grote berekeningsverschillen kan leiden. En dan zou 8 liter van de 42 (PHEV) tot een nog grotere onzekere factor leiden dan 8 liter van de 52 (HEV). Ik heb twee keer getankt en echt tot de nok vol gegooid tot ik de benzine zag in de vulpijp. dus daar kan bij mij het verschil niet inzitten. Quote
Geer00 Geplaatst 15 Augustus, 2022 Geplaatst 15 Augustus, 2022 Tja ..... dan is het inderdaad wel een vervelend verschil zeg. En temeer vreemd dat het dan per auto kennelijk zo kan verschillen. Quote
Marinus 22 Geplaatst 15 Augustus, 2022 Geplaatst 15 Augustus, 2022 14 minuten geleden, zei Geer00: Tja ..... dan is het inderdaad wel een vervelend verschil zeg. En temeer vreemd dat het dan per auto kennelijk zo kan verschillen. Inderdaad, maar ik zie toch veel foto's van verbruik van de boordcomputer ik weet uit ervaring dat dit niet klopt bij geen enkele auto. Bij die van mij in ieder geval niet van geen enkele auto die ik voorheen had. Er zat altijd een verschil tussen boordcomputer en werkelijk getankte liters en gereden km's. Mijn vorige auto's waren VW Golf, Mercedes Benz C en laatste Mercedes Benz B allemaal gaven deze auto's aan minder te gebruiken dan ik daadwerkelijk tankte opmerkelijk toch. Quote
Kenniani Geplaatst 15 Augustus, 2022 Geplaatst 15 Augustus, 2022 Als het echt zo bij al jouw auto's is zou ik eerder denk dat het aan jouw meet methode ligt. Tank tot pistool eerste keer afslaat, ga 100 km rijden en tank dan weer bij dezelfde pomp met dezelfde slang tot pistool weer afslaat. Deel het aantal gereden kilometers(100) door het getankte aantal liters en je weet hoeveel kilometer met 1 liter kan rijden. Quote
Marinus 22 Geplaatst 15 Augustus, 2022 Geplaatst 15 Augustus, 2022 (aangepast) 32 minuten geleden, zei Kenniani: Als het echt zo bij al jouw auto's is zou ik eerder denk dat het aan jouw meet methode ligt. Tank tot pistool eerste keer afslaat, ga 100 km rijden en tank dan weer bij dezelfde pomp met dezelfde slang tot pistool weer afslaat. Deel het aantal gereden kilometers(100) door het getankte aantal liters en je weet hoeveel kilometer met 1 liter kan rijden. De meet methode die ik heb is tanken tot je de brandstof ziet in de vulpijp tot de max dus. Dan heb je altijd dezelfde meet methode en meetpunt. En zoals Geer00 al aangaf zie review van een uur terug : "Na het afslaan van het vulpistool kan er zeker nog 8 liter bij (was in mijn Ceed zeker 12 liter). Ik wil maar zeggen dat daar dus een marge zit die tot grote berekeningsverschillen kan leiden. Ik heb dit niet uitgeprobeerd maar ik ga er vanuit dat wat Geer00 aangeeft klopt. Een betere meet methode kun je niet hebben. 15 Augustus, 2022 aangepast door Marinus 22 Quote
BarneyRubble Geplaatst 15 Augustus, 2022 Geplaatst 15 Augustus, 2022 (aangepast) 45 minuten geleden, zei Kenniani: Als het echt zo bij al jouw auto's is zou ik eerder denk dat het aan jouw meet methode ligt. Tank tot pistool eerste keer afslaat, ga 100 km rijden en tank dan weer bij dezelfde pomp met dezelfde slang tot pistool weer afslaat. Deel het aantal gereden kilometers(100) door het getankte aantal liters en je weet hoeveel kilometer met 1 liter kan rijden. Mee eens, tank totdat het pistool 1x afgaat, rijd een aantal gekozen kilometers, iets van 150/200/250 km. Reset het huidige gemiddelde en begin ermee. Noteer gegeven moment de huidige km stand zodra je weer bij de pomp staat, tank weer tot dat het pistool weer 1x klikt. Noteer het aantal liters en deel dit door 100, vergelijk de uitkomst met het gemiddelde met wat de boordcomputer doorgeeft en noteer het verschil. Doe bovenstaande een keer of 3 ook met andere wegen, snelheden, airco hoog of laag, schuifkanteldak open enz. Tel dan de resultaten met elkaar op en vergelijk alles met elkaar. Ps. Ik vind het jammer dat je het resultaat van een afgesloten rit maar 1x in beeld krijgt, zet je daarna de auto uit en weer aan dan is het meteen verdwenen, in mijn vorige Niro kon je dit nog blijven zien/ opvragen net zolang dat je weer een nieuwe rit gaat rijden, vond dat veel prettiger, als je nu vergeet te kijken en de boel uit zet dan is het in ieder geval bij mij niet meer terug te vinden. 15 Augustus, 2022 aangepast door BarneyRubble Quote
Geer00 Geplaatst 15 Augustus, 2022 Geplaatst 15 Augustus, 2022 Een betere meet methode kun je niet hebben. Je haalt me de woorden uit de mouwen Quote
Wilmar van de Put Geplaatst 17 Augustus, 2022 Geplaatst 17 Augustus, 2022 (aangepast) Ik had op 15 augustus mijn Sportage PHEV precies een maand in mijn bezit en had toen 1055 kilometer gereden, ik heb 7,23 liter benzine getankt (€ 14,45). De verbruikte stroom heb ik opgewekt via mijn eigen zonnepanelen. Gereden bebouwde kom, B-wegen snelweg naar Amersfoort en terug naar Utrecht via snelweg toen weer via snelweg/B-weg terug naar Zeist. Alles op stroom. Thuisgekomen nog 3 km range op stroom met 25% accu. Langste range na opladen tot nu toe 62 KM. Meestal rond de 57 km. Ik ga nog verder kijken wat het verbruik doet. Morgen een lang weekend naar Keulen, dan probeer ik de automatische stand. Route via de Autobahn. Ik ben hier erg tevreden mee. 17 Augustus, 2022 aangepast door Wilmar van de Put 1 Quote
Rick Geplaatst 27 Augustus, 2022 Topic Starter Geplaatst 27 Augustus, 2022 Op 16-7-2022 om 11:50, zei BarneyRubble: Dit is dus de reden waarom wij voor "onze situatie" voor een PHEV gekozen hebben en het wordt nog steeds lager. . @BarneyRubble Leer mij eens zo zuinig rijden/regenereren hahah Quote
BarneyRubble Geplaatst 27 Augustus, 2022 Geplaatst 27 Augustus, 2022 12 minuten geleden, zei Rick: @BarneyRubble Leer mij eens zo zuinig rijden/regenereren hahah 2 Quote
Geer00 Geplaatst 28 Augustus, 2022 Geplaatst 28 Augustus, 2022 16 uur geleden, zei BarneyRubble: Mooie cijfers hoor! Overwegend kortere ritten neem ik aan? Ik zit momenteel na 2.900 km op een verbruik van 5,6 (HEV), maar ook dit is nog dalende. Ik heb overigens mijn instellingen op km/l staan. Het verbruikscijfer fluctueert dan veel meer tijdens het rijden, en dat stimuleert mij nog meer om er uit te halen wat er in zit (kwa verbruik dan he). Quote
cees Geplaatst 31 Augustus, 2022 Geplaatst 31 Augustus, 2022 getankt 45 L tank lampje brand meteen gaan tanken 775 km gereden 1op 17,2 snelheden 30 tot 50 km /uur binnen bebouwde kom snelheid snelweg 100km /uur op de computer stond 5.8L op 100 km op de computer stond ook beneden in het scherm nog 65 km te rijden met het tanklampje aan Quote
BarneyRubble Geplaatst 1 September, 2022 Geplaatst 1 September, 2022 (aangepast) Rijders met een PHEV, ga morgen met volle bepakking een ritje van +/_ 150 km rijden. Zorg dat de accu vol is ( 61km radius ) ik ben er nog steeds niet achter welke instelling het zuinigst is ? 1. Automatisch in Eco 2. Hybride in Eco Dus niet in de stand Elektrisch.! Weet iemand het juiste antwoord 1 September, 2022 aangepast door BarneyRubble Quote
BarneyRubble Geplaatst 2 September, 2022 Geplaatst 2 September, 2022 Vandaag 132 km gereden, met fietsendrager, 2 elektrische fietsen, een hondenkar en vakantie bagage. Vanuit huis was de Accu vol ( PHEV ) en heb hem bij vertrekken meteen op " Hybride " gezet. Alleen maar Cruisecontrol op 101 km/pu en bijna alles snelweg, zie het resultaat op de foto. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.