Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik ben benieuwd naar het werkelijke verbruik van de nieuwe Sportage. 
Van de (mild)Hybride weet ik de beloofde waardes niet. De PHEV zou 77KM elektrisch kunnen rijden en daarmee gemiddeld "1 op 100" verbruiken.

Ook erg benieuwd naar het verschil tussen stad en snelweg, en de verschillen tussen de soorten Hybride.

• Like 2
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted
Op 20-3-2022 om 14:05, zei Auke Riemsma:

Eerste keer getankt 38 liter en 671 km gereden een verbruik van 1 op 17,7km dus.

Dat is best netjes Auke, met mijn Niro Hybride haal ik nu makkelijk 1 op 20, met wat hogere temperaturen zit ik boven de 1 op 22

20220327_145632.jpg

Posted (edited)

38 liter getankt nadat het lampje is gaan branden, of er al vóór? En kun je iets zeggen over de gereden km's (stadsgebruik, snelweggebruik, snelheid)?

Edited by Geer00
  • 1 month later...
Posted (edited)

MHEV/HEV/PHEV

Erg leuke en interessante Topic, Van Iedere Sportage 5 bezitter lezen we hier graag wat het verbruik van jou Auto is, vermeld wel duidelijk over welke Versie Sportage je het verbruik vermeld !, ben echt erg benieuwd, waarschijnlijk kunnen we ook hier weer van elkaar leren hoe het verbruik zo laag mogelijk te houden.😉

Gr. Barney

Edited by BarneyRubble
Posted

In het bezit van een Kia Sportage 2022 PHEV. Accu geeft na vol laden 60 km aan maar springt na 2 seconden naar 57. deze afstand nog niet kunnen halen aangezien ik in het zuiden van land woon en het alleen maar bergop of eraf gaat. Op de sportstand rij ik ongeveer 1 op 11,3 in de HEV stand met accu ondersteuning ongeveer 1 op 19,5. Tot nu dan.

Posted (edited)
8 minuten geleden, zei Marc sportage:

In het bezit van een Kia Sportage 2022 PHEV. Accu geeft na vol laden 60 km aan maar springt na 2 seconden naar 57. deze afstand nog niet kunnen halen aangezien ik in het zuiden van land woon en het alleen maar bergop of eraf gaat. Op de sportstand rij ik ongeveer 1 op 11,3 in de HEV stand met accu ondersteuning ongeveer 1 op 19,5. Tot nu dan.

Hoi Marc, top dat je het hier doorgeeft, in de gegevens staat dat de PHEV met volle Accu 78km zou kunnen rijden, uiteraard is dit de wltp meting. Dat hij hier 60km van maakt dat is denk ik wel reëel, op sportstand lurkt ie dus wel een druppie maar op de HEV stand is 1 op 19,5 zeer netjes, op hoeveel km is dat gemeten, daar ben ik erg benieuwd naar. 🤔

En hoeveel km rijd je nu in jou omgeving op accu?

Edited by BarneyRubble
Posted

Hier ff wat begin gegevens, een stuk snelweg in Sportstand tot 180km/pu daarna een poosje Elektrisch/Hybride/Automatisch gereden binnen en buiten de bebouwde kom.

Zaterdag met 2 Elektrische Fietsen achterop 200km rijden ( overdag ) zal het verbruik daarna ook melden.😉

20220525_220242.jpg

Posted (edited)

PHEV.

Vandaag de 200km bijna alleen snelweg gereden.

2 Personen, Volle kofferbak, Fietsendrager met 2 Elektrische fietsen en veel wind heb ik op de Automatische Rijmodus gereden, bij aankomst kwam de Ritinfo met de gegevens dat ik 1 op 19,3 gereden heb, echt netjes vind ik.

Edited by BarneyRubble
Posted
9 minuten geleden, zei Smollie:

Zou toch minder mogen zijn voor plug in deze waarden verwacht ik van mijn gewone hybride

Als je 200km rijdt met een phev dan zal het verbruik niet veel minder zijn dan de hev. De 70 km die de Phev elektrisch rijdt is dan op en rij je toch in een auto van 1800 kg zoal de Hev van 1500 kg.

tenminste, dat denk ik.

• Like 1
Posted (edited)
30 minuten geleden, zei Mave:

Als je 200km rijdt met een phev dan zal het verbruik niet veel minder zijn dan de hev. De 70 km die de Phev elektrisch rijdt is dan op en rij je toch in een auto van 1800 kg zoal de Hev van 1500 kg.

tenminste, dat denk ik.

Klopt precies Mave👌

Je hebt dan de Optie HEV rijden of Automatisch, ik heb nu op HEV gereden en zal terug op Automatisch gaan rijden. 🤔

Ps. Ik heb deze rit al talloze keren gereden met mijn ingeruilde Niro HEV van 1400 kilo met dezelfde belading en kwam dan rond de 1 op 21 uit, scheelde wel 400 kilootjes😉, dan vind ik 1 op 19.3 heel netjes.😏

Oh ja, de vermelde 70km accu is tot nu toe 55km 🤔 bij volle accu, hoop toch dat dit toch rond de 60a70km gaat worden, de wltp zegt namelijk 78km🤫

Edited by BarneyRubble
Posted

Hoe kom je erachter wat het 'verbruik' van de Electric is? Als ik maar max 50km de dag rij, kan ik meeste op de accu. Hoe telt men dit uit? hoeveel kw per km ofzo haha

Posted (edited)

Hier weer even een update van het verbruik van mijn PHEV dit is allemaal HEV gereden want heb de Accu vanaf afgelopen vrijdag niet meer geladen en dus te weinig energie om Automatisch te rijden verschijnt op het scherm als ik dat wilde instellen.😏

PHEV rijders kunnen tussen 3 Modus kiezen tijdens het rijden. Volledig Electrisch ( EV ) Hybride ( HEV ) En Automatisch .

Wat houd Automatisch rijden eigenlijk in t.o.v Hybride rijden en hoe werkt dat dan.🤔

20220531_171541.jpg

Edited by BarneyRubble
Posted

Automatisch houdt volgens mij in dat de auto (lees: computer) zelf de meest optimale combinatie kiest tussen rijden op benzine en electrisch (voor zover op dat moment aanwezig).

Overigens ter vergelijking mijn ritje van Delft naar Utrecht op het gemak cruisen tussen 90 en 100 met mijn Ceed:

image.thumb.png.2a8cc07b30ab6b1603b7763bee8db526.png

• Like 1
Posted
2 uur geleden, zei BarneyRubble:

Hier nog wat verbruik gegevens.😊

20220607_210101.jpg

20220607_210038.jpg

20220607_205948.jpg

En de 78 kilometer die je op een volle accu volledig elektrische zou kunnen rijden ( volgens de WLTP ) dat is met een natte vinger gemeten en is bij mij met 2x volledig opladen beide keren max. 55KM geweest wat ie dan alleen op accu kan rijden.

• 3 weeks later...
Posted

Na mijn eerste tankbeurt zat ik na 400 km snelweg en 260 km stadsverkeer op 1 : 17,07 (5,86 l / 100 km). Gereden met een Sportage HEV in de ECO stand.

Posted (edited)
Op 8-6-2022 om 01:15, zei BarneyRubble:

En de 78 kilometer die je op een volle accu volledig elektrische zou kunnen rijden ( volgens de WLTP ) dat is met een natte vinger gemeten en is bij mij met 2x volledig opladen beide keren max. 55KM geweest wat ie dan alleen op accu kan rijden.

Inmiddels staat nu de teller op 1350 km en als ik nu de accu oplaad en hij in de app volledig opgeladen aan geeft dan wordt nu weergegeven dat ik er nu 60 km mee rijden.  Ben benieuwd of dit in de toekomst nog meer gaat/kan worden, maar 60km vindt ik al netjes voor een auto van 1805 kilo.

Edited by BarneyRubble
  • 3 weeks later...
Posted

Dit is dus de reden waarom wij voor "onze situatie" voor een PHEV gekozen hebben en het wordt nog steeds lager.😉 .

20220715_203540.jpg

20220715_203526.jpg

• Like 1
Posted
Op 27-6-2022 om 12:19, zei Peerke07:

Na mijn eerste tankbeurt zat ik na 400 km snelweg en 260 km stadsverkeer op 1 : 17,07 (5,86 l / 100 km). Gereden met een Sportage HEV in de ECO stand.

Tweede tankbeurt: na 617 km stadsverkeer: 1 : 18,75 (5,33 l / 100 km).

Posted

Voor korte ritjes (80 en 50 km/u) scoor ik ook 5.30 / 100 km, maar druk ik op een lange rit het gaspedaal na 19.00 uur flink in dan gaat het allemaal behoorlijk naar beneden (7,6 / 100 km). Wat dat betreft was mijn hybride Niro wel een stuk zuiniger. Gelukkig heeft de Sportage genoeg andere pluspunten. Heerlijke auto.

Posted (edited)

Sportage werd afgeleverd uiteraard met E10 95. 765 km mee gereden 1: 17,6. Boordcomputer gaf aan dat er nog 90 km mee kon worden gereden.

Vandaag E5 98 getankt 51,5 liter nokkie nokkie vol. Dagtocht gemaakt 397 km. Afgetankt opnieuw nokkie vol met opnieuw E5 98. 19,5 liter 1: 20,3 dus ...................

Alle gereden km's 1/3 stad en binnenwegen en 2/3 snelweg 100 km/u.

Boordcomputer gaf overigens exact het goede verbruik aan .......................... heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Edited by Geer00
Posted (edited)
5 uur geleden, zei Geer00:

Sportage werd afgeleverd uiteraard met E10 95. 765 km mee gereden 1: 17,6. Boordcomputer gaf aan dat er nog 90 km mee kon worden gereden.

Vandaag E5 98 getankt 51,5 liter nokkie nokkie vol. Dagtocht gemaakt 397 km. Afgetankt opnieuw nokkie vol met opnieuw E5 98. 19,5 liter 1: 20,3 dus ...................

Alle gereden km's 1/3 stad en binnenwegen en 2/3 snelweg 100 km/u.

Boordcomputer gaf overigens exact het goede verbruik aan .......................... heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Dat zijn zeker ook erg mooie resultaten, hybride rijden moet je leren, vooral de accu laten opladen en zoveel mogelijk laten gebruiken tijdens de rit is een mooie uitdaging, het is jou in ieder geval goed gelukt, hier koop je een Hybride voor.👍😉

Ps. Wij hebben ook de PentaMetal Dark genomen. Eigenlijk ook met een zwart dak want het grote panorama dak is vanaf de bovenkant gezien al zwart, het combineerd echt erg mooi samen met de diep zwarte en chrome omlijstingen en vlakken.

Edited by BarneyRubble